Pagina 3 van 4

Re: Testers gevraagd voor nieuwe app

Geplaatst: 18 jun 2022, 07:55
door joverwimp
overweg13 schreef: 17 jun 2022, 18:33 Bwa, ze zullen dat wel oplossen, niet door de app te verbeteren, maar door de mogelijke tariefformules te beperken. Dat lijkt altijd de oplossing: als de informatica het probleem niet aankan, elimineer dan het probleem. Dat is wat al jarenlang bedoeld wordt als men zegt dat het aantal verschillende formules moet verminderd worden omdat de reiziger er niet wijs uitraakt; in feite is het de informatica die er niet mee overweg kan...
Een tariefformule waar je mogelijks naar verwees (en die ik ook gebruikte) was een h/t biljet met terugkeer vanuit een ander station. Kon enkel gekocht worden aan een loket en werd afgeschaft in 2017.

Re: Testers gevraagd voor nieuwe app

Geplaatst: 18 jun 2022, 16:15
door joverwimp
Vandaag een rit Asse-Brussel C h/t gemaakt.
Fairtiq rekent voor de heenrit de standaardprijs van 3,80, voor de terugrit 3,80 - 5,10
In totaal dus 2,50 (3,80 + 3,80 - 5,10) ipv het weekendtarief van 5 euro. Begrijpe wie kan.
Bijkomend werd de rit geregistreerd via Bockstaal ipv Brussel-West. Nochtans gebeuren alle ritten tijdens het weekend via Brussel-West.

Re: Testers gevraagd voor nieuwe app

Geplaatst: 23 jun 2022, 20:37
door rdv
Op maandag Gent - Brussel - Aachen gedaan, met Brussel - Aachen op de ICE.
Fairtiq weer vergeten afzetten in Brussel, en dan voor de aardigheid de app afgezet bij het doorrijden van Hergenraeth. De rit werd keurig geregistreerd als Gent - Hergenrath, maar wel via Tienen en Verviers. De app registreerde een rittijd van 2u voor deze reis (wat correct was, maar niet haalbaar met niet-HSTs).

Re: Testers gevraagd voor nieuwe app

Geplaatst: 24 jun 2022, 10:23
door joverwimp
rdv schreef: 23 jun 2022, 20:37 Op maandag Gent - Brussel - Aachen gedaan, met Brussel - Aachen op de ICE.
Fairtiq weer vergeten afzetten in Brussel, en dan voor de aardigheid de app afgezet bij het doorrijden van Hergenraeth. De rit werd keurig geregistreerd als Gent - Hergenrath, maar wel via Tienen en Verviers. De app registreerde een rittijd van 2u voor deze reis (wat correct was, maar niet haalbaar met niet-HSTs).
Volgens https://www.belgiantrain.be/nl/innovation/faq-fairtiq (Waarheen kan ik reizen met NMBS "FTQ-Lab"-app?):
"De app kan alle reizen naar stations binnen België registreren. Reizen met hogesnelheidstreinen tussen Belgische stations vallen hier niet tussen."
Dus niet met de ICE, zeker niet tussen Luik-Aachen ? Je had wellicht een bijkomend vervoersbewijs op dat traject ?
Reed je trein traag door Hergenrath ? Je rit daar afsluiten kan enkel met een marge van 500m.

Re: Testers gevraagd voor nieuwe app

Geplaatst: 24 jun 2022, 10:38
door rdv
Ja, ik had een ICE ticket Brussel - Tirano ;).
Normale snelheid daar Hergenrath, geen idee hoeveel dat is (80 km/h?)

