Pagina 1 van 2

Nieuwe halte/station voor industriezone Haasrode

Geplaatst: 24 aug 2021, 20:51
door jan_olieslagers
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/03/02 ... ichterbij/ roept enkele vragen op:

* waar zou die nieuwe halte dan wel moeten gaan komen, en vooral op welke lijn? HSL2 komt er het dichtste bij, maar daar gaat men toch niet stoppen voor pendelaars?

* gaan Infrabel en NMBS hier wel veel moeite en geld willen insteken? Iets gelijkaardigs werd toch geprobeerd in Herentals-Wolfstee, niet bepaald met veel sukses?

Re: Nieuwe halte/station voor industriezone Haasrode

Geplaatst: 24 aug 2021, 21:05
door rvdborgt
jan_olieslagers schreef: 24 aug 2021, 20:51 https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/03/02 ... ichterbij/ roept enkele vragen op:

* waar zou die nieuwe halte dan wel moeten gaan komen, en vooral op welke lijn? HSL2 komt er het dichtste bij, maar daar gaat men toch niet stoppen voor pendelaars?
Ik zou denken dat een kopspoor onder 3 kV langs lijn 2 aan de kant van het industrieterrein zou moeten kunnen. Lijn 36 ligt er te ver vandaan.

Opmerkelijke passage uit het artikel: "Om de verkeersdruk te verminderen komt er vanaf volgend jaar al een buslijn tussen het treinstation van Leuven en het bedrijventerrein."

Er zijn al verschillende buslijnen tussen Haasrode en het station. Komt er volgend jaar dan nog eentje bij?

Groetjes,
Rian

Re: Nieuwe halte/station voor industriezone Haasrode

Geplaatst: 24 aug 2021, 21:39
door Shrek
rvdborgt schreef: 24 aug 2021, 21:05 Ik zou denken dat een kopspoor onder 3 kV langs lijn 2 aan de kant van het industrieterrein zou moeten kunnen. Lijn 36 ligt er te ver vandaan.
Het gaat weldegelijk om een halte op L36, vlak naast de brug van de N25.
Ook Kumtich en Lovenjoel worden trouwens onderzocht. Als er toch twee S-treinen gaan rijden is er wel wat mogelijk.

Re: Nieuwe halte/station voor industriezone Haasrode

Geplaatst: 24 aug 2021, 21:48
door jan_olieslagers
Shrek schreef: 24 aug 2021, 21:39 Het gaat weldegelijk om een halte op L36, vlak naast de brug van de N25.
Hm, dat klinkt al heel wat meer realiseerbaar. Maar gaat dat veel reizigers aantrekken?
Als er toch twee S-treinen gaan rijden is er wel wat mogelijk.
Twee S-treinen, hoezo? Er zijn nu toch al S2 en S9, meestal beperkt (oostwaarts) tot Leuven, maar in de spits verlengd tot Landen? Wat is er daar nog meer gepland?

Trouwens, het lijkt me dat L36 oostelijk van Leuven al behoorlijk vol moet zitten - tussen Brussel en Leuven kan men de boel redelijk verdelen tussen L36 en L36N, maar voorbij Leuven gaan er toch niet al te veel de HSL2 op, dus de grote sloef moet toch op L36? Kan daar nog veel bij? En extra stops gaan ook de capaciteit beperken, lijkt me.

Re: Nieuwe halte/station voor industriezone Haasrode

Geplaatst: 24 aug 2021, 21:51
door trainlovertje
Welja, je kan het Shrek moeilijk kwalijk nemen dat hij spreekt over 2 S-treinen. Het zou dan namelijk gaan over de S9 en de IC Landen - Gent die toch op elk tussenliggend station loopt oostelijk van Leuven. Momenteel hebben die eveneens hetzelfde haltepatroon tijdens de piekuren.

