Treinen op batterijen
Treinen op batterijen
Dit is niet het forum om over klimaat, CO2 en dergelijke te discussiëren, maar intussen doet batterij-opslag in elektrische treinen ook zijn intrede.
Zowat alle fabrikanten van treinen hebben intussen EMU's met batterij opties in hun gamma.
Het lijkt dan vooral te gaan om eerder stoptrein materieel en light-rail stellen met een autonome range van 50-100 km
Als we er vanuit gaan dat de MW41 de laatste dieselstellen gaan zijn (want na 2050 willen "we" geen CO2 meer uitstoten) gaan we tegen die tijd alle diesellijnen onder draad zetten, of gaan we die kost besparen en (zoals nu) duurdere stellen aankopen?
Omdat we met reizigersstellen alleen nog niet alles oplossen, zal er voor de locomotieven ook iets moeten verzonnen worden.
Ik heb onlangs iets gelezen dat in NL znkele 1700 locs omgebouwd worden om ook zonder bovenleiding te kunnen rijden, met batterijen.
Ik heb niks gevonden over batterij capaciteit en autonomie, maar vroeg of laat gaan er toch ook (rangeer-)locs komen die minstens een deel van de rit op batterijen kunnen doen.
De MW41's en de locs reeks 77 kunnen nog lang mee, dus de politiek ligt hier nog niet wakker van.
Maar wat denken jullie er van, elke weg gaan we uit: 100% onder draad of een beperkte reeks stellen die ook zonder draad elektrisch kunnen rijden?
Zowat alle fabrikanten van treinen hebben intussen EMU's met batterij opties in hun gamma.
Het lijkt dan vooral te gaan om eerder stoptrein materieel en light-rail stellen met een autonome range van 50-100 km
Als we er vanuit gaan dat de MW41 de laatste dieselstellen gaan zijn (want na 2050 willen "we" geen CO2 meer uitstoten) gaan we tegen die tijd alle diesellijnen onder draad zetten, of gaan we die kost besparen en (zoals nu) duurdere stellen aankopen?
Omdat we met reizigersstellen alleen nog niet alles oplossen, zal er voor de locomotieven ook iets moeten verzonnen worden.
Ik heb onlangs iets gelezen dat in NL znkele 1700 locs omgebouwd worden om ook zonder bovenleiding te kunnen rijden, met batterijen.
Ik heb niks gevonden over batterij capaciteit en autonomie, maar vroeg of laat gaan er toch ook (rangeer-)locs komen die minstens een deel van de rit op batterijen kunnen doen.
De MW41's en de locs reeks 77 kunnen nog lang mee, dus de politiek ligt hier nog niet wakker van.
Maar wat denken jullie er van, elke weg gaan we uit: 100% onder draad of een beperkte reeks stellen die ook zonder draad elektrisch kunnen rijden?
Re: Batterij treinen
Alle passagierslijnen zullen wel onder de draad zitten tegen dat de MW41 weggaat. Maar voor de last-mile bij goederentreinen is zon batterij wel een interessant gegeven in ons land.
Re: Batterij treinen
In theorie heb je gelijk, maar de lijnen waar er nu draad gehangen wordt, gingen enkele decennia geleden al gedaan zijn.
Al hoop ik wel dat je gelijk hebt en de resterende lijnen binnen enkele decennia uiteindelijk in orde zullen zijn.
Op de lijn Mol-Hasselt kan de bovenleiding pas afgewerkt worden nadat er nog enkele bruggen vervangen zijn.
Weet er iemand Hoe het zit bij de resterende diesellijnen met bruggen en tunnels?
Re: Batterij treinen
Uiteindelijk is een brugje verhogen ook niet het einde van de wereld, of dat nu moet gebeuren maakt weinig uit.
Het zal vooral de politiek zijn die de centjes voor extra bovenleiding op tafel moet leggen, als dat geld er is kan het heel snel gaan.
