Breaks op L36N

Alles over reizigerstreinen in België.
Plaats reactie
jan_olieslagers
Berichten: 3503
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Breaks op L36N

Bericht door jan_olieslagers »

Keer op keer valt me op dat er behoorlijk wat breaks op de middenste sporen bollen tussen Leuven en Brussel - en nooit een Desiro of Duikbril. Natuurlijk zijn die laatste vooral bedoeld voor stoptreinen, en die horen nu eenmaal op de buitenste sporen. Maar welke diensten doen die breaks dan? P-treinen, misschien? Het valt me ook op dat ze behoorlijk lang zijn, meestal drie stellen oftewel 9 rijtuigen, soms zelfs vier stellen.

Zou het verschil er kunnen in zitten dat de breaks, of toch sommige, ETCS hebben, en dat dat een vereiste is voor L36N? Zeker de duikbrillen houden het bij TBL, dacht ik.
In de marge vraag ik me ook de voedingsspanning af van L36N: het is moeilijk voor te stellen dat de breaks 25kV~ afkunnen, maar het lijkt me al even raar als die hoogtechnologische ICE's en Thalyssen en zo op ouderwetse 3kV= zouden bollen...
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 02 sep 2020, 16:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
stijn
Berichten: 303
Lid geworden op: 03 okt 2017, 08:27

Re: Breaks op L36N

Bericht door stijn »

jan_olieslagers schreef: 02 sep 2020, 16:28 In de marge vraag ik me ook de voedingsspanning af van L36N: het is moeilijk voor te stellen dat de breaks 15kV~ afkunnen, maar het lijkt me al even raar als die hoogtechnologische ICE's en Thalyssen en zo op ouderwetse 3kV= zouden bollen...
Hoe denk je dat ze door de Noord-Zuid geraken? of door Liège-Guillemins? ;-) Aan 3kV=.
Trouwens, op de HSL in België staat 25kV~. Denk ik toch.
Over die Breaks op de centrale sporen: op de IC Tongeren - Aarschot - Brussel - Gent worden regelmatig Breaks gebruikt, en op de IC Hasselt - Luchthaven - Antwerpen ook. Beide nemen de centrale sporen.
jan_olieslagers
Berichten: 3503
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Breaks op L36N

Bericht door jan_olieslagers »

Trouwens, op de HSL in België staat 25kV~. Denk ik toch.
Dat dacht ik dus ook, en daardoor stelde ik me ook op 36N 25kV~ voor. Maar uw opmerking over de N-Z-verbinding ligt voor de hand, daar mocht ik wel eens zelf aan gedacht hebben.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
JHS2013
Berichten: 471
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: Breaks op L36N

Bericht door JHS2013 »

En de IC’s Luik-Leuven-Quiévrain (die vaak redelijk lang zijn inderdaad). Op de 36N is het ook gewoon 3kV en kan er op TBL1+ gereden worden. ETCS laat wel 200 km/h toe voor sommige konvooien
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Breaks op L36N

Bericht door Shrek »

Totdat de M7's massaal instromen blijven breaks heel normaal op IC-treinen.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5306
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Breaks op L36N

Bericht door Steve »

Op Gent-Sint-Pieters - Landen via luchthaven rijden er ook een paar treinen met MS80 (en nog meer in het weekend wanneer ze uit De Panne komen), rijden die ook niet gedeeltelijk op de binnenste sporen?
trainlovertje
Berichten: 2336
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Breaks op L36N

Bericht door trainlovertje »

Steve schreef: 02 sep 2020, 17:57 Op Gent-Sint-Pieters - Landen via luchthaven rijden er ook een paar treinen met MS80 (en nog meer in het weekend wanneer ze uit De Panne komen), rijden die ook niet gedeeltelijk op de binnenste sporen?
Dat wisselt af, maar meestal rijden die toch op de buitenste sporen, een beetje afhankelijk van de situatie, zoals vertraging van die IC zelf of van de S2.

L36N is net zoals L36 gewoon 3kV gelijkstroom. snelheden van 200 km/h zijn daarbij geen probleem.
Ducktape
Berichten: 438
Lid geworden op: 11 aug 2015, 21:34
Locatie: Mortsel

Re: Breaks op L36N

Bericht door Ducktape »

stijn schreef: 02 sep 2020, 16:35
jan_olieslagers schreef: 02 sep 2020, 16:28 In de marge vraag ik me ook de voedingsspanning af van L36N: het is moeilijk voor te stellen dat de breaks 15kV~ afkunnen, maar het lijkt me al even raar als die hoogtechnologische ICE's en Thalyssen en zo op ouderwetse 3kV= zouden bollen...
Hoe denk je dat ze door de Noord-Zuid geraken? of door Liège-Guillemins? ;-) Aan 3kV=.
Trouwens, op de HSL in België staat 25kV~. Denk ik toch.
Over die Breaks op de centrale sporen: op de IC Tongeren - Aarschot - Brussel - Gent worden regelmatig Breaks gebruikt, en op de IC Hasselt - Luchthaven - Antwerpen ook. Beide nemen de centrale sporen.
De IC Hasselt-Antwerpen zit quasi altijd op de buitenste sporen. Het is al jaren geleden dat ik met die trein nog eens op L36N gereden heb.
stijn
Berichten: 303
Lid geworden op: 03 okt 2017, 08:27

Re: Breaks op L36N

Bericht door stijn »

Ducktape schreef: 03 sep 2020, 13:14 De IC Hasselt-Antwerpen zit quasi altijd op de buitenste sporen. Het is al jaren geleden dat ik met die trein nog eens op L36N gereden heb.
mmm... is al even geleden dat ik 'm nog nam... dus echt wel uit m'n geheugen, maar ik dacht dat we meestal op 36N reden... maar ik steek er m'n hand dus niet voor in 't vuur...
BlackEagle
Berichten: 317
Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06

Re: Breaks op L36N

Bericht door BlackEagle »

De aftakking naar de 'bocht van Nossegem' ligt op de buitenste sporen, dus het is logisch dat de Antwerpen-Leuven-Hasselt die neemt (was naar mijn ervaring in 2015-2016 ook al zo).
trainlovertje
Berichten: 2336
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Breaks op L36N

Bericht door trainlovertje »

BlackEagle schreef: 03 sep 2020, 22:02 De aftakking naar de 'bocht van Nossegem' ligt op de buitenste sporen, dus het is logisch dat de Antwerpen-Leuven-Hasselt die neemt (was naar mijn ervaring in 2015-2016 ook al zo).
Maar dan moeten die sporen wel vrij zijn (geen hinder door stoptrein).
Ikzelf heb er ook een heel aantal keer in meegereden op L36N richting Antwerpen tot in Kortenberg, maar dat is ondertussen wel een aantal jaar geleden.
Plaats reactie