Inzet MS96

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Inzet MS96

Bericht door Shrek »

trainlovertje schreef: 29 aug 2021, 17:15
Shrek schreef: 29 aug 2021, 16:32
overweg13 schreef: 29 aug 2021, 15:45 In die derde kast zit ook nog een stuurpost, een bagageafdeling, een min of meer ruim platform en een toilet. En hoe moet je anders dan vertrekkend van de (zit)capaciteit oordelen? Je lijkt wanhopig gelijk te willen krijgen. Je kunt net zo goed het aantal wielen tellen: 2 onder eerste klas, 8 onder tweede...
Er zijn niet noodzakelijk teveel zitplaatsen eerste klas, ze nemen gewoon teveel plaats in. Als je de zitplaatsen kan comprimeren naar de dichtheid van een M6 of M7 kan je al heel wat nuttige ruimte extra creëeren.
Maar daarmee haal je dus het comfort van een eerste klasse onderuit, dat in België sowieso al aan de lage kant is. Veel ruimte is net een belangrijke troef.
Maar aan dat extra comfort heb je niet veel als de stellen quasi de hele dag in de bundel staan wegens te weinig capaciteit in 2e klas.
BlackEagle
Berichten: 318
Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door BlackEagle »

TB_worden schreef: 29 aug 2021, 12:20 Hopelijk wordt met de instroom van de M7, de MS96 wat vaker ingezet op de IC08 :wink:
Gezien de hoeveelheid luchthavenreizigers met bagage lijkt de MS96 met zijn smalle deuren absoluut niet geschikt voor de IC-08 :shock: De MS80 met brede deuren en ruime platformen is daar eigenlijk het best op zijn plaats.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Inzet MS96

Bericht door Steven »

Shrek schreef: 29 aug 2021, 19:24 Maar aan dat extra comfort heb je niet veel als de stellen quasi de hele dag in de bundel staan wegens te weinig capaciteit in 2e klas.
Dan volstaat het toch gewoon om ergens in dat ene rijtuig wat eerste klasse stoelen om te vormen tot 2de klasse en daar dan een wand te plaatsen. Dan blijft in eerste klasse het zitcomfort dezelfde en heb je extra stoelen 2de klasse.
ostbahnhof
Berichten: 882
Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24

Re: Inzet MS96

Bericht door ostbahnhof »

Of een derde van het eerste klasse rijtuig ombouwen tot fietsrijtuig 👍🚴🚴
desirootje
Berichten: 654
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Inzet MS96

Bericht door desirootje »

Ja sorry hoor, ik vind ook dat die MS96's goed zitten, geweldige 2e klasse, zeer goede stoelen...
Maar elke keer dat ik daar als een sardientje in vast zit op een vierzit met 3 wildvreemden die elkaar ook niet kennen en er mensen in het gangpad rechtstaan vervloek ik die treinen. En wanneer die treinbegeleider de 1e klasse declasseert zijn er hoera, mss 14 extra plaatsen bij, dat is enkel een pleister op de wonde, die trein zit nog steeds bomvol om nog maar te zwijgen over mijn fiets in dat kotje proberen te steken (achter de 1e klas, logisch aangezien de meeste mensen met een fiets op de trein daar gaan zitten...)

Ik heb liever dat ze de hele trein 2e klas maken om de mensen een beetje ruimte te geven (wat ik niet voorstel, gwn een vgl met het andere extreem) dan dat ze ervoor zorgen dat alleen reizende eerste klassers nooit naast iemand anders moeten zitten...

Capaciteit komt voor comfort, zeer de capaciteit van de meerderheid voor het comfort van de minderheid
TimJ36
Berichten: 378
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Inzet MS96

Bericht door TimJ36 »

desirootje schreef: 29 aug 2021, 23:00 Maar elke keer dat ik daar als een sardientje in vast zit op een vierzit met 3 wildvreemden die elkaar ook niet kennen en er mensen in het gangpad rechtstaan vervloek ik die treinen.
Ik herken het gevoel. In een M6 vind ik het zelfs nog erger. In dat opzicht is een Desiro met het merendeel van de zitplaatsen in vliegtuigopstelling een verademing, zeker in spits!

