Pagina 4 van 6

Re: petitie voor beter-betaalbaar-toegankelijker-en-doeltreffender-openbaar-vervoer

Geplaatst: 10 feb 2022, 09:40
door Shrek
Dieselfreak schreef: 10 feb 2022, 09:33 Ik hoorde op Eén dat ernaar gestreefd wordt tegen 2040 in elk station minstens twee treinen per uur te voorzien. Bedoelen ze daarmee: twee treinen per uur per rijrichting? Dus dat er steeds binnen het half uur een volgende trein is die je verder brengt in dezelfde richting?
Ja men wil op termijn een trein elk half uur. Het is goed ambitie te hebben, maar ik ben nogal tegen zo'n dogma's. Op sommige plaatsen is een trein elk half uur te weinig en op andere is het te veel. Dat soort dingen moet je praktisch bekijken en niet dogmatisch.

Re: petitie voor beter-betaalbaar-toegankelijker-en-doeltreffender-openbaar-vervoer

Geplaatst: 10 feb 2022, 09:59
door Davy
Er valt bij de NMBS nog veel te winnen qua aantrekkelijkheid door eens hun biljettenformules op te frissen. In Nederland zijn die weekenddagkaarten bijvoorbeeld een groot succes.

Re: petitie voor beter-betaalbaar-toegankelijker-en-doeltreffender-openbaar-vervoer

Geplaatst: 10 feb 2022, 10:25
door Dieselfreak
Shrek schreef: 10 feb 2022, 09:40Ja men wil op termijn een trein elk half uur. Het is goed ambitie te hebben, maar ik ben nogal tegen zo'n dogma's. Op sommige plaatsen is een trein elk half uur te weinig en op andere is het te veel. Dat soort dingen moet je praktisch bekijken en niet dogmatisch.
Ik zou al heel blij zijn moesten sommige stations die maar om die twee uur bediend worden, een uursbediening krijgen, zoals onlangs met spoorlijn 42 op weekdagen gebeurd is.

Re: petitie voor beter-betaalbaar-toegankelijker-en-doeltreffender-openbaar-vervoer

Geplaatst: 10 feb 2022, 11:51
door Steven
Shrek schreef: 10 feb 2022, 09:40
Dieselfreak schreef: 10 feb 2022, 09:33 Ik hoorde op Eén dat ernaar gestreefd wordt tegen 2040 in elk station minstens twee treinen per uur te voorzien. Bedoelen ze daarmee: twee treinen per uur per rijrichting? Dus dat er steeds binnen het half uur een volgende trein is die je verder brengt in dezelfde richting?
Ja men wil op termijn een trein elk half uur. Het is goed ambitie te hebben, maar ik ben nogal tegen zo'n dogma's. Op sommige plaatsen is een trein elk half uur te weinig en op andere is het te veel. Dat soort dingen moet je praktisch bekijken en niet dogmatisch.
ik vind het goed dat men uitgaat van het standpunt overal een halfuursfrequentie aan te bieden, als je files wil aanpakken moet je grootser denken dan enkel het pendelverkeer rond grote steden. Je moet dan ook aan vrijetijdsverplaatsingen denken. Daar valt namelijk nog de grootste winst te halen.

Re: petitie voor beter-betaalbaar-toegankelijker-en-doeltreffender-openbaar-vervoer

Geplaatst: 10 feb 2022, 12:04
door Shrek
Steven schreef: 10 feb 2022, 11:51 ik vind het goed dat men uitgaat van het standpunt overal een halfuursfrequentie aan te bieden, als je files wil aanpakken moet je grootser denken dan enkel het pendelverkeer rond grote steden. Je moet dan ook aan vrijetijdsverplaatsingen denken. Daar valt namelijk nog de grootste winst te halen.
Op de meeste plaatsen is dat goed, maar bijvoorbeeld elk half uur een trein naar Gouvy sturen is toch compleet overdreven? Zeker als dat op die plaats belangrijke infrawerken vraagt vooraleer het mogelijk is. Ook op bijvoorbeeld L165 en L166 is een halfuurdienst een slecht idee.

