Pagina 1 van 24

Dienstregeling december 2021

Geplaatst: 28 aug 2021, 01:08
door Steven
Beetje bij beetje komen er ook nu weer nieuwtjes ivm de dienstregeling in december.

De eerste merkbare aanpassing is deze van de Benelux. Vanaf december zullen deze allemaal beginnen en eindigen in Amsterdam en vervallen dus de 4 ritten die begin/eindpunt hadden in Den Haag. Zover geweten zouden er ook stilstanden sneuvelen maar welke dit zijn is nog niet duidelijk.

Re: Dienstregeling december 2021

Geplaatst: 28 aug 2021, 11:49
door rvdborgt
Steven schreef: 28 aug 2021, 01:08 Beetje bij beetje komen er ook nu weer nieuwtjes ivm de dienstregeling in december.

De eerste merkbare aanpassing is deze van de Benelux. Vanaf december zullen deze allemaal beginnen en eindigen in Amsterdam en vervallen dus de 4 ritten die begin/eindpunt hadden in Den Haag. Zover geweten zouden er ook stilstanden sneuvelen maar welke dit zijn is nog niet duidelijk.
De nieuwe dienstregeling zit al in de profiplanner:
https://hafas.bene-system.com/bin/query.exe/nn?L=profi
Ik zie geen gesneuvelde haltes (behalve Den Haag).

Groetjes,
Rian

Re: Dienstregeling december 2021

Geplaatst: 28 aug 2021, 12:44
door Floris Cappelle
Beste,

Ben benieuwd naar de wijzigingen van de Benelux.
Ik heb ook begrepen dat er wijzigingen zijn in het Antwerpse ifv gewijzigde goederenrijpaden op lijn 12?
Ben ook benieuwd naar wat de renovatie van de Noord-Zuid in Antwerpen zal teweegbrengen op de dienstregeling.

Mvg,
Floris Cappelle

Re: Dienstregeling december 2021

Geplaatst: 31 aug 2021, 18:57
door Steven
Blijkbaar zou door de instroom van de M7 wat verbindingen veranderen. Zo zou er een verbinding Charleroi-Noorderkempen komen met hle18. In het begin zou het enkel om Antwerpen Noorderkempen gaan tot er voldoende M7 is ingestroomd op de andere verbindingen (Gent - Tongeren)

Re: Dienstregeling december 2021

Geplaatst: 31 aug 2021, 19:46
door desirootje
Steven schreef: 31 aug 2021, 18:57 Blijkbaar zou door de instroom van de M7 wat verbindingen veranderen. Zo zou er een verbinding Charleroi-Noorderkempen komen met hle18. In het begin zou het enkel om Antwerpen Noorderkempen gaan tot er voldoende M7 is ingestroomd op de andere verbindingen (Gent - Tongeren)
Waarom wilt men eigenlijk de M7 inzetten op de IC20 Gent - Tongeren? zit er daar zoveel man op tussen Hasselt en Brussel, want de andere helft doet het goed genoeg met die breakjes en er zitten al redelijk wat M6'en bij, of is het enkel voor de M4 stammen eraf te halen?
Ik ga niet klagen, ik zou er graag meer op zitten maar vind het raar dat men daarmee begint IC12 Kortrijk-Welkenraedt lijkt me logischer toch voor die ritten met I11's en een M6.
Is men eigenlijk van plan om de IC01 Oostende-Eupen eerst volledig M7 te maken ipv de huidige Frankentrein of eerst IC20?

Re: Dienstregeling december 2021

Geplaatst: 31 aug 2021, 20:35
door Steve
En waarom moet er trouwens per se voldoende M7 zijn om een volwaardige IC naar Noorderkempen uit te bouwen? 18+M6 kan dat toch ook perfect?

Re: Dienstregeling december 2021

Geplaatst: 31 aug 2021, 20:39
door Shrek
Steve schreef: 31 aug 2021, 20:35 En waarom moet er trouwens per se voldoende M7 zijn om een volwaardige IC naar Noorderkempen uit te bouwen? 18+M6 kan dat toch ook perfect?
Je moet niet noodzakelijk alle treinen met M7 rijden, maar wel alle extra treinen die voor deze verlenging nodig zijn. Intussen zijn er ook alweer een aantal M4 en klassiekjes aan het eind van hun levensduur gekomen, die moeten ook vervangen worden.