Re: Nieuwe halte/station voor industriezone Haasrode

Geplaatst: 24 aug 2021, 21:55
door Steven
De reeks 4XX, 5XX gaat via lijn 2, alsook Thalys en ICE. Er rijden verder 3 treinen per uur (daluur) via lijn 36

Re: Nieuwe halte/station voor industriezone Haasrode

Geplaatst: 24 aug 2021, 21:55
door jan_olieslagers
@trainlovertje: Dat van Landen-Gent was me niet bekend - dank! Maarre, ik was vooral niets aan het kwalijk nemen hoor, ik was simpelweg benieuwd oftewel kurieus :)

@Steven: slechts drie per uur? Ik neem het graag van u aan! En ja, dan is er allicht nog wel wat ruimte voor meer treinen en/of meer haltes.

Re: Nieuwe halte/station voor industriezone Haasrode

Geplaatst: 24 aug 2021, 22:04
door groentje
Er zijn nog wat P-treinen, en de meeste ICT-treinen van Luik naar de kust passeren ook langs daar, alsook de Nightjet, maar in principe is er wel wat plaats op lijn 2, ja. De locatie is wel niet erg handig vlak in de buurt van de omschakelingszone, en de grote verschillen in snelheid tussen HST-verkeer en reguliere IC's maken het wel iets ingewikkelder.

Re: Nieuwe halte/station voor industriezone Haasrode

Geplaatst: 24 aug 2021, 23:26
door Shrek
groentje schreef: 24 aug 2021, 22:04 Er zijn nog wat P-treinen, en de meeste ICT-treinen van Luik naar de kust passeren ook langs daar, alsook de Nightjet, maar in principe is er wel wat plaats op lijn 2, ja. De locatie is wel niet erg handig vlak in de buurt van de omschakelingszone, en de grote verschillen in snelheid tussen HST-verkeer en reguliere IC's maken het wel iets ingewikkelder.
Neenee, er is geen sprake van een halte op L2. De eventuele halte komt op L36.
Op die L36 tussen Leuven en Landen zouden er dan de hele dag door 2 stoptreinen gaan rijden (de ene is inderdaad geen S maar een IC, mijn excuses) om deze nieuwe halte en eventueel enkele andere nieuwe haltes te bedienen.

Re: Nieuwe halte/station voor industriezone Haasrode

Geplaatst: 25 aug 2021, 08:38
door stijn
jan_olieslagers schreef: 24 aug 2021, 20:51 * gaan Infrabel en NMBS hier wel veel moeite en geld willen insteken? Iets gelijkaardigs werd toch geprobeerd in Herentals-Wolfstee, niet bepaald met veel sukses?
Herentals- Wolfstee was eigenlijk bedoeld om auto's van de E313 af te halen die naar Antwerpen reden.
Haasrode is bedoeld om pendelaars die van het Noorden - Noord-Oosten komen tot in Haasrode te brengen aangezien al die bussen momenteel gewoon vast zitten in de files.

Wel is te hopen dat De Lijn nog voor degelijk last mile transport zorgt, anders zal het een scheet in een fles worden.

Toch wel een een bewijs dat de aanhouder af en toe toch kan winnen... Voka, Stad Leuven, de Provincie Vlaams-Brabant, vakbonden... vragen dit dus al decennia in koor.

Re: Nieuwe halte/station voor industriezone Haasrode

Geplaatst: 25 aug 2021, 08:45
door Y Tivoli
jan_olieslagers schreef: 24 aug 2021, 21:48
Shrek schreef: 24 aug 2021, 21:39 Het gaat weldegelijk om een halte op L36, vlak naast de brug van de N25.
Hm, dat klinkt al heel wat meer realiseerbaar. Maar gaat dat veel reizigers aantrekken?
Daar bestaan studies over zeker? Situatie is in ieder geval minder mooi dan journalist/politiek ons wil doen geloven.
Halte lijkt vooral nuttig voor brabanthallen (op 800m wandelen). Er zal veel nodig zijn om het nuttig te maken voor rest van het industriegebied ('lokale shuttle'?). Al de rest ligt op +1km want industriegebied is zo uitgestrekt (driehoek van bijna 2x2x2km). Hogeschool UCLL ligt bv. op 2km. Om voorbeeld te geven, potentiele locatie station ligt op 2.7km van Leuven station.

