Toeristentreinen 2020

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Toeristentreinen 2020

Bericht door Steven »

Laat alle IC treinen in België nu net een mix aan reizigers hebben. Zowel korte als lange afstanden. Wat doe je op een Eupen Oostende? Als ze naar Oostende gaan verplicht reserveren maar als ze Eupen Leuven doen niet? Iemand die deze trein van Luik naar Brussel neemt om tijdens het weekend te werken reist ook over grote afstand maar blijft een pendelaar. Reservering mogelijk maken is nog ok, maar verplichten? Sorry vind ik een brug te ver voor de Belgische treinen.
Wouterh12
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 dec 2014, 22:23

Re: Toeristentreinen 2020

Bericht door Wouterh12 »

Ik zie nog vooral veel verwijzingen naar eurostars en tgv's, terwijl het type reiziger en de afstanden totaal anders zijn dan op nmbs treinen.

Ik heb de voorstanders ook nog niet horen uitleggen waarom een reserveringssysteem beter zou zijn voor Mechelen-Brussel of Leuven-Brussel. Of waarom we het ingewikkelder zouden moeten maken voor de reiziger, door reservatie en vrij verkeer door elkaar te gaan gebruiken. Keep it simple, stupid, zoals ze op Engelstalige fora zouden zeggen...
Treinenman
Berichten: 359
Lid geworden op: 22 nov 2008, 15:17

Re: Toeristentreinen 2020

Bericht door Treinenman »

Dit was wellicht het laatste jaar dat de T-treinen Hamont/Neerpelt - Blankenberge uit MW41-stellen bestonden, en ook het laatste jaar dat de MW41 in Blankenberge te zien was. Als de elektrificatie van de lijn Mol-Hamont tegen juli 2021 klaar is. Ben benieuwd welk materieel er dan gebruikt wordt voor die T-treinen. M6, M7, MS96 of Desiro?
De trein is altijd een beetje reizen.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Toeristentreinen 2020

Bericht door rdv »

(@ Moderators: verplaats bericht gerust als indien nodig).

Ik ben zaterdag gaan uitwaaien op het strand (trein naar Oostende). Gezien het een heel mooie dag was, en één van de laatste geldigheidsdagen van de Belgium Rail Pass, was het redelijk druk op de trein.

Bij heenreis was er in Gent Securail aanwezig in de onderdoorgang, maar geen actieve reizigersbegeleiding. Trein zat redelijk vol, ik zat in één van de eerste rijtuigen van de extra trein uit Leuven (bestaande uit 4 Desiro's). Bezettingsgraad daar rond 70% schat ik. In Brugge was er wel reizigersbegeleiding op het perron en werden de reizigers naar de eerste rijtuigen gestuurd. Er was plaats, dus niet echt een probleem, maar wat ik wel vreemd vond is hoe men wist dat er plaats was in onze rijtuigen, een tbg hebben we immers niet gezien (wel politie, maar ik vermoed dat die niet in contact staan met de NMBS om reizigersaantallen door te geven).

