Treinen op batterijen

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Herelektrificatie op 25kV

Bericht door Steve »

Die vergelijking gaat helemaal niet op. In het VK zijn niet-geëlektrificeerde lijnen de norm, buiten de omgeving van Londen vind je daar enkel op een paar hoofdlijnen bovenleiding. Het is dus niet te verwonderen dat ze eerst alternatieve technologieën willen bekijken, want de kosten om al de rest te elektrificeren - zelfs als je alleen hoofdlijnen neemt - zouden daar echt wel gigantisch zijn. Hier in België is elektrificatie absoluut de norm en zijn de niet-geëlektrificeerde lijntjes de grote uitzondering en bovendien ook eilanden. Voor die paar resterende procent ga je het dus niet laten en nog een kleiner eiland creëren tussen Walcourt en Couvin zou helemaal absurd zijn.

Edit: Shrek was sneller...
jpvdveer
Berichten: 263
Lid geworden op: 10 okt 2013, 16:27

Re: Herelektrificatie op 25kV

Bericht door jpvdveer »

Duidelijk. Inderdaad dan niet de meest voor de hand liggende optie. Aan de andere kant: zodra de proefprojecten m.b.t. aanbesteding die in het regeerakkoord zijn aangekondigd op tafel liggen dan krijg je wellicht toch met kleinere materieelseries te maken. Ik denk dat Arriva graag bereid is om met Wink-stellen een interessant voorstel te doen :D
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Batterij treinen

Bericht door Steven »

Het is ook goedkoper om een trein te hebben die maar moet werken op 1 systeem ipv meerdere. Brengt een grotere kans op storingen die ik als treinbestuurder liever niet zie.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Herelektrificatie op 25kV

Bericht door Shrek »

msts.be schreef: 18 dec 2020, 14:41 Bedien die eens eerder met bi-mode/batterij-treinstellen. ÖBB gaat een aantal van haar Desiro ML's met batterij uitrusten, zou dus ook moeten lukken voor een sub-reeks van onze Desiro's (alleszins de enkelspannige, op de tweespannige is er geen plaats meer op het dak wegens 25kV transfo en 2de panto).
Die batterij-Desiro's van de OBB hebben een maximum snelheid van 100 km/h in batterijmodus en kunnen maar 528kWh opslaan, daarmee geraak je zelfs niet tot Couvin en terug.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Batterij treinen

Bericht door groentje »

Hoe graag ik alternatieve technologieën ook zou zien doorbreken, ik deel de opinie van Schrek en co, zeker in het Belgische geval lijkt electrificatie 'the way to go', op een last-milefunctie na. Of je moest al een hoop andere lijnen gaan (her)openen zonder electrificatie, maar dat zie ik helemaal niet gebeuren.
jpvdveer
Berichten: 263
Lid geworden op: 10 okt 2013, 16:27

Re: Batterij treinen

Bericht door jpvdveer »

Nu ik hier nog wat verder over nadenk lijkt het mij meer en meer dat mijn scenario toch wel eens werkelijkheid zou kunnen worden.

1. Regering: wij wensen bij wijze van proef twee trajecten aan te besteden [zie regeerakkoord] en kiezen hiervoor aan Waalse zijde Charleroi - Couvin uit [wat mij betreft in Wallonië een zeer voor de hand liggende keuze voor een dergelijke proef].

2. Arriva: geweldig, wij doen u een fantastisch aanbod [ongetwijfeld zeer scherp - te verwachten bij een dergelijk proefproject] met de Winkstellen die [hopelijk tegen die tijd] tot volle tevredenheid in Noord-Nederland worden ingezet. Wij helpen u, geachte regering, met het verwezenlijken van uw klimaatdoelstellingen op basis van flexibele, innovatieve en efficiënte concepten

3. Regering: akkoord, we gaan hiervoor. Contract voor 15 jaar op basis van flexibele Winkstellen.

4. Regering, enkele jaren later: nu we toch met Winkstellen te maken hebben, is het dan nog wel zo nodig om echt de hele lijn te elektrificeren, of kunnen we de [over enkele jaren ongetwijfeld zeer schaarse] investeringsmiddelen beter elders in het Waalse spoornetwerk inzetten?

5. Infrabel:
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Batterij treinen

Bericht door Shrek »

jpvdveer schreef: 18 dec 2020, 19:45 Nu ik hier nog wat verder over nadenk lijkt het mij meer en meer dat mijn scenario toch wel eens werkelijkheid zou kunnen worden.

1. Regering: wij wensen bij wijze van proef twee trajecten aan te besteden [zie regeerakkoord] en kiezen hiervoor aan Waalse zijde Charleroi - Couvin uit [wat mij betreft in Wallonië een zeer voor de hand liggende keuze voor een dergelijke proef].

2. Arriva: geweldig, wij doen u een fantastisch aanbod [ongetwijfeld zeer scherp - te verwachten bij een dergelijk proefproject] met de Winkstellen die [hopelijk tegen die tijd] tot volle tevredenheid in Noord-Nederland worden ingezet. Wij helpen u, geachte regering, met het verwezenlijken van uw klimaatdoelstellingen op basis van flexibele, innovatieve en efficiënte concepten

3. Regering: akkoord, we gaan hiervoor. Contract voor 15 jaar op basis van flexibele Winkstellen.

4. Regering, enkele jaren later: nu we toch met Winkstellen te maken hebben, is het dan nog wel zo nodig om echt de hele lijn te elektrificeren, of kunnen we de [over enkele jaren ongetwijfeld zeer schaarse] investeringsmiddelen beter elders in het Waalse spoornetwerk inzetten?

