Toeristentreinen 2020

Alles over reizigerstreinen in België.
pietje
Berichten: 638
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Toeristentreinen 2020

Bericht door pietje »

Zodra je in London moet reserveren op de Overground en in Parijs voor de RER, ga ik akkoord dat je in België ook op sommige binnenlandse treinen moet reserveren.
Met reservaties ga je zeker geen extra reizigers aantrekken op verbindigen van minder dan 100 km en ga je in de praktijk gewoon meer mensen terug de auto injagen.

In heel de Corona problematiek is het buitengewoon frustrerend dat de verantwoordelijken na al die maanden nog steeds achter de feiten aanlopen. Om deze problemen te zien aankomen, moest je zeker geen Nostradamus zijn en een "metro-systeem" ineens met reservaties maken, is een verkeerde oplossing van het oorspronkelijke probleem.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Toeristentreinen 2020

Bericht door jan_olieslagers »

Ja, nogmaals akkoord dat het voor "plaatselijke" trajecten contraproductief zou zijn om reservatieplicht in te voeren.

En ook nogmaals: het wordt me meer en meer duidelijk dat we niet kunnen blijven dezelfde formules toepassen voor dagelijkse pendel (woon/werk, woon/school) als voor een weekenduitstap, om maar de uitersten te noemen.

Maar toch ook:
Zodra je in London moet reserveren op de Overground en in Parijs voor de RER, ga ik akkoord dat je in België ook op sommige binnenlandse treinen moet reserveren.
gaat me veel te ver, er is geen vergelijking mogelijk tussen voorstadsverkeer in wereldsteden (waartegen Brussel maar een dorp is, om van tstad maar te zwijgen) en een weekeinduitstap Neerpelt-kust. Waarom toch zodanig veralgemenen??
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Toeristentreinen 2020

Bericht door Adler »

Nu gaan ze komend weekend toch een aantal extra treinen afschaffen.
Eerst zeggen ze dat dit niet kan en wordt er geschermd met wetten en beheersovereenkomsten en beslissingen van ministers en nu kan het ineens toch.
Blijkbaar veranderen de wetten in dit land elk uur.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Toeristentreinen 2020

Bericht door trainlovertje »

Adler schreef: 11 aug 2020, 19:45 Nu gaan ze komend weekend toch een aantal extra treinen afschaffen.
Eerst zeggen ze dat dit niet kan en wordt er geschermd met wetten en beheersovereenkomsten en beslissingen van ministers en nu kan het ineens toch.
Blijkbaar veranderen de wetten in dit land elk uur.
Dat is toch wel een prachtstaaltje symboolpolitiek... NMBS doet dit onder druk van de gemeenten en provincie West-Vlaanderen, dat kan toch niet anders? Ik hoop dat het een grote soep wordt dit weekend aan zee (waarvoor alvast mijn excuses aan alle reizigers die naar zee wouden sporen komend weekend) zodat NMBS haar gelijk krijgt i.p.v. altijd met de vinger gewezen te worden door zij die denken het beter te weten.
wbrm
Berichten: 409
Lid geworden op: 28 mei 2011, 21:11

Re: Toeristentreinen 2020

Bericht door wbrm »

Dus zonder extra treinen komt er opeens geen tuig meer naar de kust? Wat lost dit op? Waarom moet de treinreiziger de prijs betalen en verandert er voor de andere modi niets? Dit voelt enigszins aan als onrechtvaardig.
Wouterh12
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 dec 2014, 22:23

Re: Toeristen treinen 2020

Bericht door Wouterh12 »

ronny schreef: 11 aug 2020, 10:34
Wouterh12 schreef: 10 aug 2020, 23:22 En groot gelijk dat een reservatiesysteem klantvijandig is.
Een reservatiesysteem kan net nieuwe klanten aantrekken doordat er zitplaatszekerheid is. Het reservatiesysteem moet daarvoor vanuit de visie van de klant worden opgebouwd.
De waarde van zitplaatszekerheid wordt hier overschat. Ten eerste moet je dit bereiken door voldoende treinen met voldoende frequentie en voldoende capaciteit te laten rijden, niet door de toegang kunstmatig af te schermen. Ten tweede is het voor veel reizigers - die zoals door anderen gezegd veelal relatief korte afstanden rijden - veel belangrijker om een trein te kunnen nemen die effectief rijdt en die liefst ook snel vertrekt, zelfs als dat rechtstaan betekent.

