Vreemde schuifbuffertjes onder de koplampen van Budds

Alles over reizigerstreinen in België.
Plaats reactie
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Vreemde schuifbuffertjes onder de koplampen van Budds

Bericht door Bordensteker »

Bij het zien van een foto van een Budd-motorstel (foto 75 van map 62) in de ttb foto’ s van overweg13 komt bij mij een vraag weer naar boven waarbij ik tot nu toe geen idee van het antwoord had.
Onder elke koplampeenheid zit alleen bij een Budd een ogenschijnlijk soort klein buffertje.
http://www.treinfoto2000.be/TSP/foto9/086.jpg

Dat is natuurlijk niet echt een buffertje, maar (bedacht ik vandaag) is het misschien een uitschuifbare voettrede om op te staan als je de kopruit wilt wassen?
Of waar dienen die dingen anders voor? Ze zaten er ook al toen er nog met de oorspronkelijke enkele koplampen gereden werd.
Het zijn geen voettreden voor de rangeerder; die zitten veel lager en echt onder de hoek van de kast. Bij alle klassieke motorstellen.

Eerdere en ook latere reeksen motorstellen hebben die op uitschuif-snijplankjes (van een keuken) lijkende dingen nooit gehad.

Wie weet meer?
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Vreemde schuifbuffertjes onder de koplampen van Budds

Bericht door Paul »

Ik gok maar even. Die 'uitsteeksels' bevinden zich ongeveer op de hoogte waar bij ander rollend materieel de buffers zitten, niet? Zou het kunnen dat het een soort 'bescherming' is, voor het geval dat het motorstel in contact zou komen met een rijtuig of wagon met gewone buffers, in een bundel of zo? Om het koetswerk te beschermen?
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Vreemde schuifbuffertjes onder de koplampen van Budds

Bericht door nighttrain »

Paul schreef: 09 nov 2020, 15:26 Ik gok maar even. Die 'uitsteeksels' bevinden zich ongeveer op de hoogte waar bij ander rollend materieel de buffers zitten, niet? Zou het kunnen dat het een soort 'bescherming' is, voor het geval dat het motorstel in contact zou komen met een rijtuig of wagon met gewone buffers, in een bundel of zo? Om het koetswerk te beschermen?
Wat ik geantwoord heb deze ochtend aan bordensteker:

Dit was een "bescherming" van de koplampen/kas in geval van koppeling met een noodkoppeling aan een met buffers uitgeruste tractie eenheid in scherpe bochten (werkplaatsen enz.). Vergelijk eens met andere stellen. De kopruiten kwamen lager. Kan je ook zien t.o.v. de hoogte van de 32 dradige koppelingsdozen (die zijn lichtjes hoger dan andere stellen t.o.v. de koplampen). Je kan dit best ook zien als je de inplanting van de koplichten vergelijkt t.o.v. de bovenkant van deHenricot koppeling.Ik kan natuurlijk niet de efficiente ervan beoordelen in geval van.
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: Vreemde schuifbuffertjes onder de koplampen van Budds

Bericht door Bordensteker »

Deze foto https://www.hstverhaegen.be/shops/hstve ... c-tpii.jpg is een prachtige weergave van hoe de Budd stellen er fabrieksnieuw hebben uitgezien.

Op grond van deze en nog veel meer foto’ s die ik ook in het verleden al bekeken heb denk ik inderdaad nu aan een vorm van bescherming van het plaatwerk van de kop, zoals Paul aangeeft. De oorspronkelijke enkele koplampen lijken mij te hoog te zitten om door buffers geraakt te worden, maar terwijl men in een werkplaats wellicht weinig moeite had om een beschadigd stuk gewoon staalplaatwerk te repareren, zou het kunnen zijn dat men niet zat te wachten op het werken aan “roestvrij staal”.
Gewoon weer stootkussens dus zoals de oude Brossels en andere dieselstellen die ook altijd al hadden.

Met de nieuwe dubbele koplampen kunnen locomotiefbuffers echter niet eens meer goed deze kleine buffertjes raken zonder ook al snel de onderste koplamp in te drukken. Dus hun oorspronkelijke functie is door het aanbrengen van de dubbele koplampen min of meer onnaspeurbaar geworden.
Dat zie je aan deze foto: http://www.lijn-12.be/albums/album-17-06-01/04.jpg

Merk trouwens op dat de plaats van de stijgbeugel-achtige voettrede voor de rangeerder ook veranderd is ten opzichte van de oudere foto toen het tweede stel van de reeks 129=150 zo te zien nog pas nieuw was. Net als de veranderde ramen van de reizigersafdelingen.

Dank voor uw bijdragen om dit raadsel op te lossen!
Plaats reactie