Zelf als station op L2 wordt gezet (absurd), ga je dat probleem nauwelijks verzachten.
("dwars door het industriegebied", die journalist heeft zijn huiswerk niet gemaakt duidelijk).

Re: Nieuwe halte/station voor industriezone Haasrode

Geplaatst: 25 aug 2021, 10:27
door jan_olieslagers
Als er dan toch nog een plaatselijke pendelbus nodig is, waarom dan een nieuwe halte aanleggen? Pendelbus kan net zo goed naar het bestaande station van Heverlee rijden, dat is amper verder, en het vermijdt eveneens de files. Men zou dan wel de S20 wat moeten aansterken. Misschien kan er zelfs in Heverlee een kopspoor worden bijgemaakt?

Re: Nieuwe halte/station voor industriezone Haasrode

Geplaatst: 25 aug 2021, 11:23
door rvdborgt
jan_olieslagers schreef: 25 aug 2021, 10:27 Als er dan toch nog een plaatselijke pendelbus nodig is, waarom dan een nieuwe halte aanleggen? Pendelbus kan net zo goed naar het bestaande station van Heverlee rijden, dat is amper verder, en het vermijdt eveneens de files. Men zou dan wel de S20 wat moeten aansterken. Misschien kan er zelfs in Heverlee een kopspoor worden bijgemaakt?
Ik geloof niet dat de meeste reizigers met de S20 komen, verre van. verder zijn de aansluitingen op die S20 in Leuven zacht gezegd suboptimaal. Met stops in Haasrode van enkele treinseries op lijn 36 breng je een hoop reizigers alvast een stuk dichter bij het industrieterrein.

Groetjes,
Rian

Re: Nieuwe halte/station voor industriezone Haasrode

Geplaatst: 25 aug 2021, 12:17
door Y Tivoli
jan_olieslagers schreef: 25 aug 2021, 10:27 Pendelbus kan net zo goed naar het bestaande station van Heverlee rijden, dat is amper verder, en het vermijdt eveneens de files.
Traject 'Heverlee-Haasrode Ind.' is traag (idemdito Leuven-Haasrode ind.) met ook veel sluipverkeer.
Vandaar dat ik er wel (enkel) toekomst in zie als er lokaal en ongehinder (via haanhofweg) een busje de ronde doet tot aan de nieuwe halte. Op papier een schitterend idee, maar enkel nuttig met bijkomende (dure) investeringen. Nieuwe onderdoorgang haanhofweg-L2, (deel)fietsensysteem, ...

Re: Nieuwe halte/station voor industriezone Haasrode

Geplaatst: 25 aug 2021, 12:19
door jan_olieslagers
@Rian: Daarom stelde ik dus:
Men zou dan wel de S20 wat moeten aansterken.
Bv. P-trein vanuit Mechelen of (Hasselt-)(Diest-)Aarschot. Of verhoogde frekwentie voor de S20 in de spits.
Tenslotte is de hele lijn van Leuven tot Ottignies dubbelsporig, die kan heel wat meer aan dan de huidige halfuurdienst.

Maar als ik @Shrek goed begrijp is de keuze al gemaakt om vooral op L36 de dienst te versterken, dan is het inderdaad logisch om ook van daaraf deze industriezone te bedienen.

@Y-Tivoli: lijkt de streek goed te kennen :) ? Geen wonder, aan uw nick te zien... Ik weet niet hoe de onderdoorgang onder L2 er nu uitziet, maar onbetaalbaar kan dat toch nooit zijn? Mischien het handigste om er een tweede naast te leggen?