Voorts ben ik voor de afschaffing van de 1ste klasse op binnenlandse trajecten, en voor meer comfort voor iedere reiziger.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Inzet MS96

Bericht door Shrek »

Het goede nieuws is natuurlijk dat er enorm veel dubbeldekkers gaan bijkomen die de MS96 gaan verdrijven van de (meeste) IC's. Hierdoor zal een groot deel van het capaciteitsprobleem al opgelost zijn.
Maar dan komen de MS96 natuurlijk terecht op de ex-IR treinen en daar zijn ze vandaag eigenlijk niet geschikt voor. Op deze treinen lijkt een compressie van de eerste klasse naar een normale dichtheid zoals in de breaks of M6 mij ook helemaal niet zo erg. Daarnaast kan de pakwagen volgens mij ook wel verdwijnen wanneer er een multifunctionele ruimte bijkomt. Ook het weghalen van de doorloopmogelijkheid en de telefooncel kan een deel extra ruimte creëren voor die multifunctionele ruimte of extra zitplaatsen. Dat zijn al serieuze aanpassingen, maar als ze niet gebeuren worden de MS96 volgens mij best voorbehouden voor 2 spitstreintjes per dag, zodat beter aangepaste treinen het merendeel van de IR-diensten kunnen doen.
TB_worden
Berichten: 300
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Re: Inzet MS96

Bericht door TB_worden »

overweg13 schreef: 29 aug 2021, 15:45
TB_worden schreef: 29 aug 2021, 15:39
1/3 van de kasten klopt wel. En omdat de eerste klasse in een MS96 wel héél royaal bedeeld is komt dat neer op 1/5 van de capaciteit.
In die derde kast zit ook nog een stuurpost, een bagageafdeling, een min of meer ruim platform en een toilet. En hoe moet je anders dan vertrekkend van de (zit)capaciteit oordelen? Je lijkt wanhopig gelijk te willen krijgen. Je kunt net zo goed het aantal wielen tellen: 2 onder eerste klas, 8 onder tweede...
Dwaze reactie, maar soit... :roll:

Het gaat niet om 'wanhopig gelijk krijgen' maar om feiten. Het feit is dat in een MS96 een kast opgeofferd wordt aan een onnodig royale eerste klasse (en stuurpost, en bagage-afdeling en blabla). Kijk naar een break... Ook een stuurpost, bagageruim (?), toilet in het stuurstandrijtuig met eerste klas en nog eens een ruim toilet én fietsruimte in de middenbak. En toch meer capaciteit dan een 96... Als je toch op zitplaatsen wil focussen... Of slechts 13 plaatsen eerste klas meer over een volledige kast dan 1/3 kast in een 80.

Als de 96's meer en meer vervangen worden in hun oorspronkelijke inzet, is die absurd grote 1ste klas niet meer nodig.
Teach2
Berichten: 418
Lid geworden op: 10 jul 2006, 16:25

Re: Inzet MS96

Bericht door Teach2 »

Zijn er trouwens zo stilaan geen plannen voor een modernisering van de MS96 (en I11)? Het lijkt het ideale moment qua timing (stellen zijn halverwege hun verwachte levensduur, én in Mechelen komt er moderniseringscapaciteit vrij eens de MS75 klaar zijn), én om de stellen wat eigentijdser te maken (betere verhouding 1e / 2e klasse, stopcontacten, infoschermen genre Desiro / M7, LED-verlichting, multifunctionele ruimte met rolstoeltoilet, vernieuwing interieur).

De stellen zitten nog steeds zeer goed, maar beginnen toch gedateerd aan te doen, met een stilaan afgeleefd 'vergane glorie'-interieur (vieze plafondbekleding, doorzakkende klaptafeltjes, zijwanden die hun beste tijd gehad hebben, enz.)