Re: Dienstregeling december 2021

Geplaatst: 31 aug 2021, 20:44
door Steven
Ja dat kan nu al maar dat zorg je voor capaciteitsproblemen op de verbinding waar die 18+M6 nu rijden. Men wil dus het het materieel van Gent - Tongeren daarvoor verschuiven eens het kan. Stapsgewijs komt dat dus in orde.

Re: Dienstregeling december 2021

Geplaatst: 31 aug 2021, 21:44
door Kevin
Zal vermoedelijk ook met de onderhoudsposten te maken hebben voor die M7? In Melle en Hasselt zijn er voorzieningen gebouwd voor de M6/M7 dacht ik?
Lijkt mij dan logisch dat men deze daar het eerste inzet

Re: Dienstregeling december 2021

Geplaatst: 31 aug 2021, 21:53
door ov_wijzer
Shrek schreef: 31 aug 2021, 20:39
Steve schreef: 31 aug 2021, 20:35 En waarom moet er trouwens per se voldoende M7 zijn om een volwaardige IC naar Noorderkempen uit te bouwen? 18+M6 kan dat toch ook perfect?
Je moet niet noodzakelijk alle treinen met M7 rijden, maar wel alle extra treinen die voor deze verlenging nodig zijn. Intussen zijn er ook alweer een aantal M4 en klassiekjes aan het eind van hun levensduur gekomen, die moeten ook vervangen worden.
Enig idee welke de eerste volgende Klassieke stellen zijn die buiten dienst gaan?

Re: Dienstregeling december 2021

Geplaatst: 01 sep 2021, 19:48
door Shrek
ov_wijzer schreef: 31 aug 2021, 21:53 Enig idee welke de eerste volgende Klassieke stellen zijn die buiten dienst gaan?
Neen

Re: Dienstregeling december 2021

Geplaatst: 03 sep 2021, 21:59
door nibura
Ik heb via via volgende zaken vernomen (sommige stonden ook in het vervoersplan dus het klonk betrouwbaar maar ik ben niet zeker):

-IC20 (Gent-Tongeren) volledig met M7 BMX stellen (dus geen locomotief, enkel M7 BMX)
-IC08 (Antwerpen - Luchthaven - Leuven - Hasselt) met DMT
-IC08 rijdt op zondag ieder uur tussen Leuven en Hasselt (nu is dat nog iedere twee uur)
-Nieuwe IC (geen idee van de nummer) Hasselt - Antwerpen via L16 zonder halte te Aarschot zou ook bevestigd zijn.

Van het eerste gerucht kan ik me voorstellen dat dit sterk afhankelijk is van de instroom en eventuele problemen die nog kunnen opduiken tussen nu en december. De twee laatste daarentegen waren al vrij zeker en klinken dus realistisch volgens mij.

Re: Dienstregeling december 2021

Geplaatst: 03 sep 2021, 23:11
door TimJ36
IC-32 Brugge - Kortrijk zou ook ieder uur mogen zijn in het weekend. Verleng de trein tot in Blankenberge, en combineer langs de andere kant kan de trein met de L-28 naar Gent/Mechelen, en je bekomt een zeer interessante verbinding voor de West-Vlamingen!

Re: Dienstregeling december 2021

Geplaatst: 04 sep 2021, 18:31
door ronny
nibura schreef: 03 sep 2021, 21:59 Ik heb via via volgende zaken vernomen (sommige stonden ook in het vervoersplan dus het klonk betrouwbaar maar ik ben niet zeker):
-Nieuwe IC (geen idee van de nummer) Hasselt - Antwerpen via L16 zonder halte te Aarschot zou ook bevestigd zijn.
In alle recente communicatie die ik gezien heb spreekt men over december 22 voor deze verbinding.

Re: Dienstregeling december 2021

Geplaatst: 05 sep 2021, 05:32
door wuitz
De 'snelle' Hasselt - Antwerpen zou vanaf nu december rijden onder nr. 49xx, vertrek in Hasselt om hh.41 (wat een redelijke goede aansluiting met Genk is).