5. Infrabel:
Die Winks zijn niet uitstootvrij, dat krijg je niet verkocht als trein van de toekomst hoor.

[Daarnaast valt ook nog te zien hoe serieus die aanbesteding verloopt, als ze er al komt. Ik schat 50% kans dat het uiteindelijk niets wordt (het regeerakkoord houdt de optie open maar verplicht het niet) en dan nog eens 40% kans dat de NMBS het wint, al dan niet op een transparante manier.]
jpvdveer
Berichten: 263
Lid geworden op: 10 okt 2013, 16:27

Re: Batterij treinen

Bericht door jpvdveer »

Shrek schreef: 18 dec 2020, 20:51 Die Winks zijn niet uitstootvrij, dat krijg je niet verkocht als trein van de toekomst hoor.
Momenteel niet, maar ik heb begrepen dat ze zo gebouwd zijn dat de dieselmotoren kunnen worden vervangen door een groter accupakket waardoor ze op gedeeltelijk geëlektrificeerde trajecten volledig elektrisch kunnen rijden. Dat is (of was) in elk geval het plan voor de noordelijke nevenlijnen in Nederland.
Shrek schreef: 18 dec 2020, 20:51 [Daarnaast valt ook nog te zien hoe serieus die aanbesteding verloopt, als ze er al komt. Ik schat 50% kans dat het uiteindelijk niets wordt (het regeerakkoord houdt de optie open maar verplicht het niet) en dan nog eens 40% kans dat de NMBS het wint, al dan niet op een transparante manier.]
Dat is inderdaad een andere discussie.
joverwimp
Berichten: 495
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: Treinen op batterijen

Bericht door joverwimp »

De SNCF maakte donderdag bekend dat het 12 emissievrije treinen heeft besteld die aangedreven worden door waterstof. Vanaf 2023 zullen ze op het spoor gezet worden in vier departementen. De Franse nationale spoorwegmaatschappij wil zo bijdragen aan de transitie naar nuluitstoot in het openbaar vervoer.

De Franse treinconstructeur Alstom gaat de treinen bouwen. De trein is uitgerust met brandstofcellen. Alstom is een pionier in de waterstoftrein, het perfectioneerde de technologie in zijn fabriek in het Zuid-Franse Tarbes.

Ze zijn ontworpen om waterstof aan boord te combineren met zuurstof van buitenaf via een brandstofcel in het dak. Zo wordt de waterstof omgezet in elektriciteit om de elektromotor aan te drijven. De trein rijdt emissievrij: het tuig stoot enkel waterdamp en water uit.

Hij is ontworpen om tot 600 kilometer (375 mijl) te rijden met één waterstoflading. Vanaf 2023 wordt hij getest op de Franse sporen en vanaf 2025 zou hij in het hele land in dienst moeten gaan.

Commerciële fase
Het gaat om een overheidscontract ter waarde van 190 miljoen euro voor de 12 eerste treinen. Na enkele jaren proef te draaien op Duitse en Oostenrijkse sporen is Alsom nu een commerciële fase begonnen. De Franse groep heeft al 41 bestellingen op zak voor de 72 meter lange treinen. Ook in Italië zijn er modellen verkocht.

De treinen die SNCF bestelde, verschillen van de modellen die in Duitsland rondrijden. De Duitse modellen kunnen enkel op waterstof rijden, in Frankrijk kunnen ze ook op elektriciteit rijden als er bovenleidingen beschikbaar zijn.

De SNCF was lange tijd terughoudend over de nieuwe technologie. Maar nu ziet de maatschappij waterstof als een goede optie om diesel te vervangen. De Franse spoorwegmaatschappij heeft als doelstelling om tegen 2035 geen diesel meer te gebruiken.

‘Dit is een nieuwe stap in de richting van “nulemissies” in het openbaar vervoer’, aldus Christophe Fanichet, hoofd van de reizigersafdeling van de SNCF in een persbericht.

(Bron: France 24)
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Treinen op batterijen

Bericht door Shrek »

Samengevat: waterstof zal niet de toekomst worden met die cijfers.
Zwoopaman
Berichten: 222
Lid geworden op: 23 dec 2014, 03:31

Re: Treinen op batterijen

Bericht door Zwoopaman »

Shrek schreef: 12 apr 2021, 19:13 Samengevat: waterstof zal niet de toekomst worden met die cijfers.
Heb je het dan over de range of prijs?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Treinen op batterijen

Bericht door Shrek »

Zwoopaman schreef: 12 apr 2021, 20:09
Shrek schreef: 12 apr 2021, 19:13 Samengevat: waterstof zal niet de toekomst worden met die cijfers.
Heb je het dan over de range of prijs?
Beide. Als je voor dergelijk hoge prijs jezelf met zo'n exploitatiebeperkingen (korte range) gaat opzadelen is het sop de kolen niet waard.
FrederikD
Berichten: 57
Lid geworden op: 02 jan 2014, 00:31

Re: Treinen op batterijen

Bericht door FrederikD »

Bijna 16 miljoen euro per stuk...
5 keer zo veel als een Desiro :shock:
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Treinen op batterijen

Bericht door Shrek »

FrederikD schreef: 12 apr 2021, 21:34 Bijna 16 miljoen euro per stuk...
5 keer zo veel als een Desiro :shock:
Daarvoor bouwen wij 10km bovenleiding :roll:
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Treinen op batterijen

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 12 apr 2021, 21:52
FrederikD schreef: 12 apr 2021, 21:34 Bijna 16 miljoen euro per stuk...
5 keer zo veel als een Desiro :shock:
Daarvoor bouwen wij 10km bovenleiding :roll:
Enerzijds moet je natuurlijk wel rekenen met de totale kosten over de hele levensduur van een treinstel (total cost of ownership). Anderzijds is dit wel erg duur per treinstel (of per zitplaats).

Groetjes,
Rian
Plaats reactie