Pagina 1 van 2

rijtuigen I6-I10-I11

Geplaatst: 05 dec 2021, 19:51
door jan_olieslagers
Keer op keer ben ik in de war met die rijtuigen, ooit bedoeld voor internationale dienst. Ik probeer de info die ik vind op een rijtje te zetten, bijsturingen en aanvullingen hartelijk welkom! En als dit allemaal reeds ergens op het www is samengevat, en ik enkel probeer het wiel opnieuw uit te vinden, zeg het dan gauw!

I6:
==
Norm/concept: Belgische versie van de Eurofima. Zijgang met individuele compartimenten; sommige omgebouwd tot slaaprijtuig.
Bouwer: BN?
Besteld: 1973
In dienst: 1977
Uiterlijk kenmerk (dixit @Steve): "I6 heeft een rokje, bij de I10 is alles bloot"
Aantallen:
* 20 eerste klas (type A9), 9 compartimenten met elks 6 plaatsen
* 60 tweede klas(type B11), 11 compartimenten met elks 6 plaatsen
* van deze 60 werden er 15 omgebouwd tot slaaprijtuig (type Bc10) met 10 compartimenten, nog steeds van 6 plaatsen elks
* deze 15 slaaprijtuigen zouden intussen verkocht zijn?
* ik zag ook een foto van een bagagerijtuig in deze reeks?
* opmerking op de franse wikipedia: duur in onderhoud door de complexe electrische installatie

I10:
==
Norm/concept: Belgische versie van de UIC/Z. Mechanisch gelijkend op I6, maar met middengang en "salon"indeling.
Bouwer: ?
In dienst: 1987
Uiterlijk kenmerk (dixit @Steve): "I6 heeft een rokje, bij de I10 is alles bloot"
Aantallen:
* 15 eerste klas (type A11), 66 plaatsen
* 45 tweede klas (type B11), 86 plaatsen
* 29 tweede klas met airco, type B11, 86 plaatsen
* van de 29 met airco werden er vier omgebouwd tot restaurantwagen en eentje tot bar/disco

I11:
==
Norm/concept: niet-gemotoriseerde tegenhangers van de MS96; "salon"indeling met centrale middengang.
Bouwer: BN (la Brugeoise & Nivelles)
In dienst: 1997
Uiterlijk kenmerk: deuren staan niet helemaal op het uiteinde, precies zoals bij de MS96.
Geschikt en goedgekeurd voor 200 km/h; alle met airco.
Aantallen:
* 36 met 60 zitplaatsen eerste klas
* 106 met 80 zitplaatsen tweede klas
* 21 stuurstandrijtuigen BDx met bagageafdeling en nog 54 zitplaatsen tweede klas

Re: rijtuigen I6-I10-I11

Geplaatst: 05 dec 2021, 20:05
door 4017-4018
De bouwer van de I6-rijtuigen is La Brugeoise et Nivelles

Re: rijtuigen I6-I10-I11

Geplaatst: 06 dec 2021, 08:51
door Terminus
jan_olieslagers schreef: 05 dec 2021, 19:51 I6:
==
Norm/concept: Belgische versie van de Eurofima. Zijgang met individuele compartimenten; sommige omgebouwd tot slaaprijtuig.
Bouwer: BN?
Besteld: 1973
In dienst: 1977
Uiterlijk kenmerk (dixit @Steve): "I6 heeft een rokje, bij de I10 is alles bloot"
Aantallen:
* 20 eerste klas (type A9), 9 compartimenten met elks 6 plaatsen
* 60 tweede klas(type B11), 11 compartimenten met elks 6 plaatsen
* van deze 60 werden er 15 omgebouwd tot slaaprijtuig (type Bc10) met 10 compartimenten, nog steeds van 6 plaatsen elks
* deze 15 slaaprijtuigen zouden intussen verkocht zijn?
* ik zag ook een foto van een bagagerijtuig in deze reeks?
* opmerking op de franse wikipedia: duur in onderhoud door de complexe electrische installatie
Intussen zijn er heel wat minder I6-rijtuigen. Een van de plannen uit 2018 (?) was er 42 te moderniseren (en in dienst te houden tot 2030), maar ik denk dat het er uiteindelijk minder zijn geworden.

