Pagina 1 van 1

Breaks op L36N

Geplaatst: 02 sep 2020, 16:28
door jan_olieslagers
Keer op keer valt me op dat er behoorlijk wat breaks op de middenste sporen bollen tussen Leuven en Brussel - en nooit een Desiro of Duikbril. Natuurlijk zijn die laatste vooral bedoeld voor stoptreinen, en die horen nu eenmaal op de buitenste sporen. Maar welke diensten doen die breaks dan? P-treinen, misschien? Het valt me ook op dat ze behoorlijk lang zijn, meestal drie stellen oftewel 9 rijtuigen, soms zelfs vier stellen.

Zou het verschil er kunnen in zitten dat de breaks, of toch sommige, ETCS hebben, en dat dat een vereiste is voor L36N? Zeker de duikbrillen houden het bij TBL, dacht ik.
In de marge vraag ik me ook de voedingsspanning af van L36N: het is moeilijk voor te stellen dat de breaks 25kV~ afkunnen, maar het lijkt me al even raar als die hoogtechnologische ICE's en Thalyssen en zo op ouderwetse 3kV= zouden bollen...

Re: Breaks op L36N

Geplaatst: 02 sep 2020, 16:35
door stijn
jan_olieslagers schreef: 02 sep 2020, 16:28 In de marge vraag ik me ook de voedingsspanning af van L36N: het is moeilijk voor te stellen dat de breaks 15kV~ afkunnen, maar het lijkt me al even raar als die hoogtechnologische ICE's en Thalyssen en zo op ouderwetse 3kV= zouden bollen...
Hoe denk je dat ze door de Noord-Zuid geraken? of door Liège-Guillemins? ;-) Aan 3kV=.
Trouwens, op de HSL in België staat 25kV~. Denk ik toch.
Over die Breaks op de centrale sporen: op de IC Tongeren - Aarschot - Brussel - Gent worden regelmatig Breaks gebruikt, en op de IC Hasselt - Luchthaven - Antwerpen ook. Beide nemen de centrale sporen.

Re: Breaks op L36N

Geplaatst: 02 sep 2020, 16:40
door jan_olieslagers
Trouwens, op de HSL in België staat 25kV~. Denk ik toch.
Dat dacht ik dus ook, en daardoor stelde ik me ook op 36N 25kV~ voor. Maar uw opmerking over de N-Z-verbinding ligt voor de hand, daar mocht ik wel eens zelf aan gedacht hebben.

Re: Breaks op L36N

Geplaatst: 02 sep 2020, 16:40
door JHS2013
En de IC’s Luik-Leuven-Quiévrain (die vaak redelijk lang zijn inderdaad). Op de 36N is het ook gewoon 3kV en kan er op TBL1+ gereden worden. ETCS laat wel 200 km/h toe voor sommige konvooien

Re: Breaks op L36N

Geplaatst: 02 sep 2020, 16:57
door Shrek
Totdat de M7's massaal instromen blijven breaks heel normaal op IC-treinen.

Re: Breaks op L36N

Geplaatst: 02 sep 2020, 17:57
door Steve
Op Gent-Sint-Pieters - Landen via luchthaven rijden er ook een paar treinen met MS80 (en nog meer in het weekend wanneer ze uit De Panne komen), rijden die ook niet gedeeltelijk op de binnenste sporen?

Re: Breaks op L36N

Geplaatst: 02 sep 2020, 18:23
door trainlovertje
Steve schreef: 02 sep 2020, 17:57 Op Gent-Sint-Pieters - Landen via luchthaven rijden er ook een paar treinen met MS80 (en nog meer in het weekend wanneer ze uit De Panne komen), rijden die ook niet gedeeltelijk op de binnenste sporen?
Dat wisselt af, maar meestal rijden die toch op de buitenste sporen, een beetje afhankelijk van de situatie, zoals vertraging van die IC zelf of van de S2.

L36N is net zoals L36 gewoon 3kV gelijkstroom. snelheden van 200 km/h zijn daarbij geen probleem.

Re: Breaks op L36N

Geplaatst: 03 sep 2020, 13:14
door Ducktape
stijn schreef: 02 sep 2020, 16:35
jan_olieslagers schreef: 02 sep 2020, 16:28 In de marge vraag ik me ook de voedingsspanning af van L36N: het is moeilijk voor te stellen dat de breaks 15kV~ afkunnen, maar het lijkt me al even raar als die hoogtechnologische ICE's en Thalyssen en zo op ouderwetse 3kV= zouden bollen...
Hoe denk je dat ze door de Noord-Zuid geraken? of door Liège-Guillemins? ;-) Aan 3kV=.
Trouwens, op de HSL in België staat 25kV~. Denk ik toch.
Over die Breaks op de centrale sporen: op de IC Tongeren - Aarschot - Brussel - Gent worden regelmatig Breaks gebruikt, en op de IC Hasselt - Luchthaven - Antwerpen ook. Beide nemen de centrale sporen.
De IC Hasselt-Antwerpen zit quasi altijd op de buitenste sporen. Het is al jaren geleden dat ik met die trein nog eens op L36N gereden heb.

Re: Breaks op L36N

Geplaatst: 03 sep 2020, 13:43
door stijn
Ducktape schreef: 03 sep 2020, 13:14 De IC Hasselt-Antwerpen zit quasi altijd op de buitenste sporen. Het is al jaren geleden dat ik met die trein nog eens op L36N gereden heb.
mmm... is al even geleden dat ik 'm nog nam... dus echt wel uit m'n geheugen, maar ik dacht dat we meestal op 36N reden... maar ik steek er m'n hand dus niet voor in 't vuur...

Re: Breaks op L36N

Geplaatst: 03 sep 2020, 22:02
door BlackEagle
De aftakking naar de 'bocht van Nossegem' ligt op de buitenste sporen, dus het is logisch dat de Antwerpen-Leuven-Hasselt die neemt (was naar mijn ervaring in 2015-2016 ook al zo).

Re: Breaks op L36N

Geplaatst: 03 sep 2020, 22:46
door trainlovertje
BlackEagle schreef: 03 sep 2020, 22:02 De aftakking naar de 'bocht van Nossegem' ligt op de buitenste sporen, dus het is logisch dat de Antwerpen-Leuven-Hasselt die neemt (was naar mijn ervaring in 2015-2016 ook al zo).
Maar dan moeten die sporen wel vrij zijn (geen hinder door stoptrein).
Ikzelf heb er ook een heel aantal keer in meegereden op L36N richting Antwerpen tot in Kortenberg, maar dat is ondertussen wel een aantal jaar geleden.