Het zal vooral de politiek zijn die de centjes voor extra bovenleiding op tafel moet leggen, als dat geld er is kan het heel snel gaan.
-
- Berichten: 164
- Lid geworden op: 09 okt 2019, 23:05
Re: Batterij treinen
Tegenwoordig heb je elektrische loc's die kunnen overschakelen op hybride of diesel of batterij.Shrek schreef:Alle passagierslijnen zullen wel onder de draad zitten tegen dat de MW41 weggaat. Maar voor de last-mile bij goederentreinen is zon batterij wel een interessant gegeven in ons land.
Verstuurd vanaf mijn motorola one met Tapatalk
-
- Berichten: 164
- Lid geworden op: 09 okt 2019, 23:05
Re: Batterij treinen
Het is niet noodzakelijk om de bruggen te verhogen, ze kunnen ook de bedding verlagen, voor de m6 doen ze dat ook ( gehoord van een medewerker van infrabel die met de onderstopper werkt).pietje schreef:In theorie heb je gelijk, maar de lijnen waar er nu draad gehangen wordt, gingen enkele decennia geleden al gedaan zijn.
Al hoop ik wel dat je gelijk hebt en de resterende lijnen binnen enkele decennia uiteindelijk in orde zullen zijn.
Op de lijn Mol-Hasselt kan de bovenleiding pas afgewerkt worden nadat er nog enkele bruggen vervangen zijn.
Weet er iemand Hoe het zit bij de resterende diesellijnen met bruggen en tunnels?
Verstuurd vanaf mijn motorola one met Tapatalk
Re: Batterij treinen
Het hele topic gaat net over het feit dat we die diesel niet meer willen, ook niet voor last-mile. Dus de ontwikkeling van een locomotief met een bruikbare batterijcapaciteit is een grote stap hier. Diesel of hybride is geen oplossing voor zero-emission treinen.ianryckewaert13 schreef: ↑13 jun 2020, 01:36Tegenwoordig heb je elektrische loc's die kunnen overschakelen op hybride of diesel of batterij.Shrek schreef:Alle passagierslijnen zullen wel onder de draad zitten tegen dat de MW41 weggaat. Maar voor de last-mile bij goederentreinen is zon batterij wel een interessant gegeven in ons land.
Re: Batterij treinen
Een alternatief voor een batterijtrein is natuurlijk de waterstof trein. Alstom heeft met de Coradia iLint bewezen dat het mogelijk is.
https://www.alstom.com/our-solutions/ro ... ered-train
In Duitsland rijden ze al rond en in Nederland zijn er al testritten geweest.
Uiteindelijk moet het een keuze zijn die rekening houdt met de energie efficiëntie van het totale systeem en natuurlijk ook rekening houdend met de kostprijs.
https://www.alstom.com/our-solutions/ro ... ered-train
In Duitsland rijden ze al rond en in Nederland zijn er al testritten geweest.
Uiteindelijk moet het een keuze zijn die rekening houdt met de energie efficiëntie van het totale systeem en natuurlijk ook rekening houdend met de kostprijs.
Re: Batterij treinen
Net daarom denk ik dat die waterstoftreinen een doodgeboren kind zijn.Zwoopaman schreef: ↑13 jun 2020, 08:46 Een alternatief voor een batterijtrein is natuurlijk de waterstof trein. Alstom heeft met de Coradia iLint bewezen dat het mogelijk is.
https://www.alstom.com/our-solutions/ro ... ered-train
In Duitsland rijden ze al rond en in Nederland zijn er al testritten geweest.
Uiteindelijk moet het een keuze zijn die rekening houdt met de energie efficiëntie van het totale systeem en natuurlijk ook rekening houdend met de kostprijs.
Productie van waterstof door electrolyse van water is op dit moment veel duurder dan productie op basis van aardgas.
Het rendement van conversie van electriciteit naar waterstof en achteraf terug naar elektriciteit is op dit moment iets van een 30-40% in theorie, maar in de praktijk (transport, opslagverliezen,.. ) eerder rond 20-25%
Deze getallen gaan de volgende jaren niet spectaculair stijgen, terwijl dat bij een batterij nu al tussen 80 en 90% ligt.
