Welk materieel?

Alles over reizigerstreinen in België.
Sgb
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 mei 2020, 16:28

Welk materieel?

Bericht door Sgb »

Hoi, ik heb een korte vraag uit Nederland:

Is er een website/overzicht waarop je kan zien welk materieel er op welke Belgische treinserie rijdt? En welk materieel rijdt er op de IC Luik - Luxemburg?
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Welk materieel?

Bericht door trainlovertje »

Jazeker, en zelfs ook de Luxemburgse vind je op diezelfde stite: http://www.beluxtrains.net/
FLV-FGSP
Berichten: 1879
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Welk materieel?

Bericht door FLV-FGSP »

Ook handig is https://www.haltelink.be/. Je geeft daar bijv. Luik in en krijgt dan een lijst met de eerstvolgende treinen. Je klikt op het pijltje rechts en je krijgt in de meeste gevallen de samenstelling van de trein.
Sgb
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 mei 2020, 16:28

Re: Welk materieel?

Bericht door Sgb »

Bedankt!
Wat is de reden dat er nu Desiros rijden op Luik - Luxemburg?
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Welk materieel?

Bericht door trainlovertje »

Sgb schreef: 04 mei 2020, 00:18 Bedankt!
Wat is de reden dat er nu Desiros rijden op Luik - Luxemburg?
Deze hebben sinds een half jaar geleden de toelating gekregen om in Luxemburg commerciële diensten te verzekeren. De gesleepte treinen waren moeilijker in exploitatie, omdat de locomotief steeds moest rondgezet worden en NMBS geen in Luxemburg geautoriseerde stuurwagens op reserve heeft. Hopelijk kan de M7 deze Desiro's 'snel' (dat zal nog wel een aantal jaren duren) aflossen...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Welk materieel?

Bericht door Shrek »

Sgb schreef:Bedankt!
Wat is de reden dat er nu Desiros rijden op Luik - Luxemburg?
Veel goedkoper in exploitatie en er kan nu in Guillemins gekeerd worden.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Welk materieel?

Bericht door Shrek »

trainlovertje schreef:
Sgb schreef: 04 mei 2020, 00:18 Bedankt!
Wat is de reden dat er nu Desiros rijden op Luik - Luxemburg?
Deze hebben sinds een half jaar geleden de toelating gekregen om in Luxemburg commerciële diensten te verzekeren. De gesleepte treinen waren moeilijker in exploitatie, omdat de locomotief steeds moest rondgezet worden en NMBS geen in Luxemburg geautoriseerde stuurwagens op reserve heeft. Hopelijk kan de M7 deze Desiro's 'snel' (dat zal nog wel een aantal jaren duren) aflossen...
M7 zal daar niet rijden. Hoop eerder op een MS96 ;)
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2059
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Welk materieel?

Bericht door Dieselfreak »

Shrek schreef: 04 mei 2020, 00:37M7 zal daar niet rijden. Hoop eerder op een MS96 ;)
Dat zouden er dan van de reeks 441 - 490 zijn, want de nummers 501 - 570 kunnen niet rijden onder 25.000 volt.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Welk materieel?

Bericht door Shrek »

Dieselfreak schreef:
Shrek schreef: 04 mei 2020, 00:37M7 zal daar niet rijden. Hoop eerder op een MS96 ;)
Dat zouden er dan van de reeks 441 - 490 zijn, want de nummers 501 - 570 kunnen niet rijden onder 25.000 volt.
Ja inderdaad, eens dat die ETCS ingebouwd hebben zouden die zonder problemen naar Luxemburg moeten kunnen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Welk materieel?

Bericht door Steven »

Maar de reeks 500 kan aangepast worden voor 25kV, zover ik weet zit er een blok beton op de plaats van de transfo met een gelijkaardig gewicht. Of het zijn geld waard is om deze stellen aan te passen is dan weer een andere vraag nu ze reeds meer dan 20 jaar oud zijn.
ianryckewaert13
Berichten: 164
Lid geworden op: 09 okt 2019, 23:05

Re: Welk materieel?

