NMBS-materiaal op wikipedia

Alles over reizigerstreinen in België.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

NMBS-materiaal op wikipedia

Bericht door jan_olieslagers »

Twee puntjes:

* tenzij ik me vergis is er op de Engelstalige Wikipedia nog geen artikel over de Desiro in Belgische dienst?

* ooit heb ik flink wat werk gestopt in een artikel over de diesellocs reeksen 52/53/54, echter werd dit tot tweemaal toe geweigerd voor publicatie; het zit nu in de "wachtkamer" en ik baal behoorlijk van de systematische tegenwerking. Maar misschien wil iemand wel mee aan de kar trekken/die dwarsligger overtuigen? Cfr. https://en.wikipedia.org/wiki/Draft:Bel ... s_Class_52
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 24 feb 2020, 18:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
JPV
Berichten: 50
Lid geworden op: 13 apr 2018, 07:04

Re: NMBS-materiaal op wikipedia

Bericht door JPV »

jan_olieslagers schreef: 24 feb 2020, 13:07 Twee puntjes:

* tenzij ik me vergis is er op de Engelstalige Wikipedia nog geen artikel over de Desiro in Belgische dienst?

* ooit heb ik flink wat werk gestopt in een artikel over de diesellocs reeksen 52/53/54, echter werd dit tot tweemaal toe geweigerd voor publicatie; het zit nu in de "wachtkamer" en ik baal behoorlijk van de ssytematische tegenwerking. Maar misschien wil iemand wel mee aan de kar trekken/die dwarsligger overtuigen? Cfr. https://en.wikipedia.org/wiki/Draft:Bel ... s_Class_52
met alle respect voor je werk en het enthousiasme, maar ik kan het standpunt van wikipedia perfect verstaan: dingen zoals diesellocs reeksen 52/53/54 gaan over slechts 40 oude locomotieven die ondertussen al bijna 20 jaar uit dienst zijn en weinig algemene historische waarde hebben. Dat zoiets bijgehouden wordt op een specifiek treinsite, perfect. Maar de algemene waarde voor een encyclopedie, zeker engelstalig, dat betwijfel ik toch ernstig.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: NMBS-materiaal op wikipedia

Bericht door jan_olieslagers »

Sorry hoor, maar daar gaat het niet over. Het artikel werd niet geweigerd op grond van relevantie, wel omwille van vage inhoudelijke klachten over referenties. Bovendien zijn jouw argumenten van toepassing op 90% van wikipedia: wie interesseert het met welke technieken de antieke Grieken brons bewerkten? Of welke kruiden er verwerkt worden in de Argentijnse variant van chile con carne? Om nu maar het eerste het beste voorbeeld uit mijn mouw te schudden.

Er zijn ook zat artikels over nog veel minder relevant rollend materiaal, er is er zelfs eentje over een Belgische dieselloc waarvan ooit maar 1 exemplaar werd gemaakt, en dan nog maar tijdelijk. Zie https://en.wikipedia.org/wiki/Belgian_R ... esel_loco) Een encyclopedie streeft naar volledigheid, weet je wel..?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: NMBS-materiaal op wikipedia

Bericht door Eimai »

Van Wikipedia gesproken... Moest er eens iemand met voldoende macht op wikipedia de stellen eens hun officiële namen kunnen geven daarop, break is MR80 bijvoorbeeld, niet MS80, en dus gelijkaardig met MR66, MR75, MR86, MR96 en MR08. Die MS is oude terminologie die al jaren niet meer gebruikt wordt.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: NMBS-materiaal op wikipedia

Bericht door jan_olieslagers »

Hm, daar zou ik nog wel eens kunnen naar kijken. Het eeuwige probleem is de aantoonbaarheid, de referenties. Waar vinden we officiele formele referenties over die naamgeving? Met als extra complicatie de gekende slordigheid van het spoorbedrijf aangaande taal en taalgebruik.

Mij lijkt het dat het "motorstel/automotrice" is, en dus wel degelijk MS/AM? Terwijl NMBS veelal over MW41 spreekt, daar waar dit stellen betreft en dus MS41 zou moeten zijn, eigenlijk? Waarvoor staat eigenlijk de MR?

