Bediening Brussels Airport

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Bediening Brussels Airport

Bericht door Shrek »

pietje schreef: 16 jul 2020, 00:01 Maar om terug on-topic te komen: ik heb het altijd een vreemde situatue gevonden dat de luchthaven aan de zuidelijke kant(L36) aangesloten is op de buitenste, trage sporen. Typisch voor stoptreinen of GEN treinen, terwijl de noordzijde (L25N) aan een "snelspoor" aangesloten is.
Ik weet ook dat L36 160 km/h is, en L25N ook, maar het feit dat op L25N geen stopplaatsen zijn terwijl op L36 de snelle treinen vooral op L36N rijden.
Van die trage sporen kan je met wissels van 120km/h naar L36N gaan. Je verliest dus geen seconde tegenover op L36 blijven.
Dat is een zeer normale configuratie hoor. Hoe zou je het anders willen doen?
stijn
Berichten: 303
Lid geworden op: 03 okt 2017, 08:27

Re: Bediening Brussels Airport

Bericht door stijn »

Shrek schreef: 16 jul 2020, 00:09
pietje schreef: 16 jul 2020, 00:01 Maar om terug on-topic te komen: ik heb het altijd een vreemde situatue gevonden dat de luchthaven aan de zuidelijke kant(L36) aangesloten is op de buitenste, trage sporen. Typisch voor stoptreinen of GEN treinen, terwijl de noordzijde (L25N) aan een "snelspoor" aangesloten is.
Ik weet ook dat L36 160 km/h is, en L25N ook, maar het feit dat op L25N geen stopplaatsen zijn terwijl op L36 de snelle treinen vooral op L36N rijden.
Van die trage sporen kan je met wissels van 120km/h naar L36N gaan. Je verliest dus geen seconde tegenover op L36 blijven.
Dat is een zeer normale configuratie hoor. Hoe zou je het anders willen doen?
Ze tussen de snelle en trage sporen laten uitgekomen hebben zodat je naar beide kan zonder dat je de capaciteit van de andere moet gebruiken.
pietje
Berichten: 637
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Bediening Brussels Airport

Bericht door pietje »

Shrek schreef: 16 jul 2020, 00:09
pietje schreef: 16 jul 2020, 00:01 Maar om terug on-topic te komen: ik heb het altijd een vreemde situatue gevonden dat de luchthaven aan de zuidelijke kant(L36) aangesloten is op de buitenste, trage sporen. Typisch voor stoptreinen of GEN treinen, terwijl de noordzijde (L25N) aan een "snelspoor" aangesloten is.
Ik weet ook dat L36 160 km/h is, en L25N ook, maar het feit dat op L25N geen stopplaatsen zijn terwijl op L36 de snelle treinen vooral op L36N rijden.
Van die trage sporen kan je met wissels van 120km/h naar L36N gaan. Je verliest dus geen seconde tegenover op L36 blijven.
Dat is een zeer normale configuratie hoor. Hoe zou je het anders willen doen?
Dat weet ik ook wel, maar het blijft een hoop capaciteitsverlies als je telkens de buitenste sporen moet "dwarsen" waardoor je daar ook rijpaden verliest.
Alles zoveel mogelijk 4-sporig maken, maar dan op deze manier een deel van de gewonnen capaciteit weggooien, is volgens mij niet echt vooruitziend.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Bediening Brussels Airport

Bericht door Shrek »

Maak jullie daar maar geen zorgen over, L36 en L36N hebben capaciteit genoeg hoor. Leuven/Luchthaven/Brussel kunnen nooit genoeg treinen leveren om die lijn te overbelasten.
Tram44
Berichten: 152
Lid geworden op: 09 jun 2012, 12:49

Re: Bediening Brussels Airport

Bericht door Tram44 »

Daar ben ik toch zo zeker niet van: zeker tussen de vertakking Haren en de vertakking Luchthaven zit lijn 36 in de spits behoorlijk vol, zeker als je rekening houdt met alle gelijkgrondse vertakkingen op de Diabolo die bepalend zijn voor de rijpaden.

