Dienstregeling december 2021

Alles over reizigerstreinen in België.
260689
Berichten: 3288
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Dienstregeling december 2021

Bericht door 260689 »

Steven schreef: 29 dec 2021, 00:35 Siemens heeft niets met de M7 te maken :wink:
Alstom, mijn excuses!
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2021

Bericht door Shrek »

Sinds de nieuwe dienstregeling stoppen de Oostende-Eupen op perron 3-4 in Brussel-Noord en gebruiken ze dus de volledige L36N. Hierdoor daalt de reistijd tussen Brussel en Leuven en is de buffertijd nog wat langer geworden. Nu zou er toch echt wel een minuutje of 2 af kunnen.
trainlovertje
Berichten: 2313
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Dienstregeling december 2021

Bericht door trainlovertje »

Wat ik me opeens afvroeg: hoe gaat dat gebeuren wanneer de Charleroi - Antwerpen-Luchtbal doorgetrokken wordt tot Noorderkempen? Die trein zou daar een heel korte keertijd (<10 minuten) hebben, en dat voor een vertragingsgevoelige verbinding. En uur overslaan, zoals in Genk gebeurt, is daar geen optie door gebrek aan sporen; op het uur staan er steeds twee Benelux-treinen tegelijkertijd.
Ik dacht evt wel aan uitwijken van spoor 1 naar één van de zijsporen, maar die zijn niet geëlektrificeerd...
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5287
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling december 2021

Bericht door Steve »

Nu staat de trein 5 minuten stil in Antwerpen-Centraal, wordt daar ook niets aan gedaan? Als dat teruggebracht wordt tot de gebruikelijke 2 minuten, vertrek je om .05 in Antwerpen-Centraal en zou je rond .22 in Noorderkempen aankomen, wat een ietwat gullere 16 minuten oplevert. Als de stop in Luchtbal wegvalt (wat misschien te verdedigen valt aangezien daar al de andere IC en twee S'en per uur stoppen), kun je zelfs naar de 20 minuten toe. Niet enorm veel marge, maar ook niet abnormaal weinig.
trainlovertje
Berichten: 2313
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Dienstregeling december 2021

Bericht door trainlovertje »

Steve schreef: 30 dec 2021, 09:13 Nu staat de trein 5 minuten stil in Antwerpen-Centraal, wordt daar ook niets aan gedaan? Als dat teruggebracht wordt tot de gebruikelijke 2 minuten, vertrek je om .05 in Antwerpen-Centraal en zou je rond .22 in Noorderkempen aankomen, wat een ietwat gullere 16 minuten oplevert. Als de stop in Luchtbal wegvalt (wat misschien te verdedigen valt aangezien daar al de andere IC en twee S'en per uur stoppen), kun je zelfs naar de 20 minuten toe. Niet enorm veel marge, maar ook niet abnormaal weinig.
De trein staat maar 2 minuten in Antwerpen-Centraal (xx:05 tot xx:07 richting noorden, xx:52 tot xx:54 richting zuiden), dus ik denk niet dat daar wat te winnen valt. Enige optie om tijdswinst te bekomen is inderdaad de stop in Luchtbal weg laten vallen, maar misschien toch eerder niet gewenst.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5287
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling december 2021

Bericht door Steve »

De dienstregeling is vooral weinig coherent, ik was afgegaan op trein 4507 die wel degelijk 5 minuten in Antwerpen-Centraal staat. Andere lijken inderdaad maar 2 of 3 minuten te hebben, maar daar lijken de rittijden in en rond Antwerpen dan weer ietwat ruim. In ieder geval lijkt er mij genoeg marge te zijn om zeker 15 minuten te kunnen staan op Noorderkempen, verre van ideaal maar toch beter dan niets. Ik vermoed dat ze de 20xx en 45xx op dat moment ook volledig zullen loskoppelen van elkaar (temeer omdat de 45xx dan enkel nog HSL-geschikt materieel mag) en dan krijg je in Charleroi een stilstand van zo'n 48 minuten, dat helpt ook heel wat.
CursorX
Berichten: 333
Lid geworden op: 03 apr 2011, 22:17

Re: Dienstregeling december 2021

Bericht door CursorX »

Shrek schreef: 30 dec 2021, 07:25 Sinds de nieuwe dienstregeling stoppen de Oostende-Eupen op perron 3-4 in Brussel-Noord en gebruiken ze dus de volledige L36N. Hierdoor daalt de reistijd tussen Brussel en Leuven en is de buffertijd nog wat langer geworden. Nu zou er toch echt wel een minuutje of 2 af kunnen.
Als ik echt kan doorrijden op L36N dan ben ik regelmatig met -5 in Leuven, een ideale tijd voor sanitaire stop, maar 't is echt overdreven de tijd die je op dat stuk hebt...
desirootje
Berichten: 633
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Dienstregeling december 2021

