Reizigster zit klem tussen treindeur en dreigt meegesleurd te worden

Alles over reizigerstreinen in België.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Reizigster zit klem tussen treindeur en dreigt meegesleurd te worden

Bericht door Bibke »

Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Reizigster zit klem tussen treindeur en dreigt meegesleurd te worden

Bericht door HLE 2302 »

Wat een bullshitartikel. Aangezien motorstellen & motorwagens nu alleen maar vertrekken met alle deuren gesloten zou de treinbestuurder zijn lamp deuren niet doven (in geval van motorwagens of desiro) of oplichten in geval van andere materiaalsoorten.

1) De deuren 'slaan' niet toe, eerst werkt er een zoemer voor het sluiten. Het sluiten gaat bovendien traag.
2) Er zit een gevoelige boord op de deur, wanneer deze contact heeft gaat de deur normaal terug open.
3) Stel dat 1&2 niet gewerkt hebben, dan is er nog de treinbegeleider die het sluiten van de deuren visueel moet nakijken, bovendien is er op zijn dispositief waar hij de deuren sluit een lamp aanwezig die pas oplicht als alle deuren gesloten en vergrendeld zijn, wat dus niet het geval kan zijn geweest.
4) Als 1,2 & 3 niet werkt en het vertrek met AVG of "dingdong" is bevolen. Dan zijn niet alle deuren gesloten en vergrendeld en zal de lamp deuren niet doven, of oplichten afhankelijk van type trein.
5) Als alle bovenstaande maatregelen niet zouden gewerkt hebben, dan is er inderdaad een probleem en kan je maar best hopen dat een sympathieke medereiziger het noodsein bedient. Maar het zou me heel erg verwonderen dat dit noodzakelijk zou zijn geweest.

Eerst en vooral, spring niet tussen deuren waar het geluidssignaal voor het sluiten al klinkt. En wanneer je in een halte wenst af te stappen, zorg dan dat je aan de deur staat bij aankomst en dat je niet meer rustig op het gemak je rugzak moet maken, sluiten, jas aandoen etc. Want dan kom je zo'n zaken tegen.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Reizigster zit klem tussen treindeur en dreigt meegesleurd te worden

Bericht door rdv »

Er zit jammergenoeg toch (een deel) waarheid in dit artikel: ikzelf ben al twee keer "geklemd" geweest tussen Desiro-deuren bij het opstappen. Ik kan u verzekeren dat ze niet zeer gevoelig zijn.

Het tussentijds sluiten van de deuren bij Desiro (bij stilstand in stations) is zeer verwarrend. Ook verwarrend is dat de sluiting van de deuren niet tegengehouden wordt door op de treden te stappen (wat bijvoorbeeld bij supermarktdeuren of bussen wel gebeurt, gebruikers verwachten dit ook bij treindeuren), of door op de knop te drukken.

De tweede keer kon ik niet doorschuiven omdat iemand terwijl ik opstapte achteruit was gestapt om iemand anders door te laten.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Reizigster zit klem tussen treindeur en dreigt meegesleurd te worden

Bericht door Steven »

De gevoelige boord= sensoren in de deurrubbers die er voor zorgen dat de deuren terug openen als er iemand tussen de deur vast zit. Heel wat materieel is er van voorzien.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Reizigster zit klem tussen treindeur en dreigt meegesleurd te worden

Bericht door rdv »

Wat ik wou zeggen, is dat de deuren een redelijk grote kracht uitoefenen vooraleer ze doorhebben dat ze ergens tegenaan duwen, en dan terug open gaan. Voldoende om mij een paar blauwe plekken te bezorgen.
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Reizigster zit klem tussen treindeur en dreigt meegesleurd te worden

Bericht door AlexNL »

HLE 2302 schreef: 12 feb 2020, 09:56 Wat een bullshitartikel. Aangezien motorstellen & motorwagens nu alleen maar vertrekken met alle deuren gesloten zou de treinbestuurder zijn lamp deuren niet doven (in geval van motorwagens of desiro) of oplichten in geval van andere materiaalsoorten.
Het artikel van HLN schrijft dat ze 'nog half in de trein zat', ik denk dat dat wat dichterlijke vrijheid is om te omschrijven dat er een arm of been klem is komen te zitten. Zo'n lichaamsdeel kan vrij dun zijn waardoor de deuren helemaal kunnen sluiten, waarbij de deurrubbers zich rond het lichaamsdeel in kwestie plooien.

