petitie voor beter-betaalbaar-toegankelijker-en-doeltreffender-openbaar-vervoer

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5318
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: petitie voor beter-betaalbaar-toegankelijker-en-doeltreffender-openbaar-vervoer

Bericht door Steve »

En nog los van alle fly-overs: zijn al dat soort gevoelige frequentieverhogingen van S'en door de NZV (buiten de S1 zou ook de S3 bv. dringend hoger mogen...) überhaupt mogelijk zolang alles op 6 sporen terechtkomt? Met andere woorden, wat is de capaciteit van de eigenlijke NZV als de kruisingen rond Noord en Zuid geen grote factor meer zijn dankzij fly-overs?
trainlovertje
Berichten: 2345
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: petitie voor beter-betaalbaar-toegankelijker-en-doeltreffender-openbaar-vervoer

Bericht door trainlovertje »

Steve schreef: 10 feb 2022, 15:58 En nog los van alle fly-overs: zijn al dat soort gevoelige frequentieverhogingen van S'en door de NZV (buiten de S1 zou ook de S3 bv. dringend hoger mogen...) überhaupt mogelijk zolang alles op 6 sporen terechtkomt? Met andere woorden, wat is de capaciteit van de eigenlijke NZV als de kruisingen rond Noord en Zuid geen grote factor meer zijn dankzij fly-overs?
Als we kijken naar de S-Bahn tunnels in sommige Duitse steden, zou er in de spits toch zeker een trein om de 2 minuten moeten kunnen passeren. 30 per uur dus ongeveer, te verdelen over de S-lijnen 1, 2, 3, 6, 8 en 10. Dat zou in theorie voor elke verbinding een trein op de 12 minuten kunnen betekenen, maar uiteraard zullen sommige lijnen hogere frequenties kennen dan andere. Voorwaarde is dat ze hetzelfde stoppatroon hebben, uiteraard.
jan_olieslagers
Berichten: 3513
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: petitie voor beter-betaalbaar-toegankelijker-en-doeltreffender-openbaar-vervoer

Bericht door jan_olieslagers »

Eventjes toekijkend van iets verderaf: verhoging van frekwentie op de S-diensten zou zeker een schone zaak zijn, en werd ook altijd beloofd. Maar of dat nu de eerste prioriteit moet zijn? Dezer dagen zie ik de S1 niet echt krobbedevol zitten, ook niet in het spitsuur. Daar heeft corona natuurlijk veel mee te maken, maar zelfs post-corona (over een jaar, of twee, of drie? ) lijkt het mij dringender om de capaciteit te verhogen van de IC's Antwerpen-Brussel. Helaas is daar ook niet zoveel ruimte voor, zou het beteren als de werken in Mechelen rond zijn? Die lijken mij vooral te gaan helpen voor SST en voor goederentreinen..?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
rvdborgt
Berichten: 4325
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: petitie voor beter-betaalbaar-toegankelijker-en-doeltreffender-openbaar-vervoer

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 10 feb 2022, 12:56 Wissels installeren ipv dubbelspoor is zeker niet altijd de goedkoopste oplossing. Als je in een enge vallei zit met rotswanden is het dat wel, maar bij ons is dat vaak niet zo. Het hele concept enkelspoor met veel kruisingssporen is dan ook helemaal niet goedkoop of kostenefficiënt, wissels zijn peperduur. Maar dat is voor rijke Zwitsers natuurlijk geen argument.
Geld is in Zwitserland wel degelijk een argument. Juist daar zoekt men, om de geplande dienstregelingen te kunnen rijden, telkens naar de meest effectieve oplossingen. Er wordt ook in Zwitserland niet met geld gesmeten, niet in de laatste plaats omdat veel plannen, incl. financiering, per referendum moeten worden goedgekeurd en ook in Zwitserland de hoeveelheid beschikbaar geld beperkt is.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5318
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: petitie voor beter-betaalbaar-toegankelijker-en-doeltreffender-openbaar-vervoer

