Pagina 17 van 24

Re: Dienstregeling december 2021

Geplaatst: 29 dec 2021, 00:46
door 260689
Steven schreef: 29 dec 2021, 00:35 Siemens heeft niets met de M7 te maken :wink:
Alstom, mijn excuses!

Re: Dienstregeling december 2021

Geplaatst: 30 dec 2021, 07:25
door Shrek
Sinds de nieuwe dienstregeling stoppen de Oostende-Eupen op perron 3-4 in Brussel-Noord en gebruiken ze dus de volledige L36N. Hierdoor daalt de reistijd tussen Brussel en Leuven en is de buffertijd nog wat langer geworden. Nu zou er toch echt wel een minuutje of 2 af kunnen.

Re: Dienstregeling december 2021

Geplaatst: 30 dec 2021, 08:57
door trainlovertje
Wat ik me opeens afvroeg: hoe gaat dat gebeuren wanneer de Charleroi - Antwerpen-Luchtbal doorgetrokken wordt tot Noorderkempen? Die trein zou daar een heel korte keertijd (<10 minuten) hebben, en dat voor een vertragingsgevoelige verbinding. En uur overslaan, zoals in Genk gebeurt, is daar geen optie door gebrek aan sporen; op het uur staan er steeds twee Benelux-treinen tegelijkertijd.
Ik dacht evt wel aan uitwijken van spoor 1 naar één van de zijsporen, maar die zijn niet geëlektrificeerd...

Re: Dienstregeling december 2021

Geplaatst: 30 dec 2021, 09:13
door Steve
Nu staat de trein 5 minuten stil in Antwerpen-Centraal, wordt daar ook niets aan gedaan? Als dat teruggebracht wordt tot de gebruikelijke 2 minuten, vertrek je om .05 in Antwerpen-Centraal en zou je rond .22 in Noorderkempen aankomen, wat een ietwat gullere 16 minuten oplevert. Als de stop in Luchtbal wegvalt (wat misschien te verdedigen valt aangezien daar al de andere IC en twee S'en per uur stoppen), kun je zelfs naar de 20 minuten toe. Niet enorm veel marge, maar ook niet abnormaal weinig.

Re: Dienstregeling december 2021

Geplaatst: 30 dec 2021, 09:54
door trainlovertje
Steve schreef: 30 dec 2021, 09:13 Nu staat de trein 5 minuten stil in Antwerpen-Centraal, wordt daar ook niets aan gedaan? Als dat teruggebracht wordt tot de gebruikelijke 2 minuten, vertrek je om .05 in Antwerpen-Centraal en zou je rond .22 in Noorderkempen aankomen, wat een ietwat gullere 16 minuten oplevert. Als de stop in Luchtbal wegvalt (wat misschien te verdedigen valt aangezien daar al de andere IC en twee S'en per uur stoppen), kun je zelfs naar de 20 minuten toe. Niet enorm veel marge, maar ook niet abnormaal weinig.
De trein staat maar 2 minuten in Antwerpen-Centraal (xx:05 tot xx:07 richting noorden, xx:52 tot xx:54 richting zuiden), dus ik denk niet dat daar wat te winnen valt. Enige optie om tijdswinst te bekomen is inderdaad de stop in Luchtbal weg laten vallen, maar misschien toch eerder niet gewenst.

Re: Dienstregeling december 2021

Geplaatst: 30 dec 2021, 10:31
door Steve
De dienstregeling is vooral weinig coherent, ik was afgegaan op trein 4507 die wel degelijk 5 minuten in Antwerpen-Centraal staat. Andere lijken inderdaad maar 2 of 3 minuten te hebben, maar daar lijken de rittijden in en rond Antwerpen dan weer ietwat ruim. In ieder geval lijkt er mij genoeg marge te zijn om zeker 15 minuten te kunnen staan op Noorderkempen, verre van ideaal maar toch beter dan niets. Ik vermoed dat ze de 20xx en 45xx op dat moment ook volledig zullen loskoppelen van elkaar (temeer omdat de 45xx dan enkel nog HSL-geschikt materieel mag) en dan krijg je in Charleroi een stilstand van zo'n 48 minuten, dat helpt ook heel wat.

Re: Dienstregeling december 2021

Geplaatst: 30 dec 2021, 11:37
door CursorX
Shrek schreef: 30 dec 2021, 07:25 Sinds de nieuwe dienstregeling stoppen de Oostende-Eupen op perron 3-4 in Brussel-Noord en gebruiken ze dus de volledige L36N. Hierdoor daalt de reistijd tussen Brussel en Leuven en is de buffertijd nog wat langer geworden. Nu zou er toch echt wel een minuutje of 2 af kunnen.
Als ik echt kan doorrijden op L36N dan ben ik regelmatig met -5 in Leuven, een ideale tijd voor sanitaire stop, maar 't is echt overdreven de tijd die je op dat stuk hebt...