Kijk maar hoeveel pendelaars op de eerste trein springen die de goede richting uitgaat, na een incident (laten we zeggen: personen op het spoor, waarbij alle treinen in een bepaalde richting een tijd stilliggen), tegen hoeveel pendelaars die rustig wachten op de tweede of zelfs derde trein (om een rustige zitplaats te hebben). En die eerste trein is dan vaak sardienen-in-blik.

En hoe zou dit werken op de superdrukke piekuren IC's tussen Antwerpen en Brussel of tussen Leuven en Brussel? Veel mensen die bij de eersten opstappen in Mechelen of Leuven moeten al rechtstaan, op sommige van die treinen. Wordt het dan een race met zo'n reservatiesysteem, klaarzitten aan enkele laptops om toch maar bij de gelukkigen te zijn die een plaatsje krijgen, zoals je dat bij de inschrijving in sommige scholen ziet? Wie ga je weigeren?
nighttrain schreef: 11 aug 2020, 11:36 Dat allles niet ingeplant kan worden op 2 dagen is een feit. Dat de mentaliteit van operator en reiziger moet wijzigen is ook een belangrijk feit.

We leven toch in 2020 waar het digitale toch meer en meer toegankelijk is voor een breed publiek... Een reis reserveren viahttps://www.belgiantrain.be/nl is toch niet het einde van de wereld.

Als je een klantvriendelijk transport systeem wil uitbouwen moet je een toekomst visie hebben en gebruik maken van de nieuwe technologieen.

Reserveringen: wat gaan we reserveren of boeken? een genummerde zitplaats op een trein of een trein. Iedereen moet een trein reserveren ook de vrijkaarten allerhande.
voordelen: Als klant boek je een reis met een trein XXXX, het spoorweg bedrijf weet dat er iemand op die trein zit met electronische booking , de operator kent zijn SMS nummer , mail adres en eventuele bankgegevens. Indien het fout gaat moet hij volgens de Europese regels een vergoeding geven en zal hij alles in het werk stellen om dit te voorkomen.
"De mentaliteit van de reiziger" moet wijzigen? Met andere woorden, de reiziger moet zich maar voegen naar wat de aanbieder zou beslissen? Klinkt niet erg klantvriendelijk.

Een treinrit (inclusief pendelen dus) reserveren betekent: nul flexibiliteit. Ik en anderen hebben uitgelegd waarom dit een probleem is (niet voor de Eurostar hé - voor het binnenlands verkeer), maar daar komt geen reactie op. Zeggen dat je het zelf geen probleem vindt komt ook al niet klantvriendelijk over.

En de gemiddelde treinreiziger zoekt geen vergoeding (ingeval van problemen) als hij de trein neemt, evenmin als dat de gemiddelde autobezitter een auto koopt met de bedoeling om vergoedingen (ingeval van problemen) van de fabrikant, de dealer, de overheid of wie dan ook te krijgen. Je neemt de trein of de auto om zo vlot, comfortabel en flexibel mogelijk van a naar b te gaan. Een vergoeding bij een afgeschafte trein is meegenomen als doekje voor het bloeden, maar daarvoor ga je geen flexibiliteit afgeven noch 300 keer per jaar een reservatie voor doen. Dat is een zware achteruitgang, geen verbetering voor de reiziger. Hou uw vergoeding, behoud onze flexibiliteit.

