Pagina 1 van 2

Om het half uur trein in élk station in ons land

Geplaatst: 14 nov 2020, 11:33
door LML
Dat wil de nieuwe minister van Mobiliteit Georges Gilkinet. Een goed idee? En hoe haalbaar is het?
Zie ook: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/11/1 ... _9apN8UpFk

Re: Om het half uur trein in élk station in ons land

Geplaatst: 14 nov 2020, 11:46
door HLE 2302
Onmogelijk in de bestaande spoorconfiguratie hier vandaag met het huidige treinaanbod van IC/S treinen, en dan zwijgen we nog over de goederentreinen die overdag rijden.

Re: Om het half uur trein in élk station in ons land

Geplaatst: 14 nov 2020, 12:08
door Shrek
Om het half uur op het platteland kan nog wel met redelijk beperkte infrastructuur investeringen. Maar om de 10 minuten rond de steden? Schier onmogelijk...

Een vernieuwde ambitie in de politiek is zeker wenselijk, maar als ze al eens zouden beginnen met bestaande projecten correct te financieren (GEN, vernieuwing stations, onderhoud bestaande net, 2e haventoegang,...) dan zetten we al een enorme stap vooruit. Daarnaast zijn er nog heel wat quick wins te behalen met amplitude en weekendbediening. Ik zou liever zo'n concrete stappen zien op realistische termijn dan dit soort gedroom van metrofrequenties.

Re: Om het half uur trein in élk station in ons land

Geplaatst: 14 nov 2020, 12:36
door jpvdveer
Toch is het goed om zo'n lange-termijn ambitie te hebben, juist vanwege de lange doorlooptijd van zulke projecten. In Nederland is het "reizen zonder spoorboekje" in de Randstad al zo'n 20 jaar geleden als ambitie geformuleerd (ik liep in 1998/99 stage bij NS en toen hadden ze het er intern over) en men werkt er systematisch, stapsgewijs naar toe.

Re: Om het half uur trein in élk station in ons land

Geplaatst: 14 nov 2020, 14:02
door Shrek
De lange termijn ambitie is om rond Brussel alles op een kwartierfrequentie te krijgen en daarvoor zijn nog honderden miljoenen nodig. Als we daar bijna zijn kunnen we misschien verder kijken, nu heeft dat totaal geen zin (tenzij hij natuurlijk 10 miljard € meeneemt, dan kan alles).

Re: Om het half uur trein in élk station in ons land

Geplaatst: 14 nov 2020, 15:00
door jan_olieslagers
Zelfs als het technisch mogelijk was (quad non) dan was er niet genoeg rollend materiaal, en geen budget om het aan te kopen. Betreffende minister is dus ofwel onbekwaam ofwel bewust propaganda aan het spuien zonder enige onderbouwing. Tsja, politiek is een vak dat men moet leren, en er bestaan geen cursussen voor. Deze is wel erg snel met de publieke blunders - en zal er geen geloofwaardigheid mee winnen.

Re: Om het half uur trein in élk station in ons land

Geplaatst: 14 nov 2020, 15:48
door ronny
Dat wil dus zeggen dat de oude treinstellen behouden moeten blijven om dit te realiseren.
Na de capriolen van Ecolo vroeger met een aangestelde ceo die zijn akkoord niet had gegeven en voor iedereen verplichte nieuwe reflecterende autonummerplaten had ik gehoopt dat deze partij wat professioneler geworden was. :?

Re: Om het half uur trein in élk station in ons land

Geplaatst: 14 nov 2020, 16:16
door overweg13
Ik vind dat hier wel erg negatief gereageerd wordt op het plan van Gilkinet. Vergelijk eens wat er aan treinen reed in de jaren 1980 met de treindienst vandaag en dan zul je merken dat in die periode, ondanks bijna aanhoudende besparingen, al enorme stappen gezet zijn naar halfuurdiensten en beter. Als dan ook nog de politieke wil aanwezig is kan het best gebeuren dat in een of twee decennia inderdaad een uiterst performante treindienst gerealiseerd kan worden. In mijn ogen zijn we op dit moment al halfweg.

Re: Om het half uur trein in élk station in ons land

Geplaatst: 14 nov 2020, 16:18
door Shrek
jan_olieslagers schreef:Zelfs als het technisch mogelijk was (quad non) dan was er niet genoeg rollend materiaal, en geen budget om het aan te kopen. Betreffende minister is dus ofwel onbekwaam ofwel bewust propaganda aan het spuien zonder enige onderbouwing. Tsja, politiek is een vak dat men moet leren, en er bestaan geen cursussen voor. Deze is wel erg snel met de publieke blunders - en zal er geen geloofwaardigheid mee winnen.
Voor alle duidelijkheid: het is technisch wèl mogelijk. Zowel Infrabel als de NMBS hebben de nodige kennis en kunde in huis om ambitieuze ivesteringsprojecten tot een goed einde te brengen. Kijk maar naar wat er rond Antwerpen-centraal of Brussels Airport is bijgebouwd de laatste 20 jaar. Alleen zouden we om de droom van de minister te realiseren elk jaar zo'n gigaproject moeten afwerken. Dat kan alleen als er een even ambitieuze financiering voorzien wordt, anders is dit gewoon het zoveelste plan dat geklasseerd kan worden.

