MR96 ETCS

Alles over reizigerstreinen in België.
260689
Berichten: 3327
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: MR96 ETCS

Bericht door 260689 »

We zijn 5 maand verder. Hoe staat het ermee bij de 441 - 490 reeks?
LS Models
Berichten: 52
Lid geworden op: 30 sep 2013, 14:07

Re: MR96 ETCS

Bericht door LS Models »

Ben er nog maar weinig tegen gekomen waar nog TBL1+ op zit.
Marcad
Berichten: 522
Lid geworden op: 03 feb 2009, 10:40

Re: MR96 ETCS

Bericht door Marcad »

LS Models schreef: 15 jun 2023, 13:39 Ben er nog maar weinig tegen gekomen waar nog TBL1+ op zit.
Hallo... nog 6 / 47.
441 442 443 444 445 & 451
Met enkele al in CW-Mechelen
Gr
M
Marcad
Berichten: 522
Lid geworden op: 03 feb 2009, 10:40

Re: MR96 ETCS

Bericht door Marcad »

Hallo

444, 445 & 451 gezien met ETCS
De laatste 3 zijn de eerste 3 : 441 442 443 (in Mechelen nu).

Gr
M
Dewi
Berichten: 38
Lid geworden op: 28 aug 2019, 22:31

Re: MR96 ETCS

Bericht door Dewi »

Klassiekje schreef: 14 jan 2023, 17:07 Er zou een acuut tekort aan wisselstukken zijn voor de MR96.
Daarom dat deze treinen tegenwoordig vaak met een verminderde samenstelling of ander materieel rijden.
Men twijfelt of dit ooit nog goed komt.

Ondertussen gaat in de wandelgangen het gerucht dat deze stellen daardoor vervroegd afgevoerd zullen worden. :?
Is er nog nieuws hierover? Ik hou geen statistieken bij, maar als dagelijkse reiziger Gent-Lille kreeg ik het afgelopen jaar toch wel de indruk dat er vaker technische storingen voorvallen dan voorheen. Bijvoorbeeld al een paar keer in een panne gevallen ergens halfweg, veelal tussen Moeskroen en Tourcoing. Deze ochtend bleek het stukje dat naar Lille moest een defect te hebben in Kortrijk, dus trein afgeschaft. Als ik met de treinbegeleiders uit Kortrijk spreek, dan krijg ik ook van hun de indruk dat problemen schering en inslag zijn.

Als het probleem niet kan opgelost worden en ze nu echt zouden moeten vroeger uit dienst gaan dan voorzien, is er dan eigenlijk wel een geschikt alternatief om Antwerpen-Lille of Gent-Lille te rijden (even er van uitgaand dat men de koppeling met de trein naar Poperinge op middellange termijn sowieso wil wegwerken met een nieuwe IC)? Of zou er daarvoor eerst een nieuwe bestelling van treinen nodig zijn?
260689
Berichten: 3327
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: MR96 ETCS

Bericht door 260689 »

Dewi schreef: 23 aug 2023, 12:08
Klassiekje schreef: 14 jan 2023, 17:07 Er zou een acuut tekort aan wisselstukken zijn voor de MR96.
Daarom dat deze treinen tegenwoordig vaak met een verminderde samenstelling of ander materieel rijden.
Men twijfelt of dit ooit nog goed komt.

Ondertussen gaat in de wandelgangen het gerucht dat deze stellen daardoor vervroegd afgevoerd zullen worden. :?
Is er nog nieuws hierover? Ik hou geen statistieken bij, maar als dagelijkse reiziger Gent-Lille kreeg ik het afgelopen jaar toch wel de indruk dat er vaker technische storingen voorvallen dan voorheen. Bijvoorbeeld al een paar keer in een panne gevallen ergens halfweg, veelal tussen Moeskroen en Tourcoing. Deze ochtend bleek het stukje dat naar Lille moest een defect te hebben in Kortrijk, dus trein afgeschaft. Als ik met de treinbegeleiders uit Kortrijk spreek, dan krijg ik ook van hun de indruk dat problemen schering en inslag zijn.