Richting Leuven heb je op dat deel één HST/uur, 4 IC's via Leuven, één via de boog van Leuven, 3 IC's van FBMZ naar de luchthaven en tenslotte 2 IC's vanuit de Europese wijk naar de luchthaven. Dat maakt een basiscadans met 11 non-stoptreinen, aangeuvld met 3 S-treinen/uur (S2 en S9). In de spits komen daar nog een 5-tal P-treinen bij, die ook niet stoppen tussen Brussel en Leuven.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Bediening Brussels Airport

Bericht door Shrek »

Tram44 schreef: 18 jul 2020, 22:24 Daar ben ik toch zo zeker niet van: zeker tussen de vertakking Haren en de vertakking Luchthaven zit lijn 36 in de spits behoorlijk vol, zeker als je rekening houdt met alle gelijkgrondse vertakkingen op de Diabolo die bepalend zijn voor de rijpaden.

Richting Leuven heb je op dat deel één HST/uur, 4 IC's via Leuven, één via de boog van Leuven, 3 IC's van FBMZ naar de luchthaven en tenslotte 2 IC's vanuit de Europese wijk naar de luchthaven. Dat maakt een basiscadans met 11 non-stoptreinen, aangeuvld met 3 S-treinen/uur (S2 en S9). In de spits komen daar nog een 5-tal P-treinen bij, die ook niet stoppen tussen Brussel en Leuven.
Jamaar wacht, die treinen uit de Europese wijk hebben toch helemaal niets te maken met het effect waar Pietje op doelt?
Hetgeen waar hij op doelt heeft enkel maar impact op 2 IC treinen die 3 S-treinen eventueel moeten kruisen, daar is dus wel de ruimte voor.

En los daarvan kan er op de hele lijn nog wel wat IC en S-verkeer bij eens de IC's naar koker 1 van de NZV verhuizen en dus niet meer in Diegem de wissel moeten nemen.
TB_worden
Berichten: 297
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Re: Bediening Brussels Airport

Bericht door TB_worden »

Veel zal ook gebeuren in samenspraak met luchthavenuitbater BAC die van de busparking bovenop de uitbreidingszone een multimodale OV-knoop wil maken met trams en bussen.
joverwimp
Berichten: 495
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: Bediening Brussels Airport

Bericht door joverwimp »

Om nog meer passagiers naar Brussel te lokken, hen meer diensten aan te bieden en nog duurzamer te zijn, pleit de CEO van Brussels Airport vurig voor een verbinding van de luchthaven met het HST- of hogesnelheidsnetwerk. ‘Passagiers die van het vliegtuig stappen moeten meteen een trein kunnen nemen die hen tot Parijs, Amsterdam of Keulen brengt. In Brussel-Zuid overstappen is niet praktisch.’

De Belgen willen op vakantie gaan. De kerstvakantie ziet er op dat vlak goed uit. En we horen dat er al reservaties binnenkomen voor Pasen en de zomervakantie van volgend jaar.
Volgens Feist is het financiële plaatje niet zozeer het probleem in het HST-dossier. ‘De rails liggen er al. We hebben een treinstation onder de luchthaven. Maar het is een kwestie van ambitie.’ Volgens hem moet er vaart achter de plannen gezet worden, want de concurrentie zit niet stil. ‘Schiphol gaat op middellange termijn HST-connecties aanbieden naar zes Europese steden, waaronder Brussel. Brussel-Zuid, wel te verstaan.’

Is er al overleg met de NMBS over het dossier? Ja, bevestigen Feist en Sophie Dutordoir, zijn evenknie bij de Belgische spoorwegen. ‘De NMBS staat regelmatig en constructief in contact met de top van Brussels Airport om erop toe te zien dat de luchthaven zo optimaal mogelijk bediend wordt’, zegt de topvrouw van de NMBS. Dutordoir wil niet verder in detail treden.