Dat de NMBS niet weet dat een reiziger op de trein zit, waarom zou dat een probleem zijn dat moet opgelost worden? Op de autosnelwegen is dat toch ook geen probleem? Als het nu nog om contacttracing zou gaan...
nighttrain schreef: 11 aug 2020, 11:36 Er bestaan systemen , indien er incidenten zijn, waar een custommer operator een volledige trein kan overboeken op een andere (extra?) en de klanten verwittigt worden via mail en SMS. Of geïnformeerd worden van de eventuele vertragingen. Dit neemt 30sec in beslag.
Heb er jaren met gewerkt bij Eurotunnel.
De Eurotunnel is iets heel anders dan de Noord-Zuid Verbinding, ook qua aantal en type reizigers. "Customer operators" klinkt ook nogal duur, zeker als die mensen ook effectief het net moeten kennen. En reageren binnen 30s op vertragingen? Dat zou dan een enorme vooruitgang zijn tov de huidige systemen, die nog niet eens in staat zijn om aan te geven dat er vertraging zal zijn als de trein nog niet eens vertrokken is uit het vertrekstation, ook niet als dat al 15min geleden het geval had moeten zijn.

In geval van problemen met de laatste trein vanuit een zekere bestemming, kan de NMBS in principe ook zonder zo'n systeem een vervangtrein of -bus inleggen om die mensen nog te bedienen. Als dat niet mogelijk is, gaat een registratie ook niet veel helpen. Je kan in zo'n geval nog altijd de mogelijkheid bieden om te registreren via de app als je die trein wou nemen (als de NMBS dan toch alle moeite zou willen doen om individuele reizigers een oplossing te bieden), daarvoor moet je helemaal geen verplichte reservering voor het hele net invoeren.
jan_olieslagers schreef: 11 aug 2020, 12:38 Wat mij wel duidelijk wordt in deze nevendiscussie over reservatie: er moet een onderscheid gemaakt worden tussen pendelverkeer (zeg maar woon/werk en woon/school) enerzijds, en langeafstandsverkeer anderszijds. Voor S-, L-, en P-treinen kan men reservatie inderdaad moeilijk opleggen, voor IC's daarentegen zou het een meerwaarde kunnen brengen, en daarmee inderdaad nieuwe klanten kunnen aantrekken.

Ik kan me bv. voorstellen:
* dat reservatie in een eerste fase optioneel is, en slechts stapsgewijs en mondjesmaat verplicht wordt; wellicht eerst op de extra toeristentreinen;
* dat, als er eenmaal reservatie wordt ingevoerd op de IC's, in de spits sommige IC's onder P-regime gaan bollen, zodat er geen reservering nodig is; dit dan vooral op de drukke diensten naar de grote tewerkstellingscentra zoals Brussel en Antwerpen;
* dat reservatie slechts mogelijk is op beperkt materiaal, bv. niet op de Desiro's; waarmee deze (zoals door velen gewenst) niet meer voor IC's kunnen ingezet worden;
* op zeer lange termijn lijkt het me niet uitgesloten de NMBS verder op te splitsen in een IC-operator en een pendeloperator

Maar voor geen van deze ideetjes zijn de geesten al voldoende rijp, het zal allemaal nog niet voor morgen zijn, zelfs niet voor overmorgen.
Jan, met dit ga je het voor de reiziger alleen maar superingewikkeld maken. Gebruik van het openbaar vervoer ingewikkeld maken is een zeer goede manier om reizigers weg te jagen, in tegenstelling tot het Duitse model of het Luxemburgse model. Het moet zo eenvoudig mogelijk zijn om op te stappen, je wilt schijnbaar de drempels nog groter maken.

Opsplitsen tussen een IC-operator en een pendeloperator? Vrijwel alle NMBS-treinen zijn pendeltreinen, welke label er ook opgeplakt wordt. Met verschillende operators en dan nog reservatie ook, gaan mensen niet meer weten op welke trein ze nog mogen opstappen (die IC in de spits wel, maar die andere niet!) en blijft iedereen gewoon weg.

