bang op de trein

Alles over reizigerstreinen in België.
joverwimp
Berichten: 491
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

bang op de trein

Bericht door joverwimp »

Op dit forum zijn vooral mannen aktief. Hieronder de ervaringen van (jonge) vrouwen.
(https://www.bruzz.be/veiligheid/bang-op ... 2022-01-20)


Onveiligheidsgevoel op de trein: Romi Verhaeghe, Kato Dalle, Katia Warny en Véronique Mertens getuigen.
Een getuigenis van een Brusselse vrouw die werd lastiggevallen op de trein, krijgt op sociale media heel wat bijval. Zeker op de late treinen voelen vrouwen zich onveilig en alleen. “Conducteurs komen 's avonds vaak niet meer langs, maar net dan is het nodig.” BRUZZ sprak vier vrouwen over hun ervaringen, en wat de NMBS eraan kan doen.

De post op sociale media gaat over een incident dat zich voordeed op woensdagavond, tussen 22 en 23 uur. Romi Verhaeghe, een Nederlandstalige Brusselse vrouw van 25, beleidsondersteuner in een lagere school, is op de terugweg van Diest. “In de eerste wagon waar ik opstapte, waren er mannen aan het roken: de tabak lag op tafel, heel de wagon hing vol rook en de mannen waren dronken. Bij het voorbijlopen riepen ze iets onverstaanbaars naar mij. Toen ik in de volgende wagon aankwam, zat er dan weer een louche type ineengezakt met bloedvlekken op zijn tafeltje. Ik zocht een vrouw om bij te zitten, maar vond die niet, en heb me dan bij een mannelijke leeftijdsgenoot gezet die er in mijn ogen ‘betrouwbaar’ uitzag; niet omdat hij blank was, maar omdat hij gewoon een boek zat te lezen in plaats van te roken of bloeden…"

"Uiteindelijk heeft de conducteur de andere deuren dicht gehouden in Brussel-Centraal, zodat ik alleen kon afstappen"

"Toen deze jongen in Aarschot afstapte, kwam er plots een van de louche mannen die ik eerder voorbijstak, naar me toe. Hij ging meteen bij mij zitten en stelde me heel wat vragen: waar woon je, hoe heet je, waar moet je naartoe, hoe oud ben je, heb je een vriendje, mag ik je sociale media account hebben….Ik was vriendelijk maar liet uitschijnen dat ik geen interesse had. Hij bleef zitten en vroeg of ik bang was voor hem en of ik wou dat hij wegging. Ik zei ja, maar hij lachte en bleef toch gewoon zitten. Hij vroeg me of ik ook in Brussel-Centraal af moest stappen en toen ik aarzelend ja zei, kreeg ik meteen spijt.”

"Toen ik na een tijdje zei dat hij zijn mondmasker moest opzetten, werd hij plots heel agressief. Hij zei dat iedereen recht had om de trein te nemen, van welke nationaliteit dan ook. ‘Jij bent een racist’, zei hij, ‘ik kom hier gewoon wat babbelen en jij wijst mij af en zegt me dat ik een masker moet dragen…’ Toen we stopten in Brussel-Noord, zwaaide hij naar een man op het perron die opstapte en ook bij mij kwam zitten. Ik zat nog steeds alleen in die wagon met deze (nu twee) louche mannen. Ze beginnen te babbelen en wanneer deze tweede man mij ook iets vraagt, verzamel ik al mijn moed die ik nog heb, sta ik op en ga ik zo snel als ik kan de conducteur zoeken, die nog geen enkele keer gepasseerd was en in 1ste klas zat. Ik begon meteen te huilen, van ontlading - ik had me bijna een uur lang onveilig gevoeld."

Deuren gesloten
"De conducteur was heel vriendelijk en vroeg of er iemand iets gedaan had. Ik zei van niet, maar gaf wel aan dat ik me zeer onveilig voelde en de mannen zeer opdringerig waren. Uiteindelijk heeft hij ervoor gezorgd dat de deuren van de trein dicht waren in Brussel-Centraal toen ik afstapte, zodat ik alleen de roltrap naar boven kon nemen. Want ik was echt bang dat de mannen mij zouden volgen omdat ze ook daar af moesten stappen. Ik moest hierna nog de metro nemen, maar heb de mannen gelukkig niet meer gezien.”