Zie misschien ook https://en.wikipedia.org/wiki/Belgian_Railways_Class_41 waar ik over die afkortingen een beetje heb uitgeweid; een beetje tot mijn verbazing is er weinig tot geen reactie op gekomen.

Let wel, ik heb het enkel over de Engelstalige versie van wikipedia; op de Nederlandstalige editie lopen enkele al te dikke ego's rond, die ik liever uit de buurt blijf.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Zwoopaman
Berichten: 222
Lid geworden op: 23 dec 2014, 03:31

Re: NMBS-materiaal op wikipedia

Bericht door Zwoopaman »

MR staat voor motorrijtuig en is de nieuwe naam voor elektrische stelletjes. MW staat voor motorwagen en wordt gebruikt bij dieselstellen. Bij de MR wijst het cijfer op het bouwjaar. Waarom dit bij de MW niet gebeurd weet ik ook niet.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: NMBS-materiaal op wikipedia

Bericht door jan_olieslagers »

MR staat voor motorrijtuig en is de nieuwe naam voor elektrische stelletjes.
Dankjewel! Waar is daar een formele referentie voor te vinden? Sedert wanneer geldt het? Wat is de tegenhanger in het Frans?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: NMBS-materiaal op wikipedia

Bericht door Bibke »

jan_olieslagers schreef: 24 feb 2020, 19:39
MR staat voor motorrijtuig en is de nieuwe naam voor elektrische stelletjes.
Dankjewel! Waar is daar een formele referentie voor te vinden? Sedert wanneer geldt het? Wat is de tegenhanger in het Frans?
In het Frans AM = Automotrice
MW = AR Autorail inhet Frans.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: NMBS-materiaal op wikipedia

Bericht door Paul »

Zwoopaman schreef: 24 feb 2020, 19:37 MR staat voor motorrijtuig en is de nieuwe naam voor elektrische stelletjes. MW staat voor motorwagen en wordt gebruikt bij dieselstellen. Bij de MR wijst het cijfer op het bouwjaar. Waarom dit bij de MW niet gebeurd weet ik ook niet.
Geef toe dat dit toch nogal onlogisch is.
Een 'rijtuig' bestaat toch maar uit één kast. Een 'stel' daarentegen bestaat uit meer dan één 'rijtuig'.
Dus het zou logischer zijn om van 'elektrisch motorstel' en 'dieselmotorstel' te spreken.
De reeksen 42-46 en 49 waren wel 'dieselmotorrijtuigen' of 'motorwagens'.
Nu, het is allemaal een kwestie van conventie natuurlijk.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: NMBS-materiaal op wikipedia

Bericht door Adler »

jan_olieslagers schreef: 24 feb 2020, 19:39
MR staat voor motorrijtuig en is de nieuwe naam voor elektrische stelletjes.
Dankjewel! Waar is daar een formele referentie voor te vinden? Sedert wanneer geldt het? Wat is de tegenhanger in het Frans?
Geen formele referentie , maar voor wat het waard is: in het NMBS document "Basiskennis Treinbestuurder" staat bv. het volgende:

3.2.2 Motorrijtuigen
Een motorrijtuig bestaat uit verschillende voertuigen die niet kunnen gescheiden worden en is uitgerust met een eigen aandrijving. Aan elk uiteinde van een motorrijtuig is er een stuurcabine, hierdoor kan op een eenvoudige wijze van rijrichting veranderd worden. De motorrijtuigen hebben aan elk
uiteinde een automatische koppeling waardoor de samenstelling snel kan gewijzigd worden.
Men onderscheidt:
• De elektrische motorrijtuigen, doorgaans motorstellen (MR) genoemd
• De dieselmotorrijtuigen, doorgaans motorwagens (MW) genoemd


Ook in alle officiële documenten voor derden, zoals technische bepalingen, gebruikt de NMBS de afkorting MR.
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: NMBS-materiaal op wikipedia

Bericht door Eimai »

jan_olieslagers schreef: 24 feb 2020, 19:39Dankjewel! Waar is daar een formele referentie voor te vinden? Sedert wanneer geldt het? Wat is de tegenhanger in het Frans?
Goh, onze (bijlages bij onze) rijbewijzen bijvoorbeeld, veel officiëler dan dat gaat niet maar ik ga de mijne niet online zetten voor wikipedia :-p Het wordt ook zo gebruikt in onze reglementeringen, maar die vind je ook niet online natuurlijk.