Re: petitie voor beter-betaalbaar-toegankelijker-en-doeltreffender-openbaar-vervoer

Geplaatst: 10 feb 2022, 12:09
door Steve
Een halfuurdienst zou inderdaad zeker de norm (als in: het minimum) moeten worden, grote delen van het land zijn intussen dichtbevolkt genoeg én moeten ook meer en meer onafhankelijk van de auto worden om dat bijna overal te rechtvaardigen. Enkel in zeer landelijke/dunbevolkte gebieden zou je een uurdienst kunnen behouden, maar dat zal ongetwijfeld politiek zeer moeilijk liggen omdat die nu eenmaal meestal in het zuiden van het land te vinden zullen zijn.

De grote vraag blijft voor mij echter waar alle middelen vandaan zullen komen, zowel qua infrastructuur als personeel. Heel benieuwd dus naar een iets uitgewerkter plan, naast de goede intenties die nu aangekondigd worden. Je kunt je er niet van afbrengen dat het met wat betere efficiëntie allemaal wel zal lukken.

Re: petitie voor beter-betaalbaar-toegankelijker-en-doeltreffender-openbaar-vervoer

Geplaatst: 10 feb 2022, 12:10
door trainlovertje
Dieselfreak schreef: 10 feb 2022, 10:25
Shrek schreef: 10 feb 2022, 09:40Ja men wil op termijn een trein elk half uur. Het is goed ambitie te hebben, maar ik ben nogal tegen zo'n dogma's. Op sommige plaatsen is een trein elk half uur te weinig en op andere is het te veel. Dat soort dingen moet je praktisch bekijken en niet dogmatisch.
Ik zou al heel blij zijn moesten sommige stations die maar om die twee uur bediend worden, een uursbediening krijgen, zoals onlangs met spoorlijn 42 op weekdagen gebeurd is.
De enige spoorlijn waar een vaste bediening om de twee uur bestaat, is tussen Ciney en Libramont. Dat is omwille van de werken daar. Alle andere lijnen kennen inmiddels een uurdienst, toch op weekdagen.

Re: petitie voor beter-betaalbaar-toegankelijker-en-doeltreffender-openbaar-vervoer

Geplaatst: 10 feb 2022, 12:15
door groentje
En ongetwijfeld gaat men pragmatisch om met de vooropgestelde norm. Ik zie nog niet onmiddellijk pakweg de lijn 73 naar De Panne een halfuursdienst krijgen, zolang sommige voorstadslijnen het met een uurdienst moeten doen, en laat ze al maar eens met een uurdienst beginnen als basis in het hele land...
Hoedanook, dit is behoorlijk ambitieus, en zonder de nodige middelen wellicht een lege doos. Hopelijk kan Gilkinet zijn voornemens consolideren met harde cash.

Re: petitie voor beter-betaalbaar-toegankelijker-en-doeltreffender-openbaar-vervoer

Geplaatst: 10 feb 2022, 12:21
door jan_olieslagers
Hopelijk kan Gilkinet zijn voornemens consolideren met harde cash.
Die conclusie onderschrijf ik graag - alleen moet ik het nog zien, dat er zoveel extra budget vrijkomt. Tenslotte worden er omwille van Covid19 stevige putten geslagen in de overheidsbudgetten - dat is op zich best verdedigbaar, maar de centen moeten wel op tafel komen. Ik zie er op korte termijn niet zoveel bijkomen, niet voor openbaar vervoer en niet voor wat dan ook. We zullen nu bij voorrang de aangerichte schade moeten herstellen, en alle verdere ambities eventjes op de achtergrond schuiven.

Bijkomend argument - reeds meermaals aangehaald, trouwens - is dat de toename van het telewerk de druk op het openbaar vervoer verlicht, en tegelijkertijd ook de filestress vermindert. Ik voorzie eigenlijk op middellange termijn een verdere evolutie in de geesten: telewerken is best okee, functioneert eigenlijk beter dan de meeste managers voorzien hadden, en biedt grote voordelen. Bv. de Vlaamse overheid zal met genoegen vaststellen dat de druk op de kinderopvang een beetje vermindert.

En ook: zijn er geen plaatsen op het spoornet waar de huidige infrastructuur gewoon onvoldoende is voor halfuurdienst? Enkelspoor hier en daar? En voor het toevoegen van sporen/wissels zal er allicht al helemaal geen budget overschieten, de eerste paar jaar.