Vandaag zijn meer dan 80 Belgische steden verbonden met de luchthaven en rijden dagelijks meer dan 360 treinen, twaalf per uur, van en naar de luchthaven.(https://www.tijd.be/ondernemen/luchtvaa ... 5304963611

In het verleden, toen Sabena op Afrika vloog, was er een verbinding naar Parijs:
Thalys Paris Nord => Brussel-Nationaal aankomst: 8.32 (SN 6626) Vertrek: 9.29 (SN 6627)
Op dinsdag 19 april 2005 was ik ter plaatse en zag een tiental reizigers toekomen met Thalys (spoor 3); er vertrokken een 15-tal. De kosten voor deze passagiers van/naar Afrika waren ten laste van SN.
Dit heeft niet lang geduurd; begin mei 2005 werd de Thalys afgeschaft en vervangen door een vlucht (van Paris CDG SN 3630 08:50; naar Paris CDG SN 3631 09:45)
Hetzelfde is gebeurd met de Thalys van Paris Ch De Gaulle => Brussel-Zuid: de 5 ritten in beide richtingen worden geschrapt in april 2007 vanwege ‘niet rendabel’
Brussels Airport bedienen vanuit de Noord-Zuid verbinding naar Antwerpen of Luik is een omweg. Dat bevestigde Matthias Bartoen, woordvoerder van Thalys twee jaar geleden: "Een omweg maken via Brussels Airport zou te veel tijdverlies betekenen voor de andere reizigers.
Bovendien is Brussels Airport veel kleiner dan Schiphol of Parijs = beperkt potentieel.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Bediening Brussels Airport

Bericht door Steve »

Ook later is er opnieuw een poging gedaan met een Thalys naar Paris-Nord, van 2011 tot 2015 (zie bv. https://www.tijd.be/ondernemen/luchtvaa ... 09565.html), maar opnieuw stopgezet wegens totaal niet succesvol.

Je kunt natuurlijk argumenteren dat een enkele heen-en-terugrit per dag veel te weinig is om echt mensen aan te trekken en dat een vaste, frequente bediening een stuk meer reizigers zal aantrekken; daar staat tegenover dat je het traject van ongetwijfeld nog veel meer mensen nutteloos verlengt als je de bestaande HST's naar Nederland of Duitsland via de luchthaven zou omleiden. Zomaar extra HST-verbindingen gaan creëren puur om de luchthaven te bedienen zonder het bestaande aanbod te wijzigen lijkt me ook niet realistisch. In dat opzicht heeft Brussels Airport het grote nadeel dat het naast de grote spoorlijnen ligt, in tegenstelling tot Schiphol dat er vlak op ligt en dus een logische stop is.

Twee andere moeilijkheden nog: het luchthavenstation heeft veel te weinig capaciteit om fundamenteel meer verkeer te slikken (drie sporen, nu vaak al krap met alle binnenlandse verbindingen) én Jet Airways, nog duidelijke trekker van de trein tussen 2011 en 2015, is intussen vertrokken naar (uitgerekend) Schiphol. Daarmee zijn heel wat langeafstandsverbindingen weggevallen en is Brussels Airport helaas nog veel meer een luchthaven op Europees niveau geworden, waardoor je heel wat HST-publiek mist.
260689
Berichten: 3301
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Bediening Brussels Airport

Bericht door 260689 »

M'n kan de TGV's die normaal direct Brussel-Zuid als eindbestemming hebben laten doortrekken naar Brussels airport Zaventem en terug naar Brussel-Zuid en terug naar FR laten rijden. Zodoende dat m'n toekomt en na mac 5min terug vertrekt. Kan perfect mogelijk. Thalys naar/van Amsterdam kan eigelijk perfect via de luchthaven rijden zoals de Benelux. De extra reistijd van 10min zal het nu ook niet maken. M'n wil inspelen op het milieu en CO², dan moet m'n er wel iets voor over hebben.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Bediening Brussels Airport

Bericht door jan_olieslagers »

Het lijkt me onwaarschijnlijk dat een TGV-stel (of andere HST) zo snel zou kunnen kopmaken. En zelfs als het kon, dan was er nog geen tijd genoeg voor in het inderdaad krappe luchthavenstation.
[edit: dit klopt niet, het is niet nodig kop te maken, dankzij de uitgekiende architectuur van de diabolo-sporen]

En aangaande "iets over hebben voor het milieu" dat moet men niet tegen de treinoperatoren zeggen, wel tegen de overheden. Hoe die tegenover het spoorverkeer staan, dat is duidelijk zichtbaar in de evolutie van de budgetten.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Bediening Brussels Airport

Bericht door Steve »

