Pagina 1 van 1

Brussel Schuman - parkeerrem?

Geplaatst: 22 okt 2021, 16:11
door jpvdveer
Incident op Brussel Schuman zojuist - trein stopt, deuren gaan open ... maar terwijl de reizigers in- en uitstappen rolt de trein enkele meters terug. Parkeerrem vergeten? Had natuurlijk slecht kunnen aflopen.

Re: Brussel Schuman - parkeerrem?

Geplaatst: 22 okt 2021, 19:45
door dantjebram72
Was dit een gesleepte trein? Dan is dit inderdaad mogelijk als de bestuurder de remmen lost in de locomotief.

Re: Brussel Schuman - parkeerrem?

Geplaatst: 22 okt 2021, 20:04
door jan_olieslagers
Inderdaad kregen we wel weinig info. Voorzover ik weet passeren er op sporen 3/4 (=L161A) enkel stellen, vooral (normaliter zelfs uitsluitend?) duikbrilletjes(S5+S9) en Desiree (zgn. IC naar de luchthaven). Sporen 1/2 (=L161) zien Desiree (S8) en reeks 96, maar in de spits ook flink wat gesleepte P-treinen met M4. En ik zie er ook wel gesleepte of trek/duw dubbeldekkers, M5 of M6, maar ben niet zeker of dat geregelde dienst is dan wel P-treinen. Maakt voor deze vraag ook niet zoveel uit, wellicht.

Re: Brussel Schuman - parkeerrem?

Geplaatst: 22 okt 2021, 20:54
door Steve
Op de sporen 1 en 2 kun je nagenoeg al het actieve materieel zien, de beide IC's die er stoppen (Brussel-Luxemburg en Brussel-Namen-Luik) horen qua materieel tot de meest diverse van het land en de paar P-treinen doen de rest (bv. M5).

Re: Brussel Schuman - parkeerrem?

Geplaatst: 22 okt 2021, 21:10
door CursorX
Dit incident heeft weinig met parkeerrem of materieel te maken.
Een desiro is het enige materieel dat u automatisch onbeweeglijk houdt.
Bij al het andere materieel kom je met de remmen zo goed als los aan het perron, om zo het schokken voor de reizigers te beperken. Eens in stilstand trek je dan de remmen vast. Waarschijnlijk heeft de treinbestuurder die niet hard genoeg aangetrokken. Vervelend, maar 't is iets wat af en toe wel eens voorkomt....

Re: Brussel Schuman - parkeerrem?

Geplaatst: 23 okt 2021, 14:31
door Steven
Zoals hierboven staat kan het al niet voorvallen bij een desiro want die heeft een vasthoudrem die actief is een de snelheid > 1 a 2 km/u. Maar bij alle andere treinen die daar stoppen moet de machinist volgens de geldende regels de trein onbeweeglijk houden door een voldoende grote druk in de remcilinders te geven (is technische verschillend tussen motorstellen en gesleepte treinen). Dat een machinist al eens verstrooid is en onvoldoende remt of de trein volledig lost is dus menselijk. Bij gesleepte treinen tracht je namelijk je trein in de laatste meters te stoppen door een lossing te bevelen om zodoende zonder schokken te stoppen (een kunstje dat wat ervaring vergt). Eens je trein dan stilstaat sluit je de remmen dan weer voldoende aan.

Re: Brussel Schuman - parkeerrem?

Geplaatst: 23 okt 2021, 14:46
door traindriverbe
jpvdveer schreef: 22 okt 2021, 16:11 Incident op Brussel Schuman zojuist - trein stopt, deuren gaan open ... maar terwijl de reizigers in- en uitstappen rolt de trein enkele meters terug. Parkeerrem vergeten? Had natuurlijk slecht kunnen aflopen.
Parkeerrem wordt nooit gebruikt aan een perron om trein onbeweeglijk te houden behalve dan bij werkingsproeven rem , om trein onbeweeglijk te houden gebruikt men de dienstrem LAR en/of rechtstreekse rem :wink:

En bedoel je echt enkele meters of minder , want paar meters is wel al veel vind ik , op nieuw materiaal staat terugrolbeveiliging die trein automtisch stopt dmw noodremming wanneer ie achteruit zou 'bollen'