Aantal treinreizigers blijft maar stijgen

Alles over reizigerstreinen in België.
BlackEagle
Berichten: 114
Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06

Aantal treinreizigers blijft maar stijgen

Bericht door BlackEagle » 15 jan 2020, 23:15

https://m.standaard.be/cnt/dmf20200115_04806394
Het aantal treinreizigers groeit veel sneller dan het treinaanbod. ‘De capaciteit wordt her en der nijpend.’

Vandaag om 07:15 Biz

De NMBS vervoerde in 2019 meer dan 253 miljoen binnenlandse treinreizigers. Dat zijn er 4 procent meer dan een jaar eerder en bijna dubbel zoveel als twintig jaar geleden (zie grafiek).

De groei was zelden zo uitgesproken als tijdens de afgelopen jaren en deed zich vooral voor op lijnen waar het aanbod werd uitgebreid – dat is in eerste instantie rond de grote steden: Antwerpen, Gent, Brussel. ‘De treinen tijdens de spits zijn goed gevuld, maar ook het vrijetijdsverkeer in de daluren is sterk toegenomen’, zegt Dimitri Temmerman, woordvoerder van de NMBS.
Afbeelding

Geen zitplaats te vinden

In dit tempo groeit het aantal treinreizigers meer dan dubbel zo snel als het treinaanbod. Dat laatste zal tussen eind 2017 en eind 2020 met 5 procent toegenomen zijn, het eerste met ruim 10 procent. ‘De uitbreidingen werpen hun vruchten af en dat is een goede zaak’, zegt Stefan Stynen van de reizigersorganisatie Treintrambus.

Maar het laat zich ook voelen: de capaciteit op de treinen begint her en der nijpend te worden. Zeker tijdens de spits zitten de rijtuigen vaak overvol en vinden pendelaars geen zitplaats. ‘Als we willen dat deze groei in de toekomst aanhoudt, zal het aanbod moeten volgen’, zegt Stynen. ‘Dan zal er meer geïnvesteerd moeten worden. Deze cijfers tonen dat het potentieel enorm groot is.’

Op korte termijn wil de NMBS de groei opvangen door de inzet van haar nieuwe M7-rijtuigen. Die dubbeldekkers beginnen binnenkort te rijden op lijnen die Brussel doorkruisen en verhogen de capaciteit tegen eind 2022 met 14.000 plaatsen.

De toename van het aantal reizigers op de trein liep alvast in 2017 gelijk met een stagnering van het aantal afgelegde autokilometers op onze wegen. Voor het eerst in tien jaar tijd reed een gemiddelde auto toen ruim minder dan 15.000 kilometer.

Ook de tevredenheid van treinreizigers maakte in 2019 een stevige sprong voorwaarts. 67 procent van hen gaf de NMBS een score van minstens 7 op 10. Dat is zeven procentpunt meer dan het jaar voordien en het hoogste aantal in vijf jaar tijd. Vooral de betere stiptheid, die vorig jaar nog eens boven de 90 procent ging, speelt daarbij een rol (DS 10 januari). ‘Maar ook de communicatie is verbeterd’, zegt Stynen. ‘Zowel onder de vorm van betere schermen in de stations als van meer aankondigingen op de trein.’ Een van de grootste werkpunten, zegt Stynen, blijft de toegankelijkheid van de treinstellen voor mensen met een fysieke beperking.
https://nmbs.prezly.com/treinreizigers- ... -tevreden#
Treinreizigers zijn met steeds meer en zijn ook meer tevreden

Aantal treinreizigers stijgt tot 253 miljoen, klanttevredenheid gaat significant omhoog

In 2019 hebben meer dan 253 miljoen binnenlandse reizigers een NMBS-trein genomen. Dat zijn er negen miljoen meer dan in 2018, een stijging met 3,9%. De treinreizigers zijn ook meer tevreden over de dienstverlening van NMBS. In 2019 gaven 67% van de klanten NMBS een score van minstens 7 op 10. Dat is elf procent meer dan in 2018.

