Treinen op batterijen

Alles over reizigerstreinen in België.
DR-fan
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Batterij treinen

Bericht door DR-fan »

Ik voorspel dat er over 20 jaar geen museumlijnen meer zijn dankzij de anti-dieselhysterie.
pietje
Berichten: 638
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Batterij treinen

Bericht door pietje »

Shrek schreef: 14 jun 2020, 02:44 Omdat het geld er niet kwam is die bovenleiding er nooit gekomen. Als er opeens toch geld zou zijn dan moeten de plannen sowieso geactualiseerd worden dus zal het een politieke keuze worden hoeveel km bovenleiding er voorzien wordt.
Zijn er eigenlijk nog actuele plannen voor electrificaties als lijn 15 en 19 afgewerkt zijn?
Als ze in 2023 ergens willen starten, zal er nu toch stilaan met de voorbereiding gestart moeten worden.
DR-fan
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Batterij treinen

Bericht door DR-fan »

pietje schreef: 14 jun 2020, 10:10Zijn er eigenlijk nog actuele plannen voor electrificaties als lijn 15 en 19 afgewerkt zijn?
Als ze in 2023 ergens willen starten, zal er nu toch stilaan met de voorbereiding gestart moeten worden.
Er wordt al jaren gesproken over lijn 122, maar hoe concreet dat is weet ik niet.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Batterij treinen

Bericht door Shrek »

pietje schreef:
Shrek schreef: 14 jun 2020, 02:44 Omdat het geld er niet kwam is die bovenleiding er nooit gekomen. Als er opeens toch geld zou zijn dan moeten de plannen sowieso geactualiseerd worden dus zal het een politieke keuze worden hoeveel km bovenleiding er voorzien wordt.
Zijn er eigenlijk nog actuele plannen voor electrificaties als lijn 15 en 19 afgewerkt zijn?
Als ze in 2023 ergens willen starten, zal er nu toch stilaan met de voorbereiding gestart moeten worden.
De voorbereidingen houden vooral in dat een nieuwe regering een investeringsplan moet goedkeuren waarin de nodige budgetten voorzien worden. Als dat er is loopt de rest wel hoor, al is 2023 te vroeg natuurlijk.
pietje
Berichten: 638
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Batterij treinen

Bericht door pietje »

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de meerprijs van een EMU met batterijen ten opzichte van een "normale" EMU
Van DMU's is bekend dat ze voor dezelfde prestaties toch wel enkele procenten duurder zijn in aankoop en onderhoud.
Bij een Batterij-EMU is de aankoopprijs zeker iets duurder terwijl de extra onderhoudskosten zich eerder beperken tot het vervangen van versleten batterijen.

Een ander vraagje: als alle lijnen in de Kempen + Limburg afgerond zijn eind 2022, hoeveel dieselstellen komen er dan vrij en wat blijft er dan in gebruik?
Ik ga ervan uit dat het toch om een 20-tal stellen zal gaan en mss nog enkele reserve.
Kunnen ze die dan elders gebruiken of hebben we er dan gewoonweg teveel?
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Batterij treinen

Bericht door LML »

In Hasselt verblijven er een 30-tal dieselstellen. Een deel zal er vrijkomen als in juni 2021 elektrisch gereden wordt tussen Antwerpen-Mol-Hamont. De rest zal vrijkomen als eind 2022 Mol-Hasselt de elektrische tractie z'n intrede doet. De MW41'ers zullen naar alle waarschijnlijkheid verdeeld worden over Merelbeke en Charlerloi. Ikzelf zou er niet van verschieten dat ze elders opduiken op... geëlektrificeerde spoorlijnen waar ze een aantal lokale diensten overnemen van ouder materieel.
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
ianryckewaert13
Berichten: 164
Lid geworden op: 09 okt 2019, 23:05

Re: Batterij treinen

Bericht door ianryckewaert13 »

pietje schreef:Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de meerprijs van een EMU met batterijen ten opzichte van een "normale" EMU
Van DMU's is bekend dat ze voor dezelfde prestaties toch wel enkele procenten duurder zijn in aankoop en onderhoud.
Bij een Batterij-EMU is de aankoopprijs zeker iets duurder terwijl de extra onderhoudskosten zich eerder beperken tot het vervangen van versleten batterijen.

