Pagina 10 van 10

Re: Inzet MS96

Geplaatst: 28 dec 2021, 10:17
door jan_olieslagers
Op dat punt meen ik een verschuiving waar te nemen met de leeftijd: ik zie vooral jongere mensen gesteld zijn op hun "splendid isolation" - dat velen hun eigen muziek bijhebben zal daar ook wel mee te maken hebben. Zelf kan ik het best prettig vinden een praatje aan te knopen met een onbekende medereiziger, en nog meer met mensen die ik al eens vaker zie op dezelfde trein. Ik vind die kwadrantjes dan ook prima in orde, ze bieden een opener, socialer omgeving.

Re: Inzet MS96

Geplaatst: 28 dec 2021, 11:05
door DDietzen
Heb ik net voor m'n studie een heel onderzoek naar keuzegedrag voor treinstoelen afgerond, wil ik even ontspannen en dan gaan jullie weer vrolijk over datzelfde onderwerp door :lol:

Mijn eigen ervaring: als alleenreizende pak ik de laatste maanden meestal een vierzitter, om de kans te verkleinen dat een lawaaiige groep in mijn coupé komt zitten. Soms kies ik echter voor een tweezitter als het in de buurt van de vierzitters al drukker is, of als ik productief wil zijn op mijn laptop (want enkel de tweezitters hebben hier in Nederland fatsoenlijke uitklaptafeltjes).

Re: Inzet MS96

Geplaatst: 28 dec 2021, 17:31
door groentje
Ik geef zelf ook sterk om hoe de stoelen met de ramen zijn afgestemd, niets zo ergerlijk (voor mij) om een raamplaats te hebben... met uitzicht op een wand. En dat lukt vaker met 4-tjrs dan tweetjes...

Re: Inzet MS96

Geplaatst: 30 aug 2023, 22:46
door Shrek
Intussen rijden de MS96 al een tijdje op de 26xx Antwerpen-luchthaven-Hasselt. Door de hoge instap en smalle deuren zijn ze eigenlijk helemaal niet zo geschikt voor grote groepen reizigers met bagage.
Ook voor fietsen zijn de DMT's zowat het slechtste wat de NMBS te bieden heeft. Ik zie ze echter nog wel toekomst hebben als P-trein.
Momenteel zijn de M4 al van de meeste IC's afgehaald, op de P-treintjes zitten ze voorlopig nog wel. Eens er genoeg M7 zijn om de MS96 van de vaste IC's weg te duwen zouden deze wel eens een mooie vervanger op de P-treinen kunnen zijn.

Re: Inzet MS96

Geplaatst: 31 aug 2023, 10:52
door TB_worden
Shrek schreef: 30 aug 2023, 22:46 Intussen rijden de MS96 al een tijdje op de 26xx Antwerpen-luchthaven-Hasselt. Door de hoge instap en smalle deuren zijn ze eigenlijk helemaal niet zo geschikt voor grote groepen reizigers met bagage.
Als pendelaar op deze lijn kan ik dit alleen maar beamen. Natuurlijk nog steeds blij met de vervanging de MS80 door de MS96 - zeker in de zomer - maar gezien het reizigersprofiel m.i. een eerder ongelukkige keuze.
Ook voor fietsen zijn de DMT's zowat het slechtste wat de NMBS te bieden heeft. Ik zie ze echter nog wel toekomst hebben als P-trein.
Momenteel zijn de M4 al van de meeste IC's afgehaald, op de P-treintjes zitten ze voorlopig nog wel. Eens er genoeg M7 zijn om de MS96 van de vaste IC's weg te duwen zouden deze wel eens een mooie vervanger op de P-treinen kunnen zijn.
Kunnen ze niet voor langere IC-diensten ingezet worden? Er verschijnt toch zeer regelmatig 4 x DMT op de IC03.

En als ze op de 26xx vervangen worden door M6'en of M7's ga je mij zeker ook niet horen klagen :wink:

Re: Inzet MS96

Geplaatst: 31 aug 2023, 10:57
door 260689
TB_worden schreef: 31 aug 2023, 10:52
Shrek schreef: 30 aug 2023, 22:46 Intussen rijden de MS96 al een tijdje op de 26xx Antwerpen-luchthaven-Hasselt. Door de hoge instap en smalle deuren zijn ze eigenlijk helemaal niet zo geschikt voor grote groepen reizigers met bagage.
Als pendelaar op deze lijn kan ik dit alleen maar beamen. Natuurlijk nog steeds blij met de vervanging de MS80 door de MS96 - zeker in de zomer - maar gezien het reizigersprofiel m.i. een eerder ongelukkige keuze.
Ook voor fietsen zijn de DMT's zowat het slechtste wat de NMBS te bieden heeft. Ik zie ze echter nog wel toekomst hebben als P-trein.
Momenteel zijn de M4 al van de meeste IC's afgehaald, op de P-treintjes zitten ze voorlopig nog wel. Eens er genoeg M7 zijn om de MS96 van de vaste IC's weg te duwen zouden deze wel eens een mooie vervanger op de P-treinen kunnen zijn.
Kunnen ze niet voor langere IC-diensten ingezet worden? Er verschijnt toch zeer regelmatig 4 x DMT op de IC03.

