Omroepberichten in stations

Alles over reizigerstreinen in België.
4017-4018
Berichten: 588
Lid geworden op: 13 jul 2020, 21:28
Locatie: Antwerpen

Omroepberichten in stations

Bericht door 4017-4018 »

Hallo,

Als ik soms de trein neem, hoor ik soms de volgende omroep bericht (het is maar een voorbeeld):
De IC-trein naar Charleroi-Zuid van 14:55 spoor 23. Reizigers naar Nijvel mogen niet instappen in de laatste twee rijtuigen

Dat laatste snap ik niet: waarom mogen die reizigers daar niet instappen?
Ciao Ciao
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Omroepberichten in stations

Bericht door Shrek »

4017-4018 schreef: 09 mar 2021, 10:34 Hallo,

Als ik soms de trein neem, hoor ik soms de volgende omroep bericht (het is maar een voorbeeld):
De IC-trein naar Charleroi-Zuid van 14:55 spoor 23. Reizigers naar Nijvel mogen niet instappen in de laatste twee rijtuigen

Dat laatste snap ik niet: waarom mogen die reizigers daar niet instappen?
De laatste 2 rijtuigen komen in Nijvel niet aan het perron. Het probleem is niet zozeer het instappen natuurlijk, maar je kan in Nijvel niet uitstappen uit die rijtuigen. Door te zeggen dat je er niet mag instappen wil men vermijden dat reizigers naar Nijvel zich in die rijtuigen gaan zetten.
4017-4018
Berichten: 588
Lid geworden op: 13 jul 2020, 21:28
Locatie: Antwerpen

Re: Omroepberichten in stations

Bericht door 4017-4018 »

Shrek schreef: 09 mar 2021, 10:36
4017-4018 schreef: 09 mar 2021, 10:34 Hallo,

Als ik soms de trein neem, hoor ik soms de volgende omroep bericht (het is maar een voorbeeld):
De IC-trein naar Charleroi-Zuid van 14:55 spoor 23. Reizigers naar Nijvel mogen niet instappen in de laatste twee rijtuigen

Dat laatste snap ik niet: waarom mogen die reizigers daar niet instappen?
De laatste 2 rijtuigen komen in Nijvel niet aan het perron. Het probleem is niet zozeer het instappen natuurlijk, maar je kan in Nijvel niet uitstappen uit die rijtuigen. Door te zeggen dat je er niet mag instappen wil men vermijden dat reizigers naar Nijvel zich in die rijtuigen gaan zetten.
Ow zo oké, bedankt voor de verduidelijking
Ciao Ciao
Glodenox
Berichten: 558
Lid geworden op: 16 sep 2007, 00:33
Locatie: Zemst
Contacteer:

Re: Omroepberichten in stations

Bericht door Glodenox »

Ik merk overigens wel dat die data niet altijd even correct is. In Weerde heeft men lange tijd aan spoor 3 aangekondigd dat men in de laatste 3 rijtuigen niet mag uitstappen, terwijl eigenlijk zelfs de laatste (nipt) volledig aan het perron staat. Die ene keer dat een treinbegeleider ook effectief de deuren afsloot waren er een twintigtal reizigers die vast zaten zonder enige echte reden. Na meerdere malen klagen werd dat verbeterd voor 1 van de S1 diensten, maar niet allemaal.

Volgens mij kwam dit doordat het sein van de wissels voor het perron als beginpunt genomen werd voor de lengte van het perron, in plaats van de effectieve lengte van het perron. Of misschien is het zo dat men voor de lengte van een perron geen rekening kan houden met verschillende lengtes afhankelijk van de rijrichting (is ook wel vreemd op zich) en voor de kortste lengte van de twee is gegaan, los van het feit dat de andere richting slechts zelden zal voor komen.
ostbahnhof
Berichten: 880
Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24

Re: Omroepberichten in stations

Bericht door ostbahnhof »

Zo zijn er nog van die zaken 😀 : bvb: de eerste klasse bevindt zich in het vijfde rijtuig. En dan komt er een combinatie desiro binnengereden ipv een bvb een stam M5 😀
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Omroepberichten in stations

Bericht door Steve »

Dat soort berichten heb ik ook nog lang geweten voor station Jette, ook al waren de volledige perrons daar al maandenlang opnieuw beschikbaar na de renovatie. Ik meen dat het wel vrij snel in orde was toen ik het gemeld heb, geen idee wat de normale procedure is en of iemand dat echt actief opvolgt.

