traxie schreef: ↑03 aug 2020, 18:40
Het probleem was dat er een hele tijd verkeer op enkel spoor was tussen brugge en oostende wat een reservering daar aan oplost is me een raadsel.
Dat is een heel goed punt, dat door de mainstream media meestal genegeerd werd. Je zag dat in de journaals van afgelopen weekend, waar herhaaldelijk gevraagd werd "hoe kunnen we een herhaling van vorig weekend vermijden?" en niemand op het idee kwam om het voor de hand liggende antwoord te geven: technische problemen aan spoorinfrastructuur en treinen voorkomen. Iedereen leek ervan uit te gaan dat de problemen van het weekend eerder de normale gang van zaken zijn, en niet het gevolg van het uitvallen van de helft van de sporen. Treintrambus heeft dit nochtans duidelijk gezegd, maar die worden zoveel mogelijk genegeerd.
Er lijkt inderdaad wel een agenda te zijn bij sommigen om het openbaar vervoer in het algemeen, en het spoor in het bijzonder zo negatief mogelijk neer te zetten. Inclusief de reizigers.
trainlovertje schreef: ↑03 aug 2020, 22:47
Ik durf erom wedden dat als de dagtoeristen een SMS-bericht in die zin zouden krijgen er veel in paniek zouden geraken en daarom misschien nog sneller naar het station afzakken om een oplossing te zoeken, zoals proberen een trein vroeger te nemen. De realiteit is trouwens dat men zeer dikwijls helemaal niet weet hoeveel vertraging die trein zal oplopen, en al zeker niet op een moment vóór het geplande vertrek van die trein, waardoor alle reizigers al op het station staan te wachten.
Mijn mening blijft dat wat er vorige week gebeurd is een ongelukkige samenloop van omstandigheden was. De kans dat dit zich herhaalt, is uiterst klein. Zo'n reservatiesysteem is ook nefast voor de reizigers die per trein willen reizen en geen dagtoerist zijn.
En stel: het treinverkeer komt weer op gang na twee uur stilgelegen te hebben. Op dat moment kunnen ook alle treinen opeens weer gaan rijden, waardoor alsnog iedereen samen op het station zal samenkomen. Deze reizigers op afstand houden ergens in de stad en op het exacte moment naar het station laten afzakken, is een utopische gedachte.
Inderdaad. Sms-berichten dat je trein op komst is, na/tijdens grote problemen op het net? Ik zie dat alleen maar mislopen en uitdraaien op het "trek uw plan" systeem. Dan krijg je misschien een sms in de trend van "vertrek te bevestigen" en wacht je tot de volgende dag.
BlackEagle schreef: ↑04 aug 2020, 11:16
Sorry, maar ik zie echt niet in hoe een reservatiesysteem de situatie bij een calamiteit kan verbeteren.
- Een reservatiesysteem om 'de druk te vergroten' op de NMBS om treinen te laten rijden? Van schoolmeestermentaliteit gesproken... Nu komt een afgeschafte trein of een vertraging toch evengoed in de statistieken en in de evaluatie terecht? Ik denk niet dat dit ook maar één personeelslid gaat motiveren om meer te doen dan ze nu al doen. Natuurlijk moet je mensen motiveren en evalueren wat er misgaat in situaties en daar acties en verbeteringen aan koppelen, maar een reservatiesysteem gaat daar op zich niets aan veranderen.
- Een reservatiesysteem is absoluut niet flexibel en klantvriendelijk. Het is te verantwoorden voor sommige situaties, maar niet voor gewoon binnenlands verkeer. Klanten willen juist de vrijheid om een trein vroeger of later te nemen, zeker in geval van calamiteiten, en dat zou je willen afnemen?
- Door mensen voor een specifieke trein te laten reserveren, ga je de chaos juist verergeren bij een calamiteit, omdat ze het idee hebben dat ze énkel die trein kunnen nemen (ook al kan je dan communiceren dat ze ook een volgende moeten nemen).
- Communicatieproblemen los je niet op door een reservatiesysteem. Dat los je op door betere communicatie. Het is niet dat bij de invoering van een reservatiesysteem de communicatie plots veel beter zal zijn...
"De druk vergroten om treinen te laten rijden" vind ik ook een goede. Alsof een defecte locomotief dan opeens wel start als je een reservatiesysteem hebt, of de elektrische installatie van die M5 ineens wel behoorlijk wil werken. De treinbestuurder is ziek? Geen probleem, met een reservatiesysteem komt hij ineens wel opdagen. En als je dan zegt, de NMBS moet ervoor zorgen dat er altijd en overal vervanging klaar staat die stante pede kan ingrijpen: als dat al überhaupt mogelijk is, kan dat ook zonder reservatiesysteem hoor. Lijkt mij meer een geldkwestie.