Een ander vraagje: als alle lijnen in de Kempen + Limburg afgerond zijn eind 2022, hoeveel dieselstellen komen er dan vrij en wat blijft er dan in gebruik?
Ik ga ervan uit dat het toch om een 20-tal stellen zal gaan en mss nog enkele reserve.
Kunnen ze die dan elders gebruiken of hebben we er dan gewoonweg teveel?
Op het s net van Charleroi rijden ze ook ipv elektrische treinen, laatste rond 17 u nog een gezien te Gembloux.

Verstuurd vanaf mijn motorola one met Tapatalk

ianryckewaert13
Berichten: 164
Lid geworden op: 09 okt 2019, 23:05

Re: Batterij treinen

Bericht door ianryckewaert13 »

LML schreef:In Hasselt verblijven er een 30-tal dieselstellen. Een deel zal er vrijkomen als in juni 2021 elektrisch gereden wordt tussen Antwerpen-Mol-Hamont. De rest zal vrijkomen als eind 2022 Mol-Hasselt de elektrische tractie z'n intrede doet. De MW41'ers zullen naar alle waarschijnlijkheid verdeeld worden over Merelbeke en Charlerloi. Ikzelf zou er niet van verschieten dat ze elders opduiken op... geëlektrificeerde spoorlijnen waar ze een aantal lokale diensten overnemen van ouder materieel.
Ipv de klassiekjes

Verstuurd vanaf mijn motorola one met Tapatalk

pietje
Berichten: 638
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Batterij treinen

Bericht door pietje »

LML schreef: 15 jun 2020, 22:34Ikzelf zou er niet van verschieten dat ze elders opduiken op... geëlektrificeerde spoorlijnen waar ze een aantal lokale diensten overnemen van ouder materieel.
Daar was ik al bang voor, maar ik hoop dat het zover niet zal komen.
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Batterij treinen

Bericht door LML »

ianryckewaert13 schreef: 16 jun 2020, 07:10
LML schreef:In Hasselt verblijven er een 30-tal dieselstellen. Een deel zal er vrijkomen als in juni 2021 elektrisch gereden wordt tussen Antwerpen-Mol-Hamont. De rest zal vrijkomen als eind 2022 Mol-Hasselt de elektrische tractie z'n intrede doet. De MW41'ers zullen naar alle waarschijnlijkheid verdeeld worden over Merelbeke en Charlerloi. Ikzelf zou er niet van verschieten dat ze elders opduiken op... geëlektrificeerde spoorlijnen waar ze een aantal lokale diensten overnemen van ouder materieel.
Ipv de klassiekjes

Verstuurd vanaf mijn motorola one met Tapatalk
Dat zeg jij...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Batterij treinen

Bericht door Shrek »

ianryckewaert13 schreef:
LML schreef:In Hasselt verblijven er een 30-tal dieselstellen. Een deel zal er vrijkomen als in juni 2021 elektrisch gereden wordt tussen Antwerpen-Mol-Hamont. De rest zal vrijkomen als eind 2022 Mol-Hasselt de elektrische tractie z'n intrede doet. De MW41'ers zullen naar alle waarschijnlijkheid verdeeld worden over Merelbeke en Charlerloi. Ikzelf zou er niet van verschieten dat ze elders opduiken op... geëlektrificeerde spoorlijnen waar ze een aantal lokale diensten overnemen van ouder materieel.
Ipv de klassiekjes

Verstuurd vanaf mijn motorola one met Tapatalk
Ian, vanwaar heb je deze info?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Batterij treinen

Bericht door Steven »

er zijn voldoende desiro's om alle klassiekjes te vervangen dus zie ik niet in waarom daar een MW41 zou opduiken.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Batterij treinen

Bericht door Shrek »

Mij zou het ook verstandiger lijken de MW41 niet op andere lijnen in te zetten maar ze allemaal op de diesellijnen houden zodat ze minder km's per jaar moeten rijden. Hierdoor gaan ze dan hopelijk nog wat langer mee.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Batterij treinen

Bericht door Steve »

Ongetwijfeld kan men in eerste instantie ook wat samenstellingen verlengen op de overblijvende diesellijnen, zeker die rond Gent. Behalve een klein aantal spitstreinen (en dan vaak maar één per spits) bestaan de meeste treinen er uit 1, hooguit 2 stellen en ik kan me voorstellen dat wat meer ademruimte daar welkom kan zijn. Hoeveel MW41's zouden er eigenlijk vrijkomen als de Hamont en Hasselt volledig onder draad liggen?
jan_olieslagers
Berichten: 3496
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Batterij treinen

Bericht door jan_olieslagers »

Dat was al gemeld, he Steve:
In Hasselt verblijven er een 30-tal dieselstellen.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Plaats reactie