Wat is trouwens de reden in Nijvel, dat toch lange perrons heeft? Werkzaamheden?
4017-4018
Berichten: 588
Lid geworden op: 13 jul 2020, 21:28
Locatie: Antwerpen

Re: Omroepberichten in stations

Bericht door 4017-4018 »

Steve schreef: 09 mar 2021, 15:45 Dat soort berichten heb ik ook nog lang geweten voor station Jette, ook al waren de volledige perrons daar al maandenlang opnieuw beschikbaar na de renovatie. Ik meen dat het wel vrij snel in orde was toen ik het gemeld heb, geen idee wat de normale procedure is en of iemand dat echt actief opvolgt.

Wat is trouwens de reden in Nijvel, dat toch lange perrons heeft? Werkzaamheden?
Er is niks in Nijvel, ik heb dat gezegd om het omroep bericht te kunnen formuleren.
Ciao Ciao
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Omroepberichten in stations

Bericht door jan_olieslagers »

Zo'n berichten zijn er bv. wel aangaande Haren, waar de perrons maar juist lang genoeg zijn voor drie rijtuigen. De S5 met zijn twee stelletjes duikbril moet dus het achterste rijtuig ontoegankelijk hebben, aldaar. En als ik het goed begrijp kan bv. in een Desiro iedere deur apart worden ge(des)activeerd, maar in een duikbril kan dat niet, daar gaat het openen van deuren altijd voor alle deuren van 1 kant van de hele trein.
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 09 mar 2021, 15:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Omroepberichten in stations

Bericht door Steven »

Het ging inderdaad om een voorbeeld. Hopelijk is het nu duidelijk tot wat het moet dienen voor 4017-4018?
4017-4018
Berichten: 588
Lid geworden op: 13 jul 2020, 21:28
Locatie: Antwerpen

Re: Omroepberichten in stations

Bericht door 4017-4018 »

Steven schreef: 09 mar 2021, 15:54 Het ging inderdaad om een voorbeeld. Hopelijk is het nu duidelijk tot wat het moet dienen voor 4017-4018?
Het is idd duidelijk voor wat zo'n omroep berichten zijn.
Ciao Ciao
Spoor Z
Berichten: 14
Lid geworden op: 07 jan 2020, 21:35

Re: Omroepberichten in stations

Bericht door Spoor Z »

Kan een treinbegeleider bij elk type materieel de deuren van een bepaald rijtuig vergrendelen bij een stop in een bepaald station? Ik vermoed dan dat dit enkel vanuit het rijtuig zelf kan?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Omroepberichten in stations

Bericht door Steven »

Bij een desiro kan men vanuit elke stuurpost kiezen welk deel van de trein in een volgende halte gesloten deuren heeft. Op ouder materieel kan dat doorgaans van het rijtuig zelf. Al zijn er uitzonderingen. Bij de reeks 800 bestaat een schakelaar waarbij je de deuren van een bepaald stel kan deactiveren (wel enkel mogelijk vanaf 2 stellen 800 uiteraard).
Klassiekje
Berichten: 547
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: Omroepberichten in stations

Bericht door Klassiekje »

Steve schreef: 09 mar 2021, 15:45 Dat soort berichten heb ik ook nog lang geweten voor station Jette, ook al waren de volledige perrons daar al maandenlang opnieuw beschikbaar na de renovatie. Ik meen dat het wel vrij snel in orde was toen ik het gemeld heb, geen idee wat de normale procedure is en of iemand dat echt actief opvolgt.

Wat is trouwens de reden in Nijvel, dat toch lange perrons heeft? Werkzaamheden?
Het perron II (richting Brussel -> Charleroi) is effectief te kort voor de langste samenstellingen die daar rijden (2 HLE + 9 M6).
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Omroepberichten in stations

Bericht door Steven »

Ah kijk, het voorbeeld blijkt dan toch nog een band met de realiteit te hebben.
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2625
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Re: Omroepberichten in stations

Bericht door trainfreak »

jan_olieslagers schreef: 09 mar 2021, 15:53 Zo'n berichten zijn er bv. wel aangaande Haren, waar de perrons maar juist lang genoeg zijn voor drie rijtuigen. De S5 met zijn twee stelletjes duikbril moet dus het achterste rijtuig ontoegankelijk hebben, aldaar.
Toen ik vroeger nog pendelde naar Haren zat ik altijd in het 4e rijtuig, maar stapte ik uit aan de deur het meeste naar het midden. Dan kwam ik in Haren net rechtover de trap aan.
Volgens mij moet het net lukken om met alle deuren van 2 stellen duikbril net aan het perron te komen.

In Haren heb ik er af en toe wel eens in de berm zien uitstappen :roll:

(Een paar weken geleden klonk de mededeling in Mechelen dat reizigers voor Haren niet mochten instappen in het laatste rijtuig, hoewel er maar twee waren (dus 1 stelletje).)
Plaats reactie