Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Alles over reizigerstreinen in België.
BlackEagle
Berichten: 318
Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Bericht door BlackEagle »

Volgens de presentatie van het vervoersplan 2020-2023 zou dat inderdaad vanaf december 2021 in voege moeten gaan.
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Bericht door groentje »

Kortom, ze zouden over een paar maanden misschien al kunnen beginnen met elektrisch rijden vanuit depot Antwerpen? Of willen ze alles samen invoeren?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Bericht door Shrek »

groentje schreef: 20 mar 2021, 12:14 Kortom, ze zouden over een paar maanden misschien al kunnen beginnen met elektrisch rijden vanuit depot Antwerpen? Of willen ze alles samen invoeren?
Er zullen al wel testritten en opleidingsritten gebeuren, maar materieelomlopen worden doorgaans pas met de wisseling aangepast.
260689
Berichten: 3319
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Bericht door 260689 »

Shrek schreef: 20 mar 2021, 12:18
groentje schreef: 20 mar 2021, 12:14 Kortom, ze zouden over een paar maanden misschien al kunnen beginnen met elektrisch rijden vanuit depot Antwerpen? Of willen ze alles samen invoeren?
Er zullen al wel testritten en opleidingsritten gebeuren, maar materieelomlopen worden doorgaans pas met de wisseling aangepast.
De uitzondering zal wel zijn bij defect materiaal van de moment dat ze electrisch kunnen/mogen rijden als vervangingsmateriaal. Maar zoals Shrek hier aangeef zal de omwisseling gebeuren in Juni/December.
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Bericht door LML »

Nieuwsgierig wat we vanaf juni op Antwerpen-Mol-Hamont te zien gaan krijgen qua elektrisch materieel. Ik heb al varkenssnuiten gehoord al of niet met klassiekjes (2-tjes), ook break. Is er eigenlijk al een definitieve beslissing genomen...?
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Bericht door Shrek »

Of misschien een nog betere vraag: gaan alle diensten al elektrisch rijden of zouden er nog enkele met MW41 overblijven in de nieuwe dienstregeling?
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Bericht door LML »

Dat is toch de bedoeling, ja, volledig elektrisch...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
jan_olieslagers
Berichten: 3505
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Bericht door jan_olieslagers »

Ik kan me goed voorstellen dat men het electrische tractiemateriaal druppelsgewijs gaat laten instromen, precies zoals met de M7 gebeurt. Pas als de laatste MW41 eruit is zal men de dienstregeling kunnen aanpassen om optimaal gebruik te maken van de betere performantie (snelheid plus acceleratie). Dat zou best wel eens een jaartje kunnen duren, of zelfs meerdere.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Bericht door Steven »

Deze aanpassing doet men zelden druppelgewijs, de omloopgrafiek van rollend materieel moet aangepast worden. Dit vergt een degelijke planning zodat het materieel op het gewenste moment aan de werkplaats is. Bij nieuw materieel blijft het oude materieel meestal beschikbaar als reserve om in te vallen.
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Bericht door groentje »

Dan zijn het geen verschillende omlopen vanuit Mol en Antwerpen, neem ik aan?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Bericht door Shrek »

groentje schreef: 20 mar 2021, 19:28 Dan zijn het geen verschillende omlopen vanuit Mol en Antwerpen, neem ik aan?
Dat kunnen het wel worden met de nieuwe dienstregeling.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5267
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Bericht door overweg13 »

jan_olieslagers schreef: 20 mar 2021, 18:41 Ik kan me goed voorstellen dat men het electrische tractiemateriaal druppelsgewijs gaat laten instromen, precies zoals met de M7 gebeurt. Pas als de laatste MW41 eruit is zal men de dienstregeling kunnen aanpassen om optimaal gebruik te maken van de betere performantie (snelheid plus acceleratie). Dat zou best wel eens een jaartje kunnen duren, of zelfs meerdere.
Ik denk dat dit de eerste keer in de geschiedenis van de elektrificaties zou zijn. Het gaat hier immers niet om nieuw materieel maar om materieel dat zich al bewezen heeft: men kan ervan uitgaan dat problemen uitblijven. In de voorbije 20 jaar is bij elke elektrificatie voluit voor bestaand elektrisch materieel gegaan.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5316
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Bericht door Steve »

Je hoeft niet ver te zoeken: de stoptrein Antwerpen - Mol ging eind 2015 ook van de ene dag op de andere 100% over op elektrisch materieel. MW41 heeft daar bij mijn weten (bijna) nooit meer op gereden sindsdien, toch zeker niet planmatig. Binnen het elektrische materieel was er daarentegen variatie: buiten de gebruikelijke MS08 is er al zeker een klassiekje korte tijd actief geweest en mogelijk ook ander materieel.
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Bericht door LML »

Tot in Mol heeft er in de voorbije jaren buiten de Desiro op de S-dienst enkele keren als kennismakingsritten een klassiekje, varkenssnuit als een break gereden. Een Sprinter of Deense neus zijn in Mol nog niet gespot...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
ronny
Berichten: 538
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:48
Locatie: Ramsel

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Bericht door ronny »

In de werkplaats van Hasselt worden MW41, breaks, MS96 en M6 onderhouden. De MW41 die wegvallen zouden misschien vervangen worden door M7 maar wanneer komen die op de Gent-Tongeren?
Plaats reactie