Re: Dienstregeling december 2021

Geplaatst: 30 dec 2021, 14:53
door desirootje
Is men van plan om meer treinen te laten rijden tussen Brugge en Gent (buiten een 2e L) na de verdubbeling van L50A, of enkel een betere verdeling? In dat geval kan ik me voorstellen dat men naar een 10 minuten frequentie wilt van Gent-Brussel waarvan die 2 extra treinen wss ook naar Leuven zouden gaan. Als dat een idee is snap ik dat ze niet willen schuiven op L36 en L36N tot dat gebeurt zodat alles in 1 keer verandert.
Ik kan er ook compleet naast zitten, maar Denderleeuw-Brussel is met L50C van 4 naar 6 treinen per uur gegaan, waarom zou hetzelfde niet kunnen doen met (Brugge)-Gent-Brussel?

Re: Dienstregeling december 2021

Geplaatst: 30 dec 2021, 15:47
door LML
Ik denk dat de 2 buitenste sporen tussen Gent en Brugge gebruikt zullen worden voor tragere treinen, de 2 binnenste voor snelle treinen...

Re: Dienstregeling december 2021

Geplaatst: 30 dec 2021, 15:51
door 260689
LML schreef: 30 dec 2021, 15:47 Ik denk dat de 2 buitenste sporen tussen Gent en Brugge gebruikt zullen worden voor tragere treinen, de 2 binnenste voor snelle treinen...
Was het niet de bedoeling zoals de L36/L36N? De middelste sporen voor 200km/h en de buitenste voor lokale en goederentreinen?

Re: Dienstregeling december 2021

Geplaatst: 30 dec 2021, 21:21
door rvdborgt
CursorX schreef: 30 dec 2021, 11:37
Shrek schreef: 30 dec 2021, 07:25 Sinds de nieuwe dienstregeling stoppen de Oostende-Eupen op perron 3-4 in Brussel-Noord en gebruiken ze dus de volledige L36N. Hierdoor daalt de reistijd tussen Brussel en Leuven en is de buffertijd nog wat langer geworden. Nu zou er toch echt wel een minuutje of 2 af kunnen.
Als ik echt kan doorrijden op L36N dan ben ik regelmatig met -5 in Leuven, een ideale tijd voor sanitaire stop, maar 't is echt overdreven de tijd die je op dat stuk hebt...
Brussel-Noord (spoor 3) - Leuven (spoor 3) kan in 13 min. als je 200 rijdt. De rijtijd van de series 400 en 500 is nu 16 min. (de 500 17 min. in het weekend richting Oostende). -5 lijkt me dan niet meer haalbaar maar het is nog steeds best ruim. En op lijn 2 is er ook redelijk wat tijd over als je echt 200 rijdt.

Groetjes,
Rian

Re: Dienstregeling december 2021

Geplaatst: 31 dec 2021, 07:56
door Klassiekje
Theoretisch erg leuk allemaal maar met de 400-reeks heb je door allerlei omstandigheden in de praktijk weinig tot geen marge.

Re: Dienstregeling december 2021

Geplaatst: 01 jan 2022, 22:19
door Lukas
Hoi,

Misschien is dit een overbodige vraag maar rijden de treinen van de 400 en 500 serie aan 160 kilometer per uur tussen Leuven en Brussel?

Lukas

Re: Dienstregeling december 2021

Geplaatst: 02 jan 2022, 00:19
door Steven
Die kunnen daar 200 rijden maar dat is enkel nodig bij vertraging. De reeks 400 die niet getrokken is door een hoe 18 met i11 en of M6 mag maar 160 uiteraard.

Re: Dienstregeling december 2021

Geplaatst: 11 jan 2022, 16:49
door CursorX
Shrek schreef: 30 dec 2021, 07:25 Sinds de nieuwe dienstregeling stoppen de Oostende-Eupen op perron 3-4 in Brussel-Noord en gebruiken ze dus de volledige L36N. Hierdoor daalt de reistijd tussen Brussel en Leuven en is de buffertijd nog wat langer geworden. Nu zou er toch echt wel een minuutje of 2 af kunnen.
Vandaag is de 515 toch voorzien op lijn 161/2 in Brussel-Noord, daarna lijn 36 tot y.Diegem , althans in de dienstregeling die ik als bestuurder heb.

Edit: 515 ipv 516