Reizigster zit klem tussen treindeur en dreigt meegesleurd te worden
Geplaatst: 12 feb 2020, 09:40
Het artikel van HLN schrijft dat ze 'nog half in de trein zat', ik denk dat dat wat dichterlijke vrijheid is om te omschrijven dat er een arm of been klem is komen te zitten. Zo'n lichaamsdeel kan vrij dun zijn waardoor de deuren helemaal kunnen sluiten, waarbij de deurrubbers zich rond het lichaamsdeel in kwestie plooien.
Wellicht dacht de reiziger dat de deur open zou blijven of zou heropenen als ze er doorheen zou lopen. Dat is immers wat er gebeurt bij een schuifdeur in een supermarkt, en ook bij heel veel andere automatisch sluitende deuren.1) De deuren 'slaan' niet toe, eerst werkt er een zoemer voor het sluiten. Het sluiten gaat bovendien traag.
Maar voor zo'n gevoelige rand geldt dat deze pas werkt vanaf een bepaalde 'dikte', en dit is niet gegarandeerd failsafe. In het geval van een soortgelijk incident in Newcastle bleek dat het mogelijk was om de gevoelige boord op zo'n manier opzij te duwen dat het mechanisme niet doorhad dat er iets tussen zat.2) Er zit een gevoelige boord op de deur, wanneer deze contact heeft gaat de deur normaal terug open.
Dit incident gebeurde rond 20:00 's avonds, het was toen al donker. Het station van Lommel ligt zo te zien aan de luchtfoto's op Google Maps in een flauwe bocht, het is niet onvoorstelbaar dat de treinbegeleider niet goed kon zien dat er een reiziger klem zat.3) Stel dat 1&2 niet gewerkt hebben, dan is er nog de treinbegeleider die het sluiten van de deuren visueel moet nakijken, bovendien is er op zijn dispositief waar hij de deuren sluit een lamp aanwezig die pas oplicht als alle deuren gesloten en vergrendeld zijn, wat dus niet het geval kan zijn geweest.
Behalve als de deuren wel gesloten zijn terwijl de reiziger klem zit tussen de deurrubbers.4) Als 1,2 & 3 niet werkt en het vertrek met AVG of "dingdong" is bevolen. Dan zijn niet alle deuren gesloten en vergrendeld en zal de lamp deuren niet doven, of oplichten afhankelijk van type trein.
Gelukkig is dat in dit geval gebeurd.5) Als alle bovenstaande maatregelen niet zouden gewerkt hebben, dan is er inderdaad een probleem en kan je maar best hopen dat een sympathieke medereiziger het noodsein bedient. Maar het zou me heel erg verwonderen dat dit noodzakelijk zou zijn geweest.
Dit is natuurlijk vanzelfsprekend, maar toch is er hier iets fout gegaan en het is van belang dat NMBS goed uitzoekt wat hier fout is gegaan.Eerst en vooral, spring niet tussen deuren waar het geluidssignaal voor het sluiten al klinkt. En wanneer je in een halte wenst af te stappen, zorg dan dat je aan de deur staat bij aankomst en dat je niet meer rustig op het gemak je rugzak moet maken, sluiten, jas aandoen etc. Want dan kom je zo'n zaken tegen.
Dit is gewoon een typisch gevalletje van iemand die zich tussen een sluitende deur wringt. Dit gebeurd élke dag ontelbare keren, alleen maken ze rond dit gevalletje meer tam tam en sensatie. Een arm is trouwens echt wel te breed om een correcte vergrendeling mogelijk te maken.
Er is ook absoluut geen sprake in het artikel dat de trein zich werkelijk verplaatst heeft. Om het met een spreekwoord te zeggen; "van een mug een olifant maken.""Het ging allemaal heel snel en op tien seconden tijd was het achter de rug."
Dit gebeurt inderdaad regelmatig, en in de meeste gevallen loopt het goed af omdat het obstakeldetectiemechanisme doorheeft dat er iets tussen zit. Dat was hier dus niet zo, anders had de dame zichzelf wel kunnen bevrijden en was ze niet op zoek naar degene die de noodknoppen heeft bediend.
Nou, dat hoeft dus niet per definitie zo te zijn. Ik verwijs nogmaals naar het rapport van het incident in Newcastle, waarbij men uitvoerig onderzoek heeft gedaan naar de werking van het mechanisme.Een arm is trouwens echt wel te breed om een correcte vergrendeling mogelijk te maken.
Eerder, er heeft iemand goed opgelet en snel gehandeld waardoor erger is voorkomen.Er is ook absoluut geen sprake in het artikel dat de trein zich werkelijk verplaatst heeft. Om het met een spreekwoord te zeggen; "van een mug een olifant maken.""Het ging allemaal heel snel en op tien seconden tijd was het achter de rug."