Dienstregeling december 2021

Alles over reizigerstreinen in België.
groentje
Berichten: 7256
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Dienstregeling december 2021

Bericht door groentje »

Shrek schreef: 27 jan 2022, 20:41
groentje schreef: 27 jan 2022, 12:40 Zo een voudig is het niet voor de reizigers op lijn 26, zeker omdat heel wat stations er niet zijn uitgerust met bestemmingsaanduiders, en ook de treinen vaak geen bestemming aangeven (heel veel duikbrilletjes), waardoor dus al menig reiziger voor Leuven in Vilvoorde of omgekeerd is beland, of haltes te ver, omdat de trein niet stopt in z'n bedoelde bestemming.
Dat probleem moet je niet oplossen met een minder efficiënte dienstregeling, maar met schermen op de perrons en treinen. Of wil je echt terug naar de jaren 90 toen de weinige treinen die er stopten exact dezelfde bestemming hadden?
Daar ben ik voor alle duidelijkheid ook geen vragende partij voor, maar de verschillende richtingen maken het al ingewikkeld genoeg om er niet met alle geweld nog een moeilijkheid bij te willen verzinnen. Eigenlijk zou ik vooral aankondigingsborden willen op de perrons...
Hoewel ik voorspelbare stoppatronen wel aangeraden vind, hou ik niet radicaal vast aan S-trein=overal stoppen. Het voorbeeld van de S-trein uit Geraardsbergen is correct. Maar de aanduiding moet dan wel absoluut duidelijk zijn.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5287
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling december 2021

Bericht door Steve »

Enig verschil in stoppatroon kan ik ook begrijpen, ook op andere GEN-netwerken zie je dat vaker. Op het noordelijke deel van lijn 26 zit je nu echter met VIJF* verschillende patronen naargelang de trein en dat is gewoon totaal onleesbaar.

* namelijk, in aflopende volgorde:

1. S7: bedient als enige letterlijk alle stations op z'n route (inclusief dus Arcaden)
2. S5: bedient alles behalve Arcaden
3. S9: bedient niet Arcaden en Haren
4. S4: bedient niet Mouterij en Haren
5. S19: bedient niet Arcaden, Mouterij, Meiser, Evere en Haren
pietje
Berichten: 630
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Dienstregeling december 2021

Bericht door pietje »

In Parijs zie je dat ook op sommige RER lijnen, dat sommige treinen tussenin meer stoppen dan andere.
Langs de andere kant is het systeem in Parijs wel leesbaarder doordat er slechts 5 "kernlijnen" zijn die in het centrum overal stoppen en enkel daarbuiten verschillende bestemmingen hebben of een verschillend stoppatroon.

Maar dit soort "moeilijkheden" zijn eenvoudig op te lossen door displays op het perron of de treinen zelf te voorzien.
Zwoopaman
Berichten: 222
Lid geworden op: 23 dec 2014, 03:31

Re: Dienstregeling december 2021

Bericht door Zwoopaman »

Die borden op de perrons zitten er volgens mij wel aan te komen. Ik zie op steeds meer plaatsen palen verrijzen.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1773
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Dienstregeling december 2021

Bericht door Portbou »

pietje schreef: 28 jan 2022, 11:03 In Parijs zie je dat ook op sommige RER lijnen, dat sommige treinen tussenin meer stoppen dan andere.
Langs de andere kant is het systeem in Parijs wel leesbaarder doordat er slechts 5 "kernlijnen" zijn die in het centrum overal stoppen en enkel daarbuiten verschillende bestemmingen hebben of een verschillend stoppatroon.

Maar dit soort "moeilijkheden" zijn eenvoudig op te lossen door displays op het perron of de treinen zelf te voorzien.
Maar die lijnen hebben wel verschillende "codes mission" in vier letters.
En iedere regelmatige gebruiker weet welke "codes mission" stoppen in het station waar hij/zij naartoe wil.

Mijn algemene bedenking is dat men de treinen moet laten rijden volgens een stoppatroon dat het dichtst aansluit bij wat de meerderheid van de gebruikers nodig heeft.

Onvermijdelijk krijg je hierdoor meer stoppatronen dan je in twee categorieën (IC en S) kwijt kunt. Het Parijse systeem kan dan een betere oplossing bieden.
thejay
Berichten: 448
Lid geworden op: 11 dec 2006, 21:38
Locatie: Waasland
Contacteer:

Re: Dienstregeling december 2021

Bericht door thejay »

De NMBS heeft ondertussen op de website ook over de S19 gecommuniceerd:
https://www.belgiantrain.be/nl/news/timetable-feb
trainlovertje
Berichten: 2313
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Dienstregeling december 2021

Bericht door trainlovertje »

Vanaf komende maandag rijdt de S9 weer en wel tot in Nijvel. Ook enkele andere treinen die geschrapt werden owv COVID rijden weer.
Verdere info: https://www.belgiantrain.be/nl/news/quarantine-measures
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5287
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling december 2021

