Treinen op batterijen

Alles over reizigerstreinen in België.
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Treinen op batterijen

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 10 jul 2023, 23:22
rvdborgt schreef: 10 jul 2023, 23:18 Bij een bovenleidingloze brug zal het sein toch een keer open moeten gaan denk ik, anders kun je lang wachten:)
Het verschil met ProRail is natuurlijk dat we bij Infrabel al wel uitgevist hebben hoe je een bovenleiding op een brug moet bouwen, dat probleem stelt zich dus gewoon niet in België.
Bovenleiding bouwen op een brug kan natuurlijk, maar kan die dan ook worden weggeklapt als de brug opent en tegelijk geschikt zijn voor 140 of 160 km/h als de brug gesloten is? In Willebroek is de snelheid maar 40 km/h, dus dat zal technisch minder gecompliceerd zijn.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Treinen op batterijen

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef: 11 jul 2023, 00:16 Bovenleiding bouwen op een brug kan natuurlijk, maar kan die dan ook worden weggeklapt als de brug opent en tegelijk geschikt zijn voor 140 of 160 km/h als de brug gesloten is? In Willebroek is de snelheid maar 40 km/h, dus dat zal technisch minder gecompliceerd zijn.
Op plaatsen waar de snelheid belangrijk is bouwen wij vaste bruggen, werkt veel beter :wink:
stijn
Berichten: 305
Lid geworden op: 03 okt 2017, 08:27

Re: Treinen op batterijen

Bericht door stijn »

We hebben ook gewoon minder bevaarbaar water dan in NL...
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Treinen op batterijen

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 11 jul 2023, 01:00
rvdborgt schreef: 11 jul 2023, 00:16 Bovenleiding bouwen op een brug kan natuurlijk, maar kan die dan ook worden weggeklapt als de brug opent en tegelijk geschikt zijn voor 140 of 160 km/h als de brug gesloten is? In Willebroek is de snelheid maar 40 km/h, dus dat zal technisch minder gecompliceerd zijn.
Op plaatsen waar de snelheid belangrijk is bouwen wij vaste bruggen, werkt veel beter :wink:
Er zijn in Nederland plaatsen waar dat gewoonweg niet mogelijk is. Er zijn bruggen waar een onbeperkte doorvaarthoogte geldt. Of een doorvaarthoogte waarbij de bovenleiding in de weg zit. En waar tegelijkertijd de treinen 140 of 160 km/h rijden, niet 40 zoals bij Willebroek.
Als dat soort situaties in België niet bestaan, ja, dan is het een stuk eenvoudiger. Je kunt natuurlijk op al die plaatsen tunnels aanleggen maar volgens mij zijn er andere prioriteiten.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Treinen op batterijen

Bericht door Steven »

Nederland telt natuurlijk veel meer spoorbruggen over het water dan België. Ze hebben er ook iets meer waterwegen klein en groot. Het barst daar op verschillende plaatsen dan ook van kleine havens voor zeilboten en jachten. Vooral die eerst wil je niet in contact zien komen met de bovenleiding
DR-fan
Berichten: 533
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Treinen op batterijen

Bericht door DR-fan »

Shrek schreef: 11 jul 2023, 01:00
rvdborgt schreef: 11 jul 2023, 00:16 Bovenleiding bouwen op een brug kan natuurlijk, maar kan die dan ook worden weggeklapt als de brug opent en tegelijk geschikt zijn voor 140 of 160 km/h als de brug gesloten is? In Willebroek is de snelheid maar 40 km/h, dus dat zal technisch minder gecompliceerd zijn.
Op plaatsen waar de snelheid belangrijk is bouwen wij vaste bruggen, werkt veel beter :wink:
Zoals in Willebroek, Dudzele, Veurne, Kapelle-op-den-Bos, Boom... :mrgreen:
Plaats reactie