Als het probleem niet kan opgelost worden en ze nu echt zouden moeten vroeger uit dienst gaan dan voorzien, is er dan eigenlijk wel een geschikt alternatief om Antwerpen-Lille of Gent-Lille te rijden (even er van uitgaand dat men de koppeling met de trein naar Poperinge op middellange termijn sowieso wil wegwerken met een nieuwe IC)? Of zou er daarvoor eerst een nieuwe bestelling van treinen nodig zijn?
Vanmorgend was het defect te wijten aan de GSM-R. Ik neem aan dat je het over de E19702 hebt?
Dewi
Berichten: 38
Lid geworden op: 28 aug 2019, 22:31

Re: MR96 ETCS

Bericht door Dewi »

260689 schreef: 23 aug 2023, 14:04 Vanmorgend was het defect te wijten aan de GSM-R. Ik neem aan dat je het over de E19702 hebt?
Neen, was de IC 19710 om 9:13 uit Kortrijk. Ik meen te herinneren dat het de 443 was, maar daarin kan ik me vergissen.
AlexNL
Berichten: 2186
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: MR96 ETCS

Bericht door AlexNL »

Dewi schreef: 23 aug 2023, 12:08 Als het probleem niet kan opgelost worden en ze nu echt zouden moeten vroeger uit dienst gaan dan voorzien, is er dan eigenlijk wel een geschikt alternatief om Antwerpen-Lille of Gent-Lille te rijden (even er van uitgaand dat men de koppeling met de trein naar Poperinge op middellange termijn sowieso wil wegwerken met een nieuwe IC)? Of zou er daarvoor eerst een nieuwe bestelling van treinen nodig zijn?
Op zeer korte termijn is daar niet echt een oplossing voor: je hebt KVB nodig om in Frankrijk binnen te geraken, en dat hebben niet zo veel Belgische treinen. Mocht op korte termijn de MR96 wegvallen voor Frankrijk-verkeer, dan is er een probleem.

In het verleden werden er wel eens bi-mode AGC's van TER Hauts de France ingezet naar Doornik (en wellicht ook naar Kortrijk?). Dat zal waarschijnlijk niet meer mogelijk zijn vanwege de uitrol van ETCS in België. Naar mijn weten hebben de AGCs van HDF dat niet.

Het inzetten van getrokken materieel (een paar rijtuigen I10 of I11) in trek-trek-combinatie met bijvoorbeeld een HLE 29 zou een optie zijn, maar of dat maakbaar is valt nog maar te bezien vanwege de beschikbaarheid van locomotieven.

Voor de langere termijn is het anders: de bestelling van nieuw Frankrijk-geschikt materieel (MR30) is in voorbereiding... maar dat spul komt pas na 2030.
260689
Berichten: 3327
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: MR96 ETCS

Bericht door 260689 »

AlexNL schreef: 23 aug 2023, 15:32
Dewi schreef: 23 aug 2023, 12:08 Als het probleem niet kan opgelost worden en ze nu echt zouden moeten vroeger uit dienst gaan dan voorzien, is er dan eigenlijk wel een geschikt alternatief om Antwerpen-Lille of Gent-Lille te rijden (even er van uitgaand dat men de koppeling met de trein naar Poperinge op middellange termijn sowieso wil wegwerken met een nieuwe IC)? Of zou er daarvoor eerst een nieuwe bestelling van treinen nodig zijn?
Op zeer korte termijn is daar niet echt een oplossing voor: je hebt KVB nodig om in Frankrijk binnen te geraken, en dat hebben niet zo veel Belgische treinen. Mocht op korte termijn de MR96 wegvallen voor Frankrijk-verkeer, dan is er een probleem.

In het verleden werden er wel eens bi-mode AGC's van TER Hauts de France ingezet naar Doornik (en wellicht ook naar Kortrijk?). Dat zal waarschijnlijk niet meer mogelijk zijn vanwege de uitrol van ETCS in België. Naar mijn weten hebben de AGCs van HDF dat niet.

Het inzetten van getrokken materieel (een paar rijtuigen I10 of I11) in trek-trek-combinatie met bijvoorbeeld een HLE 29 zou een optie zijn, maar of dat maakbaar is valt nog maar te bezien vanwege de beschikbaarheid van locomotieven.

Voor de langere termijn is het anders: de bestelling van nieuw Frankrijk-geschikt materieel (MR30) is in voorbereiding... maar dat spul komt pas na 2030.
De volledige reeks T13 en T18 hebben KVB. T19 zal op termijn zijn KVB installatie verliezen daar deze niet echt geschikt zijn voor gesleepte treinen te verzekeren.

