Treinen op batterijen

Alles over reizigerstreinen in België.
jan_olieslagers
Berichten: 3524
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Treinen op batterijen

Bericht door jan_olieslagers »

tegen dat de MS30 er effectief komt is er al een stuk meer ervaring
Helaas gaat die ervaring niet helpen bij het bestellen van de MS30, althans niet van de eerste partijen. Er is immers een paar jaar verschil tussen bestelling en oplevering - ingebruikname is dan nog een ander paar mouwen.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
stijn
Berichten: 306
Lid geworden op: 03 okt 2017, 08:27

Re: Treinen op batterijen

Bericht door stijn »

https://www.youtube.com/watch?v=Ou73R_wIwiA
In de US doen ze blijkbaar zelfs de moeite niet om de pantograaf naar beneden te halen... ;-)
DR-fan
Berichten: 534
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Treinen op batterijen

Bericht door DR-fan »

stijn schreef: 10 jul 2023, 08:18 https://www.youtube.com/watch?v=Ou73R_wIwiA
In de US doen ze blijkbaar zelfs de moeite niet om de pantograaf naar beneden te halen... ;-)
Ik dacht dat zoiets ook in Nederland voorkwam.
maarten
Berichten: 335
Lid geworden op: 26 aug 2019, 16:46

Re: Treinen op batterijen

Bericht door maarten »

Klopt. Bovenleiding hangt hoger en de pantograaf heeft een maximaaluitslag.
Had je in België natuurlijk ook al lang zo kunnen regelen. Geen idee wat de gedachte erachter is om dat niet te doen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22512
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Treinen op batterijen

Bericht door Steven »

De Belgische bovenleiding hangt gemiddeld hoger als de Nederlandse bovenleiding. Als je de stuit afstelt zoals in NL (en andere landen in Europa waar men dit toepast) ga je op verschillende plaatsen geen contact hebben met de bovenleiding. Toen de reeks 11 nog reed en je maakt die klaar met de keuze op NL (ATB ipv memor gekozen) dan kon het zijn dat je in Brussel zuid geen contact had met de bovenleiding op bepaalde sporen. :wink:
maarten
Berichten: 335
Lid geworden op: 26 aug 2019, 16:46

Re: Treinen op batterijen

Bericht door maarten »

Ja, en dat is ook iets wat je in 50 jaar tijd niet kunt oplossen natuurlijk.
En als de maximale hoogte instelbaar is dan is het al helemaal geen probleem. Dan zet je die in België hoger dan in Nederland.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Treinen op batterijen

Bericht door Shrek »

maarten schreef: 10 jul 2023, 11:35 Ja, en dat is ook iets wat je in 50 jaar tijd niet kunt oplossen natuurlijk.
En als de maximale hoogte instelbaar is dan is het al helemaal geen probleem. Dan zet je die in België hoger dan in Nederland.
De vraag is natuurlijk waarom je zoiets zou willen. Nu hebben we de vrijheid om in België wanneer nodig de bovenleiding te verhogen zonder duizenden treinen te moeten aanpassen, dit heeft ten tijde van de introductie van de M6's enorm veel geld bespaard.
Paul
Berichten: 1288
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Treinen op batterijen

Bericht door Paul »

Het is interessant op beweegbare bruggen, waar je dan geen bovenleiding hoeft te hangen.
Die heb je in Nederland natuurlijk veel meer dan in België.
Maar... ik heb jaren geleden in een trein gezeten waarvan de panto werd afgerukt en de bovenleiding beschadigd aan de brug van Willebroek, omdat de TB vergeten was de panto naar beneden te halen. Dat zou niet gebeurd zijn bij voorzieningen zoals in NL en USA (en wellicht in nog veel andere landen).
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
JonasV91
Berichten: 140
Lid geworden op: 12 mei 2023, 23:44

Re: Treinen op batterijen

Bericht door JonasV91 »

Ik weet niet in hoeverre ze staan met bakens die een "panto neer" commando kunnen geven maar is dit dat geen 'oplossing' om die 'vergetelheidjes' te corrigeren?
Dus gewoon rijden zoals altijd maar als je 't vergeet gaat de panto alsnog automatisch neer.
Ben hier eerder aanwezig geweest onder "swfjvh".

