Toeristentreinen 2020
Re: Toeristen treinen 2020
Dat is ook niet te controleren denk ik: je zou iedereen moeten controleren bij aankomst of ze een reservatie hebben voor één van de kustgemeenten (want mensen kunnen ook de tram van Oostende naar Bredene nemen). Bovendien zijn een aantal stations overstappunten van trein op bus (vnl. Oostende, maar bvb ook van De Panne naar Dunkerque), dus kan je niet iemand weigeren die zegt dat zij/hij de bus naar Gistel wil nemen om familie te bezoeken.
Bovendien creëer je zo een flessenhals bij aankomst van de treinen in de kuststations (tenzij de tbg ook de QR-code van de kustgemeente zou controleren).
Bovendien creëer je zo een flessenhals bij aankomst van de treinen in de kuststations (tenzij de tbg ook de QR-code van de kustgemeente zou controleren).
Re: Toeristen treinen 2020
Reserveringen voor gewoon binnenlands vervoer is een recept om de trein compleet onaantrekkelijk te maken. Hooguit kan je zoiets invoeren voor de speciale treinen richting de kust, en dan nog...
Als dit erdoor komt springen er weer veel in de auto denk ik...
Als dit erdoor komt springen er weer veel in de auto denk ik...
Re: Toeristentreinen 2020
Mijn eerdere commentaar is blijkbaar nog niet echt doorgedrongen. Daarom: hoeveel reizigers ben je bereid kwijt te raken door verplichte reserveringen? En denk nu niet dat dat verwaarloosbaar is. Deutsche Bahn wil geen reserveringsplicht juist omdat uit onderzoek juist blijkt dat dat te veel reizigers zou kosten. Iedere wijziging in die richting zou dus moeten starten met een gedegen onderzoek naar wat de reizigers nu eigenlijk willen.jan_olieslagers schreef: ↑04 aug 2020, 15:05Zo voelt dat nu aan, beste @Paul, dat is begrijpelijk. Het is maar een kwestie van eraan wennen. Na een jaar, hooguit twee, weten we niet beter meer. En zoals @nighttrain heeft uiteengezet zijn de voordelen groot.Dan maken we het toch wel heel erg ingewikkeld en onaantrekkelijk.
Treinreizigers in België zijn misschien iets anders dan in Duitsland maar ik betwijfel of ze graag zullen reserveren. Ik zit er in ieder geval bepaald niet op te wachten om voor 440 treinen per jaar (en dat is dan alleen nog maar voor mijn werk) te moeten reserveren, ook niet als dat gratis is.
Groetjes,
Rian
Re: Toeristen treinen 2020
Maar de bedoeling deze zomer is net om reizigers kwijt te raken op de treinen naar zee, dus dat argument geldt hier niet. Ja mensen zullen de auto in springen, maar in pandemie-tijden is dat beter dan opeengepropt te worden in treinen of stations.
Re: Toeristen treinen 2020
Wat "beter" ("minder slecht" is hier een betere uitdrukking denk ik) is, hangt ervan af wat het totale effect is. Meer autoverkeer betekent per definitie immers ook meer ongevallen en dus meer doden en gewonden in het verkeer. Over het totale eindeffect valt zonder meer gegevens echter zeer weinig te zeggen.
Groetjes,
Rian
-
- Berichten: 3506
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Toeristen treinen 2020
Natuurlijk zal niemand graag reserveren, het is een pak administratie en daarvan hebben we allemaal onze buik al meer dan vol. De NMBS zal trouwens ook geen vragende partij zijn, want ook daar brengt het een pak meer werk met zich.Treinreizigers in België zijn misschien iets anders dan in Duitsland maar ik betwijfel of ze graag zullen reserveren.
Maar zover ik waarneem is de algemene trend hier te lande toch dat men (toch minstens voor het woon-werkverkeer) de trein enkel neemt als dat echt stevig voordeel biedt, en dan kan die relatief kleine ergernis van de reservatie er ook nog wel bij, lijkt mij, voor de meesten.
Zo is zeker mijn eigen situatie: ik ga binnenkort terug aan de slag in het Europees kwartier van Brussel, er is nog geen begin van een gedacht om daar mijn bus te parkeren dus de trein is het enige zinnig alternatief. Of misschien misschien de bus langsheen de Haachtsesteenweg. Wie weet moet ik daar binnenkort ook mijn plaatsje reserveren...
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
-
- Berichten: 3506
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Toeristen treinen 2020
Dat wordt gezegd, maar ik geloof het niet. De bedoeling is vooral om de zwarte piet van zich te kunnen afschuiven. Wees maar gerust dat die kustburgemeesters de toeristen graag zien komen, kassa kassa! Alleen mag het niet hun fout kunnen zijn als er iets mis gaat, er moet alleen maar een zondebok gevonden worden en dan is het spoorbedrijf een ideaal mikpunt.de bedoeling deze zomer is net om reizigers kwijt te raken op de treinen naar zee
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Toeristen treinen 2020
Als het bij DB op de lange afstand zoveel reizigers kost dat het pijn doet, dan zal het in België (relatief gezien) minstens zoveel reizigers kosten. Hoe korter de reis en hoe frequenter de treinen, hoe minder bereid immers reizigers zullen zijn om te reserveren.jan_olieslagers schreef: ↑04 aug 2020, 18:46Natuurlijk zal niemand graag reserveren, het is een pak administratie en daarvan hebben we allemaal onze buik al meer dan vol. De NMBS zal trouwens ook geen vragende partij zijn, want ook daar brengt het een pak meer werk met zich.Treinreizigers in België zijn misschien iets anders dan in Duitsland maar ik betwijfel of ze graag zullen reserveren.