Of zou die "grotere druk" dan helpen als er een breuk is in de bovenleiding? Of een aanrijding op het spoor? Of wat bij een "persoonsongeval"/zelfmoord, zou het parket dan "grotere druk" voelen om het onderzoek in recordtempo af te handelen? Of zou dat toch allemaal niet helpen?
En groot gelijk dat een reservatiesysteem klantvijandig is.
jan_olieslagers schreef: ↑04 aug 2020, 15:05
Zo voelt dat nu aan, beste @Paul, dat is begrijpelijk. Het is maar een kwestie van eraan wennen. Na een jaar, hooguit twee, weten we niet beter meer. En zoals @nighttrain heeft uiteengezet zijn de voordelen groot.
Ik denk nu pas aan een voordeel dat nog niet werd vernoemd: reizigerstellingen - die altijd maar héél indicatief waren - worden compleet overbodig, er is nu veel nauwkeuriger informatie beschikbaar.
Ik zie een ander voordeel: je kan de NMBS dan beter gewoon afschaffen, dan komt er veel budget vrij voor bijvoorbeeld de massale invoering van zelfrijdende auto's (en vooral de bijhorende weginfrastructuur en technische ondersteuning). Veel mensen gaan de trein dan toch niet meer nemen. Reizigerstellingen zijn dan ook niet meer nodig.
Zelf heb ik niet eens een rijbewijs en gebruik ik graag trein, tram en bus, maar als dit reservatiesysteem er ooit komt heeft het geen zin meer en zal het toch auto moeten worden.
Olivier_Doorne schreef: ↑09 aug 2020, 00:15
De mensen die hier voor een reservatiesysteem pleiten hebben toch weinig besef van hoe de meest pendelaars zich verplaatsen.
1) Een deel komt bus of tram en die zijn niet klokvast. Dus halen dikwijls hun aansluiting niet
2) Heel wat reizigers hebben glijdende uren en stoppen wanneer ze met een bepaalde taak/opdracht/workshop/vergadering ... klaar zijn of gaan bij een klant en weten niet hoe lang dit gaat duren. Dus zij gaan naar het station en zien wel wanneer er een trein komt. Op de drukke assen van Brussel naar Gent-Antwerpen-Leuven-Halle... is dit geen probleem aangezien je in de spitsuren om de 10 minuten een trein hebt.
Met reservering ga je deze reizigers serieus pesten en verliest de trein alle flexibiliteit. Verplichte reservering kan nuttig zijn maar dit enkel in heel specifieke gevallen zoals bijvoorbeeld voor de beperkte plaatsen voor een fiets, groepen, mensen die assistentie nodig hebben(en ook die mensen zouden graag wat meer flexibiliteit hebben.
Zeer goede punten, naast de goede punten die andere al eerder hadden gemaakt, zoals de administratieve last van telkens te moeten reserveren.
Ik wil de onwenselijkheid van een reservatiesysteem (voor de reiziger dan toch) nogmaals benadrukken door een aantal concrete nadelen op te noemen voor zowel pendelaars als mensen die op toeristische uitstap gaan: beide groepen verliezen alle flexibiliteit die de trein nu biedt. Dit is al een punt waarop de grote concurrent, de auto, zelfs nu al veel beter is: mijn auto mijn vrijheid zeggen velen, je vertrekt wanneer je wilt. De trein kan dit nadeel echter nu nog beperkt houden, omdat je niet vastzit aan één tijdstip dat je x uren of zelfs een dag op voorhand moet vastleggen.
Voor pendelaars betekent dit dat je de trein kan nemen die je uitkomt, waardoor je kan profiteren van glijdende uren (het reservatiesysteem zou er direct vaste uren van maken, alleen voor de onnozele halzen die met de trein komen), het geen ramp is als je om één of andere reden niet je normale trein kan nemen (vroeger weggeroepen of juist later gewerkt, bijvoorbeeld) en je bij vertragingen gewoon de eerste trein kan nemen naar je bestemming. Als doorwinterde pendelaar weet je vaak beter dan de app welke trein het eerst zal vertrekken/aankomen (volgens de app kan het gebeuren dat er drie treinen tegelijk op hetzelfde spoor en om hetzelfde uur vertrekken, de berekende vertraging is immers vaak "science fiction"). Met de registratie hang je echter vast aan die ene trein, en kun je de snellere dan mogelijk met de noorderzon zien vertrekken want je hebt die niet gereserveerd (en de app heeft nog lang niet door dat "jouw" trein nog niet eens de stelplaats heeft verlaten).