En wat zou dat betekenen in de praktijk, verschillende operators? Reservatie (IC) of niet (Desiro dus kennelijk, en daarnaast mogelijk ook andere tarieven en misschien zelfs andere vervoersbewijzen? En als dat niet het geval is, waarom zijn het dan andere operators? De splitsing van de NMBS was al geen succes, gaat verder splitsen dat ineens wel zijn?

Wie van de reizigers tussen Mechelen en Brussel zit te wachten op een splitsing van de NMBS tussen een IC-operator en een Desiro-operator? Die verbinding is zo interessant omdat ze zo flexibel is, en net daarvan lijken de voorstanders van reservatie niet de waarde te begrijpen. Maken die stops in Schaarbeek, Eppegem en Weerde de Desiro zo radicaal anders dan de zogenaamde IC? In de praktijk is een S-trein bijna even snel in Mechelen als een IC (die gewoonlijk toch rode seinen krijgt), zeker de vermomde IR's.

Stel je voor dat je een auto koopt, en dat je direct moet kiezen: je kan ofwel op de autosnelweg (en kiss and ride parkings) rijden, maar alleen na reservatie, of je kan alleen op andere stukken openbare weg rijden, maar niet beide tegelijk. Dat is het equivalente idee.

Hoe zie je de verbinding tussen Mechelen en Brussel dan, in jouw plan, en waarom zou dat beter zijn (of zelfs maar even goed) als de toch wel redelijk performante verbinding (ondanks de problemen is het een aantrekkelijk traject) die de NMBS en Infrabel nu aanbieden? Hoe gaat dit verbeteren met twee operators?
trainlovertje schreef: 11 aug 2020, 20:14
Adler schreef: 11 aug 2020, 19:45 Nu gaan ze komend weekend toch een aantal extra treinen afschaffen.
Eerst zeggen ze dat dit niet kan en wordt er geschermd met wetten en beheersovereenkomsten en beslissingen van ministers en nu kan het ineens toch.
Blijkbaar veranderen de wetten in dit land elk uur.
Dat is toch wel een prachtstaaltje symboolpolitiek... NMBS doet dit onder druk van de gemeenten en provincie West-Vlaanderen, dat kan toch niet anders? Ik hoop dat het een grote soep wordt dit weekend aan zee (waarvoor alvast mijn excuses aan alle reizigers die naar zee wouden sporen komend weekend) zodat NMBS haar gelijk krijgt i.p.v. altijd met de vinger gewezen te worden door zij die denken het beter te weten.
De media zijn ook al een hele tijd in die richting aan het pushen, al sinds de problemen in Oostende. De treinreiziger is een makkelijk doelwit denk ik, weinig electoraal gewicht. Dus kan de politiek zonder veel problemen een rondje treinreizigers pesten inlassen. Het autoverkeer naar de kust beperken ligt kennelijk moeilijker. De de-facto straffeloosheid van sommige criminelen opheffen ook.

Ook straf: "Daarnaast engageren alle overheden zich om de bevolking te ontraden om massaal naar de kust te komen". (bron: VRTnws).
Nog niet zo lang geleden werden vakanties in eigen land massaal aangemoedigd, met onder meer de fameuze gratis railpassen...

Bon, het is allemaal om de toeristische industrie te beschermen, maar qua consistentie is de Belgische Corona-communicatie toch echt wel "top".
nick
Berichten: 31
Lid geworden op: 15 jun 2019, 16:58

Re: Toeristentreinen 2020

Bericht door nick »

trainlovertje schreef:
Adler schreef: 11 aug 2020, 19:45 Nu gaan ze komend weekend toch een aantal extra treinen afschaffen.
Eerst zeggen ze dat dit niet kan en wordt er geschermd met wetten en beheersovereenkomsten en beslissingen van ministers en nu kan het ineens toch.
Blijkbaar veranderen de wetten in dit land elk uur.
Dat is toch wel een prachtstaaltje symboolpolitiek... NMBS doet dit onder druk van de gemeenten en provincie West-Vlaanderen, dat kan toch niet anders? Ik hoop dat het een grote soep wordt dit weekend aan zee (waarvoor alvast mijn excuses aan alle reizigers die naar zee wouden sporen komend weekend) zodat NMBS haar gelijk krijgt i.p.v. altijd met de vinger gewezen te worden door zij die denken het beter te weten.
Ik ben vooral benieuwd naar de situaties onderweg naar de kust... De trein uit Eupen zal in of voor Brussel al vol zitten, tof voor de mensen die in Gent en Brugge staan te wachten. Zullen die dan thuis blijven? Sommige wel, andere zullen wel de auto pakken met alle gevolgen van dien.