Tijd voor een update!
DR-fan
Berichten: 533
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Inzet MS96

Bericht door DR-fan »

TimJ36 schreef: 29 aug 2021, 23:51In dat opzicht is een Desiro met het merendeel van de zitplaatsen in vliegtuigopstelling een verademing, zeker in spits!
Dan ben je waarschijnlijk kleiner dan 1m80. Ik haat die plaatsen omdat mijn knieën dan altijd vastgeklemd zitten.
TimJ36 schreef: 29 aug 2021, 23:51Voorts ben ik voor de afschaffing van de 1ste klasse op binnenlandse trajecten, en voor meer comfort voor iedere reiziger.
Ik niet. Wie bereid is meer te betalen voor wat extra ruimte en rust, mag dat gerust doen.
groentje
Berichten: 7278
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Inzet MS96

Bericht door groentje »

Er werd gemorst met ruimte op de MS96, maar dat kan je niet enkel op de eerste klasse steken. In die zin geef ik overweg13 gelijk, de ruimte van de eersteklasseafdeling is niet 1/3de. Maar het is ook een feit dat ze te weinig ruimte bieden voor de meeste hedendaagse binnenlandse verbindingen. Een vierde bak had het onevenwicht misschien wat verbeterd, maar dat zit er wellicht niet meer in. Een deel van de eerste klasse ombouwen naar tweede klasse zal wellicht het meest haalbaar zijn, maar ik zou niet teveel raken aan het comfort van eerste klasse, dat is waarom reizigers voor eerste klasse betalen, meer comfort, en een goede kans op een zitplaats.
Een gek idee, misschien, kunnen de enkelspannige stellen ook naar tweespannige worden omgebouwd, en ingezet op een trein Charleroi-Parijs? Creil-Jeumont is maximum 160 km/u, de tweespannige stellen hebben een toelating voor Frankrijk (al zouden de omgebouwde misschien een nieuwe procedure moeten doorlopen...), dit is een verbinding waar ik wel wat potentieel zie voor een premiumaanbod, en dus de nood voor eerste klasse reëel is... Helaas voor mij zijn dit wellicht dagdromen, ik zie de SNCF niet meteen gretig meewerken aan concurrentie voor de TGV, en de Région Hauts-de-France heeft net geïnvesteerd in nieuwe Régiolis, de kans is klein dat ze even onder de indruk zullen zijn als wij van onze treinstellen die ondertussen ook al 25 jaar oud zijn...
260689
Berichten: 3327
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Inzet MS96

Bericht door 260689 »

DR-fan schreef: 30 aug 2021, 09:35
TimJ36 schreef: 29 aug 2021, 23:51In dat opzicht is een Desiro met het merendeel van de zitplaatsen in vliegtuigopstelling een verademing, zeker in spits!
Dan ben je waarschijnlijk kleiner dan 1m80. Ik haat die plaatsen omdat mijn knieën dan altijd vastgeklemd zitten.
TimJ36 schreef: 29 aug 2021, 23:51Voorts ben ik voor de afschaffing van de 1ste klasse op binnenlandse trajecten, en voor meer comfort voor iedere reiziger.
Ik niet. Wie bereid is meer te betalen voor wat extra ruimte en rust, mag dat gerust doen.
Ik rij altijd 1e klasse! Dit om rustig en comfortabel mijn reis te doen.

Dat er iets aan gedaan moet worden kan ik inkomen. Maar zoals hier gesuggereerd wordt is dat er zowiezo een wand zoals bij de klassiekjes is. Ze kunnen bijvoorbeeld de pakwagen omvormen tot een grote plaats met klapstoeltjes. Gerne zoals bij de Benelux. Niet te min moet de deur van de stuurpost wel ten alle tijden vrij blijven.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5319
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Inzet MS96

Bericht door Steve »

Zullen we anders eens een lijstje maken van IR-achtige verbindingen waar MS96 (en bij uitbreiding I11...) uiteindelijk nog zonder te veel problemen zou kunnen rijden, ervan uitgaand dat ze inderdaad een grondige renovatie krijgen en daarmee toch iets meer aan hedendaagse normen voldoen? Ik denk vooral aan de volgende verbindingen, bij een deel ervan bij voorkeur enkel buiten de spits als dat enigszins haalbaar is:

Luik - Luxemburg
Antwerpen - Mol - Hamont/Hasselt
Antwerpen - Turnhout
Antwerpen - Leuven
Gent - Mechelen - Leuven
Luik - Hasselt - Antwerpen (weekend, in de toekomst misschien opnieuw tijdens de week)
Brugge - Kortrijk (twijfelgeval)
Gent-Sint-Pieters - Landen (twijfelgeval wegens NZV en luchthaven, maar zit meestal toch buiten de grote drukte)
Waalse as Doornik - Charleroi - Namen - Luik (twijfelgeval, ik weet niet hoe drukbezet die vandaag de dag is)

Daarnaast zie ik ook de nodige afzonderlijke baanvakken waar ze goed tot hun recht zouden kunnen (blijven) komen, maar enkel als de verbinding daar zo evolueert dat ze niet meer gekoppeld zijn aan een hoofdbaanvak... maar dat zou dan weer een flinke achteruitgang zijn voor die lijnen.

