Toeristentreinen 2020

Alles over reizigerstreinen in België.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Toeristen treinen 2020

Bericht door rdv »

Dat is ook niet te controleren denk ik: je zou iedereen moeten controleren bij aankomst of ze een reservatie hebben voor één van de kustgemeenten (want mensen kunnen ook de tram van Oostende naar Bredene nemen). Bovendien zijn een aantal stations overstappunten van trein op bus (vnl. Oostende, maar bvb ook van De Panne naar Dunkerque), dus kan je niet iemand weigeren die zegt dat zij/hij de bus naar Gistel wil nemen om familie te bezoeken.

Bovendien creëer je zo een flessenhals bij aankomst van de treinen in de kuststations (tenzij de tbg ook de QR-code van de kustgemeente zou controleren).
Davy
Berichten: 642
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: Toeristen treinen 2020

Bericht door Davy »

Reserveringen voor gewoon binnenlands vervoer is een recept om de trein compleet onaantrekkelijk te maken. Hooguit kan je zoiets invoeren voor de speciale treinen richting de kust, en dan nog...
Als dit erdoor komt springen er weer veel in de auto denk ik...
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Toeristentreinen 2020

Bericht door rvdborgt »

jan_olieslagers schreef: 04 aug 2020, 15:05
Dan maken we het toch wel heel erg ingewikkeld en onaantrekkelijk.
Zo voelt dat nu aan, beste @Paul, dat is begrijpelijk. Het is maar een kwestie van eraan wennen. Na een jaar, hooguit twee, weten we niet beter meer. En zoals @nighttrain heeft uiteengezet zijn de voordelen groot.
Mijn eerdere commentaar is blijkbaar nog niet echt doorgedrongen. Daarom: hoeveel reizigers ben je bereid kwijt te raken door verplichte reserveringen? En denk nu niet dat dat verwaarloosbaar is. Deutsche Bahn wil geen reserveringsplicht juist omdat uit onderzoek juist blijkt dat dat te veel reizigers zou kosten. Iedere wijziging in die richting zou dus moeten starten met een gedegen onderzoek naar wat de reizigers nu eigenlijk willen.
Treinreizigers in België zijn misschien iets anders dan in Duitsland maar ik betwijfel of ze graag zullen reserveren. Ik zit er in ieder geval bepaald niet op te wachten om voor 440 treinen per jaar (en dat is dan alleen nog maar voor mijn werk) te moeten reserveren, ook niet als dat gratis is.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Toeristen treinen 2020

Bericht door Shrek »

Maar de bedoeling deze zomer is net om reizigers kwijt te raken op de treinen naar zee, dus dat argument geldt hier niet. Ja mensen zullen de auto in springen, maar in pandemie-tijden is dat beter dan opeengepropt te worden in treinen of stations.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Toeristen treinen 2020

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 04 aug 2020, 18:25 Maar de bedoeling deze zomer is net om reizigers kwijt te raken op de treinen naar zee, dus dat argument geldt hier niet. Ja mensen zullen de auto in springen, maar in pandemie-tijden is dat beter dan opeengepropt te worden in treinen of stations.
Wat "beter" ("minder slecht" is hier een betere uitdrukking denk ik) is, hangt ervan af wat het totale effect is. Meer autoverkeer betekent per definitie immers ook meer ongevallen en dus meer doden en gewonden in het verkeer. Over het totale eindeffect valt zonder meer gegevens echter zeer weinig te zeggen.

Groetjes,
Rian
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Toeristen treinen 2020

Bericht door jan_olieslagers »

Treinreizigers in België zijn misschien iets anders dan in Duitsland maar ik betwijfel of ze graag zullen reserveren.
Natuurlijk zal niemand graag reserveren, het is een pak administratie en daarvan hebben we allemaal onze buik al meer dan vol. De NMBS zal trouwens ook geen vragende partij zijn, want ook daar brengt het een pak meer werk met zich.
Maar zover ik waarneem is de algemene trend hier te lande toch dat men (toch minstens voor het woon-werkverkeer) de trein enkel neemt als dat echt stevig voordeel biedt, en dan kan die relatief kleine ergernis van de reservatie er ook nog wel bij, lijkt mij, voor de meesten.
Zo is zeker mijn eigen situatie: ik ga binnenkort terug aan de slag in het Europees kwartier van Brussel, er is nog geen begin van een gedacht om daar mijn bus te parkeren dus de trein is het enige zinnig alternatief. Of misschien misschien de bus langsheen de Haachtsesteenweg. Wie weet moet ik daar binnenkort ook mijn plaatsje reserveren...
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Toeristen treinen 2020

Bericht door jan_olieslagers »

de bedoeling deze zomer is net om reizigers kwijt te raken op de treinen naar zee
Dat wordt gezegd, maar ik geloof het niet. De bedoeling is vooral om de zwarte piet van zich te kunnen afschuiven. Wees maar gerust dat die kustburgemeesters de toeristen graag zien komen, kassa kassa! Alleen mag het niet hun fout kunnen zijn als er iets mis gaat, er moet alleen maar een zondebok gevonden worden en dan is het spoorbedrijf een ideaal mikpunt.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Toeristen treinen 2020

Bericht door rvdborgt »

jan_olieslagers schreef: 04 aug 2020, 18:46
Treinreizigers in België zijn misschien iets anders dan in Duitsland maar ik betwijfel of ze graag zullen reserveren.
Natuurlijk zal niemand graag reserveren, het is een pak administratie en daarvan hebben we allemaal onze buik al meer dan vol. De NMBS zal trouwens ook geen vragende partij zijn, want ook daar brengt het een pak meer werk met zich.
Maar zover ik waarneem is de algemene trend hier te lande toch dat men (toch minstens voor het woon-werkverkeer) de trein enkel neemt als dat echt stevig voordeel biedt, en dan kan die relatief kleine ergernis van de reservatie er ook nog wel bij, lijkt mij, voor de meesten.
Als het bij DB op de lange afstand zoveel reizigers kost dat het pijn doet, dan zal het in België (relatief gezien) minstens zoveel reizigers kosten. Hoe korter de reis en hoe frequenter de treinen, hoe minder bereid immers reizigers zullen zijn om te reserveren.
Ik heb echter niks tegen een vrijwillige reservering. NS heeft dat al eens getest (toegegeven: lang geleden, ik meen begin jaren '90) maar daar was amper belangstelling voor.

