Pagina 19 van 24

Re: Dienstregeling december 2021

Geplaatst: 27 jan 2022, 12:04
door ovspotter_be
Reuel schreef: 27 jan 2022, 11:45 Voel ik daar een nieuwe treincategorie S Express opborrelen? De afkorting daarvan laat ik aan ieders fantasie over ^^.
Ik denk dat de NMBS snel teruggefloten zou worden met de afkorting die jij in je hoofd hebt, maar een snelle S-lijn zou inderdaad mogelijk zijn, maak van de S19 bijvoorbeeld S9X, waarop de X wijst op Express.

Re: Dienstregeling december 2021

Geplaatst: 27 jan 2022, 12:11
door Steve
Helaas lost zelfs dat weinig op afgaand op de huidige trajecten, het probleem is dat het stoppatroon te grillig is en zelfs één en dezelfde verbinding verschillen kent. De "snelle" S1 die niet in Holleken en De Hoek stopt zal verderop dan wel in Congres en Buda stoppen (en vice versa), en de S19 stopt aan het andere uiteinde wel in gaten als Courcelles-Motte en Roux. Eigenlijk is enkel de S9 over z'n hele parcours enigszins "express", maar dan nog zit je met een uitzondering als Mouterij (wel bediend door de S9 maar dan weer niet door de S4).

Re: Dienstregeling december 2021

Geplaatst: 27 jan 2022, 12:35
door jan_olieslagers
Hoe meer ik erop nadenk, hoe minder bezwaar ik zie tegen die onregelmatige stoppatronen.
S-treinen worden vooral gebruikt door pendelaars, en die kennen de dienstregeling wel min of meer van buiten, voor het traject dat hen aanbelangt.
De eenmalige luchthavenpassagier, anderszijds, moet toch de dienstregeling raadplegen, dus voor haar/hem maakt het eigenlijk ook niet uit.
Misschien is dit nog het meest verwarrend voor de insiders, zoals er hier nogal wat rondhangen :)

Re: Dienstregeling december 2021

Geplaatst: 27 jan 2022, 12:40
door groentje
Zo een voudig is het niet voor de reizigers op lijn 26, zeker omdat heel wat stations er niet zijn uitgerust met bestemmingsaanduiders, en ook de treinen vaak geen bestemming aangeven (heel veel duikbrilletjes), waardoor dus al menig reiziger voor Leuven in Vilvoorde of omgekeerd is beland, of haltes te ver, omdat de trein niet stopt in z'n bedoelde bestemming.

Re: Dienstregeling december 2021

Geplaatst: 27 jan 2022, 12:52
door ovspotter_be
groentje schreef: 27 jan 2022, 12:40 waardoor dus al menig reiziger voor Leuven in Vilvoorde of omgekeerd is beland, of haltes te ver, omdat de trein niet stopt in z'n bedoelde bestemming.
En de aankondigingen helpen daar vaak ook niet veel bij.
In Eppegem heb je bijvoorbeeld de S1 naar Antwerpen om xx:05 en de S4 naar Aalst om xx:09, mij is het vaak voorgekomen dat S1 eerst wordt aangekondigd, maar de S4 als eerste komt opdagen.
En gelukkig zijn dat Desiro'tjes waar wel opstaat "S1 Antwerpen-Centraal" of "S4 Mechelen".

Re: Dienstregeling december 2021

Geplaatst: 27 jan 2022, 14:56
door desirootje
Zo zijn er veel lijnen vooral door capaciteitstekorten, de S1 die in Buda en Brussel-Kappellekerk, of De Hoek, Holleken en Ukkel Stalle. De S3/S8 die Liedekerke overslaat door een IC die in zijn gat rijdt. De S4 die niet in Mouterij kan stoppen doordat niet alle sporen een perron hebben, voor Haren heb ik niet echt een verklaring, conflict met daaropvolgende treinen? De S5 en S9 die niet Arcaden stoppen, daar heb ik geen verklaring voor, 4 S-treinen, binnenkort 5, en maar 1 dat er stopt. De S8 Zottegem - Louvain-la-Neuve die niet in Profondsart, Hoeilaart of Watermael stopt.
De S6 (vanaf Geraardsbergen) en S9 lijken mij de enige S-treinen die bedoelt zijn om een express te zijn. De S1 en S8 zullen denk ik opgelost zijn met de spoorverdubbeling van L124 en L161, en een verlenging van de wachttijd in Nivelles (ik weet niet of hetzelfde mogelijk is op Antwerpen-Centraal). Maar de S3 & S4 lijken mij onoplosbaar zonder de dienstregeling weer overhoop te halen en een extra perron te bouwen op Mouterij. En ik wens Arcaden het beste toe...

Re: Dienstregeling december 2021

Geplaatst: 27 jan 2022, 15:17
door dentheo
Hebben ze in Parijs geen S-bahn met vier letters als stop en bestemmingscode ? Dan heb je pas veel mogelijkheden...