Er werden er 15 omgebouwd tot ligrijtuig i.p.v. slaaprijtuig. (ligrijtuig = coupé voor 6 personen, slaaprijtuigen zijn de chiquere types met coupé voor 2 of 3 personen)

De bagagerijtuigen zijn de zogeheten DMS-rijtuigen. Die zijn volgens mij niet rechtstreeks gelinkt aan de I6-rijtuigen.

6 rijtuigen I6A (eerste klasse) zijn aangepast om op de hogesnelheidslijn te rijden (o.a. upgrade naar 200 km/u). Dit zijn de rijtuigen (11601-11606) die je af en toe in de Oostende-Eupen ziet.

Er rijden volgens mij nog 3 rijtuigen I6B (tweede klasse) met een omgebouwde fietscoupé.

Re: rijtuigen I6-I10-I11

Geplaatst: 06 dec 2021, 08:54
door Terminus
jan_olieslagers schreef: 05 dec 2021, 19:51
I10:
==
Norm/concept: Belgische versie van de UIC/Z. Mechanisch gelijkend op I6, maar met middengang en "salon"indeling.
Bouwer: ?
In dienst: 1987
Uiterlijk kenmerk (dixit @Steve): "I6 heeft een rokje, bij de I10 is alles bloot"
Aantallen:
* 15 eerste klas (type A11), 66 plaatsen
* 45 tweede klas (type B11), 86 plaatsen
* 29 tweede klas met airco, type B11, 86 plaatsen
* van de 29 met airco werden er vier omgebouwd tot restaurantwagen en eentje tot bar/disco

Alle tweede klasse met airco zijn ook aangepast aan de hogesnelheidslijn (o.a. upgrade naar 200km/u, zie I6A). En sinds dit jaar hebben er ook enkele fietsplaatsen gekregen (= na het uitbreken van 16 zetels).

Minstens 1 van die rijtuigen met airco is trouwens al gesneuveld (na de ontsporing in regio-Luik van enkele jaren geleden).

Op Facebook las ik ergens dat men al bezig was met de schrapping/verkoop van de I10'en zonder airco (inclusief een foto van 3 rijtuigen), maar daar heb ik geen verdere info over.

Re: rijtuigen I6-I10-I11

Geplaatst: 06 dec 2021, 09:20
door Elias
De I10 rijtuigen zonder airco staan inderdaad te koop.
https://www.belgiantrain.be/nl/3rd-part ... rs-service

Re: rijtuigen I6-I10-I11

Geplaatst: 06 dec 2021, 10:51
door overweg13

Re: rijtuigen I6-I10-I11

Geplaatst: 06 dec 2021, 10:52
door 4017-4018
De bouwer van de I10 rijtuigen is het zelfde net als bij de I6

Re: rijtuigen I6-I10-I11

Geplaatst: 06 dec 2021, 19:09
door Terminus
Elias schreef: 06 dec 2021, 09:20 De I10 rijtuigen zonder airco staan inderdaad te koop.
https://www.belgiantrain.be/nl/3rd-part ... rs-service
Bedankt!
Er staan wel foute foto's in het dossier, nl. van een I10 met airco.
En op 1 van de foto's staat ook een I11 deels in beeld. Schoonheidsfoutje of misleiding..:)?
Over de "SNCB" en de "oui" (in de tabel) zullen we maar niet beginnen.

Re: rijtuigen I6-I10-I11

Geplaatst: 18 feb 2022, 10:16
door DDietzen
Hebben de I6-rijtuigen, afgezien van de 3 B'tjes met fietsafdeling die hierboven werden genoemd, geen bagageruimte?
En hebben de I10-rijtuigen helemaal geen multifunctionele ruimte voor het stallen van bv. fietsen, bagage of rolstoelen?

Het ideaal van homogene rijtuigstammen dat door sommigen (waaronder mogelijk mijzelf, ik twijfel nog) wordt aangehangen, oa met het oog op de 'lamp deuren', wordt immers wat lastig te realiseren als I10 en het gros van I6 niet over een multifunctionele ruimte beschikt. Homogene stammen zijn leuk en handig voor de operatie, maar als de reiziger ineens op sommige treinen geen fiets meer op deftige wijze kan meenemen, zal die daar niet van gecharmeerd zijn.