Groetjes,
Rian
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Toeristen treinen 2020

Bericht door jan_olieslagers »

Natuurlijk is er geen belangstelling voor vrijwilige reservering. Ik stelde toch reeds dat de trein sowieso een tweede keus is, voor de meesten? Slechts als het moet (ttz als er echt geen beter alternatief is) zal men het doen.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
ronny
Berichten: 535
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:48
Locatie: Ramsel

Re: Toeristen treinen 2020

Bericht door ronny »

jan_olieslagers schreef: 04 aug 2020, 19:59 Natuurlijk is er geen belangstelling voor vrijwilige reservering. Ik stelde toch reeds dat de trein sowieso een tweede keus is, voor de meesten? Slechts als het moet (ttz als er echt geen beter alternatief is) zal men het doen.
Je moet de reizigers lokken naar het reservatiesysteem door bvb 20% korting te geven als je 2 dagen op voorhand reserveert. Dat is dan een win-win situatie. De reiziger heeft korting en een zitplaats en de NMBS weet hoeveel rijtuigen/extra treinen ze moeten inzetten. Voorwaarde is dat reserveren even gemakkelijk gaat via de app als een geldoverschrijving bij een bank.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Toeristen treinen 2020

Bericht door Steven »

en hoe ga je de mensen met een abo dan belonen?
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Toeristen treinen 2020

Bericht door trainlovertje »

Het akkoord dat werd gesloten, ligt ergens in het midden:
https://m.hln.be/in-de-buurt/oostende/n ... ~a51c3296/
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Toeristen treinen 2020

Bericht door rdv »

trainlovertje schreef: 05 aug 2020, 09:40 Het akkoord dat werd gesloten, ligt ergens in het midden:
https://m.hln.be/in-de-buurt/oostende/n ... ~a51c3296/
Dat is wat men laat uitschijnen, in de praktijk heeft Tommelein bijna volledig bakzeil gehaald. Het "notificatie" systeem kan je echt niet zien als een soort van reservatie. Het is al redelijk veel stappen om het knopje nog maar te vinden (ikzelf wist zelf niet dat het bestond), en het is enkel maar een indicatie hoeveel mensen van plan zijn de trein te nemen. Het enige dat de NMBS zou kunnen doen, is op basis van het aantal notificaties te beslissen om de trein te versterken (maar er zijn veel als'en).

Het voorsorteren is dan wel weel een goede vorm van crowdcontrol.

En dan is net nu aan de NMBS en Infrabel om te bewijzen dat ze de rest van de zomer zonder grote incidenten op het net kunnen doorkomen.
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: Toeristen treinen 2020

Bericht door profke »

misschien dat het in de 7 voorgaande pagina's al gezegd is, maar:

was het niet een optie om , bij verhoogde "belasting" van het systeem, pakweg een piekdag met hoge temperaturen, iemand van infrabel "standby" te hebben, en zo de panne korter te maken of zelfs te vermijden.
of "preventief onderhoud"?

ik vergelijk het met een auto: je doet normaal gezien periodiek onderhoud elke 20 000 km
maar als ik op 19 500 km zit, en van plan bent om naar benidorm te rijden, dan vertrek ik toch ook niet om 500 km later te "ontdekken" dat je op onderhoud moet? dan ga ik nog voor mijn reis.
.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Toeristen treinen 2020

Bericht door Shrek »

profke schreef: 05 aug 2020, 16:28 was het niet een optie om , bij verhoogde "belasting" van het systeem, pakweg een piekdag met hoge temperaturen, iemand van infrabel "standby" te hebben, en zo de panne korter te maken of zelfs te vermijden.
of "preventief onderhoud"?

ik vergelijk het met een auto: je doet normaal gezien periodiek onderhoud elke 20 000 km
maar als ik op 19 500 km zit, en van plan bent om naar benidorm te rijden, dan vertrek ik toch ook niet om 500 km later te "ontdekken" dat je op onderhoud moet? dan ga ik nog voor mijn reis.
Zeer bizarre vergelijking die totaal niet opgaat.

Infrabel doet enerzijds aan periodiek onderhoud en anderzijds aan preventief onderhoud wanneer er een bepaald element niet meer binnen de toleranties valt (of er dreigt buiten te vallen). De beschikbaarheid van de Belgische infra is dan ook heel goed vergeleken met onze buurlanden. Ook voor specifiek warme dagen is er een hitteplan om de gevoeligste punten extra in het oog te houden.

Maar 100% kan je het nooit voorkomen, het grootste probleem hier is dat er maar één spoorlijn naar Oostende is en omleiden dus niet kan. Had het tussen Brugge en Gent gebeurd was er quasi niets aan de hand geweest.

Gelukkig staan er permanent teams standby om in te grijpen, de panne in kwestie hier heeft ook helemaal niet zo lang geduurd.
Plaats reactie