Re: petitie voor beter-betaalbaar-toegankelijker-en-doeltreffender-openbaar-vervoer

Geplaatst: 10 feb 2022, 12:45
door Steven
Je hoeft niet overal dubbelspoor te hebben om een halfuursfrequentie aan te bieden. Soms volstaat het gewoon om lokaal een stuk dubbelspoor te voorzien in een station over een voldoende grote afstand (dus iets langer dan het perron bedoel ik dan wel te verstaan). Ik kom voldoende lang in Zwitserland om te zien dat je met kleine budgetten ook op kleine plaatsen een degelijk OV aanbod kan hebben. Dat is kijken naar waar uw knelpunt zit en dat aanpakken. In het geval van een trein moet je dus goed weten waar de treinen elkaar kruisen.

Re: petitie voor beter-betaalbaar-toegankelijker-en-doeltreffender-openbaar-vervoer

Geplaatst: 10 feb 2022, 12:56
door Shrek
Steven schreef: 10 feb 2022, 12:45 Je hoeft niet overal dubbelspoor te hebben om een halfuursfrequentie aan te bieden. Soms volstaat het gewoon om lokaal een stuk dubbelspoor te voorzien in een station over een voldoende grote afstand (dus iets langer dan het perron bedoel ik dan wel te verstaan). Ik kom voldoende lang in Zwitserland om te zien dat je met kleine budgetten ook op kleine plaatsen een degelijk OV aanbod kan hebben. Dat is kijken naar waar uw knelpunt zit en dat aanpakken. In het geval van een trein moet je dus goed weten waar de treinen elkaar kruisen.
Wissels installeren ipv dubbelspoor is zeker niet altijd de goedkoopste oplossing. Als je in een enge vallei zit met rotswanden is het dat wel, maar bij ons is dat vaak niet zo. Het hele concept enkelspoor met veel kruisingssporen is dan ook helemaal niet goedkoop of kostenefficiënt, wissels zijn peperduur. Maar dat is voor rijke Zwitsers natuurlijk geen argument.

Re: petitie voor beter-betaalbaar-toegankelijker-en-doeltreffender-openbaar-vervoer

Geplaatst: 10 feb 2022, 13:01
door jan_olieslagers
ok, @Shrek, maar zelfs met dubbelspoor zijn er hier en daar overloopwissels nodig. Maar dat is een technische nevendiscussie. Het hoofdpunt blijft voor mij: voor "beter-betaalbaar-toegankelijker-en-doeltreffender-openbaar-vervoer" gaat er de eerste jaren niet zoveel budget beschikbaar zijn.

Re: petitie voor beter-betaalbaar-toegankelijker-en-doeltreffender-openbaar-vervoer

Geplaatst: 10 feb 2022, 13:04
door Steven
Goh laat ons zeggen dat Zwitsers iets meer rotsen hebben dan Belgen :mrgreen: ze hun omgeving zoveel mogelijk trachten te sparen als ze infrawerken doen. Dat is niet goedkoop verre van zelfs. Maar voor wat hoort wat. Ook zij maken gebruik van buitenlandse aannemers met goedkoper personeel om bepaalde werken uit te voeren.
Dat is hier in België dus niet anders. Zolang elke euro maar nuttig gebruikt is en dat men er 2x over nadenkt voor men hem uitgeeft.

Re: petitie voor beter-betaalbaar-toegankelijker-en-doeltreffender-openbaar-vervoer

Geplaatst: 10 feb 2022, 15:34
door Shrek
Maar goed of het nu dubbelspoor is van Vielsalm tot Trois-Ponts of een extra uitwijkmogelijk, het zouden sowieso zware investeringen zijn die in mijn ogen absoluut niet te verantwoorden zijn op die plaats. Geef mij dan liever de flyovers in Brussel-Noord om de S1 ieder kwartier te kunnen laten rijden.

Re: petitie voor beter-betaalbaar-toegankelijker-en-doeltreffender-openbaar-vervoer

Geplaatst: 10 feb 2022, 15:37
door jan_olieslagers
Helemaal akkoord; alleen vrees ik dat er ook voor die fly-overs niet op 1-2-3 budget gaat gevonden worden. Zijn er daarvoor al plannen gepubliceerd, trouwens?

Overigens is het goed dat we herinnerd worden aan de kwartierfrekwentie, die was aangekondigd vanaf het prille begin van het GEN-project. Maar we zijn tegenwoordig al blij als sommige diensten twee keer per uur rijden.