Re: Om het half uur trein in élk station in ons land

Geplaatst: 14 nov 2020, 16:22
door jan_olieslagers
Sorry, niet duidelijk genoeg geweest. Ik bedoelde: niet mogelijk met de huidige infrastructuur. En inderdaad zijn infrastructuurprojecten niet eventjes op 1-2-3 in te regelen of te budgetteren.

Nu, de versbakken minister heeft tenminste het verstand gehad om geen termijn te verbinden aan de ambitieuze doelstelling. Tegen 2060 of zo zou het allemaal best wel kunnen, misschien... maar dan zijn we al hoeveel ministers verder?

En nee, dit plan kan niet gedeklasseerd worden want het is helemaal geen plan. Het komt niet verder dan het stadium van "ambitieuze natte droom". En/of "politieke propaganda".

Re: Om het half uur trein in élk station in ons land

Geplaatst: 14 nov 2020, 17:30
door Shrek
overweg13 schreef:Ik vind dat hier wel erg negatief gereageerd wordt op het plan van Gilkinet. Vergelijk eens wat er aan treinen reed in de jaren 1980 met de treindienst vandaag en dan zul je merken dat in die periode, ondanks bijna aanhoudende besparingen, al enorme stappen gezet zijn naar halfuurdiensten en beter. Als dan ook nog de politieke wil aanwezig is kan het best gebeuren dat in een of twee decennia inderdaad een uiterst performante treindienst gerealiseerd kan worden. In mijn ogen zijn we op dit moment al halfweg.
Aanhoudende besparingen? Er is nog nooit zoveel door de overheid geïnvesteerd geweest in de spoorwegen als in de periode 1990-2010. Het is net door die massale cash-injectie dat het aanbod is kunnen uitbreiden. Wil men een gelijkaardige verbetering dan moet er een gelijkaardige financiering komen, ik zou liever de minister daarover horen spreken.

Re: Om het half uur trein in élk station in ons land

Geplaatst: 14 nov 2020, 18:23
door overweg13
Het kan inderdaad zijn dat er zich in mijn hersentjes een verschuiving van enkele tientallen jaren heeft afgespeeld, zodat ik de besparingsperiode te laat heb laten beginnen en te lang heb laten uitdeinen. Maar jij laat andersom die periode met investeringen wel erg vroeg (1990) beginnen.

Re: Om het half uur trein in élk station in ons land

Geplaatst: 14 nov 2020, 18:35
door trainlovertje
Er zijn grote investeringen gekomen, dat klopt, maar aan de jaarlijkse dotatie werd anderzijds wel frequent wat afgepitst...

Re: Om het half uur trein in élk station in ons land

Geplaatst: 14 nov 2020, 19:30
door jpvdveer
Dat zegt op zich niet zoveel, en zal in wel meer landen het geval zijn. Aan de ene kant is het aantal reizigers gegroeid met meer inkomsten tot gevolg, aan de andere kant heeft de techniek niet stilgestaan waardoor bespaard kon worden op een aantal kostenposten. Denk bijvoorbeeld aan de introductie van kaartautomaten en de daarmee samenhangende vermindering van het aantal loketten.

Re: Om het half uur trein in élk station in ons land

Geplaatst: 14 nov 2020, 20:12
door trainlovertje
jpvdveer schreef: 14 nov 2020, 19:30 Dat zegt op zich niet zoveel, en zal in wel meer landen het geval zijn. Aan de ene kant is het aantal reizigers gegroeid met meer inkomsten tot gevolg, aan de andere kant heeft de techniek niet stilgestaan waardoor bespaard kon worden op een aantal kostenposten. Denk bijvoorbeeld aan de introductie van kaartautomaten en de daarmee samenhangende vermindering van het aantal loketten.
Maar er zijn wel degelijk diensten ten gunste van de reiziger gesneuveld door de besparingen, volgende voorbeelden komen nu als eerste in mij op: de NMBS-nachttreinen, het spoorboekje, het sluiten van loketten in middelgrote stations in de namiddag. Ok, sommige van deze voorbeelden zijn geschrapt omdat ze minder gebruikt werden, dat is waar. Maar anderzijds zijn ook bij het personeel al veel voordelen weggevallen als gevolg van die besparingen op de jaarlijkse dotatie. Alleszins, er is wel degelijk bespaard, want dat geld is niet 'op directe wijze' teruggevloeid naar het spoor.
Maar goed, we dwalen wat af van de oorspronkelijke discussie.