260689 schreef: 22 nov 2021, 15:23 M'n kan de TGV's die normaal direct Brussel-Zuid als eindbestemming hebben laten doortrekken naar Brussels airport Zaventem en terug naar Brussel-Zuid en terug naar FR laten rijden. Zodoende dat m'n toekomt en na mac 5min terug vertrekt. Kan perfect mogelijk.
Goed idee, temeer omdat veel van die TGV's volgens mij langere tijd in Brussel-Zuid of Vorst doorbrengen, maar "perfect mogelijk" moet je toch nuanceren: doorrijden van Brussel-Zuid naar de luchthaven betekent extra treinen toevoegen in de NZV en die zit nu al eivol, zeker in de spits (en een groot deel van die TGV's rijdt juist dan).
260689 schreef: 22 nov 2021, 15:23 Thalys naar/van Amsterdam kan eigelijk perfect via de luchthaven rijden zoals de Benelux. De extra reistijd van 10min zal het nu ook niet maken. M'n wil inspelen op het milieu en CO², dan moet m'n er wel iets voor over hebben.
Lijkt me het bekijken waard, maar ook hier moet de "perfect" minstens genuanceerd: voor zo'n verbinding moet je tussen Brussel en de luchthaven over een stukje L36(N) en dat lijkt me al aardig vol te zitten. Niet alleen zou de HST er dus langer over doen (terwijl het nu al niet altijd eenvoudig om duidelijk sneller te zijn dan de auto), de vertragingsgevoeligheid neemt flink toe. Ik denk dat dit eigenlijk alleen maar mogelijk is met flinke investeringen in extra infrastructuur, maar dan zal de vraag rond het potentieel extra hard gesteld worden.
stijn
Berichten: 303
Lid geworden op: 03 okt 2017, 08:27

Re: Bediening Brussels Airport

Bericht door stijn »

Ik geloof niet dat er nog één zinnig iemand vanuit Brussel het vliegtuig neemt met Parijs, Amsterdam of Frankfurt als eindbestemming.
Wie nu dus op het vliegtuig zit... stapt over op een andere vlucht...

Tot vandaag geen probleem, alleen staat in de sterren geschreven dat dit eindig is: korte vluchten zullen "lastig" gemaakt worden.

De frustratie van Feist is dan ook waarschijnlijk dat Parijs CDG, Schiphol en Frankfurt wel perfect per HST bereikbaar zijn vanuit België, maar omgekeerd niet.
Z'n concurrenten zijn dus beter voorbereid op de toekomst dan Brussels Airport.

Thalys onder druk zetten om de treinen een stop te laten maken op de luchthaven is dus nog zo dom niet.

Hoe lang de ongelijkvloerse kruising bij de in en uitgang van de Diabolo en het kruisen van de trage sporen op lijn 36 de groei in vraag nog aankunnen is een andere vraag...
TB_worden
Berichten: 297
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Re: Bediening Brussels Airport

Bericht door TB_worden »

Steve schreef: 22 nov 2021, 15:48 Goed idee, temeer omdat veel van die TGV's volgens mij langere tijd in Brussel-Zuid of Vorst doorbrengen, maar "perfect mogelijk" moet je toch nuanceren: doorrijden van Brussel-Zuid naar de luchthaven betekent extra treinen toevoegen in de NZV en die zit nu al eivol, zeker in de spits (en een groot deel van die TGV's rijdt juist dan).
Misschien domme vraag, maar zouden die HST's in Brussel Zuid geen kop kunnen maken en dan hun reis verderzetten naar Parijs of Amsterdam via de Europese wijk?

Bijvoorbeeld:

Parijs-Brussel-Zuid/Brussel-Zuid-Brussels Airport-Amsterdam CS (en omgekeerd)?
benimmeg
Berichten: 138
Lid geworden op: 09 aug 2015, 16:52
Contacteer:

Re: Bediening Brussels Airport

Bericht door benimmeg »

Waarom stelt niemand voor om een nieuwe verbinding te creëren ipv ergens iets aan te breien, bijvoorbeeld: keulen - aken - luik - brussels airport - antwerpen - rotterdam - schiphol - amsterdam. Zou dit geen verbinding zijn die volk zou kunnen trekken?
Plaats reactie