Bericht door ianryckewaert13 »

Ze kunnen toch i6/10/11bdx met 13 in duw trek combinatie inleggen die nu op Brussel arlon Luxemburg rijden en pendel arlon Luxemburg gebruiken
En (Liers-)Liege-Guillemins - gouvy Luxemburg uurdienst en na Luxemburg door naar Brussel zuid via arlon en in gouvy Aarlen Luxemburgs personeel en de rest NMBS

Verstuurd vanaf mijn motorola one met Tapatalk

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Welk materieel?

Bericht door Shrek »

Steven schreef:Maar de reeks 500 kan aangepast worden voor 25kV, zover ik weet zit er een blok beton op de plaats van de transfo met een gelijkaardig gewicht. Of het zijn geld waard is om deze stellen aan te passen is dan weer een andere vraag nu ze reeds meer dan 20 jaar oud zijn.
Voor Luik-Luxemburg zijn er toch helemaal niet zoveel stellen nodig, die zijn toch nog wel te vinden elders?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Welk materieel?

Bericht door Shrek »

ianryckewaert13 schreef:Ze kunnen toch i6/10/11bdx met 13 in duw trek combinatie inleggen die nu op Brussel arlon Luxemburg rijden en pendel arlon Luxemburg gebruiken
En (Liers-)Liege-Guillemins - gouvy Luxemburg uurdienst en na Luxemburg door naar Brussel zuid via arlon en in gouvy Aarlen Luxemburgs personeel en de rest NMBS

Verstuurd vanaf mijn motorola one met Tapatalk
Wat een draak van een verbinding is me dat. Zo'n lange verbindingen aan elkaar koppelen is vragen om vertragingen, hou die dus maar mooi uiteen. Bovendien is het aantal nodige zitplaatsen totaal verschillend. Ofwel rijdt je met lege rijtuigen naar Luik ofwel zit je als sardienen naar Brussel. Dat willen we dus niet.
ianryckewaert13
Berichten: 164
Lid geworden op: 09 okt 2019, 23:05

Re: Welk materieel?

Bericht door ianryckewaert13 »

Shrek schreef:
ianryckewaert13 schreef:Ze kunnen toch i6/10/11bdx met 13 in duw trek combinatie inleggen die nu op Brussel arlon Luxemburg rijden en pendel arlon Luxemburg gebruiken
En (Liers-)Liege-Guillemins - gouvy Luxemburg uurdienst en na Luxemburg door naar Brussel zuid via arlon en in gouvy Aarlen Luxemburgs personeel en de rest NMBS

Verstuurd vanaf mijn motorola one met Tapatalk
Wat een draak van een verbinding is me dat. Zo'n lange verbindingen aan elkaar koppelen is vragen om vertragingen, hou die dus maar mooi uiteen. Bovendien is het aantal nodige zitplaatsen totaal verschillend. Ofwel rijdt je met lege rijtuigen naar Luik ofwel zit je als sardienen naar Brussel. Dat willen we dus niet.
De drukke ritten overstap in Aarlen op m6

Verstuurd vanaf mijn motorola one met Tapatalk

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Welk materieel?

Bericht door Shrek »

ianryckewaert13 schreef: 05 mei 2020, 11:41
Shrek schreef:
ianryckewaert13 schreef:Ze kunnen toch i6/10/11bdx met 13 in duw trek combinatie inleggen die nu op Brussel arlon Luxemburg rijden en pendel arlon Luxemburg gebruiken
En (Liers-)Liege-Guillemins - gouvy Luxemburg uurdienst en na Luxemburg door naar Brussel zuid via arlon en in gouvy Aarlen Luxemburgs personeel en de rest NMBS

Verstuurd vanaf mijn motorola one met Tapatalk
Wat een draak van een verbinding is me dat. Zo'n lange verbindingen aan elkaar koppelen is vragen om vertragingen, hou die dus maar mooi uiteen. Bovendien is het aantal nodige zitplaatsen totaal verschillend. Ofwel rijdt je met lege rijtuigen naar Luik ofwel zit je als sardienen naar Brussel. Dat willen we dus niet.
De drukke ritten overstap in Aarlen op m6

Verstuurd vanaf mijn motorola one met Tapatalk
En wat is dan het voordeel tegenover die M6 naar Luxemburg laten rijden?
Plaats reactie