Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Alles over reizigerstreinen in België.
TB_worden
Berichten: 297
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Bericht door TB_worden »

ronny schreef: 20 mar 2021, 21:48 In de werkplaats van Hasselt worden MW41, breaks, MS96 en M6 onderhouden. De MW41 die wegvallen zouden misschien vervangen worden door M7 maar wanneer komen die op de Gent-Tongeren?
Genk-Blankenberge ook een stevige M6-relatie, dus als ze die net zoals de Gent-Tongeren willen uitbreiden met M7, zullen die in Hasselt ook gretig gebruikt worden.

Worden de MW41's op overschot verkocht?
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Bericht door LML »

Tot december '22 zijn er MW41 dieselstellen nodig ten NW van Hasselt, Hasselt-Mol dus. De rest zal verdeeld worden tussen Merelbeke en Charleroi. Die zullen nog een hele poos blijven rijden, want er zit recent ETCS in...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Bericht door Shrek »

Ik vermoed dat de MW41 rond Gent en Charleroi omlopen met minder kilometer zullen rijden, gedeeltelijk dus P-treinen onder draad. Wanneer ze gaan uitwisselen kunnen er dan breaks of varkens naar Hasselt gaan.
260689
Berichten: 3302
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Bericht door 260689 »

Shrek schreef: 20 mar 2021, 23:57 Ik vermoed dat de MW41 rond Gent en Charleroi omlopen met minder kilometer zullen rijden, gedeeltelijk dus P-treinen onder draad. Wanneer ze gaan uitwisselen kunnen er dan breaks of varkens naar Hasselt gaan.
MW41 zoude ze in juni op de relatie Lokeren - Gent steken in de week. Maar hoe dit plan er vandaag aan toe is. Geen idee.
Ducktape
Berichten: 437
Lid geworden op: 11 aug 2015, 21:34
Locatie: Mortsel

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Bericht door Ducktape »

LML schreef: 20 mar 2021, 20:27 Tot in Mol heeft er in de voorbije jaren buiten de Desiro op de S-dienst enkele keren als kennismakingsritten een klassiekje, varkenssnuit als een break gereden. Een Sprinter of Deense neus zijn in Mol nog niet gespot...
Dat ging om opleidingsritten voor bestuurders. Klassiekjes voor die materieelopleiding en breaks voor de opleiding ETCS.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Bericht door Shrek »

overweg13 schreef: 20 mar 2021, 19:36
jan_olieslagers schreef: 20 mar 2021, 18:41 Ik kan me goed voorstellen dat men het electrische tractiemateriaal druppelsgewijs gaat laten instromen, precies zoals met de M7 gebeurt. Pas als de laatste MW41 eruit is zal men de dienstregeling kunnen aanpassen om optimaal gebruik te maken van de betere performantie (snelheid plus acceleratie). Dat zou best wel eens een jaartje kunnen duren, of zelfs meerdere.
Ik denk dat dit de eerste keer in de geschiedenis van de elektrificaties zou zijn. Het gaat hier immers niet om nieuw materieel maar om materieel dat zich al bewezen heeft: men kan ervan uitgaan dat problemen uitblijven. In de voorbije 20 jaar is bij elke elektrificatie voluit voor bestaand elektrisch materieel gegaan.
Als ik het mij goed herinner was het instromen van Desiros op de Athus-Meuse toch eerder progressief dan van de ene dag op de andere.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Bericht door overweg13 »

Het kan zijn dat je gelijk hebt, maar ik heb zoveel elektrificaties meegemaakt waar de gesleepte treinen meteen vervangen werden door elektrisch materieel: voor de vuist weg lijnen 75, 59, 16, 60, 89, 94, 43. Natuurlijk was de exploitatiewinst groter als je gesleepte treinen kon vervangen door elektrische motorstellen dan wanneer je mw 41 moet vervangen door elektrisch materieel.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Bericht door Steve »

Shrek schreef: 21 mar 2021, 16:00 Als ik het mij goed herinner was het instromen van Desiros op de Athus-Meuse toch eerder progressief dan van de ene dag op de andere.
Heeft dat er ook niet mee te maken dat de Desiro's toen (begin 2013) nog volop geleverd werden, dat er buiten die Desiro's (en dan nog specifiek de 085xx) ook geen ander materieel beschikbaar was dat daar zomaar ingezet kon worden en dat personeel wellicht ook nog opgeleid moest worden voor dat gloednieuwe materieel? Een groot verschil met nu, waar alle elektrische treinstellen gewoon in dienst zijn, allemaal de 3 kV lusten op lijn 19 en wellicht ook al bekend zijn bij het betrokken personeel.
pietje
Berichten: 638
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Bericht door pietje »

Idd, de Athus-Meuse lijkt mij wel de uitzondering die de regel bevestigt.
De electrificatie is daar dan ook niet "standaard" verlopen, maar was vooral bedoeld om de goederentreinen elektrisch te laten rijden.
Op het moment van indienstname was er qua 2-spannings reizigersmaterieel enkel MS96 stellen en HLE13 gesleept materieel beschikbaar.
Beide redelijk overkill, dus bleef men voor reizigers gewoon dieselen.

Ik vermoed dat dat op Mol-Hamont wel anders gaat zijn.
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Bericht door LML »

Op de facebookpagina Trein Weert-België las ik zonet reacties op hun topic over treinmaterieel dat er vanaf juni zou komen op de lijn Antwerpen-Hamont omdat deze werken naar z'n einde lopen. Op de P-diensten Mol-Brussel zouden M4-rijtuigen vervangen worden door M5 (met loc 21 of 27). Op de IC-diensten doen nog steeds de wildste geruchten: break of varkenskoppen (of -snuiten). Er werd zelfs door iemand gemeld dat de MW41'ers voor de rest van 2021 deze diensten blijven rijden wegens... tekort aan elektrisch materieel...
Wat is er nu nog geloofwaardig qua materieel? Weet men (NMBS) in Brussel het zelf nog wel...?
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Bericht door Shrek »

LML schreef: 03 apr 2021, 17:56 Wat is er nu nog geloofwaardig qua materieel? Weet men (NMBS) in Brussel het zelf nog wel...?
Er is bij mijn weten daarover nog nooit iets officieel gecommuniceerd. Het zou dus zelfs goed kunnen dat de beslissing nog niet eens genomen is.
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Bericht door LML »

Nog niet door de NMBS, wel door politiekers. Die beweren:
P-treinen Mol-Brussel/Brussel-Mol: M4 worden varkenskoppen (-snuiten)
P-treinen Hamont-Mol-Leuven-Herverlee: worden Desiro's
IC-treinen: MW41 worden vankenskoppen (-snuiten)
Nogmaals: dat beweren de dames en heren politici uit de kempen (die waarschijnlijk zelf amper de trein nemen)...

Op die facebookpagina lees ik nu totaal andere dingen...
Laatst gewijzigd door LML op 03 apr 2021, 18:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
FLV-FGSP
Berichten: 1879
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Bericht door FLV-FGSP »

B-Tisnix: "Planning? Waisda?
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Bericht door LML »

Tja, dat belooft... :roll:
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Bericht door overweg13 »

Ik kan me nauwelijks voorstellen dat men op dit ogenblik bij de NMBS nog niet weet met welk materieel daar zal gereden worden. Ga enkele stapjes in deze draad terug en dan zul je merken dat het vooral obscure bronnen zijn die maar wat uit hun nek kletsen, vermoedelijk in een poging om alsnog het beste materieel van het net te krijgen...
Met vriendelijke groet

overweg13
Plaats reactie