Bij terugreis in Oostende was er geen Securail of politie te zien. In Brugge moesten we echter overstappen (we hadden de Kortrijk genomen, met de bedoeling om in Brugge op de trein uit Blankenberge over te stappen), en daar was wel actieve reizigersbegeleiding, met veel Securail en politiepersoneel. Enkele observaties hier:
1. Er stonden in de onderdoorgang twee wanordelijke rijen, één voor perron 7 (waar de trein naar Eupen zou vertrekken) en één voor perron 5/6 (waar de treinen naar Kortrijk, Leuven en een extra trein naar Gent zou vertrekken). Er stond één rij per perron, maar het was de bedoeling dat mensen voor de treinen naar resp. Kortrijk en Gent zich zouden aanbieden bij de roltrap (dus de rij voorbijsteken), om daar door Securail toegelaten te worden op het perron. Dit werd echter niet omgeroepen; volgens de Securail man aan de trap was het de bedoeling dat de politie-agenten reizigers voor Gent en Kortrijk uit de rij naar Leuven zouden halen. Ik heb dat echter niet zien gebeuren en ben na een paar minuten zelf gaan vragen of de reizigers voor Gent ook mee moesten aanschuiven met de reizigers naar Leuven. Ongetwijfeld stonden er mensen voor Kortrijk in de rij, en hebben dezen hun trein - halfleeg - moeten laten vertrekken, en een uur moeten staan wachten.
2. Er werd in Brugge aangekondigd dat er één leeg rijtuig was naar Leuven, en dat er dus maar een beperkt aantal mensen mee kon. Securail en politie hebben op basis van deze informatie beslist X aantal mensen toe te laten op het perron. Bij aankomst in Brugge heb ik echter gezien dat de eerste 3 rijtuigen (quasi) leeg waren. Ik hoop dat men bijkomende mensen heeft toegelaten, maar heb dat niet kunnen verifiëren.
3. Ook in de andere rijtuigen naar Leuven waren er nog redelijk wat vrije plaatsen (ruwweg geschat 20%), enerzijds omdat niet alle plaatsen ingenomen waren, anderzijds omdat er ook redelijk wat mensen in Brugge de trein verlaten hebben. Deze plaatsen werden niet opnieuw vrijgegeven.
4. In zijn communicatie stelt de NMBS dat haar tbg's de bezetting continue monitoren en aan de app doorgeven hoe druk de trein is. Aan de dispatching zou doorgegeven worden welke rijtuigen nog het meeste aantal plaatsen heeft. Het is mij een raadsel hoe de tbgs dat kunnen doen als ze niet door de trein (kunnen) lopen. In een trein bestaande uit 4 Desiro's is dat moeilijk, maar in een stam M6 is er m.i. voldoende tijd om dat tussen Brugge en Gent (via Lichtervelde dit WE) wel te doen, zeker als er 3 tbgs aan boord zijn.
5. In de rijen in Brugge werd de 1,5 m niet gerespecteerd. Niemand die er om maalde, noch Securail, noch politie, noch de omroeper.
6. Iedereen droeg zijn mondmasker.
7. Op deze manier is het redelijk deprimerend om de trein te nemen.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Toeristentreinen 2020

Bericht door Steve »

Ik heb op zaterdag in de latere namiddag ook de Genk genomen vanuit Brugge en had een nog andere ervaring: er was helemaal geen toegangscontrole tot het perron, of toch niet dat ik opgemerkt heb: ik nam de lift omdat ik m'n fiets mee had, maar zag ook niet meteen iets bij de naastgelegen (rol)trappen, op het perron zelf wel een tweetal Securail-medewerkers. In de trein zelf was er wel opvallend veel personeel aanwezig - meerdere TBG's (die echter geen controle uitgevoerd hebben) en ook meerdere politieagenten. Bij het overstappen in Gent was het helemaal anders: daar was wel toegangscontrole voor diezelfde trein, met een lange en nogal chaotische wachtrij (nogal contraproductief wat corona betreft). Die chaos en het moeten contourneren van die wachtrij heeft er zelfs bijna voor gezorgd dat ik m'n aansluiting gemist heb. Ik nam vervolgens de tragere IC via Denderleeuw en daar was helemaal niets van toegangscontrole (ook niet per se nodig want veel minder volk, de voorziene enkele Desiro volstond).

Ik zie twee mogelijke conclusies: ofwel was het zorgvuldig uitgedacht (de IC naar Genk vertrok door werkzaamheden immers pas in Brugge en je zou verwachten dat er dan nog plaats genoeg overblijft in de 10 M6, in tegenstelling tot Gent), ofwel komt er allemaal nogal veel willekeurig bij kijken. Op basis van jouw verhaal neig ik naar het tweede...
Davy
Berichten: 642
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: Toeristentreinen 2020

Bericht door Davy »

Zo hoeft treinreizen voor mij ook echt niet meer de komende tijd als ik dit zo lees...

Heb het afgelopen jaar sowieso amper nog met de trein gereisd in België, hoezeer ik het ook mis. 1 keertje een namiddagje tot Zottegem en laatst een retour Brugge Welkenraedt omwille van de omweg via de Montzenroute. Maar voor de rest dus zo weinig mogelijk: geen zin in gedoe zoals bovenstaand en ik vermijd ook mondmaskers zoveel als mogelijk.
pietje
Berichten: 638
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Toeristentreinen 2020

Bericht door pietje »

Ik blijf er mij ook over verbazen dat er niet meer ingezet wordt om "collectieve verplaatsingen" nog een tijdje sterk af te raden.
Met buitenlandse reizen doet men dat ook, dus bij het OV zou het ook moeten gebeuren, net als carpoolen.

Voor mij is het simpel: alles waar een mondmasker verplicht is, vermijd ik zoveel mogelijk. Het is alleen te hopen dat men die verplichting ook laat varen zodra het kan.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Toeristentreinen 2020

Bericht door Shrek »


Davy schreef:Zo hoeft treinreizen voor mij ook echt niet meer de komende tijd als ik dit zo lees...
.
En dat komt misschien net goed uit. Hoe minder mensen de trein gebruiken voor niet noodzakelijke verplaatsingen, hoe veiliger het wordt voor degenen die echt niet zonder de trein op hun werk geraken.
Daviddb
Berichten: 45
Lid geworden op: 20 mei 2020, 13:03

Re: Toeristentreinen 2020

Bericht door Daviddb »

Eventjes een paar toelichtingen geven.

De bezetting van de treinen van en naar de kust werd tamelijk nauwkeurig opgevolgd door het stationspersoneel en de treinbegeleiding.
Om even een antwoord te geven op de vraag hoe het kan dat men weet dat bepaalde rijtuigen minder druk zijn en andere drukker:
De onderstationscheffen waren aanwezig op de perrons om zo van buitenaf ook de vertrekkende treinen te bekijken en te zien waar eventueel nog plaats was. TBGs werd ook opgebeld om de bezettingsgraad onmiddelijk door te geven en zo in het volgende station de nodige maatregelen te nemen.

Is dat perfect verlopen? Wellicht niet, er is altijd marge voor verbetering.

Voor zei die nu ontmoedigd zijn om de trein te nemen:
De situatie dit weekend was tamelijk uitzonderlijk. Er waren zeer veel reizigers afgezakt naar het lichtevenement in Brugge, die diezelfde dag ook terug reisden naar huis. Zondag was het al een pak minder druk, en was het goed mogelijk om te reizen met de huidige maatregelen.
De reizigersflow varrieert op dit moment zeer sterk door het al dan niet doorgaan van die enige evenementen. Die trekken nu eenmaal zeer veel volk nu er weinig alternatieven zijn in het weekend. :-)
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Toeristentreinen 2020

Bericht door Steve »

De veelvuldige passage van TBG's in m'n trein kan natuurlijk ook als bedoeling gehad hebben om de bezetting van de trein te bekijken en zo feedback te geven aan Gent. In dat geval zat er meer organisatie achter dan je van buitenaf zou denken. Het is en blijft daarentegen zeer contraproductief om mensen op te hokken in een wachtrij om te vermijden dat ze in de trein opgehokt zitten - daarmee verplaats je hooguit het probleem of maak je het potentieel misschien zelfs erger.
CursorX
Berichten: 333
Lid geworden op: 03 apr 2011, 22:17

Re: Toeristentreinen 2020

Bericht door CursorX »

Steve schreef: 01 dec 2020, 11:59 De veelvuldige passage van TBG's in m'n trein kan natuurlijk ook als bedoeling gehad hebben om de bezetting van de trein te bekijken en zo feedback te geven aan Gent. In dat geval zat er meer organisatie achter dan je van buitenaf zou denken. Het is en blijft daarentegen zeer contraproductief om mensen op te hokken in een wachtrij om te vermijden dat ze in de trein opgehokt zitten - daarmee verplaats je hooguit het probleem of maak je het potentieel misschien zelfs erger.


Dit is wat ik van mijn eigen burgemeester, Bart Tommelein, ook hoor. NMBS doet geen inspanningen, bla bla bla...
Maar NMBS probeert nu de toestroom in de trein onder controle te houden, waardoor er in de onderdoor gaan veel volk staat. Als je de mensen uit de onderdoorgang zou weren, dan zou je bekomen dat ze allemaal op het stationsplein opgehokt staan, ... enfin, ze gaan altijd ergens staan. Enige oplossing is dat mensen voor nu even stoppen met voor hun plezier de trein nemen. Maar eens te meer wordt duidelijk dat verantwoordelijkheid geven aan de individuele personen in ons land niet werkt.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Toeristentreinen 2020

Bericht door Steve »

CursorX schreef: 01 dec 2020, 12:18
Steve schreef: 01 dec 2020, 11:59 De veelvuldige passage van TBG's in m'n trein kan natuurlijk ook als bedoeling gehad hebben om de bezetting van de trein te bekijken en zo feedback te geven aan Gent. In dat geval zat er meer organisatie achter dan je van buitenaf zou denken. Het is en blijft daarentegen zeer contraproductief om mensen op te hokken in een wachtrij om te vermijden dat ze in de trein opgehokt zitten - daarmee verplaats je hooguit het probleem of maak je het potentieel misschien zelfs erger.


