Desiro op IC's

Alles over reizigerstreinen in België.
ronny
Berichten: 535
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:48
Locatie: Ramsel

Desiro op IC's

Bericht door ronny »

groentje schreef: 21 jan 2021, 21:22 Niemand die het daarmee oneens is, Tom. Maar we zitten er wel mee. Overigens, ook de breaks hebben geen airco, helaas. Wat mij betreft toch wel een vergissing.
De breaks zijn dan ook ooit aangekocht geweest voor "snelle stoptreinen" en niet voor IC-treinen.
Er is na een parlementaire vraag deze maand nog gezegd dat de desiro's enkel voor stoptreinen gaan gebruikt worden (S en L treinen). Er zal dus in de loop van de komende 2 jaar een ander type gaan rijden op de IC Brugge - Kortrijk, Leuven - Gent, luchthaven - Dinant,... . Er is dan ook een grote kans dat ook op andere verbindingen de treinen met airco zullen verdwijnen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Bericht door Shrek »

ronny schreef: 22 jan 2021, 10:11
groentje schreef: 21 jan 2021, 21:22 Niemand die het daarmee oneens is, Tom. Maar we zitten er wel mee. Overigens, ook de breaks hebben geen airco, helaas. Wat mij betreft toch wel een vergissing.
De breaks zijn dan ook ooit aangekocht geweest voor "snelle stoptreinen" en niet voor IC-treinen.
Er is na een parlementaire vraag deze maand nog gezegd dat de desiro's enkel voor stoptreinen gaan gebruikt worden (S en L treinen). Er zal dus in de loop van de komende 2 jaar een ander type gaan rijden op de IC Brugge - Kortrijk, Leuven - Gent, luchthaven - Dinant,... . Er is dan ook een grote kans dat ook op andere verbindingen de treinen met airco zullen verdwijnen.
Er zijn natuurlijk ook nog een heel aantal MS96 die nieuw werk zoeken, wie weet zien we die wel verschijnen op enkele verbindingen die vandaag met Desiro's gereden worden.
Terminus
Berichten: 1125
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Bericht door Terminus »

ronny schreef: 22 jan 2021, 10:11
groentje schreef: 21 jan 2021, 21:22 Niemand die het daarmee oneens is, Tom. Maar we zitten er wel mee. Overigens, ook de breaks hebben geen airco, helaas. Wat mij betreft toch wel een vergissing.
De breaks zijn dan ook ooit aangekocht geweest voor "snelle stoptreinen" en niet voor IC-treinen.
Er is na een parlementaire vraag deze maand nog gezegd dat de desiro's enkel voor stoptreinen gaan gebruikt worden (S en L treinen). Er zal dus in de loop van de komende 2 jaar een ander type gaan rijden op de IC Brugge - Kortrijk, Leuven - Gent, luchthaven - Dinant,... . Er is dan ook een grote kans dat ook op andere verbindingen de treinen met airco zullen verdwijnen.
Dag Ronny, waar is dat antwoord te vinden? Ik vind het niet meteen, en ben wel nieuwsgierig naar de officiële uitleg.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Bericht door Shrek »

Terminus schreef: 22 jan 2021, 17:35
ronny schreef: 22 jan 2021, 10:11
groentje schreef: 21 jan 2021, 21:22 Niemand die het daarmee oneens is, Tom. Maar we zitten er wel mee. Overigens, ook de breaks hebben geen airco, helaas. Wat mij betreft toch wel een vergissing.
De breaks zijn dan ook ooit aangekocht geweest voor "snelle stoptreinen" en niet voor IC-treinen.
Er is na een parlementaire vraag deze maand nog gezegd dat de desiro's enkel voor stoptreinen gaan gebruikt worden (S en L treinen). Er zal dus in de loop van de komende 2 jaar een ander type gaan rijden op de IC Brugge - Kortrijk, Leuven - Gent, luchthaven - Dinant,... . Er is dan ook een grote kans dat ook op andere verbindingen de treinen met airco zullen verdwijnen.
Dag Ronny, waar is dat antwoord te vinden? Ik vind het niet meteen, en ben wel nieuwsgierig naar de officiële uitleg.
Nuja, sowieso kunnen ze dat pas waarmaken eens de GEN-werken afgerond zijn, dus reken nog maar een jaartje of 5 op zen minst voor Desiros op IC's.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Bericht door jan_olieslagers »

sowieso kunnen ze dat pas waarmaken eens de GEN-werken afgerond zijn
Wat is daar de samenhang? Voorzover ik begrijp is de inzet van Desiro's én breaks op IC-diensten uitlopende, naargelang de M7 instromen. Die moeten toch vooral deze beide types vervangen? En dan vooral op IC-diensten?

