Hello Belgium

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Hello Belgium

Bericht door Adler »

Er is nu toch een akkoord voor de gratis trienritten.
Geen pas van 10 ritten maar gedurende zes maanden heeft elke Belg recht op twee gratis ritten per maand, dus 12 ritten in totaal.
De actie krijgt de naam ‘Tournée nationale’ mee.
Per maand komt er een campagne met mogelijke bestemmingen om zo de door de coronacrisis getroffen sectoren te ondersteunen.
De treintickets worden enkel toegekend aan wie ze specifiek aanvraagt.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Tournée nationale

Bericht door jan_olieslagers »

gratis trienritten
Wel met mondmasker. (sorry hoor, deze was voor mij "incontournable" :)

Even ernstiger: dit verhaal bevalt me eigenlijk best. Had de overheid eerst met het spoorbedrijf beginnen onderhandelen dan had het allicht uitgedraaid op maandenlang palaber. Nu heeft de overheid holderdebolder veel te kortzichtig iets ondoordachts gelanceerd, het spoorbedrijf moest wel reageren en binnen de kortste keren ligt er nu iets op tafel dat mij heel werkbaar en positief en nuttig lijkt. Het kan dus wel, maar men moet weten hoe de diverse pappenheimers aan te pakken.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
pietje
Berichten: 637
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Tournée nationale

Bericht door pietje »

idd, het compromis dat er nu is gaat niet over steun aan het binnenlands toerisme, maar enkel dat de betrokkenen hun gezicht willen redden.
Volgens mij overschatten ze allemaal hun prestatie, want hiermee gaan ze niemand blij maken.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Tournée nationale

Bericht door jan_olieslagers »

hiermee gaan ze niemand blij maken
O, o, zeg dat maar niet te gauw. Als (ALS!) mijn fiets ook gratis mee mag dan zal ik maar al te graag twee keer maand naar het werk gaan met fiets/trien/fiets. Duurt dan wel iets langer, maar het is gezonder en goedkoper en minder milieuschadelijk dan mijn dieselwagen, nochtans Euro 6.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2059
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Tournée nationale

Bericht door Dieselfreak »

Ik heb hier eigenlijk weinig aan, heb nog wat lijnen over op Rail Passen gekocht vóórdat heel ons leven overhoop gehaald werd in maart. Het zal me al moeite kosten díe nog opgebruikt te krijgen tegen dat de geldigheidsduur verstreken is, laat staan als daar nog twee ritten per maand bij komen. Ik reis tegenwoordig voornamelijk tussen Kortrijk en Gent, daarvoor gebruik ik een ander soort kaart, die per rit goedkoper is dan een Rail Pass. Grote uitstappen maak ik sowieso al minder de laatste jaren omdat ik bijna ieder weekend met iemand afspreek in Gent, en nu je ook nog eens de hele rit én in de stations zo'n verstikkend doek rond je smoel moet dragen, heb ik al helemaal niet veel zin meer in verre uitstappen met de trein.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Tournée nationale

Bericht door Adler »

De vakbonden zijn er niet over te spreken omdat zij overvolle treinen naar de kust vrezen.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2059
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Tournée nationale

Bericht door Dieselfreak »

Adler schreef: 19 jun 2020, 21:40 De vakbonden zijn er niet over te spreken omdat zij overvolle treinen naar de kust vrezen.
Daar ben ik nog niet zo zeker van. Mensen gaan vooral bij warm weer naar de kust, en juist dan is dat masker extra onaangenaam.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Davy
Berichten: 642
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: Tournée nationale

Bericht door Davy »

Dat laatste denk ik dus ook. Een flinke groep waar ik ook bijhoor haakt af voor het OV als ze een alternatief hebben zolang die maskerplicht er is, enja voor mij is dat de auto aangevuld met de fiets.

Verder ben ik erg sceptisch over die gratis ritten. Velen hebben er niks aan en zitten er niet op te wachten. Een soort algemene cadeaubon te besteden in België was beter geweest.
ianryckewaert13
Berichten: 164
Lid geworden op: 09 okt 2019, 23:05

Re: Tournée nationale

Bericht door ianryckewaert13 »

Als er een groot aantal mensen de trein neemt.dan is dat een goede test, maar dan moet meerdere keren controle op dragen van een mondmasker gebeuren en afroepen dat het 250€ boete is als je geen draagt. En zorgen bij mooi weer materieel in reserve zetten dat ze direct een extra trein kunnen inzetten bij grote bezetting

Verstuurd vanaf mijn motorola one met Tapatalk

nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Tournée nationale

Bericht door nighttrain »

Davy schreef: 19 jun 2020, 22:39

Verder ben ik erg sceptisch over die gratis ritten. Velen hebben er niks aan en zitten er niet op te wachten. Een soort algemene cadeaubon te besteden in België was beter geweest.
Dan had "groen/ecolo" die "superkern" scalp niet kunnen aanhalen als hun "positieve bijdrage"......En daarbij "gratis" bestaat niet.... De federale staat gaat enkele miljoenen euros aan compensaties moeten betalen aan de NMBS. En onrechtstreeks gaan de Belgen dit toch betalen op het einde van de "tournée Général rit" . Vond het bier lekkerder van Jean Blaute. Maar met mondjesmaat betaal je ook gauw 100 euro na 1 jaar op alle aangekochte producten.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Tournée nationale

Bericht door Adler »

Meer uitleg staat hier:

https://www.belgiantrain.be/nl/tickets- ... /free-pass

Daar staat ook dat het voorstel nog moet goedgekeurd worden door de raad van bestuur.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Tournée nationale

Bericht door overweg13 »

Ik zit ook met dat probleem van ongebruikte railpassen. Zoals het een treinliefhebber past, koop ik die graag in onooglijke stationnetjes en halten, als een soort collector's item, en dus vaak als we die niet meteen nodig hebben. In normale omstandigheden krijgen we die zonder problemen op, maar nu wordt dat moeilijk. Tot overmaat van ramp heb ik hier ook nog voor €150.00 reischeques liggen die eind december vervallen: 50 + 50 + 20 + 20 +10. Eigenlijk dus allen bruikbaar om er railpassen of zo mee te kopen. Het is eigenlijk een luxeprobleem, maar wel een spijtige zaak. De verlenging van de geldigheidsduur tot 30.06 is in feite een doekje voor het bloeden. Hopelijk gaat het virus in reces zodat we opnieuw onze gewone bezigheden kunnen ontplooien.
Met vriendelijke groet

overweg13
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Tournée nationale

Bericht door trainlovertje »

Op een aantal nieuwssites staat nu ook dat de fiets meenemen gratis wordt op de trein van 1 juli tot en met 31 december en dat onbeperkt. NMBS heeft dat bevestigd. Je moet wel nog een vervoerbewijs voor de fiets 'afhalen' aan de automaat of aan het loket, maar dat kost je dus niets.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: Tournée nationale

Bericht door Stijn91 »

Wat is het nut om zoiets te geven waarbij je niet voor 9u kunt reizen in de week? Niet erg voor stations met veel treinen maar wel voor stations met weinig treinen per uur.

Totaal niet nuttig met al die regels.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Tournée nationale

Bericht door Shrek »

Stijn91 schreef: 21 jun 2020, 18:33 Wat is het nut om zoiets te geven waarbij je niet voor 9u kunt reizen in de week? Niet erg voor stations met veel treinen maar wel voor stations met weinig treinen per uur.

Totaal niet nuttig met al die regels.
Het nut is om de spitstreinen niet te overbelasten. Na 9u reizen is in meerdere landen een heel gewone regel voor de goedkopere tickets.
Plaats reactie