De Franse stellen komen dagelijks in de werkweek naar Doornik. Deze hebben nooit naar Kortrijk gereden. Daar waren het altijd AM96. Vroeger hebben de Fransman zowel machinist als treinbegeleider van Lille naar Kortrijk en terug. Maar dit heeft niet lang stand gehouden. Nu is er een reeks in depot Kortrijk die de diensten naar Lille verzekeren. Voor treinbegeleiding denk ik dat iedereen (of bijna iedereen) bevoegd is voor naar Lille te gaan.
AlexNL
Berichten: 2186
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: MR96 ETCS

Bericht door AlexNL »

Ohja, je hebt gelijk. Ik was de T13 en T18 vergeten.
BVG1988
Berichten: 570
Lid geworden op: 11 feb 2012, 20:26
Locatie: Erembodegem Terjoden
Contacteer:

Re: MR96 ETCS

Bericht door BVG1988 »

Een trek-duwtrein of een met 2 locomotieven lijkt mij dan wel het meest praktische alternatief. Tenzij de treinen zou uitwijken naar Lille-Europe want in Lille-Flandres heb je enkel doodlopende sporen.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
HLE18
Berichten: 440
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: MR96 ETCS

Bericht door HLE18 »

260689 schreef: 23 aug 2023, 14:04 Vanmorgend was het defect te wijten aan de GSM-R. Ik neem aan dat je het over de E19702 hebt?
Heb je hier soms meer details over stel nr, wat er niet werkte?

Zondag ook de trein naar Poperinge/Lille genomen in Antwerpen, toen 15 min. vertraging omdat ze de panto niet tegen de draad kregen. Na wat resetten was dat uiteindelijk toch gelukt.
260689
Berichten: 3327
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: MR96 ETCS

Bericht door 260689 »

HLE18 schreef: 23 aug 2023, 20:20
260689 schreef: 23 aug 2023, 14:04 Vanmorgend was het defect te wijten aan de GSM-R. Ik neem aan dat je het over de E19702 hebt?
Heb je hier soms meer details over stel nr, wat er niet werkte?

Zondag ook de trein naar Poperinge/Lille genomen in Antwerpen, toen 15 min. vertraging omdat ze de panto niet tegen de draad kregen. Na wat resetten was dat uiteindelijk toch gelukt.
Stel nummer weet ik niet.
Dewi
Berichten: 38
Lid geworden op: 28 aug 2019, 22:31

Re: MR96 ETCS

Bericht door Dewi »

Dus ik vat samen dat in principe er geen probleem is om i11/M6/M7 te laten rijden tot Lille in trek-duw of 2x locomotief indien nodig. En op langere termijn MR30 op batterijen.
Zoiets zal mogelijks vooral een moeilijke puzzel zijn wegens enerzijds de noodzaak voor hoge capaciteit tussen Antwerpen en Kortrijk, en anderzijds beperkingen in treinlengte opgelegd door Frankrijk, zoals elders op het forum besproken.

Wat er mis was met het stel waar ik op zat vorige week, weet ik niet, enkel dat na ontkoppelen het plots ‘dood’ was (lichten uit, stil) en ze na 10 minuten kwamen melden dat ze het niet meer in gang gingen kregen.

Ik blijf de indruk hebben dat er vaker technische defecten voorkomen met de MR96. Gisteren weer bijvoorbeeld, van Lille naar Gent was de trein plots defect na koppelen in Kortrijk, en is het uiteindelijk met een vertraging van een half uur pas vertrokken. Ik kan natuurlijk een vertekend beeld hebben, want ik zit nu eenmaal ontzettend veel op dat type trein door mijn woon-werk traject.
pietje
Berichten: 643
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: MR96 ETCS

Bericht door pietje »

Dewi schreef: 30 aug 2023, 23:38 Dus ik vat samen dat in principe er geen probleem is om i11/M6/M7 te laten rijden tot Lille in trek-duw of 2x locomotief indien nodig.
I11 zal idd geen probleem zijn op die manier, maar M6 en M7 zijn toch niet gehomologeerd voor Frankrijk dacht ik?
En voor zover ik weet zijn die ook niet gebouwd met het oog op zo'n homologatie, dus het zou mij verbazen als dat zomaar zou kunnen.
Plaats reactie