Het is reeds het derde jaar op rij dat het aantal treinreizigers met minstens 3,5% stijgt. Die groei doet zich voor in alle reizigerssegmenten, zowel bij het vrijetijdsverkeer als bij het woon-werkverkeer. Zo is in 2019 zowel het aantal reizigers met een woon-werkabonnement als met een schooltreinkaart gestegen met zo'n 3%.

Ook tijdens de daluren meer reizigers

Daarnaast is ook het aantal occasionele reizigers in 2019 fors gestegen. Het aantal klanten met een standaardbiljet steeg met maar liefst 9,9%. Het aantal jongeren dat in hun vrije tijd met de trein reist, is gegroeid met 4,6%. Dat laatste heeft NMBS te danken aan het succes van de Go Pass 1 en de Go Unlimited, waarmee jongeren tijdens de schoolvakanties onbeperkt de trein kunnen nemen. Het aantal reizigers dat kiest voor de trein dankzij een promoactie, zoals het Happy Ticket tijdens de kerstvakantie of het Bravo! Ticket voor Vorst Nationaal en Ancienne Belgique, is gestegen met 3,9%.

Van en naar Brussels Airport blijft de trein één van de belangrijkste vervoersmiddelen. Een kwart van alle luchthavenpassagiers kiest voor de trein om snel en veilig de luchthaven van Zaventem te bereiken.

Al deze occasionele reizigers nemen vaker de trein tijdens de daluren, wat betekent dat ook dan de treinen steeds meer gevuld geraken.

Klanttevredenheid stijgt fors

Voor NMBS is het uiteraard belangrijk te weten wat al die (nieuwe) klanten vinden van hun treinreis. In 2019 is de klanttevredenheid significant gestegen, tot 67%.

Wat vooral opvalt is de aanhoudende goede score voor de treinbegeleiders, die in 2019 verder is gestegen en nu 88,1% bedraagt. Maar ook de tevredenheid over de informatieverlening in de treinen (+13%) en in de stations (+12%), bijvoorbeeld tijdens de grote werken aan de Brusselse Noord-Zuidverbinding, kent een sterke groei.

NMBS heeft "de werf van de eeuw" volgens haar klanten goed doorstaan

Het bijkomende treinaanbod van het vervoersplan 2017 - 2020 (+12%) en de stiptheid (+29%) gooien eveneens betere ogen, net zoals de netheid in de stations (+8%) en op de treinen (+5%) en het gebruik van de NMBS-verkoopkanalen (+8%).

Stiptheid tot boven 90%

De stiptheid is in 2019 gestegen tot 90,4%, wat meer dan 3 procentpunten beter is dan in 2018. Het gaat om het beste resultaat sinds 2015. Een beter en efficiënter onderhoud van de treinen in de werkplaatsen, een goede coördinatie van de spoorwerken tussen NMBS en Infrabel en bijkomende spoorcapaciteit tussen Brussel en Gent zijn maar een aantal voorbeelden die duidelijk hun vruchten afwerpen. Daarnaast waren er in 2019 ook minder grote incidenten met derden, die echter nog steeds de belangrijkste oorzaak van de vertragingen blijven.

1.900 nieuwe medewerkers in 2019

In 2020 zet NMBS de aanwervingsgolf van de afgelopen jaren verder. Na de 1.900 aanwervingen in 2019, gaat NMBS in 2020 op zoek naar meer dan 1.800 nieuwe medewerkers, die met passie voor de reiziger willen bijdragen aan de mobiliteit van morgen. Het gaat onder meer om 470 treinbestuurders, 240 treinbegeleiders en (onder)stationschefs en 400 technici.

Om al deze vacatures in te vullen, organiseren NMBS en HR Rail over het hele land tal van aanwervingsacties. Zo zijn er Job Days en op 21 maart zal de gekende Job Train opnieuw het land doorkruisen en geïnteresseerden de kans geven reeds de dag zelf te solliciteren.


Plaats reactie