Romi vindt het belangrijk deze getuigenis te delen. "Omdat ik ook wel in de war ben over of ik niet overgereageerd heb. Maar als ik er goed over nadenk, denk ik dat elke jonge vrouw zich onveilig had gevoeld in deze situatie", schrijft ze verder. "En ik zou zo graag de trein willen nemen ‘s avonds laat, mijn koptelefoon opzetten en in slaap vallen tegen het raam, of voor school werken op mijn laptop. Maar ik denk dat velen kunnen bevestigen dat dit als vrouw gewoon geen optie is, want ik ben bang dat ze die zouden stelen.”

Kato Dalle: 'Geen begrip van conducteur'
Romi is niet alleen met deze getuigenis. Op sociale media krijgt ze heel wat bijval, vooral van vrouwen die zich herkennen in de situatie. Zo ook Kato Dalle (26) uit Sint-Gillis. “Ik heb zoiets al vaak meegemaakt”, zegt ze. “Bijna altijd als ik de laatste trein naar huis neem, zijn er bepaalde mannen op de trein waardoor ik niet meer op ‘t gemak een boek kan lezen. En net als Romi durf ik er geen gsm of laptop bij te nemen. Begin december gebeurde het op de laatste trein van Gent naar Brussel. Ik had ze al zien staan op het perron, met blikjes bier, rond te kijken. Op dergelijke momenten denk ik al meteen welke wagon ik moet nemen om me toch veilig te voelen, iets wat ik nu standaard toe. De trein kwam toe, het was helaas een hele korte, en jawel, ze kwamen rond mij in de wagon zitten. Ook al zeiden ze nog niks, toch was het al heel intimiderend – het kan soms echt in houdingen of in bepaalde blikken zitten."


'Het kan soms echt in houdingen of in bepaalde blikken zitten.'

KATO DALLE
"Omdat dit al zoveel meegemaakt heb, ben ik bijna meteen rechtgestaan, nog voor ze iets konden zeggen, en in 1ste klas gaan zitten. Toen de conducteur daar langs kwam, had ik gehoopt op begrip, maar dat had hij totaal niet. Hij was heel arrogant en neerbuigend snauwde hij naar mij: ‘dan moet je in het vervolg maar meteen een ticketje voor eerste klasse kopen’, waarna hij wegwandelde. Ik voelde me heel klein toen, een onnozele trien, en net als Romi had ik het gevoel dat ik overreageerde.”

Katia Warny: 'Het beperkt me'
Ook Katia Warny (43) maakte dit soort taferelen al mee, al dateren haar ervaringen al van wat langer geleden. “Een jaar of vijf, zes geleden ging ik ‘s morgens na een nachtje stappen in Brussel naar huis, in Leuven. Een groepje van 4 of 5 zwart-Afrikaanse mannen stapte ook op, maar in een andere wagon. Ze waren niet meer piepjong, zo rond de 25 of 26 en leken me ook niet dronken. Een van hen kwam vervolgens bij me zitten en stelde allerlei vragen: 'Waar ga je naartoe, heb je een vriend, wat is je telefoonnummer,...' Van zodra ik zei dat ik geen telefoonnummer wilde geven, reageerde hij heel agressief. ‘Ben ik niet goed genoeg misschien? Racist! Enzovoort'."


'Wanneer ik jonge meisjes ineen zie krimpen als ze lastiggevallen worden, ga ik altijd naast hen zitten.'
"Er was al die tijd geen conducteur te zien, dus ik wist echt niet wat ik moest doen, want wat als hij mee zou afstappen? Ik ben toen toch afgestapt en de lift ingesprongen, dus het is goed afgelopen. Maar dit soort voorvallen houdt me steeds meer tegen om nog alleen naar huis te gaan. Het begint me echt te beperken, en ik ben 43, wat moet dat niet zijn voor een meisje van 19? Daarom ga ik altijd naast hen zitten, wanneer ik jonge meisjes ineen zie krimpen als ze lastiggevallen worden, en vraag ik hen of die man hen stoort. Een keer zei een man ‘Waar moei je je mee?’, maar toen antwoordde ik dat hij haar ook niet bepaald gevraagd had of ze een babbel wilde doen.”