Maar inderdaad ook de mensen die zondagavond na een weekje aan zee terug willen [emoji85] ik ben blij dat ik niet meer op het perron sta als onderstationchef.

Verstuurd vanaf mijn IN2013 met Tapatalk

nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Toeristen treinen 2020

Bericht door nighttrain »

nighttrain schreef: 11 aug 2020, 11:36 Dat allles niet ingeplant kan worden op 2 dagen is een feit. Dat de mentaliteit van operator en reiziger moet wijzigen is ook een belangrijk feit.

We leven toch in 2020 waar het digitale toch meer en meer toegankelijk is voor een breed publiek... Een reis reserveren viahttps://www.belgiantrain.be/nl is toch niet het einde van de wereld.

Als je een klantvriendelijk transport systeem wil uitbouwen moet je een toekomst visie hebben en gebruik maken van de nieuwe technologieen.

Reserveringen: wat gaan we reserveren of boeken? een genummerde zitplaats op een trein of een trein. Iedereen moet een trein reserveren ook de vrijkaarten allerhande.
voordelen: Als klant boek je een reis met een trein XXXX, het spoorweg bedrijf weet dat er iemand op die trein zit met electronische booking , de operator kent zijn SMS nummer , mail adres en eventuele bankgegevens. Indien het fout gaat moet hij volgens de Europese regels een vergoeding geven en zal hij alles in het werk stellen om dit te voorkomen.
"De mentaliteit van de reiziger" moet wijzigen? Met andere woorden, de reiziger moet zich maar voegen naar wat de aanbieder zou beslissen? Klinkt niet erg klantvriendelijk.

Een treinrit (inclusief pendelen dus) reserveren betekent: nul flexibiliteit. Ik en anderen hebben uitgelegd waarom dit een probleem is (niet voor de Eurostar hé - voor het binnenlands verkeer), maar daar komt geen reactie op. Zeggen dat je het zelf geen probleem vindt komt ook al niet klantvriendelijk over.

En de gemiddelde treinreiziger zoekt geen vergoeding (ingeval van problemen) als hij de trein neemt, evenmin als dat de gemiddelde autobezitter een auto koopt met de bedoeling om vergoedingen (ingeval van problemen) van de fabrikant, de dealer, de overheid of wie dan ook te krijgen. Je neemt de trein of de auto om zo vlot, comfortabel en flexibel mogelijk van a naar b te gaan. Een vergoeding bij een afgeschafte trein is meegenomen als doekje voor het bloeden, maar daarvoor ga je geen flexibiliteit afgeven noch 300 keer per jaar een reservatie voor doen. Dat is een zware achteruitgang, geen verbetering voor de reiziger. Hou uw vergoeding, behoud onze flexibiliteit.

Dat de NMBS niet weet dat een reiziger op de trein zit, waarom zou dat een probleem zijn dat moet opgelost worden? Op de autosnelwegen is dat toch ook geen probleem? Als het nu nog om contacttracing zou gaan...
nighttrain schreef: 11 aug 2020, 11:36 Er bestaan systemen , indien er incidenten zijn, waar een custommer operator een volledige trein kan overboeken op een andere (extra?) en de klanten verwittigt worden via mail en SMS. Of geïnformeerd worden van de eventuele vertragingen. Dit neemt 30sec in beslag.
Heb er jaren met gewerkt bij Eurotunnel.
De Eurotunnel is iets heel anders dan de Noord-Zuid Verbinding, ook qua aantal en type reizigers. "Customer operators" klinkt ook nogal duur, zeker als die mensen ook effectief het net moeten kennen. En reageren binnen 30s op vertragingen? Dat zou dan een enorme vooruitgang zijn tov de huidige systemen, die nog niet eens in staat zijn om aan te geven dat er vertraging zal zijn als de trein nog niet eens vertrokken is uit het vertrekstation, ook niet als dat al 15min geleden het geval had moeten zijn.