Er zijn in het verleden al vaker incidenten geweest waarbij een reiziger met een lichaamsdeel klem kwam te zitten tussen sluitende treindeuren, en waarbij de machinist toch een lamp 'deuren dicht' kreeg. Op de website van het Britse RAIB zijn meerdere rapporten over zulke incidenten te vinden.
1) De deuren 'slaan' niet toe, eerst werkt er een zoemer voor het sluiten. Het sluiten gaat bovendien traag.
Wellicht dacht de reiziger dat de deur open zou blijven of zou heropenen als ze er doorheen zou lopen. Dat is immers wat er gebeurt bij een schuifdeur in een supermarkt, en ook bij heel veel andere automatisch sluitende deuren.
2) Er zit een gevoelige boord op de deur, wanneer deze contact heeft gaat de deur normaal terug open.
Maar voor zo'n gevoelige rand geldt dat deze pas werkt vanaf een bepaalde 'dikte', en dit is niet gegarandeerd failsafe. In het geval van een soortgelijk incident in Newcastle bleek dat het mogelijk was om de gevoelige boord op zo'n manier opzij te duwen dat het mechanisme niet doorhad dat er iets tussen zat.
3) Stel dat 1&2 niet gewerkt hebben, dan is er nog de treinbegeleider die het sluiten van de deuren visueel moet nakijken, bovendien is er op zijn dispositief waar hij de deuren sluit een lamp aanwezig die pas oplicht als alle deuren gesloten en vergrendeld zijn, wat dus niet het geval kan zijn geweest.
Dit incident gebeurde rond 20:00 's avonds, het was toen al donker. Het station van Lommel ligt zo te zien aan de luchtfoto's op Google Maps in een flauwe bocht, het is niet onvoorstelbaar dat de treinbegeleider niet goed kon zien dat er een reiziger klem zat.
4) Als 1,2 & 3 niet werkt en het vertrek met AVG of "dingdong" is bevolen. Dan zijn niet alle deuren gesloten en vergrendeld en zal de lamp deuren niet doven, of oplichten afhankelijk van type trein.
Behalve als de deuren wel gesloten zijn terwijl de reiziger klem zit tussen de deurrubbers.
5) Als alle bovenstaande maatregelen niet zouden gewerkt hebben, dan is er inderdaad een probleem en kan je maar best hopen dat een sympathieke medereiziger het noodsein bedient. Maar het zou me heel erg verwonderen dat dit noodzakelijk zou zijn geweest.
Gelukkig is dat in dit geval gebeurd.
Eerst en vooral, spring niet tussen deuren waar het geluidssignaal voor het sluiten al klinkt. En wanneer je in een halte wenst af te stappen, zorg dan dat je aan de deur staat bij aankomst en dat je niet meer rustig op het gemak je rugzak moet maken, sluiten, jas aandoen etc. Want dan kom je zo'n zaken tegen.
Dit is natuurlijk vanzelfsprekend, maar toch is er hier iets fout gegaan en het is van belang dat NMBS goed uitzoekt wat hier fout is gegaan.
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Reizigster zit klem tussen treindeur en dreigt meegesleurd te worden

Bericht door HLE 2302 »

AlexNL schreef: 12 feb 2020, 18:20 Dit is natuurlijk vanzelfsprekend, maar toch is er hier iets fout gegaan en het is van belang dat NMBS goed uitzoekt wat hier fout is gegaan.
Dit is gewoon een typisch gevalletje van iemand die zich tussen een sluitende deur wringt. Dit gebeurd élke dag ontelbare keren, alleen maken ze rond dit gevalletje meer tam tam en sensatie. Een arm is trouwens echt wel te breed om een correcte vergrendeling mogelijk te maken.
"Het ging allemaal heel snel en op tien seconden tijd was het achter de rug."
Er is ook absoluut geen sprake in het artikel dat de trein zich werkelijk verplaatst heeft. Om het met een spreekwoord te zeggen; "van een mug een olifant maken."
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
ronny
Berichten: 535
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:48
Locatie: Ramsel

Re: Reizigster zit klem tussen treindeur en dreigt meegesleurd te worden

Bericht door ronny »

Ik heb zelf al eens voorgehad dat iemand die voor mij afstapte op de knop om de deur te sluiten drukte. Gelukkig had ik het toen gezien of ik had ook tussen de deur geklemd geweest.
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Reizigster zit klem tussen treindeur en dreigt meegesleurd te worden

Bericht door AlexNL »

HLE 2302 schreef: 13 feb 2020, 10:29 Dit is gewoon een typisch gevalletje van iemand die zich tussen een sluitende deur wringt. Dit gebeurd élke dag ontelbare keren, alleen maken ze rond dit gevalletje meer tam tam en sensatie.
Dit gebeurt inderdaad regelmatig, en in de meeste gevallen loopt het goed af omdat het obstakeldetectiemechanisme doorheeft dat er iets tussen zit. Dat was hier dus niet zo, anders had de dame zichzelf wel kunnen bevrijden en was ze niet op zoek naar degene die de noodknoppen heeft bediend.
Een arm is trouwens echt wel te breed om een correcte vergrendeling mogelijk te maken.
Nou, dat hoeft dus niet per definitie zo te zijn. Ik verwijs nogmaals naar het rapport van het incident in Newcastle, waarbij men uitvoerig onderzoek heeft gedaan naar de werking van het mechanisme.

Het is de onderzoekers en technici gelukt om een situatie na te bootsen waarin een machinist de lamp 'deuren dicht' kreeg terwijl iemand met z'n pols tussen de deuren zat: Afbeelding Dit lukte omdat de testpersoon erin is geslaagd om de gevoelige rand opzij te duwen tijdens het sluitingsproces, waardoor de sensor de pols niet kan detecteren: Afbeelding (De sensor aan de rechterkant wordt volgens ontwerp kort voor de uiteindelijke sluiting uitgeschakeld, om te voorkomen dat de deur zichzelf detecteert als obstakel.)
"Het ging allemaal heel snel en op tien seconden tijd was het achter de rug."
Er is ook absoluut geen sprake in het artikel dat de trein zich werkelijk verplaatst heeft. Om het met een spreekwoord te zeggen; "van een mug een olifant maken."
Eerder, er heeft iemand goed opgelet en snel gehandeld waardoor erger is voorkomen.
Plaats reactie