Poperinge - Kortrijk
De Panne - Gent
Dinant - Namen
Quévrain - Mons
jknockaert
Berichten: 203
Lid geworden op: 02 nov 2020, 10:46

Re: Inzet MS96

Bericht door jknockaert »

Shrek schreef: 30 aug 2021, 00:10 Maar dan komen de MS96 natuurlijk terecht op de ex-IR treinen en daar zijn ze vandaag eigenlijk niet geschikt voor. Op deze treinen lijkt een compressie van de eerste klasse naar een normale dichtheid zoals in de breaks of M6 mij ook helemaal niet zo erg. Daarnaast kan de pakwagen volgens mij ook wel verdwijnen wanneer er een multifunctionele ruimte bijkomt. Ook het weghalen van de doorloopmogelijkheid en de telefooncel kan een deel extra ruimte creëren voor die multifunctionele ruimte of extra zitplaatsen. Dat zijn al serieuze aanpassingen, maar als ze niet gebeuren worden de MS96 volgens mij best voorbehouden voor 2 spitstreintjes per dag, zodat beter aangepaste treinen het merendeel van de IR-diensten kunnen doen.
Naast de reeds benoemde inrichting van deze motorstellen vraag ik me af of ze ook niet gewoon veel te traag zijn voor verbindingen met veel stops.
Dewi
Berichten: 38
Lid geworden op: 28 aug 2019, 22:31

Re: Inzet MS96

Bericht door Dewi »

Steve schreef: 30 aug 2021, 10:41 Zullen we anders eens een lijstje maken van IR-achtige verbindingen waar MS96 (en bij uitbreiding I11...) uiteindelijk nog zonder te veel problemen zou kunnen rijden, ervan uitgaand dat ze inderdaad een grondige renovatie krijgen en daarmee toch iets meer aan hedendaagse normen voldoen? Ik denk vooral aan de volgende verbindingen, bij een deel ervan bij voorkeur enkel buiten de spits als dat enigszins haalbaar is:

Luik - Luxemburg
Antwerpen - Mol - Hamont/Hasselt
Antwerpen - Turnhout
Antwerpen - Leuven
Gent - Mechelen - Leuven
Luik - Hasselt - Antwerpen (weekend, in de toekomst misschien opnieuw tijdens de week)
Brugge - Kortrijk (twijfelgeval)
Gent-Sint-Pieters - Landen (twijfelgeval wegens NZV en luchthaven, maar zit meestal toch buiten de grote drukte)
Waalse as Doornik - Charleroi - Namen - Luik (twijfelgeval, ik weet niet hoe drukbezet die vandaag de dag is)

Daarnaast zie ik ook de nodige afzonderlijke baanvakken waar ze goed tot hun recht zouden kunnen (blijven) komen, maar enkel als de verbinding daar zo evolueert dat ze niet meer gekoppeld zijn aan een hoofdbaanvak... maar dat zou dan weer een flinke achteruitgang zijn voor die lijnen.

Poperinge - Kortrijk
De Panne - Gent
Dinant - Namen
Quévrain - Mons
Moet de IC Antwerpen-Lille (en dus ook Kortrijk-Poperinge zolang dat daaraan gekoppeld blijft) niet altijd blijven met ms96 gereden worden omwille van de nood aan tweespannige stellen? Of is daar op voorzienbare termijn een alternatief voor denkbaar?

Als er ms96 stellen vrijkomen, kunnen er misschien twee gekoppelde stellen rijden tussen Kortrijk en Lille in plaats van één. Nu zit de trein in de spits echt propvol tussen Lille en Tourcoing, zelfs met de default gedeklasseerde 1e klasse.
Plaats reactie