Bericht door Steve »

Raar dat ze vermelden dat de S9 "op weekdagen" tot Nijvel verlengd wordt, want in het weekend rijdt die verbinding helemaal niet. De facto dus steeds verlengd tot Nijvel.
ronny
Berichten: 535
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:48
Locatie: Ramsel

Re: Dienstregeling december 2021

Bericht door ronny »

Er zijn geen treinen terug te vinden op train map van de lijn 35 en 16 behalve de stoptrein Antwerpen-Leuven. Is dit een softwarefout ?
ovspotter_be
Berichten: 695
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Dienstregeling december 2021

Bericht door ovspotter_be »

Bij mij staan er nu op de Train Map helemaal geen treinen meer.
Wouterh12
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 dec 2014, 22:23

Re: Dienstregeling december 2021

Bericht door Wouterh12 »

Ik heb recent gemerkt dat een aantal IC (ex-IR) treinen tussen Antwerpen/Mechelen en Brussel kennelijk geschrapt zijn uit de dienstregeling. Op de papieren borden staan ze aangegeven (met een driehoek, maar volgens de legende zouden ze buiten de schoolvakantie moeten rijden), maar op de infoschermen en website zwijgt men in alle talen over deze treinen.

Het gaat bijvoorbeeld over de IC 3329, die zou in Mechelen moeten vertrekken rond 9u04 op weekdagen maar die rijdt gewoon niet, zonder boe of ba.
Ook in omgekeerde richting lijken er treinen te "ontbreken". In de planner is er geen optie tussen de IC 3430 en de IC 4530 in.

Wat is er aan de hand?

Sowieso lijkt de lijn Brussel-Antwerpen een drama post Covid, elke keer vertragingen en de capaciteitsproblemen zijn ook terug (met soms heel korte "trage" IC's of M4 die in de spits ingezet worden, ipv dubbeldekkers).
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2021

Bericht door Shrek »

Zoals in het M7-topic te lezen is, is er een serieuze achterstand qua leveringen. Hierdoor zijn er te weinig rijtuigen beschikbaar om overal de maximale capaciteit te laten rijden.
ovspotter_be
Berichten: 695
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Dienstregeling december 2021

Bericht door ovspotter_be »

Wouterh12 schreef: 14 mei 2022, 12:04 Ik heb recent gemerkt dat een aantal IC (ex-IR) treinen tussen Antwerpen/Mechelen en Brussel kennelijk geschrapt zijn uit de dienstregeling. Op de papieren borden staan ze aangegeven (met een driehoek, maar volgens de legende zouden ze buiten de schoolvakantie moeten rijden), maar op de infoschermen en website zwijgt men in alle talen over deze treinen.

Het gaat bijvoorbeeld over de IC 3329, die zou in Mechelen moeten vertrekken rond 9u04 op weekdagen maar die rijdt gewoon niet, zonder boe of ba.
Ook in omgekeerde richting lijken er treinen te "ontbreken". In de planner is er geen optie tussen de IC 3430 en de IC 4530 in.

Wat is er aan de hand?

Sowieso lijkt de lijn Brussel-Antwerpen een drama post Covid, elke keer vertragingen en de capaciteitsproblemen zijn ook terug (met soms heel korte "trage" IC's of M4 die in de spits ingezet worden, ipv dubbeldekkers).
Dit is het gevolg van de afwezigheid van personeel wegens COVID, deze IC-treinen zijn toen herleid naar 1x/u ipv 2x/u en zijn sindsdien nooit meer teruggekeert naar 2x/u.
Klassiekje
Berichten: 543
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: Dienstregeling december 2021

Bericht door Klassiekje »

Wouterh12 schreef: 14 mei 2022, 12:04 Ik heb recent gemerkt dat een aantal IC (ex-IR) treinen tussen Antwerpen/Mechelen en Brussel kennelijk geschrapt zijn uit de dienstregeling. Op de papieren borden staan ze aangegeven (met een driehoek, maar volgens de legende zouden ze buiten de schoolvakantie moeten rijden), maar op de infoschermen en website zwijgt men in alle talen over deze treinen.

Het gaat bijvoorbeeld over de IC 3329, die zou in Mechelen moeten vertrekken rond 9u04 op weekdagen maar die rijdt gewoon niet, zonder boe of ba.
Ook in omgekeerde richting lijken er treinen te "ontbreken". In de planner is er geen optie tussen de IC 3430 en de IC 4530 in.

Wat is er aan de hand?

Sowieso lijkt de lijn Brussel-Antwerpen een drama post Covid, elke keer vertragingen en de capaciteitsproblemen zijn ook terug (met soms heel korte "trage" IC's of M4 die in de spits ingezet worden, ipv dubbeldekkers).
In principe is de volledige 33xx-reeks nog altijd afgeschaft.
JHS2013
Berichten: 468
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: Dienstregeling december 2021

Bericht door JHS2013 »

Behalve in het weekend
Plaats reactie