Voor toeristische uitstappen betekent dit dat je vastzit aan je vertrekuur: wat als je via een overstap in Brussel of Antwerpen naar je bestemming gaat, en je hebt geluk en een vroegere overstap (dan aangegeven door de app/NMBS website) is mogelijk (misschien heeft de eerste trein in de goede richting een beetje vertraging). Wel, via het reservatiesysteem moet je die laten rijden. Erger is echter wat er gebeurd in het terugkomen: je moet ruim op voorhand bepalen wanneer je terugreist. Viel je bezoek wat tegen (misschien is het weer omgeslagen) en wel je wat vroeger naar huis? Brute pech, je hebt gereserveerd voor die ene trein en die zal en moet je dus nemen. Viel het juist goed mee en wil je wat langer blijven, of is het etentje 's avonds wat aan het uitlopen? Vergeet dat dessert maar, je mag niet de volgende trein nemen want je moet en zal exact die ene trein nemen. Kon je het gewoon niet halen, omdat je bijvoorbeeld nog een bus moest nemen en die zich onverwachts heeft vastgereden in het verkeer? Brute pech, je zal een peperdure taxi moeten nemen of op hotel gaan. Klantvriendelijkheid hoog in het vaandel...
Stel je voor dat autobezitters een "slot" op de autosnelweg, of zelfs op de openbare weg zouden moeten reserveren. Benieuwd hoeveel autobezitters dan zouden aanvaarden, laat staan het een goed idee zouden vinden. Zelfs al zou het theoretisch de files kunnen oplossen.
En dan is er nog de vraag wat mensen moeten doen die één, twee of drie keer moeten overstappen om hun bestemming te bereiken. Wat als er vertraging is en je een aansluiting mist? En bij problemen op het net, als niemand (en zeker de app niet) nog weet welke trein wanneer naar waar zal rijden? Exact de situatie die de aanleiding is voor dit voorstel. Dan loopt het al helemaal in het honderd.
Dit is een uitstekend voorstel als je zoveel mogelijk reizigers van de trein wil wegjagen. Ervoor zorgen dat alle flexibiliteit wegvalt.
nighttrain schreef: ↑09 aug 2020, 09:56
trainlovertje schreef: ↑08 aug 2020, 22:55
Alles lijkt vandaag, waarschijnlijk de drukste dag van deze hittegolf, goed verlopen te zijn. Maar morgen zal dat wel eens anders kunnen zijn: de burgemeester van Blankenberge vraagt om tussen 9 en 16u helemaal geen (!) trein naar Blankenberge te sturen. Dan maar meer dagjestoeristen via de andere kuststations?
Ik denk dat de reden ergens anders moet gezocht worden van deze maatregelen door de burgemeesters van Knokke en Blankenberge.
Ik denk dat het hier meer gaat om sociale problemen dan vervoer technische problemen.
Mee eens, en dit speelt ook mee in dit rondje "stook het op de NMBS en op treinreizigers". Ten dele is het zo dat sommigen aan de kust liever geen dagjestoeristen zien komen (alhoewel de kans vrij groot is dat treinreizigers, die minder kunnen meenemen dan dagjestoeristen die met de auto komen, toch van horeca gebruik zullen maken), maar het speelt zeker ook een rol dat treinen uit met name Brussel soms ook minder gewenste gasten brengen. Als progressieve burgemeester kan Tommelein echter niet rechtstreeks zeggen (want past niet in zijn politiek imago van tolerant en open burgemeester) dat hij die wil weren, dus is de oplossing om het vervoermiddel te weren waarvan die gasten vrijwel altijd gebruik maken. Al die andere reizigers zijn dan maar "collateral damage" (zeker in Corona-tijden).
Hij is ook niet allen, zelfs de groenen (nota bene de mannen van de gratis railpass!) van Blankenberge zijn tegen treinreizigers, blijkt uit de inhoud van een tweet die ze vandaag verstuurden en daarna weer verwijderden:
"oorzaak rellen in Blankenberge te wijten aan te veel volk aan zee. NMBS is ook daar mede verantwoordelijk voor. Morgen alle extra treinen afschaffen?"
Ja, natuurlijk is de NMBS medeverantwoordelijk, de daders maken gebruik van hun treinen om zich te verplaatsen. En dan is de oplossing natuurlijk om de treinen naar de kust af te schaffen, dan kunnen dezelfde daders naar de provinciale domeinen uitwijken...