En als ze op de 26xx vervangen worden door M6'en of M7's ga je mij zeker ook niet horen klagen :wink:
De E7227 rijd leeg van Brussels-Airport-Zaventem naar Hasselt om daar op de 49xx verbinding rijd voor de rest van de dag. Als deze nu eens op de 26xx komt en de DMT dan op de 49xx reeks bolt zou toch al een verbetering zijn.

Re: Inzet MS96

Geplaatst: 31 aug 2023, 11:13
door TB_worden
260689 schreef: 31 aug 2023, 10:57
TB_worden schreef: 31 aug 2023, 10:52
Shrek schreef: 30 aug 2023, 22:46 Intussen rijden de MS96 al een tijdje op de 26xx Antwerpen-luchthaven-Hasselt. Door de hoge instap en smalle deuren zijn ze eigenlijk helemaal niet zo geschikt voor grote groepen reizigers met bagage.
Als pendelaar op deze lijn kan ik dit alleen maar beamen. Natuurlijk nog steeds blij met de vervanging de MS80 door de MS96 - zeker in de zomer - maar gezien het reizigersprofiel m.i. een eerder ongelukkige keuze.
Ook voor fietsen zijn de DMT's zowat het slechtste wat de NMBS te bieden heeft. Ik zie ze echter nog wel toekomst hebben als P-trein.
Momenteel zijn de M4 al van de meeste IC's afgehaald, op de P-treintjes zitten ze voorlopig nog wel. Eens er genoeg M7 zijn om de MS96 van de vaste IC's weg te duwen zouden deze wel eens een mooie vervanger op de P-treinen kunnen zijn.
Kunnen ze niet voor langere IC-diensten ingezet worden? Er verschijnt toch zeer regelmatig 4 x DMT op de IC03.

En als ze op de 26xx vervangen worden door M6'en of M7's ga je mij zeker ook niet horen klagen :wink:
De E7227 rijd leeg van Brussels-Airport-Zaventem naar Hasselt om daar op de 49xx verbinding rijd voor de rest van de dag. Als deze nu eens op de 26xx komt en de DMT dan op de 49xx reeks bolt zou toch al een verbetering zijn.
Help mij even, aub... E7227?

De 49xx wordt toch gereden met MS80's? Kwa comfort toch geen verbetering tegenover de DMT's, behalve bij in- en uitstappen.

Re: Inzet MS96

Geplaatst: 31 aug 2023, 11:26
door ovspotter_be
TB_worden schreef: 31 aug 2023, 11:13 Help mij even, aub... E7227?
E7227 is de P-trein tussen Noorderkempen en Brussels Airport 's ochtends.

Re: Inzet MS96

Geplaatst: 31 aug 2023, 11:27
door Steve
7227 is een P-trein van Noorderkempen naar Brussels Airport 's morgens, die stam met 19 + M6 rijdt daarna leeg naar Hasselt en gaat vervolgens rijden op de IC 49xx Hasselt - Antwerpen via Heist-ODB. 260689 bedoelt dat die M6-stam beter op de 26xx zou blijven rijden doorheen de dag en dat de zo vrijgekomen MS96 (en de rest wellicht ook in ruil voor de MS80...) dan naar de 49xx kan gaan, waar door het gebrek aan luchthaven in principe minder gesleur met bagage zal zijn.

Re: Inzet MS96

Geplaatst: 31 aug 2023, 11:29
door 4017-4018
E7227: P-trein Noorderkempen - Brussels Airport Zaventem (HLE 18/19 +M6)

Re: Inzet MS96

Geplaatst: 31 aug 2023, 22:40
door LML
In de Kempen is er nog steeds een stil verlangen om M6/M7 tijdens de spits op de IC ANtwerpen-Mol-Hamont/Hasselt te zien en de MS96 tijdens de daluren. Maar dat zal bij een stil verlangen blijven, vrees ik...

Re: Inzet MS96

Geplaatst: 31 aug 2023, 23:25
door pietje
Ik denk dat ze dat verlangen overal hebben, maar in de realiteit is er ook nog ander materieel dat moet gebruikt worden.

Re: Inzet MS96

Geplaatst: 01 sep 2023, 19:45
door Dieselfreak
Ik hoop dat ze vooral op minder drukke IC's toch nog lang MS96 zullen blijven inzetten. Vind die véél gezelliger dan die kille operatiekamer die een M6 is. De M7 vind vind ik iets beter, maar heeft het nadeel dat er geen tafeltjes zijn in de aparte hoekjes aan het einde.

Re: Inzet MS96

Geplaatst: 04 sep 2023, 14:26
door Shrek
pietje schreef: 31 aug 2023, 23:25 Ik denk dat ze dat verlangen overal hebben, maar in de realiteit is er ook nog ander materieel dat moet gebruikt worden.
Ik denk dat dat verlangen toch niet zo groot is hoor.
Minder mobielen, mensen die stopcontacten zoeken, mensen met fietsen, mensen met grote stukken bagage,... zijn geen fan van de DMT.
Mol en omstreken zijn dan beter af met breaks of zelfs desiro's.
Maar ik vermoed dat de M7 zijn weg naar de Kempen wel snel zal vinden :wink: