Toeristentreinen 2020

Alles over reizigerstreinen in België.
nighttrain
Berichten: 2543
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Toeristen treinen 2020

Bericht door nighttrain »

ronny schreef: 11 aug 2020, 10:34
Wouterh12 schreef: 10 aug 2020, 23:22 En groot gelijk dat een reservatiesysteem klantvijandig is.
Een reservatie systeem kan net nieuwe klanten aantrekken doordat er zitplaatszekerheid is. Het reservatiesysteem moet daarvoor vanuit de visie van de klant worden opgebouwd.
Als je vertrekt vanuit de bestaande reservatiesystemen kan ik best begrijpen dat er tegenkanting is. Ik had persoonlijk bvb nooit verwacht dat sms-parkeren een succes ging worden, geef nieuwe reservatiesystemen een kans. Als ik bvb zou weten dat de trein naar Oostende via Leuven volzet is zou ik de trein naar Oostende via overstap in Antwerpen kunnen nemen.
Laatst gewijzigd door nighttrain op 12 aug 2020, 18:56, 1 keer totaal gewijzigd.
jan_olieslagers
Berichten: 3504
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Toeristentreinen 2020

Bericht door jan_olieslagers »

Wat mij wel duidelijk wordt in deze nevendiscussie over reservatie: er moet een onderscheid gemaakt worden tussen pendelverkeer (zeg maar woon/werk en woon/school) enerzijds, en langeafstandsverkeer anderszijds. Voor S-, L-, en P-treinen kan men reservatie inderdaad moeilijk opleggen, voor IC's daarentegen zou het een meerwaarde kunnen brengen, en daarmee inderdaad nieuwe klanten kunnen aantrekken.

Ik kan me bv. voorstellen:
* dat reservatie in een eerste fase optioneel is, en slechts stapsgewijs en mondjesmaat verplicht wordt; wellicht eerst op de extra toeristentreinen;
* dat, als er eenmaal reservatie wordt ingevoerd op de IC's, in de spits sommige IC's onder P-regime gaan bollen, zodat er geen reservering nodig is; dit dan vooral op de drukke diensten naar de grote tewerkstellingscentra zoals Brussel en Antwerpen;
* dat reservatie slechts mogelijk is op beperkt materiaal, bv. niet op de Desiro's; waarmee deze (zoals door velen gewenst) niet meer voor IC's kunnen ingezet worden;
* op zeer lange termijn lijkt het me niet uitgesloten de NMBS verder op te splitsen in een IC-operator en een pendeloperator

Maar voor geen van deze ideetjes zijn de geesten al voldoende rijp, het zal allemaal nog niet voor morgen zijn, zelfs niet voor overmorgen.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
CursorX
Berichten: 333
Lid geworden op: 03 apr 2011, 22:17

Re: Toeristentreinen 2020

Bericht door CursorX »

Ikzelf ben ook tegen reservatie voor binnenlands verkeer. Je maakt het trein reizen gewoon nodeloos veel moeilijker. Er moet meer personeel, materiaal en treinen komen, dan lost het probleem zich op...

Een voorbeeld uit mijn eigen leven:
Ik kwam vorig jaar aan met een intercontinentale vlucht op schiphol. Deze vlucht had wat uren vertraging. Ik ging met de benelux naar antwerpen. Mijn reservatie zou al niet meer kloppen, door uren vertraging. Hopelijk kon ik dus nog een plekje bemachtigen, anders zat ik gegijzeld op Schiphol.
We kwamen dus ook later dan voorzien in Antwerpen aan. Ik kon nog net de laatste trein naar Oostende halen, waar ik woon. Ik zou deze sowieso al niet gereserveerd hebben. Maar wat als deze zou vol gereserveerd zijn en ik geen plaats meer had? Dan was ik gegijzeld in Antwerpen...

Om maar te zeggen, zorg eerst dat het juiste materiaal op de juiste lijnen rijdt, op grote capaciteit, er budget is om meer mensen in te zetten om alles in goede banen te leiden, er poortjes komen in grote en kleine stations, ... en DAN kan er eens over reservatie gesproken worden.

Nog een voorbeeld: gisterenavond rond 23u was ik in het station in Oostende, er moest nog 1 trein vertrekken, de 522. Er was ongelofelijk veel volk, honderden mensen. Daarvan droeg nog niet de helft een mondmasker, laat staan dat ze zich aan andere regels hielden. Door besparingen is er op dat moment geen NMBS personeel meer in het station, securail of politie was er niet te zien. Kwam er nog eens bij dat die trein met vertraging vertrok door een technisch defect. Ik had oprecht medelijden met de treinbegeleiders.
trainlovertje
Berichten: 2337
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Toeristen treinen 2020

Bericht door trainlovertje »

jan_olieslagers schreef: 11 aug 2020, 10:32 Een trein waarvoor men een reservatie heeft aangenomen/toegekend, die moet men wel laten rijden - of een onkostenvergoeding betalen. Dus een motivatie voor beter onderhoud van het materiaal, en meer materiaal en personeel op reserve.
Zonder reservatie moet men ook steeds een alternatief voorzien bij defecte trein of wat dan ook. Dat zal dus weinig veranderen, behalve dat er bij grote drukte ook reizigers moeten rechtstaan in de volgende trein. Maar ook daar lijkt men nu heel soepel mee om te gaan; er worden veel sneller extra treinen ingelegd, ook last minute. Zo hebben er nog een aantal gereden het voorbije weekend. Een veel betere oplossing kan je volgens mij moeilijk bieden.
groentje
Berichten: 7270
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Toeristentreinen 2020

Bericht door groentje »

België heeft geen binnenlands langeafstandsverkeer, hoogstens een IC Oostende-Eupen of Brussel-Luxemburg kan je eventueel daaronder categoriseren. Ga je echt voor lokaal verkeer met reserveringsplicht werken? Zoals in Frankrijk, waar élke paar uur een TER uitvalt om een TGV door te laten (bv Bretagne), waar je dan voor moet reserveren om naar het volgende station te reizen? En dat is dan klantvriendelijk? Optionele reserveringen, tot daar aan toe, maar als ik het zo lees, zouden sommigen willen dat we overal voor moeten reserveren, ook op de bus of de tram, de metro, etc. De trein concurreert met de auto, zolang die geen vingerbreed in de weg wordt gelegd, zorg je met extra verplichtingen voor treinreizigers enkel voor bijkomende nadelen tov die eigen auto.
jan_olieslagers
Berichten: 3504
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Toeristentreinen 2020

Bericht door jan_olieslagers »

Naar Belgische normen is Antwerpen-Blankenberge wel degelijk "lange-afstand". Om maar te zwijgen van de dapperen die de toeristentrein van Neerpelt naar 't zeetje nemen, en die zijn toch talrijk genoeg want anders bleef men die dienst niet aanbieden.
En wie denkt dat er de auto niets in de weg wordt gelegd, die moet maar eens op een werkdagochtend van Keerbergen naar Brussel proberen te rijden. Veel pret gewenst bij het aanschuiven in Haacht ;) "Automobilistje-pesten" is een druk beoefende sport bij diverse overheden, speciaal in Vlaanderen. De fijnste variatie bestaat erin om niets te doen - wat ook niets kost, en toch scoort, bij sommigen - op knelpunten.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
jan_olieslagers
Berichten: 3504
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Toeristen treinen 2020

Bericht door jan_olieslagers »

trainlovertje schreef: 11 aug 2020, 13:06Zonder reservatie moet men ook steeds een alternatief voorzien bij defecte trein of wat dan ook. Dat zal dus weinig veranderen, behalve dat er bij grote drukte ook reizigers moeten rechtstaan in de volgende trein. Maar ook daar lijkt men nu heel soepel mee om te gaan; er worden veel sneller extra treinen ingelegd, ook last minute. Zo hebben er nog een aantal gereden het voorbije weekend. Een veel betere oplossing kan je volgens mij moeilijk bieden.
Hm, staat dat niet in tegenspraak met wat @CursorX meldde?
Sta daar maar eens, als reiziger, in een verlaten station en niemand om aan te spreken. Komt er nog een trein? Zoja, wanneer, en waarheen?
En inderdaad, ocharme de begeid(st)ers op een trein die misschien toch nog komt opdagen.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
ronny
Berichten: 537
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:48
Locatie: Ramsel

Re: Toeristentreinen 2020

Bericht door ronny »

CursorX schreef: 11 aug 2020, 12:58 Ikzelf ben ook tegen reservatie voor binnenlands verkeer. Je maakt het trein reizen gewoon nodeloos veel moeilijker. Er moet meer personeel, materiaal en treinen komen, dan lost het probleem zich op...

Een voorbeeld uit mijn eigen leven:
Ik kwam vorig jaar aan met een intercontinentale vlucht op schiphol. Deze vlucht had wat uren vertraging. Ik ging met de benelux naar antwerpen. Mijn reservatie zou al niet meer kloppen, door uren vertraging. Hopelijk kon ik dus nog een plekje bemachtigen, anders zat ik gegijzeld op Schiphol.
We kwamen dus ook later dan voorzien in Antwerpen aan. Ik kon nog net de laatste trein naar Oostende halen, waar ik woon. Ik zou deze sowieso al niet gereserveerd hebben. Maar wat als deze zou vol gereserveerd zijn en ik geen plaats meer had? Dan was ik gegijzeld in Antwerpen...
De mensen hebben kuddegedrag dus problemen kunnen niet opgelost worden in deze budgettair moeilijke tijden tenzij de tarieven sterk stijgen en zo de vraag daalt.

In de toekomst zou het zo kunnen zijn :
- je komt toe in Schiphol en als je geen reservatie hebt kan je wel mee maar zonder zitplaats als deze trein volzet is
- had je voor een vroegere trein gereserveerd kon je door een sms te sturen je reservatie verschuiven naar deze trein, is deze volzet krijg je een sms terug met de melding dat reservatie niet meer mogelijk is wegens volzet, in Antwerpen idem
- in tijden van pandemie zou je een bericht krijgen dat er voor je geen plaats is op de trein

Door het invoeren van algemene reservatie zou je ook achteraf betalen kunnen invoeren op dezelfde wijze als je de andere nutsvoorzieningen betaald. Je zou bij een "abonnement" dan bvb enkel kunnen betalen volgens het effectief aantal uitgevoerde ritten en niet langer een forfait voor een bepaalde periode waardoor je niet betaald voor de dagen dat je ziek bent of met verlof of thuis werkt.
trainlovertje
Berichten: 2337
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Toeristen treinen 2020

Bericht door trainlovertje »

jan_olieslagers schreef: 11 aug 2020, 13:44
trainlovertje schreef: 11 aug 2020, 13:06Zonder reservatie moet men ook steeds een alternatief voorzien bij defecte trein of wat dan ook. Dat zal dus weinig veranderen, behalve dat er bij grote drukte ook reizigers moeten rechtstaan in de volgende trein. Maar ook daar lijkt men nu heel soepel mee om te gaan; er worden veel sneller extra treinen ingelegd, ook last minute. Zo hebben er nog een aantal gereden het voorbije weekend. Een veel betere oplossing kan je volgens mij moeilijk bieden.
Hm, staat dat niet in tegenspraak met wat @CursorX meldde?
Sta daar maar eens, als reiziger, in een verlaten station en niemand om aan te spreken. Komt er nog een trein? Zoja, wanneer, en waarheen?
En inderdaad, ocharme de begeid(st)ers op een trein die misschien toch nog komt opdagen.
Ik kan me moeilijk voorstellen dat er te weinig zitplaatsen waren op de 522. Dat is namelijk een stam I10/11 van 12 rijtuigen.
Wout912
Berichten: 170
Lid geworden op: 26 feb 2019, 20:01
Locatie: Melsele (lijn 59)
Contacteer:

Re: Toeristen treinen 2020

Bericht door Wout912 »

trainlovertje schreef: 11 aug 2020, 14:05
jan_olieslagers schreef: 11 aug 2020, 13:44
trainlovertje schreef: 11 aug 2020, 13:06Zonder reservatie moet men ook steeds een alternatief voorzien bij defecte trein of wat dan ook. Dat zal dus weinig veranderen, behalve dat er bij grote drukte ook reizigers moeten rechtstaan in de volgende trein. Maar ook daar lijkt men nu heel soepel mee om te gaan; er worden veel sneller extra treinen ingelegd, ook last minute. Zo hebben er nog een aantal gereden het voorbije weekend. Een veel betere oplossing kan je volgens mij moeilijk bieden.
Hm, staat dat niet in tegenspraak met wat @CursorX meldde?
Sta daar maar eens, als reiziger, in een verlaten station en niemand om aan te spreken. Komt er nog een trein? Zoja, wanneer, en waarheen?
En inderdaad, ocharme de begeid(st)ers op een trein die misschien toch nog komt opdagen.
Ik kan me moeilijk voorstellen dat er te weinig zitplaatsen waren op de 522. Dat is namelijk een stam I10/11 van 12 rijtuigen.
Sinds enkele dagen staat er in de routeplanner bij alle treinen van en naar de kust volgende opmerking:
Voor ieders veiligheid, raden wij u aan om drukke momenten te mijden. Vertrek zo vroeg mogelijk en keer zo laat mogelijk terug.
Als nog maar enkele honderden toeristen deze raad opvolgen, kan ik me inbeelden dat de latere treinen (waaronder de 522) extra zullen worden belast met als gevolg dat de zitplaatsen schaars zullen zijn.
groentje
Berichten: 7270
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Toeristentreinen 2020

Bericht door groentje »

jan_olieslagers schreef: 11 aug 2020, 13:40 Naar Belgische normen is Antwerpen-Blankenberge wel degelijk "lange-afstand". Om maar te zwijgen van de dapperen die de toeristentrein van Neerpelt naar 't zeetje nemen, en die zijn toch talrijk genoeg want anders bleef men die dienst niet aanbieden.
Mijn grootmoeder deed alsof ik naar een ander land verhuisde toen ik in Leuven ging studeren, maar ik zou haar niet direct nemen als referentie... In België zijn veruit de grootste hoop verplaatsingen er van hoop en al een halfuur tot een uur. Dat kan ik met de beste wil van de wereld geen langeafstandsverkeer noemen, IC of niet.
En wie denkt dat er de auto niets in de weg wordt gelegd, die moet maar eens op een werkdagochtend van Keerbergen naar Brussel proberen te rijden. Veel pret gewenst bij het aanschuiven in Haacht ;) "Automobilistje-pesten" is een druk beoefende sport bij diverse overheden, speciaal in Vlaanderen. De fijnste variatie bestaat erin om niets te doen - wat ook niets kost, en toch scoort, bij sommigen - op knelpunten.
Dat is een gevolg van de grote toevloed aan verkeer. Bij de auto laten ze betijen, met files tot gevolg, bij de trein zou het plots enkel kunnen opgelost worden met verplichte reserveringen... Gaan we de automobilisten ook een slot doen reserveren op de snelweg, anders? Enkel voordelen, toch, bijna gegarandeerd geen grote wachttijden of filerijden.
jan_olieslagers
Berichten: 3504
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Toeristentreinen 2020

Bericht door jan_olieslagers »

Bij de auto laten ze betijen,
Nee, "ze" laten NIET betijen - niets doen is niet laten betijen, het is een actieve vorm van automobilistje-pesten. Erg populair! want het kost niets en het scoort bij een bepaalde achterban. Er zijn wel investeringen ten gunste van het autoverkeer, maar dan enkel in prestigeprojecten waar men ook weer mee kan scoren bij (een ander deel van) het kiespubliek.
bij de trein zou het plots enkel kunnen opgelost worden met verplichte reserveringen
Niet zo kort door de bocht aub. Bij mijn weten heeft niemand beweerd dat reserveringen een totale oplossing zouden bieden, en al helemaal niet dat daarin de enige oplossing zou zitten. Ook heeft niemand gepleit voor algemene verplichting van reserveringen. Voor wie niet zo goed kan lezen stel ik nog maar eens: er is geen enkele complete alleenzaligmakende oplossing - als er die wel was dan werd ze reeds sedert lang toegepast. Het gaat erom compromissen te vinden, die zoveel mogelijk voordeel brengen voor de diverse betrokkenen, en zo weinig mogelijk nadeel.
Gaan we de automobilisten ook een slot doen reserveren op de snelweg
Jawel, dat is misschien nog niet zo'n slecht idee om ook in het wegverkeer slots te laten reserveren, al dan niet verplicht. Maar dan enkel op de snelwegen - enkel voor "lange-afstandsverkeer", niet voor Keerbergen-Brussel want dat is toch maar lokaal verkeer, 30 km of zo? Op de snelwegen zou het vooral kunnen helpen om het buitenlands vrachtverkeer te ontmoedigen - maar sommigen willen Vlaanderen dan weer promoten als een hotspot van logistiek en van intermodaal goederenvervoer - compromissen, nog meer compromissen!
In België zijn veruit de grootste hoop verplaatsingen er van hoop en al een halfuur tot een uur.
Dat durf ik in vraag te stellen. Ga maar eens kijken om 08:00 of daaromtrent als de IC's binnenkomen in Brussel - er zullen wel reizigers bij zijn uit Vilvoorde of Leuven of Ottignies, maar toch een flinke meerderheid uit Gent en Brugge en Antwerpen en ook uit Mons en Charleroi en Landen en Genk. Die treinen zitten toch allemaal afgepakt vol, dacht ik, buiten coronatijden? Vanaf waar?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
BlackEagle
Berichten: 317
Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06