Door langtijdige afwezigheid is die account gedeactiveerd en onlangs kwam ik hier terug terecht waardoor ik een nieuwe account heb aangemaakt... Datum is louter toeval.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Treinen op batterijen

Bericht door Shrek »

JonasV91 schreef: 10 jul 2023, 22:10 Ik weet niet in hoeverre ze staan met bakens die een "panto neer" commando kunnen geven maar is dit dat geen 'oplossing' om die 'vergetelheidjes' te corrigeren?
Dus gewoon rijden zoals altijd maar als je 't vergeet gaat de panto alsnog automatisch neer.
Daar zijn we absoluut niet mee bezig op dit moment. Maar dat is voorlopig ook helemaal niet nodig :wink:
rvdborgt
Berichten: 4327
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Treinen op batterijen

Bericht door rvdborgt »

JonasV91 schreef: 10 jul 2023, 22:10 Ik weet niet in hoeverre ze staan met bakens die een "panto neer" commando kunnen geven maar is dit dat geen 'oplossing' om die 'vergetelheidjes' te corrigeren?
Dus gewoon rijden zoals altijd maar als je 't vergeet gaat de panto alsnog automatisch neer.
VZIW kan dat bij een spanningsscheiding ook met bakens worden geregeld, dus dat zou dan elders ook moeten kunnen.
Hoe belangrijk dat is, hangt natuurlijk af van hoe groot het probleem is, m.a.w. hoe vaak gaat dat mis en hoeveel geld kost dat.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Treinen op batterijen

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef: 10 jul 2023, 22:49 VZIW kan dat bij een spanningsscheiding ook met bakens worden geregeld, dus dat zou dan elders ook moeten kunnen.
Hoe belangrijk dat is, hangt natuurlijk af van hoe groot het probleem is, m.a.w. hoe vaak gaat dat mis en hoeveel geld kost dat.
Technisch kan dat perfect, maar er is niemand vragende partij voor. Het huidige systeem verhindert dat het sein open komt als je op een verkeerd spoor gestuurd wordt, dat is in alle opzichten beter dan een panto die op het dak valt en een trein die zich in nood moet verklaren.
rvdborgt
Berichten: 4327
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Treinen op batterijen

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 10 jul 2023, 23:11
rvdborgt schreef: 10 jul 2023, 22:49 VZIW kan dat bij een spanningsscheiding ook met bakens worden geregeld, dus dat zou dan elders ook moeten kunnen.
Hoe belangrijk dat is, hangt natuurlijk af van hoe groot het probleem is, m.a.w. hoe vaak gaat dat mis en hoeveel geld kost dat.
Technisch kan dat perfect, maar er is niemand vragende partij voor. Het huidige systeem verhindert dat het sein open komt als je op een verkeerd spoor gestuurd wordt, dat is in alle opzichten beter dan een panto die op het dak valt en een trein die zich in nood moet verklaren.
Bij een bovenleidingloze brug zal het sein toch een keer open moeten gaan denk ik, anders kun je lang wachten:)

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Treinen op batterijen

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef: 10 jul 2023, 23:18 Bij een bovenleidingloze brug zal het sein toch een keer open moeten gaan denk ik, anders kun je lang wachten:)
Het verschil met ProRail is natuurlijk dat we bij Infrabel al wel uitgevist hebben hoe je een bovenleiding op een brug moet bouwen, dat probleem stelt zich dus gewoon niet in België.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Treinen op batterijen

Bericht door Shrek »

Paul schreef: 10 jul 2023, 12:18 Het is interessant op beweegbare bruggen, waar je dan geen bovenleiding hoeft te hangen.
Die heb je in Nederland natuurlijk veel meer dan in België.
Maar... ik heb jaren geleden in een trein gezeten waarvan de panto werd afgerukt en de bovenleiding beschadigd aan de brug van Willebroek, omdat de TB vergeten was de panto naar beneden te halen. Dat zou niet gebeurd zijn bij voorzieningen zoals in NL en USA (en wellicht in nog veel andere landen).
Maar nu kan dat in Willebroek ook niet meer gebeuren door de nieuwe bovenleiding op de brug :wink:
Plaats reactie