Dit is wat ik van mijn eigen burgemeester, Bart Tommelein, ook hoor. NMBS doet geen inspanningen, bla bla bla...
Maar NMBS probeert nu de toestroom in de trein onder controle te houden, waardoor er in de onderdoor gaan veel volk staat. Als je de mensen uit de onderdoorgang zou weren, dan zou je bekomen dat ze allemaal op het stationsplein opgehokt staan, ... enfin, ze gaan altijd ergens staan. Enige oplossing is dat mensen voor nu even stoppen met voor hun plezier de trein nemen. Maar eens te meer wordt duidelijk dat verantwoordelijkheid geven aan de individuele personen in ons land niet werkt.
De boodschap was, voor alle duidelijkheid, niet specifiek of alleen aan de NMBS gericht. Die lijkt vooral te doen wat ze kan om een minimum van antwoord te kunnen bieden op de (vaak al te gemakkelijke) kritiek van overijverige kustburgemeesters; daarentegen zou een duidelijker draaiboek en het meer aanzetten tot afstand tussen de mensen in de wachtrij al veel kunnen helpen.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Toeristentreinen 2020

Bericht door rdv »

Ik was tussen 18:00 en 18:30 in Brugge, wellicht voor de grote rush terug naar huis van Wintergloed. Niettemin stonden er toen al tientallen mensen te wachten in de onderdoorgang die hun vorige trein naar Brussel moesten laten rijden. Wel was er een extra trein tussen Brugge en Gent, wellicht enkel voor de wintergloeders.
Daviddb schreef: 01 dec 2020, 11:43 De onderstationscheffen waren aanwezig op de perrons om zo van buitenaf ook de vertrekkende treinen te bekijken en te zien waar eventueel nog plaats was. TBGs werd ook opgebeld om de bezettingsgraad onmiddelijk door te geven en zo in het volgende station de nodige maatregelen te nemen.
Weliswaar anekdotisch, en met alle respect voor de inzet van het personeel, maar ik kan u zeggen dat bij het vertrek van mijn trein uit Oostende naar Kortrijk, er geen OSTCH aanwezig was op de eerste helft van het perron (richting Brussel). Als er al iemand was, kan die dus maar de halve trein hebben gemonitored.


Er rijden ook nog heel korte samenstellingen rond richting Kust. 's Middags was de Kortrijk - Oostende één Desiro.
jan_olieslagers
Berichten: 3496
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Toeristentreinen 2020

Bericht door jan_olieslagers »

En dat komt misschien net goed uit. Hoe minder mensen de trein gebruiken voor niet noodzakelijke verplaatsingen, hoe veiliger het wordt voor degenen die echt niet zonder de trein op hun werk geraken.
Ja, zeker wel. Maar het contrasteert wel fel met het uitdelen van gratis vervoerbewijzen. Men kan het de burger(es) niet kwalijk nemen als zij/hij zich door de overheid aangemoedigd ziet om het openbaar vervoer te gebruiken. Dat mensen dan liever in het weekeinde naar Brugge sporen of naar het zeetje, dan op een middag in de week naar Bommerskonten of Houtchi-Ploutche, dat was toch te voorzien?

Ik sluit me volledig aan bij de kritiek dat de overheid er maar op los moddert, en het dan aan het voetvolk (plaatselijke overheid, nmbs, ...) overlaat om de problemen op te lossen die er onvermijdelijk van komen. Het spoorpersoneel en de politie verdienen dan ook alle steun en begrip,
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Toeristentreinen 2020

Bericht door groentje »

De kritiek van Tommelein en Decaluwé is toch wel heel erg vaak behoorlijk eenzijdig gericht op de bezoekers per trein, is mijn indruk. Terwijl de grote meerderheid van de kustbezoekers nog steeds met de wagen komt...
Ik heb ook mijn bedenkingen over de gratis railpass, die kwam in het beste geval veel te vroeg, maar ik kan me toch niet van de indruk ontdoen dat er een zeker politiek opportunisme schuilt in de kritiek van Tommelein en co.
Plaats reactie