Re: Toeristentreinen 2020

Bericht door BlackEagle »

Ik ga in deze discussie eens een statistiek gooien:

De gemiddelde afstand die een Belgische treinreiziger per rit aflegt, bedraagt 43 kilometer. Dat komt overeen met de afstand tussen Antwerpen en Brussel.
groentje
Berichten: 7270
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Toeristentreinen 2020

Bericht door groentje »

Daarin verschillen we dan van mening, het autoverkeer ontmoedigen staat nog nergens in Vlaanderen, en zou veel verder mogen gaan. En of dat autootje pesten is, laat ik voor uw rekening.

OK, het wordt niet voorgesteld als dé oplossing, maar ik zie eerlijk gezegd nog steeds niet hoe het zelfs maar een deel van een oplossing zou kunnen zijn in het geval van problemen. Net dan loopt alles in het 100, en zijn reserveringen een bijkomende laag moeilijkheden ipv een deel van de oplossing.

Enkel langeafstandsverkeer moet reserveren op de snelweg? En hoe ga je hen eruit filteren? Het probleem op de trein is trouwens vergelijkbaar, voor veel lokale verplaatsingen is een IC het beste geplaatst (denk Mechelen-Brussel-Centraal, 22', of nog beter, Halle-Brussel, 15'). Naar Oostende zou je zelfs alleen nog reseevatieplichtige treinen overhouden, zelfs voor wie uit Brugge vertrekt, met alle beperkingen van dien. Die mensen stappen in hun auto, en vermijden wellicht de files door langs binnen te rijden...

En hoelang zijn die mensen onderweg denk je? Gent-Brussel: 36', Brugge-Brussel: 1u06', Antwerpen-Brussel : 41', vanuit Hasselt: 1u-1u16', Mons: 55', Charleroi: 58'... Met 30 tot 60' zat ik er toch redelijk goed op, nee? Zeker, er zijn mensen langer onderweg, maar het is niet de meerderheid.
jan_olieslagers
Berichten: 3504
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Toeristentreinen 2020

Bericht door jan_olieslagers »

De gemiddelde afstand die een Belgische treinreiziger per rit aflegt, bedraagt 43 kilometer.
Bronnen, aub, referenties? En mag er misschien een beetje gedifferentieerd worden tussen weekeinde/werkdag-spits/werkdag-niet spits?
er zijn mensen langer onderweg, maar het is niet de meerderheid
Sorry hoor, maar alweer wil ik dat wel eens onderbouwd zien. Nogmaals, mij komt het voor dat in de ochtendspits de meeste reizigers in Brussel aankomen van behoorlijk ver weg. Toegegeven, dat is ook maar een indruk, maar die is niet minder waard dan welke andere ook.
Enkel langeafstandsverkeer moet reserveren op de snelweg? En hoe ga je hen eruit filteren?
Trajectcontrole, dat is bestaande en beheerste technologie. We leven echt wel in de 21ste eeuw, hoor!
voor veel lokale verplaatsingen is een IC het beste geplaatst
Dan is er een principieel probleem met het aanbod: IC's zijn niet bedoeld voor lokaal verkeer. Maar ook deze gratuite bewering wil ik wel eens ondersteund zien door onderbouwde cijfers. Trouwens om maar een voorbeeld te geven uit mijn vertrouwde omgeving: wie in de ochtendspits van Vilvoorde naar Brussel wil, die kan op een Desiro (S1, S5) nog wel eens een zitplaatsje vinden. Hoezo is een IC dan het beste geplaatst? De IC's zitten dan reeds stampvol. Vermoedelijk reeds vanaf Berchem, hooguit vanaf Mechelen.
het autoverkeer ontmoedigen staat nog nergens in Vlaanderen
Ik blijf erbij dat - om maar één voorbeeld te noemen - het NIET bouwen van de brug van de Haachtsesteenweg N21 over L53 in Haacht (door Infrabel gepland en gebudgetteerd, maar geboycot door de Vlaamse overheid in casu AWV) wel degelijk deel uitmaakt van systematische automobilistje-pesterij. Het is ook ZO gemakkelijk en ZO goedkoop.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Plaats reactie