Gevolg is dat je op dit moment nagenoeg 100% "grijze waterstof" hebt, die eigenlijk geproduceerd is uit aardgas en dus even veel CO2 uitstoot.
Je kan dus beter de treinen op aardgas laten rijden, dat geeft minder verliezen.
Daarnaast heb je voor batterijen geen aparte laadinfrastructuur nodig en kan je de remenergie ook terug opslaan.
Door het feit dat elke trein hoop en al 50 km zonder draad zal rijden, hebben die mogelijkheden genoeg om bij te laden wanneer ze terug onder draad rijden of stilstaan. Alleen op Lijn132 kunnen ze misschien best in Couvin een paar kilometerkes draad bijhangen, zodat de treinen aan die kant ook kunnen bijgeladen worden.
Nochtans is dat net wat er in Beringen gaat gebeuren.ianryckewaert13 schreef: ↑13 jun 2020, 01:42 Het is niet noodzakelijk om de bruggen te verhogen, ze kunnen ook de bedding verlagen, voor de m6 doen ze dat ook ( gehoord van een medewerker van infrabel die met de onderstopper werkt).
Verstuurd vanaf mijn motorola one met Tapatalk
Toegegeven: die bruggen waren aan vervanging toe, maar zonder electrificatie had men die nog wel enkele keren opgelapt.
-
- Berichten: 551
- Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52
Re: Batterij treinen
Dat de destijds opgemaakte elektrificatieplannen een bovenleiding tot Walcourt voorzagen zegt genoeg zeker?Klassiekje schreef:België kennende:
De onbelangrijke diesellijnen worden gewoon gesloten [emoji6]
Re: Batterij treinen
Euh, geldt dat nog steeds? Ze hebben de lijn tussen Couvin en Mariembourg nog maar pas helemaal heraangelegd en ook de CFV3V zou in zo'n scenario helemaal geïsoleerd raken.
-
- Berichten: 164
- Lid geworden op: 09 okt 2019, 23:05
Re: Batterij treinen
De museum lijn wordt normaal inbegrepen in het plan.Steve schreef:Euh, geldt dat nog steeds? Ze hebben de lijn tussen Couvin en Mariembourg nog maar pas helemaal heraangelegd en ook de CFV3V zou in zo'n scenario helemaal geïsoleerd raken.
Eeklo idem vroeger spoor 1,2 en 3 verbonden, nu enkel spoor 3 nog aansluiting.
Verstuurd vanaf mijn motorola one met Tapatalk
Re: Batterij treinen
Omdat het geld er niet kwam is die bovenleiding er nooit gekomen. Als er opeens toch geld zou zijn dan moeten de plannen sowieso geactualiseerd worden dus zal het een politieke keuze worden hoeveel km bovenleiding er voorzien wordt.
Re: Batterij treinen
Ian, uw antwoord is compleet naast de kwestie.ianryckewaert13 schreef: ↑13 jun 2020, 23:12De museum lijn wordt normaal inbegrepen in het plan.Steve schreef:Euh, geldt dat nog steeds? Ze hebben de lijn tussen Couvin en Mariembourg nog maar pas helemaal heraangelegd en ook de CFV3V zou in zo'n scenario helemaal geïsoleerd raken.
Eeklo idem vroeger spoor 1,2 en 3 verbonden, nu enkel spoor 3 nog aansluiting.
In het vroegere elektrificatieplan voorzag men een sluiting van de lijn van Walcourt tot Couvin. Er is helemaal geen nieuw plan dus kan jij onmogelijk zeggen wat daar wel of niet in zit.
De situatie in Eeklo heeft er ook helemaal niets mee te maken. Als de lijn gesloten wordt vervalt ook de spooraansluiting van de CFV3V, eender hoe die aansluiting juist is uitgevoerd.