In geval van problemen met de laatste trein vanuit een zekere bestemming, kan de NMBS in principe ook zonder zo'n systeem een vervangtrein of -bus inleggen om die mensen nog te bedienen. Als dat niet mogelijk is, gaat een registratie ook niet veel helpen. Je kan in zo'n geval nog altijd de mogelijkheid bieden om te registreren via de app als je die trein wou nemen (als de NMBS dan toch alle moeite zou willen doen om individuele reizigers een oplossing te bieden), daarvoor moet je helemaal geen verplichte reservering voor het hele net invoeren.

[/quote]
Beste ,
Ik moet terug vaststellen hoe alles toch maar verkeerd begrepen wordt door gebrek aan kennis en ervaring :
Als ik spreek over een "booking" systeem, is dat wel voor de IC treinen. Dus dat je "on-line" uw ticket gaat bestellen tussen A en B en de operator U dat ticket gaat verkopen als hij zeker is van plaats(nummer hoeft niet). Ik bedoel dus niet de boemel van FGSP naar FR of andere Lokale treinen
Als ik spreek van de "mentaliteit" van de reiziger dan bedoel ik dat deze hem moet aanpassen aan de nieuwe manieren om tickets te bestellen en nieuwe reisformules , we zijn per slot van rekening 2020.Het kartonnen vevoerbewijs ligt al sind 1992 achter ons!

Als U de vergelijking maakt tussen ET en de NZ verbinding , wat wil je zeggen? Mischien een beetje info. Bij ET gaan tussen 8h00 en 22h00 op piekdagen om de 3 minuten een trein in de tunnel om 14.000 autos en 7000 vrachtwagens te vervoeren. Als ik sprak van 30 seconden , was dit de tijd nodig om via de software een hele trein in te passen in een nieuw gecreeerd treinnummer! Ook hier heeft de duty manager de verantwwordelijkheid om compensaties toe te kennen voor het geleden ongemak.
Als U spreekt van dure "customer operators" vrees ik ook dat U deze werkwijze niet kent. Het is de Duty manager(bestaat waarschijnlijk niet bij de NMBS) die zijn transport systeem monitored en in real-time beslissingen neemt voor het goede verloop van alles. Die geeft instrukties aan zijn railway control center supervisor, stations en dus ook "customer operators". dat moet 1 geoliede machiene zijn.Al die mensen zijn geholpen door hun ervaring,motivatie en moderne technieken/software. Of die treinlijn 50, 100 of 450 km lang is speelt geen rol. Hoeveel belangrijke assen hebben ze in België? 6?7? Bij moderne bewijzen is 1 orketsleider en naar ik begrijp zullen er dit bij de NMBS een 10 tal zijn + lokale baronieen.
En dat U niet vetrouwd bent met deze "job titles" dat neem ik U niet kwalijk, maar in de luchtvaart en Angelsaksische landen is dat common practice. Jammer genoeg loopt België veel achter.
Als U spreekt van de flexibiliteit voor pendelaars? Als je ziet hoeveel pendelaars dagelijks de TGV's nemen vanuit Parijs naar de grote steden met een reservatiesysteem (anders kom je er niet op) , dan werkt dat toch met de nodige flexibiliteit. Want ook daar zijn er mensen die overwerken, die blijven hangen in de kroeg enz. Dan kan dat snel geregeld worden via de smartphone. Als ik uit het vliegtuig stapte op CDG en nog voor de immigration controls had ik mijn treinreis al omgeboekt naar vroegere of later trein naargelang de situatie.