Véronique Mertens: 'Doe of ik hen niet versta'
Ook Véronique Mertens (28) ten slotte, kan terugblikken op nare treinervaringen. “Zeker één keer per maand gebeurt zoiets”, zegt ze. “En ook ik pas er mijn gedrag voor aan. Als ik bijvoorbeeld een vriendin in Gent ga bezoeken, blijf ik slapen omdat ik weet dat er na 22 uur rare mensen op de trein zitten. Maar ook in het station voel ik me onveilig. Zo had ik na een weekendje Ardennen mijn aansluiting in Brussel-Zuid gemist, en moest ik een uur wachten. Het was al na 22 uur en toen Sams Café (nu Prêt à Manger, red.) dichtging, had ik echt schrik. Mijn ouders zijn me toen komen halen, en toen ik via Horta naar buiten liep, zag ik al die blikken van mensen die gedronken hadden...ik voelde me echt een prooi."

'Als je er niet op ingaat, worden ze sowieso agressief.'
Véronique heeft er vaak last van, naar eigen zeggen omdat ze klein, fragiel en blond is. “Ze hebben de indruk dat ik een barbie ben die er wel voor open zal staan. Het begint altijd heel vriendelijk en ik heb ook effectief moeite om te zeggen: ‘Ga weg’. Maar als je er niet op ingaat, worden ze sowieso agressief. Daarom doe ik nu alsof ik geen Nederlands, Frans of Engels versta, en het probleem is opgelost. Mijn Balkan-trekken geven die claim blijkbaar wat geloofwaardigheid (lacht).

En nu?
Wat moet er gebeuren om dit te vermijden? “Een mentaliteitswijziging bij de mensen zelf,” stelt Véronique, “laat ons gewoon met rust. Maar de NMBS zou ook wel de controles mogen opvoeren. In de stations is het vooral overdag dat ik politie zie, dan voel ik me wel echt veiliger.”

Kato kijkt vooral naar Securail, de veiligheidsdienst van de NMBS, “want ik snap dat de conducteur ‘s avonds laat niet meer langs wil komen om bepaalde confrontaties niet meer aan te moeten gaan. Twee conducteurs per trein zou daarom al helpen, net als een beetje begrip van hen - áls er dan zoiets voorvalt.”

Ook Romi, die de met de Facebookpost het vuur aan de lont stak, wil dat de NMBS haar verantwoordelijkheid neemt. “Ik snap dat ze niet altijd iets zeggen van incorrect gedragen mondmaskers en zo. Maar als je ziet dat er een jong meisje opstapt, terwijl er verderop gasten opvallen in negatieve zin en sigaretten zitten te roken in de wagon, lijkt het me toch wel nuttig om eens langs te gaan. En ja, twee conducteurs op een trein lijkt me ook voor hen een meerwaarde.”

'Conducteurs hebben heel wat taken'
Gecontacteerd rond dit voorval, laat de NMBS weten dat op de langere treinen er sowieso twee conducteurs zijn. “Maar die conducteurs hebben heel wat taken op de trein, en zijn daarom niet altijd in de wagon”, zegt woordvoerder Bart Crols. “Daarom, als iemand dringend nood heeft aan hulp, kan hij of zij die de conducteur altijd zelf opzoeken. Of men kan het noodnummer van Securail bellen (0800/30.230), dat 24/7 beschikbaar is.”

Dat conducteurs ‘s avonds niet meer zouden controleren om confrontaties te vermijden, ontkent Crols. “Onze mensen controleren wanneer ze dienst hebben.” Of het oogluikend wordt toegestaan dat conducteurs ‘s avonds laat niet meer controleren? “Absoluut niet! Ook zij kunnen trouwens Securail bellen als ze dat nodig achten.” Die veiligheidsdienst van de Belgische spoorwegen patrouilleert sowieso ook op sommige lijnen, ook ‘s avonds. “Al kunnen zij, met 3800 treinen per dag, natuurlijk niet overal aanwezig zijn.”

Geen precieze cijfers
Of er een evolutie zit in het aantal incidenten? Dat is moeilijk te zeggen omdat er heel vaak geen aangifte wordt gedaan, en de categorie waaronder dit valt niet altijd duidelijk is. Wel wordt bijgehouden hoe vaak Securail gebeld wordt. In 2018: was dat 8.008 keer, in 2019 7.032 en in 2020 nog maar 5.497, weliswaar het eerste coronajaar. “Dat is wel alles samen: hier vallen dus ook zaken onder zoals overlast, diefstal, agressie, maar ook mensen die verkeerdelijk naar dit nummer bellen voor inlichtingen rond de uurregeling", aldus Crols.