Bericht door Steve »

jan_olieslagers schreef: 10 feb 2022, 16:38 Eventjes toekijkend van iets verderaf: verhoging van frekwentie op de S-diensten zou zeker een schone zaak zijn, en werd ook altijd beloofd. Maar of dat nu de eerste prioriteit moet zijn? Dezer dagen zie ik de S1 niet echt krobbedevol zitten, ook niet in het spitsuur. Daar heeft corona natuurlijk veel mee te maken, maar zelfs post-corona (over een jaar, of twee, of drie? ) lijkt het mij dringender om de capaciteit te verhogen van de IC's Antwerpen-Brussel. Helaas is daar ook niet zoveel ruimte voor, zou het beteren als de werken in Mechelen rond zijn? Die lijken mij vooral te gaan helpen voor SST en voor goederentreinen..?
Je moet frequentie en capaciteit in deze context ietwat los van elkaar zien. Als er echt te weinig plaats is, kun je dat vrij eenvoudig oplossen door er 3 of zelfs 4 Desiro's van te maken, de grote meerderheid van de S-treinen rijdt nu zelfs in de spits maar met 2 stuks. En mocht zelfs dat niet genoeg zijn, kun je in theorie nog altijd een stam M6/M7 inzetten. Een hogere frequentie - desnoods met iets kortere treinen - zorgt daarentegen voor een veel grotere aantrekkelijkheid van het aanbod. Met een trein om het kwartier ben je bijna in de situatie waar je zonder speciaal op te zoeken naar het station gaat en de eerste trein neemt, net zoals je bij een tram of metro zou doen; met een halfuurdienst is dat ondenkbaar en ga je bijna altijd op voorhand opzoeken welke trein je dan precies zou moeten nemen. Daarmee wil ik niet zeggen dat de S1 of andere S morgen plots naar een kwartierdienst moet, maar het moet toch hoog op de agenda blijven.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: petitie voor beter-betaalbaar-toegankelijker-en-doeltreffender-openbaar-vervoer

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef: 10 feb 2022, 16:51 Geld is in Zwitserland wel degelijk een argument. Juist daar zoekt men, om de geplande dienstregelingen te kunnen rijden, telkens naar de meest effectieve oplossingen. Er wordt ook in Zwitserland niet met geld gesmeten, niet in de laatste plaats omdat veel plannen, incl. financiering, per referendum moeten worden goedgekeurd en ook in Zwitserland de hoeveelheid beschikbaar geld beperkt is.
Uiteraard heeft Zwitserland niet onbeperkt geld, maar ze hebben wel veel meer ter beschikking dan ons waardoor ze veel meer hooi op de vork kunnen nemen. Het geld is er dus veel minder beperkt dan bij ons en ze hebben de luxe om met dat geld veel te kunnen plannen.
Ter vergelijking: België besteed ongeveer 0,4% van het BBP aan spoorwegen, in Zwitserland is dat meer dan 1%.
Vergelijkingen met Zwitserland lopen omwille van dat zeer grote verschil in budget dus altijd mank.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: petitie voor beter-betaalbaar-toegankelijker-en-doeltreffender-openbaar-vervoer

Bericht door Shrek »

trainlovertje schreef: 10 feb 2022, 16:10 Als we kijken naar de S-Bahn tunnels in sommige Duitse steden, zou er in de spits toch zeker een trein om de 2 minuten moeten kunnen passeren. 30 per uur dus ongeveer, te verdelen over de S-lijnen 1, 2, 3, 6, 8 en 10. Dat zou in theorie voor elke verbinding een trein op de 12 minuten kunnen betekenen, maar uiteraard zullen sommige lijnen hogere frequenties kennen dan andere. Voorwaarde is dat ze hetzelfde stoppatroon hebben, uiteraard.
Die om de 2 minuten is enkel in München en daar kan het enkel maar doordat ze perrons aan beide kanten van het spoor hebben liggen. Met onze smalle, gebogen perrons in Brussel-Centraal kan je nooit meer dan 20 treinen per uur halteren. Dat lukt bovendien alleen als je allemaal Desiros met hetzelfde stoppatroon hebt - de sluiting van Kapellekerk lijkt dus onafwendbaar.
Die enkel Desiro's lukt ook alleen maar als je alle S-treinen in dezelfde koker krijgt, daar zijn die flyovers dan weer voor nodig.
Er zit dus nog een beetje rek op de NZV, maar het kost flink wat geld. Zou Gilkinet dat tevoorschijn kunnen toveren?
Gebruikersavatar
DDietzen
Berichten: 261
Lid geworden op: 20 jan 2018, 17:57
Locatie: Apeldoorn (NL)

Re: petitie voor beter-betaalbaar-toegankelijker-en-doeltreffender-openbaar-vervoer

Bericht door DDietzen »

