Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Bericht door Shrek »

overweg13 schreef: 03 apr 2021, 19:04 Ik kan me nauwelijks voorstellen dat men op dit ogenblik bij de NMBS nog niet weet met welk materieel daar zal gereden worden. Ga enkele stapjes in deze draad terug en dan zul je merken dat het vooral obscure bronnen zijn die maar wat uit hun nek kletsen, vermoedelijk in een poging om alsnog het beste materieel van het net te krijgen...
Ze zullen waarschijnlijk al een grof idee hebben, maar de wijziging in materieelomlopen hangt ook af van enkele factoren die misschien nog kunnen wijzigen: hoeveel M7 worden er geleverd tegen juni? mogen de M7 dan al met meer dan 4 aan elkaar hangen? hoeveel M4 zijn einde onderhoud en moeten naar de sloper?
Een verschil van 10 bruikbare M7 kan al gauw leiden tot 2 of 3 samenstellingen met breaks extra die vrijkomen.
Moest ik planner bij de NMBS zijn, ik zou daar wat marge houden om de beslissing nog te kunnen uitstellen.
ronny
Berichten: 535
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:48
Locatie: Ramsel

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Bericht door ronny »

De vertraging van de levering van M7 zorgt voor vertraging in de verschuivingen. Bijkomend moet je deze zomer rekening houden met een mogelijke sterke stijging aan reizigers richting kust wanneer de inentingen tegen corona stijgen. Hierdoor ga je ook vele extra treinen en maximale samenstellingen nodig hebben.
Zwoopaman
Berichten: 222
Lid geworden op: 23 dec 2014, 03:31

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Bericht door Zwoopaman »

Een wild gerucht dat ook de ronde doet op de werkvloer is dat de S32 Roosendaal - Puurs weer gesplitst zou worden. Een pendeltrein Roosendaal - Essen met een sprinter en het stuk Essen - Puurs met Desiro. Dit zou zogezegd zijn om de vrijgekomen varkensneuzen richting Mol / Hamont te laten rijden. Zelf lijkt me dit nogal vergezocht.
Ook Lokeren - Gent Sint Pieters zou een MW worden.
260689
Berichten: 3301
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Bericht door 260689 »

Zwoopaman schreef: 04 apr 2021, 16:44 Een wild gerucht dat ook de ronde doet op de werkvloer is dat de S32 Roosendaal - Puurs weer gesplitst zou worden. Een pendeltrein Roosendaal - Essen met een sprinter en het stuk Essen - Puurs met Desiro. Dit zou zogezegd zijn om de vrijgekomen varkensneuzen richting Mol / Hamont te laten rijden. Zelf lijkt me dit nogal vergezocht.
Ook Lokeren - Gent Sint Pieters zou een MW worden.
Dat laatste is al tijdje de ronde aan het gaan. Maar of het effectief doorgaat blijft de vraag.
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Bericht door LML »

Op de facebookpagina Trein Weert-België wordt er gesproken dat de IC-treinen vanaf juni zullen bestaan uit M5 en loc 21/27 en dieselstellen MW41. Als dat waar is, wil dit zeggen dat de IC-dienst niet volledig elektrisch wordt...
Laatst gewijzigd door LML op 04 apr 2021, 17:55, 2 keer totaal gewijzigd.
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Bericht door Shrek »

LML schreef: 04 apr 2021, 17:39 Op de facebookpagina Trein Weert-België wordt er gesproken dat de IC-treinen vanaf juni zullen bestaan uit M5 en loc 21/27 en dieselstellen MW41. Als dat waar is, wil dit zeggen dat de IC-dienst niet volledig elektrisch wordt...
Gezien de vertraging in de levering van M7 is het helemaal niet onlogisch dat er voorlopig nog enkele MW41 in de Kempen achterblijven.
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Bericht door LML »

Voor Mol-Hasselt in ieder geval tot eind 2022. Voor Antwerpen-Hamont zal dat allicht niet gedacht worden. Maarar ik geloof best dat bij de vertraagde levering van de M7 het huidige elektrisch materieel ook vertraagd wordt doorgeschoven...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
260689
Berichten: 3301
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Bericht door 260689 »

Zwoopaman schreef: 04 apr 2021, 16:44 Een wild gerucht dat ook de ronde doet op de werkvloer is dat de S32 Roosendaal - Puurs weer gesplitst zou worden. Een pendeltrein Roosendaal - Essen met een sprinter en het stuk Essen - Puurs met Desiro. Dit zou zogezegd zijn om de vrijgekomen varkensneuzen richting Mol / Hamont te laten rijden. Zelf lijkt me dit nogal vergezocht.
Ook Lokeren - Gent Sint Pieters zou een MW worden.
Dat laatste heb ik nog eens rond gaan horen. Het is effectief dat de verbinding Lokeren - Gent in de week met motorwagens gaan rijden vanaf midden juni. Dat komt er sowieso door.
pietje
Berichten: 637
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Bericht door pietje »