Precieze cijfers zijn er dus niet, maar dat het een breed gedeeld probleem betreft, bewijzen de vele reacties en getuigenissen, en de onmacht over hoe hiermee verder om te moeten gaan. “Nu gaat het wel”, zegt Romi, “maar ik moet die trein elke week nemen. En ik vraag me nu af: ‘wat ga ik anders doen? Hoe voorkom ik dat zoiets weer gebeurt?"
jan_olieslagers
Berichten: 3476
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: bang op de trein

Bericht door jan_olieslagers »

En ik vraag me nu af: ‘wat ga ik anders doen? Hoe voorkom ik dat zoiets weer gebeurt?
Bij het opstappen zwaaien naar de TBG (dat kan zijn om aan te geven dat er nog een ticket dient gekocht) en dan aandringen dat zij/hij bij u blijft, voorzover mogelijk, de rest van uw traject? In plaats van wat te zitten soezen in de eerste klasse, of gezellig te gaan kletsen met de TB? Maar ik kan me voorstellen dat sommige TBG net zo bang zijn als sommige reizig(st)ers.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5287
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: bang op de trein

Bericht door Steve »

jan_olieslagers schreef: 21 jan 2022, 11:01
En ik vraag me nu af: ‘wat ga ik anders doen? Hoe voorkom ik dat zoiets weer gebeurt?
Bij het opstappen zwaaien naar de TBG (dat kan zijn om aan te geven dat er nog een ticket dient gekocht) en dan aandringen dat zij/hij bij u blijft, voorzover mogelijk, de rest van uw traject? In plaats van wat te zitten soezen in de eerste klasse, of gezellig te gaan kletsen met de TB? Maar ik kan me voorstellen dat sommige TBG net zo bang zijn als sommige reizig(st)ers.
De TBG zien en vinden op het perron is niet bepaald evident in veel omstandigheden (donker, lange samenstelling, perron met een bocht...) en het kan ook enkel een oplossing zijn als je al problemen vermoedt op het moment van opstappen. Als je tijdens de rit plots lastig gevallen wordt, is het een heel ander verhaal om de TBG op te zoeken. Wat al helemaal geldt als de trein samengesteld is uit meerdere treinstellen (buiten MS96) en de TBG in een ander stel zit, of als hij/zij bijvoorbeeld in een stuurpost of ander dienstcompartiment zit.
Paul
Berichten: 1281
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: bang op de trein

Bericht door Paul »

Is er in de meeste treinen niet een knop waarmee je de TBG kunt roepen? Ik bedoel niet de noodrem, maar een knop ernaast?
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
jan_olieslagers
Berichten: 3476
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: bang op de trein

Bericht door jan_olieslagers »

het kan ook enkel een oplossing zijn als je al problemen vermoedt op het moment van opstappen
Ja inderdaad, maar dat is toch precies het verhaal dat hier verteld wordt?
Als je tijdens de rit plots lastig gevallen wordt, is het een heel ander verhaal om de TBG op te zoeken.
Precies daarom verwacht ik van de TBGs dat ze zich tijdens de hele rit af en toe laten zien in de hele trein. Wat allesbehalve algemeen gebruikelijk is.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5287
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: bang op de trein

Bericht door Steve »

jan_olieslagers schreef: 21 jan 2022, 11:37
het kan ook enkel een oplossing zijn als je al problemen vermoedt op het moment van opstappen
Ja inderdaad, maar dat is toch precies het verhaal dat hier verteld wordt?
Er komen uiteenlopende situaties aan bod. En dan nog: enige twijfel hebben bij het zien langsflitsen van potentieel louche personen in een rijtuig op het perron is nog iets helemaal anders dan daadwerkelijk lastig gevallen worden op het moment dat je al neerzit.
jan_olieslagers schreef: 21 jan 2022, 11:37
Als je tijdens de rit plots lastig gevallen wordt, is het een heel ander verhaal om de TBG op te zoeken.
Precies daarom verwacht ik van de TBGs dat ze zich tijdens de hele rit af en toe laten zien in de hele trein. Wat allesbehalve algemeen gebruikelijk is.
Dat ben ik helemaal met je eens, het valt me op dat TBG's de laatste jaren véél minder structureel passeren (laat staan controleren) dan vroeger. Ik vermoed dat dit te maken heeft met terughoudendheid door de toename van veiligheidsincidenten en recentelijker ook corona. Ik kan helemaal begrijpen dat TBG's zich zelf niet altijd veilig voelen, maar minder passeren geeft mensen met minder goede ideeën alleen maar meer ruimte en maakt het probleem dus erger voor iedereen, de collega-TBG's inclusief.
pietje
Berichten: 630
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: bang op de trein

Bericht door pietje »

Ik vind dat voor dit soort problemen er veel harder moet opgetreden worden.
Als er bij zo'n probleemritten stelselmatig beveiligers worden ingezet, raken de "daders" snel ontmoedigd en wordt de trein een veel veiliger plek.