"En de gemiddelde treinreiziger zoekt geen vergoeding (ingeval van problemen) als hij de trein neemt" Een niet erg geemancipeerde stelling. Als ik 135 Euro betaal tussen Liege en Oostende voor 2 personen. En mijn trein heeft 1 uur vertraging , dan zou ik graag toch wel 25% terug krijgen als schadevergoeding.
Nog een zeer warme prettige dag toegewenst.
Laatst gewijzigd door nighttrain op 12 aug 2020, 18:58, 1 keer totaal gewijzigd.
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Toeristentreinen 2020

Bericht door groentje »

Ik hoor vooral geklaag bij die Franse TGV-pendelaars, nighttrain. Hoe flexibel je het systeem ook maakt, het is niet zo handig als de eerste trein induiken op het station. En nee, niet iedereen heeft of wil een smartphone om steeds 'geconnecteerd' te zijn, nog steeds zijn er veel mensen afhankelijk van analoge tickets, vaak ook net die reizigers die zich heen auto kunnen veroorloven en dus afhankelijk zijn van de trein om ergens te geraken. Maar we hebben al begrepen dat de kustburgemeesters dat 'gepeupel' liever kwijt zijn...
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Toeristentreinen 2020

Bericht door nighttrain »

groentje schreef: 12 aug 2020, 12:43 Ik hoor vooral geklaag bij die Franse TGV-pendelaars, nighttrain. Hoe flexibel je het systeem ook maakt, het is niet zo handig als de eerste trein induiken op het station. En nee, niet iedereen heeft of wil een smartphone om steeds 'geconnecteerd' te zijn, nog steeds zijn er veel mensen afhankelijk van analoge tickets, vaak ook net die reizigers die zich heen auto kunnen veroorloven en dus afhankelijk zijn van de trein om ergens te geraken. Maar we hebben al begrepen dat de kustburgemeesters dat 'gepeupel' liever kwijt zijn...
E
Laatst gewijzigd door nighttrain op 12 aug 2020, 18:56, 1 keer totaal gewijzigd.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Toeristentreinen 2020

Bericht door jan_olieslagers »

die zijn râleurs professionnelles.
foeifoei, ik dacht dat uwen Franswa beter was. Het adjectief volgt (qua aantal en geslacht) het objectief, dus het is ofwel râleuses professionnelles of anders râleurs professionnels. "de vocation" lijkt me overigens ook niet mis ;)

Wat betreft de relschoppers: Eerst en vooral heeft dat eigenlijk niets met het spoor te maken. Dus off-topic, als het toegestaan is: ik vind het gevaarlijk om te willen de politieke toer op te gaan, en ook nergens voor nodig. Ja, men is dat zootje ongeregeld meer dan beu, aan de kust en elders, het is nergens voor nodig om dat te willen "verfijnen" naar huidskleur of cultuur of wat dan ook. Correcte volwassen medeburgers: hartelijk welkom. Geteisem: retournez à vos villages :) ! Origine en huidskleur doen niet terzake. En laten we niet vergeten dat er veel landgenoten zijn die ook van vreemde origine zijn, en zich van de problematiek wel bewust, en juist daarom een extra tandje bijzetten en zich oprecht en systematisch zeer correct opstellen en gedragen.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Toeristentreinen 2020

Bericht door Shrek »

Dat lijkt mij nog het belangrijkste, het is niet aan de NMBS om de ordehandhaving te doen. Het staat de politie vrij om in de trein controles te doen en het gespuis eruit te plukken, maar bewust grote groepen de kans ontzeggen om naar een bepaald gebied te trekken lijkt mij de verantwoordelijkheid van een vervoersbedrijf te boven te gaan.
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Toeristentreinen 2020

Bericht door nighttrain »

jan_olieslagers schreef: 12 aug 2020, 14:19
die zijn râleurs professionnelles.
foeifoei, ik dacht dat uwen Franswa beter was. Het adjectief volgt (qua aantal en geslacht) het objectief, dus het is ofwel râleuses professionnelles of anders râleurs professionnels. "de vocation" lijkt me overigens ook niet mis ;)