Re: rijtuigen I6-I10-I11

Geplaatst: 18 feb 2022, 10:29
door Klassiekje
Er zijn net een aantal I10-rijtuigen aangepast (ik weet niet exact hoeveel) waar een aantal zitplaatsen zijn verwijderd om een fietsafdeling te creëeren.

Deze kan je herkennen aan de nieuwe bestickering.
Afbeelding

Re: rijtuigen I6-I10-I11

Geplaatst: 18 feb 2022, 10:35
door Shrek
Maar deze worden wel ingezet in samenstellingen met I11, om het gebrek aan dergelijke rijtuigen bij die reeks op te vangen. Homogene stammen zie ik niet snel gebeuren, al zeker niet met I6.

Re: rijtuigen I6-I10-I11

Geplaatst: 19 feb 2022, 16:34
door Terminus
DDietzen schreef: 18 feb 2022, 10:16 Hebben de I6-rijtuigen, afgezien van de 3 B'tjes met fietsafdeling die hierboven werden genoemd, geen bagageruimte?
En hebben de I10-rijtuigen helemaal geen multifunctionele ruimte voor het stallen van bv. fietsen, bagage of rolstoelen?

Het ideaal van homogene rijtuigstammen dat door sommigen (waaronder mogelijk mijzelf, ik twijfel nog) wordt aangehangen, oa met het oog op de 'lamp deuren', wordt immers wat lastig te realiseren als I10 en het gros van I6 niet over een multifunctionele ruimte beschikt. Homogene stammen zijn leuk en handig voor de operatie, maar als de reiziger ineens op sommige treinen geen fiets meer op deftige wijze kan meenemen, zal die daar niet van gecharmeerd zijn.
Bij I6-rijtuigen kan je als treinpersoneel in theorie altijd een coupé afsluiten. Homogene I6-stammen zijn momenteel niet meer planmatig voorzien. Een dergelijke samenstelling heeft waarschijnlijk te weinig zitplaatsen voor de meeste verbindingen.

Wel is er momenteel nog 1 trein die rijdt met een homogene I10-stam: een P-trein heen/terug tussen Brussel en Aalst.

Een homogene I10-stam is binnen een tweetal jaar geen optie meer: alle I10'en zonder airco gaan buiten dienst. Enkel die met airco blijven dus over, maar daarvan bestaat geen eerste klasse-versie.

Re: rijtuigen I6-I10-I11

Geplaatst: 05 jun 2022, 11:30
door thejay
Ik had gisteren een I11 op de IC541 en daarin waren nieuwe displays aangebracht (maar ze werkten nog niet). De oude reisinfo boven de deuren werkte eveneens niet.

Re: rijtuigen I6-I10-I11

Geplaatst: 05 jun 2022, 18:10
door Portbou
jan_olieslagers schreef: 05 dec 2021, 19:51 I6:
==
...
* deze 15 slaaprijtuigen zouden intussen verkocht zijn?
Een aantal van deze I6Bc-ligrijtuigen zijn in Tsjechië terechtgekomen, bij RegioJet. Maar heb niet het idee dat die er veel mee gedaan hebben.
https://www.vagonweb.cz/fotogalerie/CZ/ ... p?&lang=en

Re: rijtuigen I6-I10-I11

Geplaatst: 05 jun 2022, 19:57
door desirootje
Portbou schreef: 05 jun 2022, 18:10
jan_olieslagers schreef: 05 dec 2021, 19:51 I6:
==
...
* deze 15 slaaprijtuigen zouden intussen verkocht zijn?
Een aantal van deze I6Bc-ligrijtuigen zijn in Tsjechië terechtgekomen, bij RegioJet. Maar heb niet het idee dat die er veel mee gedaan hebben.
https://www.vagonweb.cz/fotogalerie/CZ/ ... p?&lang=en
zou dat mss een deel van de voertuigen zijn die european sleeper wou gebruiken, mss dat ze niet voldoen aan hun eisen of niets willen doen totdat ze de rest van hun vloot kunnen kopen en in handen krijgen? Zij zouden toch samenwerken met regiojet?