Maar dat is een groot maatschappelijk probleem: dat niet elke publieke ruimte "veilig" gemaakt wordt.
Zeker in de grote steden geeft men het "krapuul" veel te veel vrije ruimte.
We moeten stoppen met dit te aanvaarden, maar dan moeten eerst de politiek en het gerecht mee zijn.
De mensen aan de basis (politie, Securail,...) zijn ook vragende partij, maar hebben geen zin in vechtpartijen als de daders achteraf toch vrijuit gaan.
jan_olieslagers
Berichten: 3476
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: bang op de trein

Bericht door jan_olieslagers »

Helemaal akkoord, @pietje, maar dat is een politieke kwestie, heeft niet meer echt met het spoorbedrijf te maken. Het punt stelt zich inderdaad in de hele samenleving.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
jens123
Berichten: 223
Lid geworden op: 29 okt 2009, 19:26

Re: bang op de trein

Bericht door jens123 »

Inderdaad vooral de verpaupering van de maatschappij is een oorzaak van deze problemen. In de 10 jaar dat ik tbg ben heb ik het enorm zien achteruit gaan en is het nog nooit zo slecht geweest als nu. Het respect is soms heel ver te zoeken…
Dwarsligger
Berichten: 25
Lid geworden op: 02 nov 2021, 15:33
Locatie: Sint-Katelijne-Waver

Re: bang op de trein

Bericht door Dwarsligger »

Mij valt bij het nemen van late treinen op dat er grofweg twee soorten treinbegeleiders zijn.
De ene treinbegeleider beschouwt de weinig bezette trein als een voordeel om grondig de vervoersbewijzen te controleren. Ik kan me inbeelden dat het eenvoudiger is nieuwe gezichten te herkennen in rijtuigen met veel lege plaatsen. De treinbegeleider wandelt bijgevolg meerdere keren door het treinstel, en controleert iedere opgestapte reiziger.
De andere treinbegeleider trekt zich oftewel terug in de eerste klas, of trekt de deur van de lege stuurpost achter zich dicht en laat zich tot het volgende station niet zien (ik spreek hier uit ondervinding in een Desiro).

Ik wil geen ongenuanceerde uitspraken doen over de werkethiek van sommige TBG's, daar ik niet weet wat er volgens de functieomschrijving van hen verwacht wordt. Mag hij/zij zich voor langere tijd terugtrekken in een wagon of stuurpost zonder de trein verder te controleren? Ik kan enkel concluderen dat treinbegeleider nummer twee uit dit voorbeeld het onveiligheidsgevoel van de reizigers véél minder zal verlichten.
desirootje
Berichten: 633
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: bang op de trein

Bericht door desirootje »

Dwarsligger schreef: 21 jan 2022, 15:21 Mij valt bij het nemen van late treinen op dat er grofweg twee soorten treinbegeleiders zijn.
De ene treinbegeleider beschouwt de weinig bezette trein als een voordeel om grondig de vervoersbewijzen te controleren. Ik kan me inbeelden dat het eenvoudiger is nieuwe gezichten te herkennen in rijtuigen met veel lege plaatsen. De treinbegeleider wandelt bijgevolg meerdere keren door het treinstel, en controleert iedere opgestapte reiziger.
De andere treinbegeleider trekt zich oftewel terug in de eerste klas, of trekt de deur van de lege stuurpost achter zich dicht en laat zich tot het volgende station niet zien (ik spreek hier uit ondervinding in een Desiro).

Ik wil geen ongenuanceerde uitspraken doen over de werkethiek van sommige TBG's, daar ik niet weet wat er volgens de functieomschrijving van hen verwacht wordt. Mag hij/zij zich voor langere tijd terugtrekken in een wagon of stuurpost zonder de trein verder te controleren? Ik kan enkel concluderen dat treinbegeleider nummer twee uit dit voorbeeld het onveiligheidsgevoel van de reizigers véél minder zal verlichten.
ook al eens meegemaakt, op de laatste trein van Kortrijk naar Denderleeuw, was een MR96 en ik had een fiets bij. Ik kon de TBG niet vinden, dus zette mijn fiets naast de bagageruimte. Ik vond hem uiteindelijk aan het andere uiteinde van de trein en legde hem de situatie uit en dat ik mijn fiets had vastgemaakt met mijn fietsslot aan de leuning op de gang, zodat niemand hem kon stelen en hij niet kon omvallen. Die zei dat dat goed was en in de eerste klasse mocht gaan zitten, dan liep hij de stuurpost in bij de TB en heb ik hem heel die rit niet gezien.
Freken
Berichten: 140
Lid geworden op: 17 mar 2018, 21:33
Locatie: FDR