Wat betreft de relschoppers: Eerst en vooral heeft dat eigenlijk niets met het spoor te maken. Dus off-topic, als het toegestaan is: ik vind het gevaarlijk om te willen de politieke toer op te gaan, en ook nergens voor nodig. Ja, men is dat zootje ongeregeld meer dan beu, aan de kust en elders, het is nergens voor nodig om dat te willen "verfijnen" naar huidskleur of cultuur of wat dan ook. Correcte volwassen medeburgers: hartelijk welkom. Geteisem: retournez à vos villages :) ! Origine en huidskleur doen niet terzake. En laten we niet vergeten dat er veel landgenoten zijn die ook van vreemde origine zijn, en zich van de problematiek wel bewust, en juist daarom een extra tandje bijzetten en zich oprecht en systematisch zeer correct opstellen en gedragen.
begrepen
pietje
Berichten: 638
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Toeristentreinen 2020

Bericht door pietje »

jan_olieslagers schreef: 11 aug 2020, 19:42 Ja, nogmaals akkoord dat het voor "plaatselijke" trajecten contraproductief zou zijn om reservatieplicht in te voeren.

En ook nogmaals: het wordt me meer en meer duidelijk dat we niet kunnen blijven dezelfde formules toepassen voor dagelijkse pendel (woon/werk, woon/school) als voor een weekenduitstap, om maar de uitersten te noemen.

Maar toch ook:
Zodra je in London moet reserveren op de Overground en in Parijs voor de RER, ga ik akkoord dat je in België ook op sommige binnenlandse treinen moet reserveren.
gaat me veel te ver, er is geen vergelijking mogelijk tussen voorstadsverkeer in wereldsteden (waartegen Brussel maar een dorp is, om van tstad maar te zwijgen) en een weekeinduitstap Neerpelt-kust. Waarom toch zodanig veralgemenen??
Wel: ik overdrijf misschien met mijn vergelijking, maar mijn vergelijking is er minder ver naast dan de voorbeelden waar reservering wel zou werken.
Als je tijdens de week zoveel mogelijk verbindingen met Brussel inlegt vanuit zowat elke uithoek van het land en dit normaal vindt zonder reserveringssysteem, dan vraag ik mij af vanaf welke afstand je in het weekend ineens gaat beslissen dat er gereserveerd moet worden?
Je kan in geen geval een uitstap vanuit Neerpelt naar de zee zomaar vergelijken met een TGV rit van Parijs naar Lyon of 1 van de andere verre bestemmingen.
In België is er geen enkele verbinding die meer reizigers zal aantrekken als je verplichte reserveringen invoert, tenzij je de bestaande verbinding bewust vertraagt en oninteressant maakt (zoals bij de Benelux trein gedaan is)
Van mij mag eender welke privé vervoerder het proberen, maar ik ben er toch vrij zeker van dat de reizigers zullek kiezen voor een flexibel systeem.

Dus: als men kiest voor een systeem met reservering, dan zal er in niet-coronatijden door de kustburgemeesters zeker geklaagd worden dat ze te moeilijk bereikbaar zijn...
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Toeristentreinen 2020

Bericht door jan_olieslagers »

De ene of de andere kustburgemeester zal altijd wel mekkeren over teen of tander, dat kan minder en minder ernstig genomen worden.

Maar aangaande "vanaf welke afstand je in het weekend ineens gaat beslissen dat er gereserveerd moet worden": het gaat niet om de afstand, het gaat om het type trein. En met excuus aan de Limburgers, die alweer als (stereo)typevoorbeeld dienen, maar de Neerpelt-kust is voor mij een voorbeeld van een dienst waar reservatie zinnig en nuttig en productief zou kunnen zijn. Mits weloverwogen en verstandige implementatie, uiteraard.

Meer algemeen zie ik de extra "toeristen"treinen (naar de kust of naar de Ardennen of naar ParisDaisy) als eerste kandidaten voor een mogelijk reserveringssysteem.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Plaats reactie