Bericht door desirootje »

Is men van plan om meer treinen te laten rijden tussen Brugge en Gent (buiten een 2e L) na de verdubbeling van L50A, of enkel een betere verdeling? In dat geval kan ik me voorstellen dat men naar een 10 minuten frequentie wilt van Gent-Brussel waarvan die 2 extra treinen wss ook naar Leuven zouden gaan. Als dat een idee is snap ik dat ze niet willen schuiven op L36 en L36N tot dat gebeurt zodat alles in 1 keer verandert.
Ik kan er ook compleet naast zitten, maar Denderleeuw-Brussel is met L50C van 4 naar 6 treinen per uur gegaan, waarom zou hetzelfde niet kunnen doen met (Brugge)-Gent-Brussel?
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Dienstregeling december 2021

Bericht door LML »

Ik denk dat de 2 buitenste sporen tussen Gent en Brugge gebruikt zullen worden voor tragere treinen, de 2 binnenste voor snelle treinen...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
260689
Berichten: 3288
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Dienstregeling december 2021

Bericht door 260689 »

LML schreef: 30 dec 2021, 15:47 Ik denk dat de 2 buitenste sporen tussen Gent en Brugge gebruikt zullen worden voor tragere treinen, de 2 binnenste voor snelle treinen...
Was het niet de bedoeling zoals de L36/L36N? De middelste sporen voor 200km/h en de buitenste voor lokale en goederentreinen?
rvdborgt
Berichten: 4307
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Dienstregeling december 2021

Bericht door rvdborgt »

CursorX schreef: 30 dec 2021, 11:37
Shrek schreef: 30 dec 2021, 07:25 Sinds de nieuwe dienstregeling stoppen de Oostende-Eupen op perron 3-4 in Brussel-Noord en gebruiken ze dus de volledige L36N. Hierdoor daalt de reistijd tussen Brussel en Leuven en is de buffertijd nog wat langer geworden. Nu zou er toch echt wel een minuutje of 2 af kunnen.
Als ik echt kan doorrijden op L36N dan ben ik regelmatig met -5 in Leuven, een ideale tijd voor sanitaire stop, maar 't is echt overdreven de tijd die je op dat stuk hebt...
Brussel-Noord (spoor 3) - Leuven (spoor 3) kan in 13 min. als je 200 rijdt. De rijtijd van de series 400 en 500 is nu 16 min. (de 500 17 min. in het weekend richting Oostende). -5 lijkt me dan niet meer haalbaar maar het is nog steeds best ruim. En op lijn 2 is er ook redelijk wat tijd over als je echt 200 rijdt.

Groetjes,
Rian
Klassiekje
Berichten: 543
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: Dienstregeling december 2021

Bericht door Klassiekje »

Theoretisch erg leuk allemaal maar met de 400-reeks heb je door allerlei omstandigheden in de praktijk weinig tot geen marge.
Lukas
Berichten: 1664
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:44
Locatie: Rotselaar L 35

Re: Dienstregeling december 2021

Bericht door Lukas »

Hoi,

Misschien is dit een overbodige vraag maar rijden de treinen van de 400 en 500 serie aan 160 kilometer per uur tussen Leuven en Brussel?

Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22477
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dienstregeling december 2021

Bericht door Steven »

Die kunnen daar 200 rijden maar dat is enkel nodig bij vertraging. De reeks 400 die niet getrokken is door een hoe 18 met i11 en of M6 mag maar 160 uiteraard.
CursorX
Berichten: 333
Lid geworden op: 03 apr 2011, 22:17

Re: Dienstregeling december 2021

Bericht door CursorX »

Shrek schreef: 30 dec 2021, 07:25 Sinds de nieuwe dienstregeling stoppen de Oostende-Eupen op perron 3-4 in Brussel-Noord en gebruiken ze dus de volledige L36N. Hierdoor daalt de reistijd tussen Brussel en Leuven en is de buffertijd nog wat langer geworden. Nu zou er toch echt wel een minuutje of 2 af kunnen.
Vandaag is de 515 toch voorzien op lijn 161/2 in Brussel-Noord, daarna lijn 36 tot y.Diegem , althans in de dienstregeling die ik als bestuurder heb.

Edit: 515 ipv 516
Plaats reactie