NMBS-materiaal op wikipedia

Alles over reizigerstreinen in België.
jan_olieslagers
Berichten: 3504
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: NMBS-materiaal op wikipedia

Bericht door jan_olieslagers »

dat sommige andere directies nog bij de oude benaming blijven verbaasd mij niet
Ook ik verbaas me al lang niet meer over krom, wazig, en inconsistent taalgebruik bij het spoorbedrijf. Maar met zo'n knoeiboel moet ik niet afkomen op Wikipedia, dat - terecht! - wil voortgaan op officiële referenties. Ik zal het dus maar laten voor wat het is.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: NMBS-materiaal op wikipedia

Bericht door Eimai »

Bibke schreef: 01 mar 2020, 12:33 Een MS is een motorstel, dus MS80, MS96 is wel degelijk correct.
Wat is een MR dan wel: dat is het (of de) gemotoriseerd(e) rijtuig(en) van een motorstel.
Dus het MR66 is het gemotoriseerd rijtuig van MS66.
Bij ongelukken waarbij het niet-gemotoriseerd rijtuig totaal vernield was een men had er één van een MS waarvan het MR was vernietigd, kreeg het niet-gemotoriseerd rijtuig het nummer van het MR.
MR staat dus voor motorrijtuig.
Op wikipedia moeten ze nu zeker niet uitvinden dat motorrijtuig het gemotoriseerd rijtuig betekent, dat is compleet uit de lucht gegrepen. Overigens heeft een MR66 op elk draaistel van elk rijtuig een motor.

Maar goed, het probleem is dat die MS-nummers twintig jaar geleden wel overal gebruikt werden en dat er nog genoeg zijn die niet weten dat het veranderd is dus er wordt nu nog steeds lustig verder gebruik van gemaakt, ook binnen de nmbs, en eerlijk, zo'n groot issue is het natuurlijk niet echt dus het heeft geen zin om alles en iedereen te willen corrigeren, uiteindelijk weten we wel waar het over gaat. Je zou enkel verwachten dat wikidia toch als referentie de nieuwe MR-nummering zoals die al tien jaar gebruikt wordt zou willen toepassen...
rvdborgt
Berichten: 4322
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: NMBS-materiaal op wikipedia

Bericht door rvdborgt »

Eimai schreef: 02 mar 2020, 16:33
Bibke schreef: 01 mar 2020, 12:33 Een MS is een motorstel, dus MS80, MS96 is wel degelijk correct.
Wat is een MR dan wel: dat is het (of de) gemotoriseerd(e) rijtuig(en) van een motorstel.
Dus het MR66 is het gemotoriseerd rijtuig van MS66.
Bij ongelukken waarbij het niet-gemotoriseerd rijtuig totaal vernield was een men had er één van een MS waarvan het MR was vernietigd, kreeg het niet-gemotoriseerd rijtuig het nummer van het MR.
MR staat dus voor motorrijtuig.
Op wikipedia moeten ze nu zeker niet uitvinden dat motorrijtuig het gemotoriseerd rijtuig betekent, dat is compleet uit de lucht gegrepen.
Dat is helemaal niet uit de lucht gegrepen, dat is een bestaande betekenis. De NMBS heeft echter in het verleden gemeend dat woord voor dieseltreinstel te moeten gebruiken.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22506
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS-materiaal op wikipedia

Bericht door Steven »

motorrijtuig (elektrisch) en motorwagen (diesel) niet door elkaar smijten.

voor wat betreft de stellen is het simpel, zolang men sprak van MS gebruikte men de aanduiding die betrekking had op het reeksnummer

MS03 was de officiële afkorting voor breaks
MS08 voor de vierledige
MS09 voor sprinters
MS04 voor de DMT

maar door de jaren heen was er een wirwar van extra's ontstaan zoals MS96, MS75 en MS80 doch dezen waar nooit officieel op de handleidingen van het materieel te vinden of in het HLT, maar soms wel op bijlages of aparte handleidingen die nadien werden toegevoegd.

Met de komst van de Desiro heeft men beslist om het roer om te gooien en definitief te kiezen voor MR gevolgd door het jaar waarin ze besteld werden. men heeft toen dus komaf gemaakt met de mesthoop die het was geworden. maar zoals het met vele veranderingen gaat duurt het effe voor iedereen is aangepast. Trouwens betreft het enkel een aanpassing in het Nederlands, in het Frans is er nooit iets veranderd, daar spreekt men dus nog steeds van AM en AR. Het was dus enkel een warboel geworden in het Nederlands.
jan_olieslagers
Berichten: 3504
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: NMBS-materiaal op wikipedia

Bericht door jan_olieslagers »

Vanop enige afstand toekijkende vind ik het nog steeds een grote janboel, en ik blijf dus bij mijn conclusie om hieraan niet te gaan sleutelen op en.wikipedia. Vooral ook bij gebrek aan officiele Engelstalige referenties. Wat ik ook doe kan (en zal, waarschijnlijk) op slag worden weggekieperd als zijnde "persoonlijk onderzoek".

Intussen maak ik nog steeds zonde van "mijn" artikel over de reeks 52-53-54...
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Plaats reactie