Wat betreft de verbinding Antwerpen-Brussel en de S1 denk ik dat men wel eens één of meerdere stops wil gaan schrappen van de 'IR' Antwerpen-Brussel (bv Mortsel-Oude God, Mechelen-Nekkerspoel of Vilvoorde). De gedupeerde reizigers worden dan naar de S1 gedirigeerd, waarvan een frequentieverhoging of (indien het langs de perrons past) verlengde samenstelling dan ineens wél gerechtvaardigd wordt. Zo kan je 'goedkoop' de drukte op de IC's verminderen zonder de IC's zelf te moeten verlengen (wat nu niet gaat ivm de korte perrons in Mechelen, die naar verluidt pas over een aantal jaar verlengd zullen zijn) of een geheel nieuwe IC-treinserie in te moeten leggen.
Alternatief is om 2 van de 4 IC's over L25N te gaan sturen, zodat je in Mechelen van de langere perrons 11 en 12 gebruik kunt maken, maar dan kom je in de NZV ineens in een heel andere koker terecht en moet je wellicht treinseries anders gaan doorkoppelen (aangezien je vanuit de westkoker niet handig naar Charleroi komt).

De sluiting van Kapellekerk (of Congres) zie ik nog niet zo gauw als noodzakelijk voor de NZV-capaciteit, omdat IC's meer halteertijd nodig hebben op Brussel-Centraal dan de S-treinen met Desiro. De extra tijd nodig voor de S-treinstop in Kapellekerk of Congres (zeg, +1 minuut) wordt dan goedgemaakt door korter te hoeven halteren op Centraal (-1 minuut), zodat je direct na Centraal weer strak achter de IC aanrijdt.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: petitie voor beter-betaalbaar-toegankelijker-en-doeltreffender-openbaar-vervoer

Bericht door Shrek »

DDietzen schreef: 10 feb 2022, 17:50De sluiting van Kapellekerk (of Congres) zie ik nog niet zo gauw als noodzakelijk voor de NZV-capaciteit, omdat IC's meer halteertijd nodig hebben op Brussel-Centraal dan de S-treinen met Desiro. De extra tijd nodig voor de S-treinstop in Kapellekerk of Congres (zeg, +1 minuut) wordt dan goedgemaakt door korter te hoeven halteren op Centraal (-1 minuut), zodat je direct na Centraal weer strak achter de IC aanrijdt.
De enige manier om meer treinen door de NZV te sturen is net door dit effect te vermijden. Alle S-treinen door één koker zorgt ervoor dat je die extra rijpaden kan creëren die je vandaag verliest aan de mix IC en S.
BlackEagle
Berichten: 318
Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06

Re: petitie voor beter-betaalbaar-toegankelijker-en-doeltreffender-openbaar-vervoer

Bericht door BlackEagle »

DDietzen schreef: 10 feb 2022, 17:50 Wat betreft de verbinding Antwerpen-Brussel en de S1 denk ik dat men wel eens één of meerdere stops wil gaan schrappen van de 'IR' Antwerpen-Brussel (bv Mortsel-Oude God, Mechelen-Nekkerspoel of Vilvoorde). De gedupeerde reizigers worden dan naar de S1 gedirigeerd, waarvan een frequentieverhoging of (indien het langs de perrons past) verlengde samenstelling dan ineens wél gerechtvaardigd wordt. Zo kan je 'goedkoop' de drukte op de IC's verminderen zonder de IC's zelf te moeten verlengen (wat nu niet gaat ivm de korte perrons in Mechelen, die naar verluidt pas over een aantal jaar verlengd zullen zijn) of een geheel nieuwe IC-treinserie in te moeten leggen.
Nekkerspoel lijkt mij wel de meest logische kandidaat om te schrappen, gezien dat station maar op 1500 meter van Mechelen ligt en je toch echt wel drie minuten verliest omdat de IR's aan een slakkengangetje (40km/u misschien?) tussen Mechelen en Nekkerspoel rijden. Daar verlies je echt drie à vier minuten. Voor Mortsel-Oude God moet je het station sluiten en alle reizigers naar het slecht uitgeruste Mortsel-Liersesteenweg verwijzen (wat moeilijk verkoopbaar is) en voor Vilvoorde stelt het probleem zich minder omdat de HST's, de Benelux en de Luchthaventrein via L25N rijden.

Een frequentieverhoging van de S1 naar 3x/u (elke 20 minuten) heeft in het huidige vervoersplan al wel op tafel gelegen, dus men denkt er wel degelijk aan. Drie desiro's rijden er al tijdens de spits, maar vier (treinlengte = 320 meter) passen niet aan de perrons op L27 (Sint-Katelijne-Waver heeft maar 230 meter perronlengte).

