Pagina 1 van 10

Wanneer krijgt AM96 ECTS ingebouwd?

Geplaatst: 24 jan 2013, 15:28
door carlos
Wanneer krijgt AM96 ECTS?

welke leverancier?

Welke extra nationale systemen (TBL1+, ...)?

Re: Wanneer krijgt AM96 ECTS ingebouwd?

Geplaatst: 24 jan 2013, 16:09
door Steve
Als men inderdaad binnenkort met ETCS wil beginnen op een aantal lijnen waar nu veel MS96 rijdt - ik denk bijvoorbeeld aan lijn 73 - dan zullen ze wel niet al te lang meer mogen wachten...

Hoe zit het overigens met de HSL's? Met 25kV-stellen en dan ook nog eens ETCS zie ik geen enkel probleem meer, maar volgens bovengenoemde Wikipedia-pagina zou de MS96 "hiervoor niet goedgekeurd zijn". Niet dat er per se veel potentieel is (we hebben al de 18 en I11 die 200 kunnen), maar het kan altijd nuttig zijn.

Re: Wanneer krijgt AM96 ECTS ingebouwd?

Geplaatst: 24 jan 2013, 16:20
door Steven
Zo snel zal het allemaal niet gaan. Etcs is nog niet verplicht. Dit zal er pas komen eens er veel meer lijnen etcetera hebben en dan nog is er geen probleem zolang er ook tbl1+ en laterale seinen zijn.

Re: Wanneer krijgt AM96 ECTS ingebouwd?

Geplaatst: 24 jan 2013, 16:38
door K V B
Steven schreef:Zo snel zal het allemaal niet gaan. Etcs is nog niet verplicht. Dit zal er pas komen eens er veel meer lijnen etcetera hebben en dan nog is er geen probleem zolang er ook tbl1+ en laterale seinen zijn.
Als ik mij niet vergis kan TBL1+ en ETCS ook onbeperkt naast elkaar blijven bestaan...

Re: Wanneer krijgt AM96 ECTS ingebouwd?

Geplaatst: 24 jan 2013, 18:10
door Horatio
K V B schreef:Als ik mij niet vergis kan TBL1+ en ETCS ook onbeperkt naast elkaar blijven bestaan...
Absoluut, de lijn 36 & 36N tussen Brussel & leuven is daar een perfect voorbeeld van! Er rijden treinen onder ETCS, maar ertussen rijden ook treinen volgens de laterale signalisatie rijden waar diezelde bakens ook nog TBL1+ gegevens uitzenden.
En zelfs de krokodil wordt daar nog gebruikt voor de klassiekses met gong-fluit!

Dus 3 systemen tergelijkertijd in werking.

ETCS is pas verplicht vanaf 2025. Dus zal ETCS voor de MR96 nog niet voor direct zijn.

Re: Wanneer krijgt AM96 ECTS ingebouwd?

Geplaatst: 24 jan 2013, 18:36
door Shrek
Horatio schreef:ETCS is pas verplicht vanaf 2025. Dus zal ETCS voor de MR96 nog niet voor direct zijn.
Het is niet omdat het niet verplicht is dat het nog niet nuttig is hé.
Bijvoorbeeld op L50A zal je zonder ETCS in de toekomst maar 140 km/h mogen rijden.
En het is natuurlijk nog altijd veel veiliger met ETCS dan met TBL1+ ...

Re: Wanneer krijgt AM96 ECTS ingebouwd?

Geplaatst: 24 jan 2013, 22:53
door Horatio
Shrek schreef:
Horatio schreef:ETCS is pas verplicht vanaf 2025. Dus zal ETCS voor de MR96 nog niet voor direct zijn.
Het is niet omdat het niet verplicht is dat het nog niet nuttig is hé.
....
En het is natuurlijk nog altijd veel veiliger met ETCS dan met TBL1+ ...
Begrijp me niet verkeerd, ik ben het volledig met je eens.
Maar de vraag was wanneer de MR96 ETCS krijgt. En aangezien zelfs de HLE18 & m6 die al ETCS schermen hebben maar nog niet met software uitgerust zijn; denk ik dat de MR96 nog wel een paar jaar zal duren.

Misschien als er wat grotere assen zullen uitgerust zijn met ETCS dat het materieel wat sneller zal volgen...

Re: Wanneer krijgt AM96 ECTS ingebouwd?

Geplaatst: 25 jan 2013, 00:30
door nahoj
Het project voor de uitrusting van een deel van het bestaand materieel dat nog niets van ETCS heeft, op de euro-antenne na (die ook voor TBL1+ dient), is in volle opstart (aanbestedingsfase).
Einddoel van NMBS is om in 2024 100% van het materieel met ETCS uitgerust te hebben.

Re: Wanneer krijgt AM96 ECTS ingebouwd?

Geplaatst: 25 jan 2013, 08:01
door carlos
ik heb de vraag gesteld vanuit de redenering dat de AM96 (met ects & atb) eigenlijk quasi ideaal zou zijn om als shuttle tussen Antwerpen Centraal - Noordekempen en Breda te laten rijden



maar blijkbaar heeft NMBS ondertussen de keuze gemaakt om het T18 traject te onderzoeken.

Re: Wanneer krijgt AM96 ECTS ingebouwd?

Geplaatst: 25 jan 2013, 08:46
door pietmol
carlos schreef:ik heb de vraag gesteld vanuit de redenering dat de AM96 (met ects & atb) eigenlijk quasi ideaal zou zijn om als shuttle tussen Antwerpen Centraal - Noordekempen en Breda te laten rijden.
als je de dienst echt beperkt tot een shuttle die steeds heen en weer rijdt tussen Antwerpen en Breda, dan zal je op de meeste momenten van de dag wel toekomen met 1 drieledig motorstel am96 (als AM-96 op 1500Vdc werkt tenminste).
zonder reserve materieel kom je met 2 stellen toe voor een 2-uurse dienst; voor een uurse dienst volstaan 3 stellen.

je hebt ook nog reserve materieel nodig en materieel voor extra capaciteit tijdens de spits

waarschijnlijk kom je dus met zo'n 10 stellen toe.

vraag:
AM-96 zou ooit naar Maastricht gereden zijn; maar zijn daar nog bewijzen van?
carlos schreef:maar blijkbaar heeft NMBS ondertussen de keuze gemaakt om het T18 traject te onderzoeken.
het T18 traject sluit niet noodzakelijk AM96 uit, maar eenzelfde financiele investering in T18 (en stuurstandrijtuigen) levert veel meer mogelijkheden dan am96:

met T18 kan je Brussel Amsterdam rijden
met T18 kan je de Breda - Antwerpen shuttle laten doorrijden bv als IC Antwerpen-Mechelen-Luchthaven-Leuven (dat kan ook met AM96, maar dan heb je meer motorstellen nodig)

Re: Wanneer krijgt AM96 ECTS ingebouwd?

Geplaatst: 25 jan 2013, 17:53
door Bibke
Op het VTM nieuws werd dit tegen gesproken temeer de spanning in Nederland te min is voor de T18.

Re: Wanneer krijgt AM96 ECTS ingebouwd?

Geplaatst: 25 jan 2013, 21:52
door Dieselfreak
pietmol schreef: AM-96 zou ooit naar Maastricht gereden zijn; maar zijn daar nog bewijzen van?
Als ik het juist heb, kan AM96 niet onder 1500 volt rijden, er is ooit gezegd dat die platvalt bij minder dan 2000 volt.

Re: Wanneer krijgt AM96 ECTS ingebouwd?

Geplaatst: 28 jan 2013, 14:05
door carlos
Dieselfreak schreef:
pietmol schreef: AM-96 zou ooit naar Maastricht gereden zijn; maar zijn daar nog bewijzen van?
Als ik het juist heb, kan AM96 niet onder 1500 volt rijden, er is ooit gezegd dat die platvalt bij minder dan 2000 volt.

AM96 is in 't voorjaar van 1998 als IC-F (Knokke Maastricht) naar Maastricht gereden.
Jammer genoeg geen fotos vante vinden.

maar wel andere documenten waarin staat dat AM96 onder 1500Vdc kan werken:

(1) eindwerk (met ondersteuning van NMBS werkplaats en Alstom)
Dendas, D. (2004). Motorreeks 96 monospanning: Tractiekring. Onuitgegeven verhandeling, Katholieke Hogeschool Kempen, Technologie Geel.
Gevonden op 28/1/2013 op http://hdl.handle.net/2161/etd.544.
http://doks2.khk.be/eindwerk/do/record/ ... b7d2ff0ad7



(2) http://rixke.tassignon.be/spip.php?article41
De eerste motorstellen zullen vanaf de zomer van 1996 ingelegd worden tussen Bergen en Aulnoye, tussen Bergen en Rijsel en tussen Antwerpen en Rijsel (IC C). Vervolgens is het de beurt aan de ICF-lijn Knokke/Blankenberge-Maastricht.

Re: Wanneer krijgt AM96 ECTS ingebouwd?

Geplaatst: 29 jan 2013, 09:32
door pietmol
carlos schreef: AM96 is in 't voorjaar van 1998 als IC-F (Knokke Maastricht) naar Maastricht gereden.
Jammer genoeg geen fotos vante vinden.

maar wel andere documenten waarin staat dat AM96 onder 1500Vdc kan werken:

jammer dat er geen 'echt' bewijs voorhanden is.

in 1998 stond digitale fotografie nog in de kinderschoenen;

oproep: heeft er niemand een papieren foto van dit feit? (AM96 in Maastricht)

Re: Wanneer krijgt AM96 ECTS ingebouwd?

Geplaatst: 29 jan 2013, 10:30
door deadlock
Ik weet zeker dat er foto's zijn van AM96 in Maastricht. Ik heb ze gezien.