Re: Testers gevraagd voor nieuwe app

Geplaatst: 03 jul 2022, 18:20
door joverwimp
Van de gratis proefperiode heb ik als senior ruim gebruik gemaakt. De eerste ervaring was positief, maar daarna heb ik mijn mening moeten herzien. De ‘best price’ is compleet ondoorzichtig. Op concrete ritten waar ik vragen bij stelde kreeg ik een algemeen antwoord. Geen verklaring voor de bizarre prijzen die ik vanaf nu zou betalen in plaats van het seniortarief.
Ook de gevolgen van een reisonderbreking blijven onduidelijk. Evenmin de gevolgen van een terugrit op een ander, dichterbij station.
Bijkomend was het onmogelijk in- of uit te checken in het station van Brussel-Zuid en Gent: dat moest buiten het station gebeuren, ongemakkelijk in die stations, zeker als de roltrap het niet doet.
Met mijn locatiegegevens zie ik geen probleem: alle instellingen stonden goed. Bijkomend bluetooth geactiveerd, al leek me dat overbodig. Mijn ritten werden steeds correct in- en uitgecheckt. Op de trein was ik altijd aangesloten op Fairtiq.
Last but not least: fairtiq is maar lonend voor een erg beperkte groep. Niet voor abonnementen, niet voor frequente reizen op korte of lange afstanden (dan ben je beter af met local multi & standard multi). Ook het jongerentarief is dikwijls beter.

Re: Testers gevraagd voor nieuwe app

Geplaatst: 03 jul 2022, 18:29
door overweg13
Eigenlijk kom je tot dezelfde conclusie als ik, al was ik geen tester. Je kunt als gebruiker maar beter je doppen openhouden. Ik zag zo al een aantal gevallen waarin wij zwaar meer zouden betalen dan nodig. Neem mijn laatste uitstap, heen naar Marloie, terug van Liège-G. We deden dit met Railpass, maar je zou al een erg verstandig systeem moeten hebben om een app te kunnen leren dat je geen twee standaardbiljetten moet gebruiken. Bovendien, zoals je zelf zegt, wat doe je met delen van biljetten die je bewust niet gebruikt. Ik denk aan een uitstap met seniorenbiljet die je naar Gouvy brengt, maar met een terugreis uit Liège-G. Hoe kan het systeem hiervoor een seniorenbiljet naar Gouvy selecteren? Het wordt stilaan de geschiedenis van de 21ste eeuw: steeds weer met nieuwigheden op de proppen komen die toch geen meerwaarde geven.
Natuurlijk zijn we wat ongewone gevallen; ik kan me voorstellen dat iemand die enkele keren per maand steeds weer hetzelfde traject aflegt zonder abonnement de app kan gebruiken. Maar die weet waarschijnlijk zelf ook wel uit te vlooien wat voor hem/haar het goedkoopst is.

Re: Testers gevraagd voor nieuwe app

Geplaatst: 03 jul 2022, 18:37
door Steven
Je wil niet weten hoeveel mensen met een standaardticket reizen als dat niet nodig is.

Re: Testers gevraagd voor nieuwe app

Geplaatst: 03 jul 2022, 18:43
door joverwimp
overweg13 schreef: 03 jul 2022, 18:29 ...mijn laatste uitstap, heen naar Marloie, terug van Liège-G. We deden dit met Railpass, maar je zou al een erg verstandig systeem moeten hebben om een app te kunnen leren dat je geen twee standaardbiljetten moet gebruiken.
Tot 2017 kon men (aan de loketten) nochtans een senior biljet kopen naar Marloie met terugkeer vanuit Liège-G. Waarom zou dat niet kunnen met Fairtiq?
terug vanuit ander station.jpg

Re: Testers gevraagd voor nieuwe app

Geplaatst: 03 jul 2022, 18:49
door trainlovertje
joverwimp schreef: 03 jul 2022, 18:43
overweg13 schreef: 03 jul 2022, 18:29 ...mijn laatste uitstap, heen naar Marloie, terug van Liège-G. We deden dit met Railpass, maar je zou al een erg verstandig systeem moeten hebben om een app te kunnen leren dat je geen twee standaardbiljetten moet gebruiken.
Tot 2017 kon men (aan de loketten) nochtans een senior biljet kopen naar Marloie met terugkeer vanuit Liège-G. Waarom zou dat niet kunnen met Fairtiq?
Omdat de 'terug van'-optie geschrapt werd uit het NMBS-gamma, zonder enige reden trouwens. Of misschien toch, om reizigers (in dit geval senioren) meer te doen betalen.