Re: bang op de trein

Bericht door Freken »

Dwarsligger schreef: 21 jan 2022, 15:21 Ik wil geen ongenuanceerde uitspraken doen over de werkethiek van sommige TBG's, daar ik niet weet wat er volgens de functieomschrijving van hen verwacht wordt. Mag hij/zij zich voor langere tijd terugtrekken in een wagon of stuurpost zonder de trein verder te controleren? Ik kan enkel concluderen dat treinbegeleider nummer twee uit dit voorbeeld het onveiligheidsgevoel van de reizigers véél minder zal verlichten.
Ik ga hier geen afbreuk doen aan het feit dat er van TBGs inderdaad verwacht worden dat ze controles uitvoeren of zich door de trein begeven, maar is het nu echt de taak van een boordchef om het onveiligheidsgevoel in zijn trein aan te pakken? Ik kan er wel degelijk begrip voor opbrengen dat er er op bepaalde relaties (waar veelvuldig verbale en fysieke agressie plaatsvindt) gekozen wordt door het personeel om geen controle meer uit te voeren. Zeker als de NMBS het vertikt om extra veiligheidspersoneel of stationspersoneel in te schakelen terwijl zij zeer goed weten op welke treinen het vaak misloopt, en de alsmaar meer leeglopende kaders bij de spoorwegpolitie helpen daarbij ook niet.

Laat mij duidelijk zijn dat dit absoluut geen positieve evolutie is voor de reiziger en alle respect voor het personeel dat soms eigen lijf en leden, zonder assistentie of met politiediensten die weigeren tussen te komen, riskeert om toch maar een controle uit te voeren. Maar als alle andere veiligheidsmechanismes keer op keer falen mag het niet de rol zijn van de boordchef om solo slim sheriff te spelen voor alles wat er aan boord gebeurt. Er mag uiteraard wel verwacht worden dat hij of zij zichtbaar aanwezig is in de trein, dat moet toch een minimum vereiste zijn en blijven.
jan_olieslagers
Berichten: 3476
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: bang op de trein

Bericht door jan_olieslagers »

Inderdaad, het mag zeker niet de bedoeling zijn de TBGs hier als zondebok aan de schandpaal te nagelen. Nogmaals, het is een probleem van de hele samenleving, het zou heel oneerlijk zijn om enkel de TBGs als "schuldig" of "tekortkomend" af te schilderen. Zij zijn tenslotte slechts het voetvolk, en moeten, zo goed en zo kwaad als het kan, de tekortkomingen van hogerop proberen goed te maken.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5287
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: bang op de trein

Bericht door Steve »

Freken schreef: 21 jan 2022, 16:39 Er mag uiteraard wel verwacht worden dat hij of zij zichtbaar aanwezig is in de trein, dat moet toch een minimum vereiste zijn en blijven.
Ik denk dat dit de sleutel is. Zelfs zonder actief te controleren laat staan (zelf) tussen te komen bij problemen doet de zuivere aanwezigheid al heel veel, reizigers voelen de menselijke aanwezigheid en je hebt een zeer goed geïnformeerd extra paar ogen om indien nodig de juiste diensten te contacteren. Helaas lijkt ook het rondje door de trein sterk te verminderen ten voordele van het plaatsnemen in eerste klas of een dienstcompartiment. Dit allemaal zonder enige veralgemening, er zijn hopen TBG die dit wel actief blijven doen en zij krijgen al m'n respect en erkenning.
CursorX
Berichten: 333
Lid geworden op: 03 apr 2011, 22:17

Re: bang op de trein

Bericht door CursorX »

Men zegt nu zowel op tv als in dit artikel dat bij lange treinen 2 treinbegeleiders worden ingezet. 't Zal het laatste jaar in elk geval niet geweest zijn. Ik rij als bestuurder meerdere malen per week de relatie Oostende - Eupen, toch best uit de kluiten gewassen treinen, en ik kan me bijna niet herinneren wanneer er nog eens 2 treinbegeleiders mee waren hoor, op enkele uitzonderingen na...
Plaats reactie