Maar zover ik waarneem is de algemene trend hier te lande toch dat men (toch minstens voor het woon-werkverkeer) de trein enkel neemt als dat echt stevig voordeel biedt, en dan kan die relatief kleine ergernis van de reservatie er ook nog wel bij, lijkt mij, voor de meesten.
Ik heb echter niks tegen een vrijwillige reservering. NS heeft dat al eens getest (toegegeven: lang geleden, ik meen begin jaren '90) maar daar was amper belangstelling voor.
Groetjes,
Rian
-
- Berichten: 3506
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Toeristen treinen 2020
Natuurlijk is er geen belangstelling voor vrijwilige reservering. Ik stelde toch reeds dat de trein sowieso een tweede keus is, voor de meesten? Slechts als het moet (ttz als er echt geen beter alternatief is) zal men het doen.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Toeristen treinen 2020
Je moet de reizigers lokken naar het reservatiesysteem door bvb 20% korting te geven als je 2 dagen op voorhand reserveert. Dat is dan een win-win situatie. De reiziger heeft korting en een zitplaats en de NMBS weet hoeveel rijtuigen/extra treinen ze moeten inzetten. Voorwaarde is dat reserveren even gemakkelijk gaat via de app als een geldoverschrijving bij een bank.jan_olieslagers schreef: ↑04 aug 2020, 19:59 Natuurlijk is er geen belangstelling voor vrijwilige reservering. Ik stelde toch reeds dat de trein sowieso een tweede keus is, voor de meesten? Slechts als het moet (ttz als er echt geen beter alternatief is) zal men het doen.
-
- Berichten: 2343
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Toeristen treinen 2020
Het akkoord dat werd gesloten, ligt ergens in het midden:
https://m.hln.be/in-de-buurt/oostende/n ... ~a51c3296/
https://m.hln.be/in-de-buurt/oostende/n ... ~a51c3296/
Re: Toeristen treinen 2020
Dat is wat men laat uitschijnen, in de praktijk heeft Tommelein bijna volledig bakzeil gehaald. Het "notificatie" systeem kan je echt niet zien als een soort van reservatie. Het is al redelijk veel stappen om het knopje nog maar te vinden (ikzelf wist zelf niet dat het bestond), en het is enkel maar een indicatie hoeveel mensen van plan zijn de trein te nemen. Het enige dat de NMBS zou kunnen doen, is op basis van het aantal notificaties te beslissen om de trein te versterken (maar er zijn veel als'en).trainlovertje schreef: ↑05 aug 2020, 09:40 Het akkoord dat werd gesloten, ligt ergens in het midden:
https://m.hln.be/in-de-buurt/oostende/n ... ~a51c3296/
Het voorsorteren is dan wel weel een goede vorm van crowdcontrol.
En dan is net nu aan de NMBS en Infrabel om te bewijzen dat ze de rest van de zomer zonder grote incidenten op het net kunnen doorkomen.
Re: Toeristen treinen 2020
misschien dat het in de 7 voorgaande pagina's al gezegd is, maar:
was het niet een optie om , bij verhoogde "belasting" van het systeem, pakweg een piekdag met hoge temperaturen, iemand van infrabel "standby" te hebben, en zo de panne korter te maken of zelfs te vermijden.
of "preventief onderhoud"?
ik vergelijk het met een auto: je doet normaal gezien periodiek onderhoud elke 20 000 km
maar als ik op 19 500 km zit, en van plan bent om naar benidorm te rijden, dan vertrek ik toch ook niet om 500 km later te "ontdekken" dat je op onderhoud moet? dan ga ik nog voor mijn reis.
.
was het niet een optie om , bij verhoogde "belasting" van het systeem, pakweg een piekdag met hoge temperaturen, iemand van infrabel "standby" te hebben, en zo de panne korter te maken of zelfs te vermijden.
of "preventief onderhoud"?
ik vergelijk het met een auto: je doet normaal gezien periodiek onderhoud elke 20 000 km
maar als ik op 19 500 km zit, en van plan bent om naar benidorm te rijden, dan vertrek ik toch ook niet om 500 km later te "ontdekken" dat je op onderhoud moet? dan ga ik nog voor mijn reis.
.
Re: Toeristen treinen 2020
Zeer bizarre vergelijking die totaal niet opgaat.profke schreef: ↑05 aug 2020, 16:28 was het niet een optie om , bij verhoogde "belasting" van het systeem, pakweg een piekdag met hoge temperaturen, iemand van infrabel "standby" te hebben, en zo de panne korter te maken of zelfs te vermijden.
of "preventief onderhoud"?
ik vergelijk het met een auto: je doet normaal gezien periodiek onderhoud elke 20 000 km
maar als ik op 19 500 km zit, en van plan bent om naar benidorm te rijden, dan vertrek ik toch ook niet om 500 km later te "ontdekken" dat je op onderhoud moet? dan ga ik nog voor mijn reis.
Infrabel doet enerzijds aan periodiek onderhoud en anderzijds aan preventief onderhoud wanneer er een bepaald element niet meer binnen de toleranties valt (of er dreigt buiten te vallen). De beschikbaarheid van de Belgische infra is dan ook heel goed vergeleken met onze buurlanden. Ook voor specifiek warme dagen is er een hitteplan om de gevoeligste punten extra in het oog te houden.
Maar 100% kan je het nooit voorkomen, het grootste probleem hier is dat er maar één spoorlijn naar Oostende is en omleiden dus niet kan. Had het tussen Brugge en Gent gebeurd was er quasi niets aan de hand geweest.
Gelukkig staan er permanent teams standby om in te grijpen, de panne in kwestie hier heeft ook helemaal niet zo lang geduurd.