Als je in andere bronnen gaat zoeken, bij het boek van de treindienst bij de netverklaring van Infrabel bijvoorbeeld dan zitten daar soms nog verwijzingen naar de oorspronkelijke naam in, zoals MS reeks 08, maar dat is geen desiro (MR08), maar een 800 (MR75 dus).

Wanneer ze MR juist hebben ingevoerd, geen idee meer, de verste verwijzingen die ik vind waar consequent de huidige MR-nummers worden gebruikt zijn al van 2011, veel verder vond ik niet echt iets terug. Maar in mijn depannageboek van de DMT (MR96) noemt dat nog MS96 (ofwel MS reeks 04) op de titelpagina. Het moet dus ergens voor het in dienst komen van de desiro geweest zijn, die vanaf het eerste moment dat die reed al als MR08 moet zijn aangeduid voor zover ik het kan terugvinden. Depannageboek van desiro noemde die al meteen MR08 in de eerste versie bijvoorbeeld.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: NMBS-materiaal op wikipedia

Bericht door Bibke »

Eimai schreef: 24 feb 2020, 19:28 Van Wikipedia gesproken... Moest er eens iemand met voldoende macht op wikipedia de stellen eens hun officiële namen kunnen geven daarop, break is MR80 bijvoorbeeld, niet MS80, en dus gelijkaardig met MR66, MR75, MR86, MR96 en MR08. Die MS is oude terminologie die al jaren niet meer gebruikt wordt.
Ik heb gisteren overlegd met mensen die zich bezighouden met het materieel van de NMBS.

Een MS is een motorstel, dus MS80, MS96 is wel degelijk correct.
Wat is een MR dan wel: dat is het (of de) gemotoriseerd(e) rijtuig(en) van een motorstel.
Dus het MR66 is het gemotoriseerd rijtuig van MS66.
Bij ongelukken waarbij het niet-gemotoriseerd rijtuig totaal vernield was een men had er één van een MS waarvan het MR was vernietigd, kreeg het niet-gemotoriseerd rijtuig het nummer van het MR.
MR staat dus voor motorrijtuig.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: NMBS-materiaal op wikipedia

Bericht door Bibke »

Zwoopaman schreef: 24 feb 2020, 19:37 MR staat voor motorrijtuig en is de nieuwe naam voor elektrische stelletjes.
Klopt dus niet.
Er bestaan stellen waarvan alle rijtuigen zijn gemotoriseerd, elk rijtuig is een MR maar het samenstel is een MS.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS-materiaal op wikipedia

Bericht door Steven »

Bibke, voor alle treinbestuurders is in het HLT de afkorting MS vervangen door MR, dat sommige andere directies nog bij de oude benaming blijven verbaasd mij niet. Er zijn wel meer zaken die niet altijd uniform door heel het bedrijf worden overgenomen bij een vernieuwing. Treinbestuurders kennen in het Nederlands dus enkel nog de afkorting MR voor alle stellen ongeacht waar de motoren zich bevinden in de samenstelling. Trouwens bij een klassiekje zijn alle rijtuigen gemotoriseerd.
Ducktape
Berichten: 437
Lid geworden op: 11 aug 2015, 21:34
Locatie: Mortsel

Re: NMBS-materiaal op wikipedia

Bericht door Ducktape »

MR is wel degelijk de nieuwe naam voor elk stel dat de NMBS heeft. Letterlijk uit onze reglementering:
Capture.PNG
Capture.PNG (7.8 KiB) 10563 keer bekeken
MR is dus de "nieuwe" officiële naam, de term motorstel mag nog steeds gebruikt worden maar zal je nergens meer vinden in "nieuwere" handleidingen etc.
Plaats reactie