Ik blijf het onbegrijpelijk vinden dat er zelfs maar overowgen wordt om op een volledig geëlectrificeerd traject, toch nog met dieselstellen gereden wordt.
In heel het klimaatgebeuren valt dit toch onder "laaghangend fruit"
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Bericht door Shrek »

pietje schreef: 05 apr 2021, 20:04 Ik blijf het onbegrijpelijk vinden dat er zelfs maar overowgen wordt om op een volledig geëlectrificeerd traject, toch nog met dieselstellen gereden wordt.
In heel het klimaatgebeuren valt dit toch onder "laaghangend fruit"
Als ze in Brugge niet sneller M7's kunnen leveren is dat helemaal geen laaghangend fruit. Of wou je dure treinen uit het buitenland gaan leasen?
ronny
Berichten: 535
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:48
Locatie: Ramsel

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Bericht door ronny »

Shrek schreef: 05 apr 2021, 20:20
pietje schreef: 05 apr 2021, 20:04 Ik blijf het onbegrijpelijk vinden dat er zelfs maar overowgen wordt om op een volledig geëlectrificeerd traject, toch nog met dieselstellen gereden wordt.
In heel het klimaatgebeuren valt dit toch onder "laaghangend fruit"
Als ze in Brugge niet sneller M7's kunnen leveren is dat helemaal geen laaghangend fruit. Of wou je dure treinen uit het buitenland gaan leasen?
Er komen hiermee 3 desiro's vrij voor andere verbindingen. Zou men geen spijt hebben dat er al M4 naar de sloper is gegaan?
260689
Berichten: 3301
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Bericht door 260689 »

ronny schreef: 05 apr 2021, 20:42
Shrek schreef: 05 apr 2021, 20:20
pietje schreef: 05 apr 2021, 20:04 Ik blijf het onbegrijpelijk vinden dat er zelfs maar overowgen wordt om op een volledig geëlectrificeerd traject, toch nog met dieselstellen gereden wordt.
In heel het klimaatgebeuren valt dit toch onder "laaghangend fruit"
Als ze in Brugge niet sneller M7's kunnen leveren is dat helemaal geen laaghangend fruit. Of wou je dure treinen uit het buitenland gaan leasen?
Er komen hiermee 3 desiro's vrij voor andere verbindingen. Zou men geen spijt hebben dat er al M4 naar de sloper is gegaan?
Ze zouden met 1xMW41 rijden. Per trein. Nu in coronatijd is dat meer dan genoeg qua plaats.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Bericht door Shrek »

ronny schreef: 05 apr 2021, 20:42 Er komen hiermee 3 desiro's vrij voor andere verbindingen. Zou men geen spijt hebben dat er al M4 naar de sloper is gegaan?
Dat zijn rijtuigen die aan een revisie toe waren, als je die alsnog een revisie geeft kost dat wel heel veel geld voor die 4 jaar dat je ze nog kan gebruiken.
Ik vraag mij trouwens af of ze daar in Mechelen wel capaciteit voor zouden hebben, daar zijn ze immers aan een heel aantal M6 bezig.
pietje
Berichten: 637
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Bericht door pietje »

Shrek schreef: 05 apr 2021, 20:20
pietje schreef: 05 apr 2021, 20:04 Ik blijf het onbegrijpelijk vinden dat er zelfs maar overowgen wordt om op een volledig geëlectrificeerd traject, toch nog met dieselstellen gereden wordt.
In heel het klimaatgebeuren valt dit toch onder "laaghangend fruit"
Als ze in Brugge niet sneller M7's kunnen leveren is dat helemaal geen laaghangend fruit. Of wou je dure treinen uit het buitenland gaan leasen?
Als je het vanop een iets grotere afstand bekijkt, is het zeker en vast laaghangend fruit.
Er wordt kosten noch moeite bespaard om zowat alles in de maatschappij te laten overschakelen van fossiele brandstof naar elektriciteit en bij de spoorwegen wordt er met diesel gereden waar elektrisch perfect mogelijk is.

Op korte termijn is de opmerking over de M7's uiteraard correct, maar het blijft stuitend dat men dit allemaal niet vroeger voorzien heeft.
Vertragingen bij leveringen van nieuw materieel is eerder de regel dan uitzondering, dus het zijn zeker geen onvoorziene omstandigheden.
Het is vooral jammer dat er zo gemakkelijk wordt teruggevallen op dieselstellen, terwijl dat zeker niet de enige mogelijkheid was, wel de makkelijkste.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Bericht door Shrek »

pietje schreef: 05 apr 2021, 22:42 Als je het vanop een iets grotere afstand bekijkt, is het zeker en vast laaghangend fruit.
Er wordt kosten noch moeite bespaard om zowat alles in de maatschappij te laten overschakelen van fossiele brandstof naar elektriciteit en bij de spoorwegen wordt er met diesel gereden waar elektrisch perfect mogelijk is.

Op korte termijn is de opmerking over de M7's uiteraard correct, maar het blijft stuitend dat men dit allemaal niet vroeger voorzien heeft.
Vertragingen bij leveringen van nieuw materieel is eerder de regel dan uitzondering, dus het zijn zeker geen onvoorziene omstandigheden.
Het is vooral jammer dat er zo gemakkelijk wordt teruggevallen op dieselstellen, terwijl dat zeker niet de enige mogelijkheid was, wel de makkelijkste.
Zie jij dan een andere manier die niet meer geld kost?
Want opties als klassiekjes uitrusten met ETCS zijn uiteraard mogelijk, maar zo duur dat er dan op exploitatie moet bespaart worden en er minder treinkm gereden worden. Dit leidt dan tot minder treinen en meer autovervoer. Heb je dan nog milieuwinst?
Plaats reactie