DR-fan schreef: ↑05 sep 2022, 09:16
pietje schreef: ↑04 sep 2022, 19:04
De waterstof-lobby laat idd niet na om te wijzen op wanpraktijken in sommige mijnen waar grondstoffen voor batterijen ontgonnen worden. Ze vergeten er steevast bij te vertellen dat ook bij waterstof treinen,schepen en (vracht)wagens er nog een kleinere bufferbatterij nodig is, omdat de brandstofcellen niet zo vlot kunnen moduleren als men bij dit transport nodig heeft. Dus de benodigde grondstoffen zijn wel minder, maar nog steeds noodzakelijk.
Nou nou, waterstoflobby... Of je het nu gelooft of niet: vandaag de dag is waterstof een afvalproduct en dan kan je het beter nuttig gebruiken. Dat er nog batterijen nodig zullen zijn ontkent niemand, ook een benzinewagen heeft een batterij. Hou je er rekening mee dat batterijen veel zwaarder zijn dan waterstoftanks? Hoeveel energie van je batterij gaat verloren om een zwaardere trein dezelfde acceleratiesnelheid te geven?
Het verschil met een huidige auto is dat bij een auto met verbrandingsmotor de batterij enkel dient om de motor te starten, terwijl bij een waterstoftrein/vrachtwagen/... de batterij echt in de tractieketen staat om de tractie-energie te bufferen.
om het in perspectief te zetten: een normale auto heeft een batterij vankleiner dan 1kWh, een waterstorauto heeft er eentje in de grootte-orde 10 kWh en bij een batterij-auto zit er eentje van 30-100 kWh. hoe die getallen bij treinen zijn, is mij nog niet 100% duidelijk.
Aangezien een waterstoftank onder zeer hoge druk gebruikt wordt, zou ik het gewichtsvoordeel niet overschatten en door het belabberde rendement van de waterstofcyclus bij groene waterstof, zal je met een waterstoftrein uiteindelijk meer elektriciteit verbruikt hebben dan bij een batterijtrein om dezelfde afstand af te leggen.
Ik beweer trouwens nergens dat we geen waterstof gaan nodig hebben, maar het is wel heel belangrijk om waterstof alleen te gebruiken waar andere oplossingen ontoereikend zijn. Voor transport op de weg, spoor en binnenvaart is het een nagenoeg uitgemaakte zaak dat dit efficiënter is met batterijen.
DR-fan schreef: ↑05 sep 2022, 09:16
pietje schreef: ↑04 sep 2022, 19:04Tevens moet bij het waterstof-verhaal de bedenking gemaakt worden hoe we aan voldoende waterstof gaan geraken als we opschalen richting 100% CO2 neutraal. Meest voor de hand liggend is dat we in Afrika weer sommige landen gaan misbruiken om in onze waterstofhonger te voorzien en daarbij zullen de multinationals opnieuw doen wat ze daar ook in het verleden deden, dus dat gaat weer slecht aflopen voor de lokale bevolking op sommige plaatsen.
Geloof je nu zelf wat je schrijft? Waterstof gaan "ontginnen" in Afrika? Voor elektrolyse heb je elektriciteit en water nodig, dat moeten we dus echt niet gaan invoeren. Trouwens, waarom is Afrika uitbuiten voor "waterstof" erger dan voor de productie van batterijen? En denk je echt dat die ertsen door Jan met de pet worden ontgonnen? Ook dat gebeurt door multinationals.
Ik weet eigenlijk niet of er ooit iets van gaat komen, maar onze federale regering denkt alvast van wel:
https://www.hln.be/binnenland/federale- ... ~a9d68f87/
https://www.hln.be/antwerpen/premier-de ... ~aef8dc78/
https://businessam.be/wordt-namibie-het ... waterstof/
In Europa heeft men er zich al lang bij neergelegd dat als groene waterstof grootschalig gebruikt gaat worden na de energietransitie, dat die hoofdzakelijk gaat ingevoerd worden uit landen met veel meer zon en/of wind. In Europa is het niet mogelijk om voldoende groene elektriciteit te produceren om in de eigen waterstofbehoeft te voorzien.