Naargelang de GEN-werken compleet geraken zullen er daar wel meer Desiro's nodig zijn, daarvoor zijn ze dan ook aangekocht geworden geweest. Dus hoogstens zal de druk toenemen om elders Desiro's weg te halen.
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 22 jan 2021, 19:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Bericht door Steven »

Er zijn bij aankoop maar 95 van de 305 desiro’s voor het GEN rond Brussel voorzien.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Bericht door jan_olieslagers »

Er zijn bij aankoop maar 95 van de 305 desiro’s voor het GEN rond Brussel voorzien.
O, dat had ik helemaal anders begrepen. Is er ergens een officiële aangave van de bestemming van de 210 andere?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
ostbahnhof
Berichten: 880
Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Bericht door ostbahnhof »

groentje schreef: 21 jan 2021, 21:22 Niemand die het daarmee oneens is, Tom. Maar we zitten er wel mee. Overigens, ook de breaks hebben geen airco, helaas. Wat mij betreft toch wel een vergissing.
ramen open en laat maar waaien; staal op staal, lekker veel lawaai 😜 ook voor de bewoners naast de spoorlijn trouwens 😳
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Bericht door Steven »

De overige 210 zijn voorzien (in theorie) voor alle andere L en S treinen rond andere steden uiteraard. Doch doordat het GEN rond Brussel nog niet op volle capaciteit draait zit je hoe dan ook met een teveel aan desiro’s voor die verbindingen.
260689
Berichten: 3301
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Bericht door 260689 »

jan_olieslagers schreef: 22 jan 2021, 19:06
Er zijn bij aankoop maar 95 van de 305 desiro’s voor het GEN rond Brussel voorzien.
O, dat had ik helemaal anders begrepen. Is er ergens een officiële aangave van de bestemming van de 210 andere?
(Corrigeer mij als ik mis ben met het aantal.)

Er zijn 95 desiro's die zowel 3 als 25kv kunnen rijden. Die heb je in grote getallen regio provincie Luxemburg. Luik ook daar je ook treinen naar Luxemburg hebt en dan regio Antwerpen voor de L4. Het kan gebeuren dat je van die série elders in het land tegenkom.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Bericht door Steve »

Ik snap niet goed waar op gewacht wordt: zeker tijdens het weekend, wanneer er nochtans veel meer keuze is, worden massaal Desiro's ingezet op IC's. Lokeren-Brussel-Gent, Brussel-Dinant, Antwerpen-Hasselt, Antwerpen-Luik, Antwerpen-Charleroi, Antwerpen-Oostende, Antwerpen-Brussel, Schaarbeek-Binche, Bergen-luchthaven, Eigenbrakel-Leuven, Antwerpen-Turnhout, Mechelen-Leuven, Kortrijk-Brugge (en dan laat ik Luik-Luxemburg nog buiten beschouwing): dat zijn niet zomaar een paar, maar wel de meerderheid van de IC's. Er worden bewust Desiro's ingezet terwijl de bundels overal uitpuilen met IC-waardig materieel als M6, MS96 of MS80. Dan moet ik eens goed lachen als het klinkt dat er geen keuze is.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Bericht door Shrek »

jan_olieslagers schreef: 22 jan 2021, 18:58
sowieso kunnen ze dat pas waarmaken eens de GEN-werken afgerond zijn
Wat is daar de samenhang? Voorzover ik begrijp is de inzet van Desiro's én breaks op IC-diensten uitlopende, naargelang de M7 instromen. Die moeten toch vooral deze beide types vervangen? En dan vooral op IC-diensten?
Het zijn voornamelijk M4 die verdwijnen, dat is niet bepaald L-materieel. Verwacht vooral meer breaks op P-treinen.

Maar de Desiro's zijn het meest efficiënte materieel van de NMBS, die treinen moeten dus zoveel mogelijk kilometers rijden om de kostprijs per kilometer aanvaardbaar te houden. Ze gaan die dus echt niet in bundels laten staan tot er genoeg S-treinen zijn om ze allemaal te laten rijden zonder op IC's te moeten komen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Bericht door Shrek »

Steve schreef: 22 jan 2021, 19:59 Ik snap niet goed waar op gewacht wordt: zeker tijdens het weekend, wanneer er nochtans veel meer keuze is, worden massaal Desiro's ingezet op IC's. Lokeren-Brussel-Gent, Brussel-Dinant, Antwerpen-Hasselt, Antwerpen-Luik, Antwerpen-Charleroi, Antwerpen-Oostende, Antwerpen-Brussel, Schaarbeek-Binche, Bergen-luchthaven, Eigenbrakel-Leuven, Antwerpen-Turnhout, Mechelen-Leuven, Kortrijk-Brugge (en dan laat ik Luik-Luxemburg nog buiten beschouwing): dat zijn niet zomaar een paar, maar wel de meerderheid van de IC's. Er worden bewust Desiro's ingezet terwijl de bundels overal uitpuilen met IC-waardig materieel als M6, MS96 of MS80. Dan moet ik eens goed lachen als het klinkt dat er geen keuze is.
Er is wel keuze, maar de kostprijs per kilometer is dan doorslaggevend. M6 en M7 kosten een pak meer dan een eenvoudige, onderhoudsarme, Desiro. Dus als het niet echt moet blijven de dubbeldekkers op stal.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Bericht door Steve »

Maar dat zal over X jaar toch nog altijd het geval zijn? Hoe valt dat dan te rijmen met de uitspraak dat de Desiro's over afzienbare tijd definitief naar S en L doorschuiven?
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Bericht door jan_olieslagers »

Onderhoudsarme Desiro? Herinner ik me niet dat er juist klachten waren over de vele pannes, 1 per 8000 km toch?

Valt het rechtzetten van pannes niet meer onder onderhoud, misschien? Dat kan ik me grif voorstellen, intussen wel vertrouwd geraakt zijnde met het zeer aparte taalgebruik van het spoorbedrijf.

Of heeft men alweer een boekhoudkundig trucje gevonden, om dat aspect "buiten de balans" te houden?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Plaats reactie