Re: Dienstregeling december 2021

Geplaatst: 27 jan 2022, 15:24
door jan_olieslagers
Nee, Theo, S-Bahn hebben ze in München en in Hamburg en in Berlijn maar niet in Parijs :) :) :)

v.w.b.
voor Haren heb ik niet echt een verklaring,
: ik zie drie mogelijkheden
/ de perrons zijn erg kort, slechts genoeg voor drie bakken, en de meeste S-treinen aldaar zijn twee stelletjes duikbril oftwel 4 bakken
/ zo danig veel reizigers zijn er daar niet
/ de stop is vlak bij de wissels van L26 <=>L36

Re: Dienstregeling december 2021

Geplaatst: 27 jan 2022, 15:27
door Steven
dentheo schreef: 27 jan 2022, 15:17 Hebben ze in Parijs geen S-bahn met vier letters als stop en bestemmingscode ? Dan heb je pas veel mogelijkheden...
Parijs heeft een RER en daar vullen ze dan letters bij aan ipv cijfers, bijvoorbeeld: RER A, RER B, …

Re: Dienstregeling december 2021

Geplaatst: 27 jan 2022, 15:31
door groentje
dentheo heeft ook gelijk, hoor, de 'codes missions' zijn zichtbaar op de voorkant van de trein, en voor de ingewijden vertellen ze alles wat je moet weten.
https://rera-leblog.fr/les-codes-missio ... echiffres/

Re: Dienstregeling december 2021

Geplaatst: 27 jan 2022, 20:09
door wbrm
De NMBS holt na de categorie IC ook de categorie S verder uit. Ik hoop dat een (op termijn) leesbaar aanbod de doelstelling is. Voor mij betekent dat:
- S-treinen stoppen op alle stations. De lage frequentie is al vaak de handicap in de Belgische S-netten, met stops overslagen los je dat niet op.
- P-treinen op S-trajecten krijgen enkel het S-nummer wanneer er geen stations worden overgeslagen. (Een S-trein laten doorrijden tijdens de spits tot buiten de 'S-zone' kan met het S-nummer lijkt mij)
- Een S-trein die stops overslaat kan een 'SX1' worden maar dan moet het wel logisch zijn over de volledige trajectlengte, dus niet stoptrein op deeltraject A en stops overslaan op deeltraject B waar een andere trein vice-versa doet.

Ik weet dat de operationele en budgettaire realiteit vaak een afwijking afdwingt, maar dit soort handvaten zou zoals ik al zei toch echt een doelstelling moeten zijn imho.

Re: Dienstregeling december 2021

Geplaatst: 27 jan 2022, 20:36
door Shrek
Dat moet voor mij helemaal geen doelstelling zijn. Verkeerspatronen van reizigers zouden de enige doelstelling moeten zijn. Duidelijk voorbeeld: de reizigers van de S-trein tussen Geraardsbergen en Halle moeten voornamelijk in Brussel zijn, zij hebben er alle baat bij dat hun S-trein niet in Buizingen en aanverwanten stopt. Dat gaat absoluut voor op uitholling of handvaten.

Re: Dienstregeling december 2021

Geplaatst: 27 jan 2022, 20:41
door Shrek
groentje schreef: 27 jan 2022, 12:40 Zo een voudig is het niet voor de reizigers op lijn 26, zeker omdat heel wat stations er niet zijn uitgerust met bestemmingsaanduiders, en ook de treinen vaak geen bestemming aangeven (heel veel duikbrilletjes), waardoor dus al menig reiziger voor Leuven in Vilvoorde of omgekeerd is beland, of haltes te ver, omdat de trein niet stopt in z'n bedoelde bestemming.
Dat probleem moet je niet oplossen met een minder efficiënte dienstregeling, maar met schermen op de perrons en treinen. Of wil je echt terug naar de jaren 90 toen de weinige treinen die er stopten exact dezelfde bestemming hadden?

Re: Dienstregeling december 2021

Geplaatst: 27 jan 2022, 20:56
door jan_olieslagers
de reizigers van de S-trein tussen Geraardsbergen en Halle moeten voornamelijk in Brussel zijn, zij hebben er alle baat bij dat hun S-trein niet in Buizingen en aanverwanten stopt. Dat gaat absoluut voor op uitholling of handvaten.
De reizigers uit Buizingen en aanverwanten zullen dan weer wel tevreden zijn met een uitvoeriger aanbod, dus die zullen die S-trein weer wel liever zien stoppen. Maar ik heb er wel vertrouwen in dat NMBS de schaarse capaciteit zo goed en zo kwaad als het kan combineert met de grote vraag, toch zeker in de spits.

En even taalkundig, al weet ik dat niet iedereen daar blij mee is: het zijn handvatten (waar je met je hand aan vat) en geen handvaten (vaten waarin olie of water worden opgeslagen).

Re: Dienstregeling december 2021

Geplaatst: 27 jan 2022, 23:34
door desirootje
als er ooit een 2e S6 komt die verder rijdt dan Geraardsbergen of Edingen zie ik die mogelijks wel stoppen op L96, maar dat heeft idd geen zin op de huidige S6, Wie wilt van Viane-Moerbeke naar Brussel er langer over doen met de S6, of speciaal gaan overstappen in Halle? Die plaatsen zijn gwn te ver van Brussel om met een stopdienst te doen. Daarbovenop heeft L96 het al goed genoeg in vergelijking met L90 en L123. Het is om diezelfde reden dat de S3 via L50A gaat ipv de S4 of S10. Men zou iets gelijkaardigs kunnen doen door de S1's te verknopen aan de IC's Antwerpen-Brussel, maar het verschil aan capaciteit dat daar voor nodig is maakt dat wss eerder een waandroom.