Door Nekkerspoel te schrappen worden de IR's ook een aantrekkelijkere reisoptie voor de relatie Antwerpen-Brussel, nu wordt die trein vooral gebruikt voor reizen op deeltrajecten. En zo kan je ze ook beter spreiden richting een kwartierfrequentie.
desirootje
Berichten: 652
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: petitie voor beter-betaalbaar-toegankelijker-en-doeltreffender-openbaar-vervoer

Bericht door desirootje »

Ik hoop dat men dan de volgende werken slim inplant voor dit idee. Een stuk dubbelspoor leggen op lijnen 58, 82, 86 & 132 bij hun elektrificatie bvb. Voor Ronse-Oudenaarde, en Burst-Aalst is dat zeker nodig, voor Eeklo-Gent en Charleroi-Couvin geen idee.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: petitie voor beter-betaalbaar-toegankelijker-en-doeltreffender-openbaar-vervoer

Bericht door Shrek »

desirootje schreef: 13 feb 2022, 18:14 Ik hoop dat men dan de volgende werken slim inplant voor dit idee. Een stuk dubbelspoor leggen op lijnen 58, 82, 86 & 132 bij hun elektrificatie bvb. Voor Ronse-Oudenaarde, en Burst-Aalst is dat zeker nodig, voor Eeklo-Gent en Charleroi-Couvin geen idee.
Voor 58 bestaan de plannen voor een extra uitwijkspoor om een halfuursfrequentie mogelijk te maken. Op lijn 86 is het niet echt nodig als je de treinen in Oudenaarde laat kruisen.
Voor de 2 andere lijnen hoop ik echt dat ze geen geld gaan verspillen aan meer infra. Op L132 is een frequentieverhoging tot Walcourt echt wel voldoende en L82 heeft het al helemaal niet nodig.
jan_olieslagers
Berichten: 3513
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: petitie voor beter-betaalbaar-toegankelijker-en-doeltreffender-openbaar-vervoer

Bericht door jan_olieslagers »

Bovendien lijkt het me dat aanpassingen aan het spoor een apart project zouden zijn, met aparte budgettering en bijhorende politieke goedkeuring, helemaal los van de electrificatie.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: petitie voor beter-betaalbaar-toegankelijker-en-doeltreffender-openbaar-vervoer

Bericht door Dieselfreak »

trainlovertje schreef: 10 feb 2022, 12:10De enige spoorlijn waar een vaste bediening om de twee uur bestaat, is tussen Ciney en Libramont. Dat is omwille van de werken daar. Alle andere lijnen kennen inmiddels een uurdienst, toch op weekdagen.
Lijn 42 heeft in het weekend nog steeds slechts een tweeuurdienst. Zou het, aangezien deze lijn veel voor toeristische uitstappen gebruikt wordt, niet beter zijn dat deze ook in het weekend elk uur bediend wordt? Eventueel alleen tijdens toeristisch drukke perioden, moest het hele jaar door niet te verantwoorden zijn.

Wel jammer - al is het handig als je een fiets wil meenemen - dat er tegenwoordig Desiro's ingezet worden, een dergelijke verbinding verdient toch IC-materieel. :(
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
desirootje
Berichten: 652
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: petitie voor beter-betaalbaar-toegankelijker-en-doeltreffender-openbaar-vervoer

Bericht door desirootje »

Dieselfreak schreef: 13 feb 2022, 21:11
trainlovertje schreef: 10 feb 2022, 12:10De enige spoorlijn waar een vaste bediening om de twee uur bestaat, is tussen Ciney en Libramont. Dat is omwille van de werken daar. Alle andere lijnen kennen inmiddels een uurdienst, toch op weekdagen.
Lijn 42 heeft in het weekend nog steeds slechts een tweeuurdienst. Zou het, aangezien deze lijn veel voor toeristische uitstappen gebruikt wordt, niet beter zijn dat deze ook in het weekend elk uur bediend wordt? Eventueel alleen tijdens toeristisch drukke perioden, moest het hele jaar door niet te verantwoorden zijn.

Wel jammer - al is het handig als je een fiets wil meenemen - dat er tegenwoordig Desiro's ingezet worden, een dergelijke verbinding verdient toch IC-materieel. :(
mss dat je er kleine M7 stammen kunt inzetten, 4 rijtuigen. redelijke acceleratie en toegankelijk voor fietsers en rolstoelen, maar dat zou wss de minst pressende verbinding zijn om er te krijgen, dus ik verwacht het niet te snel, als het zelfs ooit op tafel komt. Dat of gerenoveerde MR96's maar daar zullen we nog langer op moeten wachten.
Plaats reactie