Re: Testers gevraagd voor nieuwe app

Geplaatst: 03 jul 2022, 19:21
door ovspotter_be
Steven schreef: 03 jul 2022, 18:37 Je wil niet weten hoeveel mensen met een standaardticket reizen als dat niet nodig is.
Ikzelf had dat ook bijna voor hoor, ik dacht namelijk dat een abonnement enkel geldig was op treinen die zowel stopte op het begin- als het eindstation van je abonnement.
Dus ik had met een abonnement Eppegem - Mechelen bijna een standaardticket Vilvoorde - Mechelen gekocht voor een IC te kunnen nemen tot de meneer aan het loket me zei dat ik ook gewoon een ticket tot Eppegem kon kopen en vanaf daar mijn abonnement gebruiken, ook al stopt de IC niet in Eppegem.
Sindsdien heb ik dus geleerd dat een vervoersbewijs geldig is per traject, en het dus niet uitmaakt of je trein er stopt of niet, zolang je ervoor of erna maar een aansluitend ticket hebt.

Re: Testers gevraagd voor nieuwe app

Geplaatst: 03 jul 2022, 19:45
door overweg13
Die alternatieve terugreis is altijd een probleem geweest. Ik stelde eens de vraag aan de klantendienst waarom die formule niet gebruikt kon worden aan de automaten en op de website. Zogezegd was het te ingewikkeld. Wat loketbedienden dus jaren manueel hadden uitgerekend kon plots niet meer met de technische middelen die hun verschijning gemaakt hadden. Het moet inderdaad ook een hele klus zijn voor een computer om een gemiddelde van twee getallen, of dat nu van de prijs is of van de afstand, te berekenen.
Het echte probleem is volgens mij nog altijd dat het seniorenbiljet een HT moet zijn.

Re: Testers gevraagd voor nieuwe app

Geplaatst: 03 jul 2022, 19:46
door desirootje
ovspotter_be schreef: 03 jul 2022, 19:21
Steven schreef: 03 jul 2022, 18:37 Je wil niet weten hoeveel mensen met een standaardticket reizen als dat niet nodig is.
Ikzelf had dat ook bijna voor hoor, ik dacht namelijk dat een abonnement enkel geldig was op treinen die zowel stopte op het begin- als het eindstation van je abonnement.
Dus ik had met een abonnement Eppegem - Mechelen bijna een standaardticket Vilvoorde - Mechelen gekocht voor een IC te kunnen nemen tot de meneer aan het loket me zei dat ik ook gewoon een ticket tot Eppegem kon kopen en vanaf daar mijn abonnement gebruiken, ook al stopt de IC niet in Eppegem.
Sindsdien heb ik dus geleerd dat een vervoersbewijs geldig is per traject, en het dus niet uitmaakt of je trein er stopt of niet, zolang je ervoor of erna maar een aansluitend ticket hebt.
goed dat je het zegt, ik heb al een paar keer gevraagd of ik met mijn abonnement Gent-Denderleeuw zou kunnen besparen op een reis Gent-Brussel zonder een extra half uur te moeten spenderen in een "IC-trein" met stop in Serskamp...

Re: Testers gevraagd voor nieuwe app

Geplaatst: 03 jul 2022, 19:59
door Steven
En zo leren we weer bij :wink:

Re: Testers gevraagd voor nieuwe app

Geplaatst: 12 jul 2023, 11:58
door jotie
Alweer een jaartje voorbij. Heeft iemand nog wat gehoord over toekomstige plannen van/voor Fairtiq bij de NMBS? Of is het project intussen verticaal geklasseerd?