bang op de trein

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22477
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: bang op de trein

Bericht door Steven »

Daar zit corona voor een stuk tussen. Zelfs Beneluxtreinen rijden tegenwoordig regelmatig met maar 1 treinbegeleider. De mensen van het internationaal verkeer springen in voor het binnenlands verkeer te Brussel zuid wegens de grote uitval van collega’s.
CursorX
Berichten: 333
Lid geworden op: 03 apr 2011, 22:17

Re: bang op de trein

Bericht door CursorX »

Steven schreef: 21 jan 2022, 20:02 Daar zit corona voor een stuk tussen. Zelfs Beneluxtreinen rijden tegenwoordig regelmatig met maar 1 treinbegeleider. De mensen van het internationaal verkeer springen in voor het binnenlands verkeer te Brussel zuid wegens de grote uitval van collega’s.
Klopt, maar men heeft er ook wel een handje van weg om alles weg te moffelen onder het mom van Corona. Regelmatig worden en werden 2e treinbegeleiders ergens anders ingezet om toch maar iemand verlof te kunnen geven. En neen niet omdat dat leuk is, maar omdat die persoon dan waarschijnlijk de enige is van heel het depot dat verlof kan nemen.
Natuurlijk komt Corona goed uit om het structureel personeelstekort bij treinbegeleiders weg te moffelen.
Davy
Berichten: 642
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: bang op de trein

Bericht door Davy »

Er was met corona een tijd waarin er weinig controles waren, maar mijn indruk is dat er de laatste tijd weer meer wordt gecontroleerd in de treinen en ook Securailcontrole op de perrons waarbij al naar vervoersbewijzen wordt gevraagd.
Vandaag een vijftal treinen genomen, in iedere trein minstens 1 keer controle gehad.
groentje
Berichten: 7256
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: bang op de trein

Bericht door groentje »

Sociale controle doet al veel, maar net dat ontbreekt vaak in de kleine uurtjes. Maar natuurlijk kan een treinbegeleider alleen geen bende zatlappen aan die boel zoeken...
TimJ36
Berichten: 369
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: bang op de trein

Bericht door TimJ36 »

Dit artikel zou een aanzet voor de NMBS moeten zijn om iets aan het onveiligheidsgevoel in de treinen en stations te doen, dus met name meer personeel. In het artikel lees ik alleen maar wat ontkenningen, en het gekende devies 'bel Securail', maar dat lost structureel niets op...

Ik merk vooral problemen op in de stations, en steeds vroeger op de avond. De overlast is dan het bevuilen van de stations, roken in het station, drugs, vandalisme, rondhangen. Iedere week opnieuw, maar geen enkele actie om er iets aan te doen.
ronny
Berichten: 535
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:48
Locatie: Ramsel

Re: bang op de trein

Bericht door ronny »

TimJ36 schreef: 22 jan 2022, 11:23 Dit artikel zou een aanzet voor de NMBS moeten zijn om iets aan het onveiligheidsgevoel in de treinen en stations te doen, dus met name meer personeel. In het artikel lees ik alleen maar wat ontkenningen, en het gekende devies 'bel Securail', maar dat lost structureel niets op...

Ik merk vooral problemen op in de stations, en steeds vroeger op de avond. De overlast is dan het bevuilen van de stations, roken in het station, drugs, vandalisme, rondhangen. Iedere week opnieuw, maar geen enkele actie om er iets aan te doen.
Dit is vooral een financieel probleem dus is de vraag minder treinen laten rijden zodat er budget is voor meer veiligheid?
groentje
Berichten: 7256
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: bang op de trein

Bericht door groentje »

Eenvoudige oplossingen zijn er inderdaad niet, vrees ik. En gezien de recente uitval is het inderdaad maar de vraag of een tweede tbg überhaupt wel haalbaar is...
jan_olieslagers
Berichten: 3476
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: bang op de trein

Bericht door jan_olieslagers »

ronny schreef: 22 jan 2022, 12:01
TimJ36 schreef: 22 jan 2022, 11:23 Dit artikel zou een aanzet voor de NMBS moeten zijn om iets aan het onveiligheidsgevoel in de treinen en stations te doen, dus met name meer personeel. In het artikel lees ik alleen maar wat ontkenningen, en het gekende devies 'bel Securail', maar dat lost structureel niets op...

Ik merk vooral problemen op in de stations, en steeds vroeger op de avond. De overlast is dan het bevuilen van de stations, roken in het station, drugs, vandalisme, rondhangen. Iedere week opnieuw, maar geen enkele actie om er iets aan te doen.
Dit is vooral een financieel probleem dus is de vraag minder treinen laten rijden zodat er budget is voor meer veiligheid?
Niet helemaal akkoord. Op de trein geldt het wel, maar stations zijn openbare ruimte en dus is het aan de gemeentelijke overheid om daar wet en orde te doen naleven. Alweer (net als bij het sanitair) vinden de gemeentelijke overheden het maar al te gemakkelijk om hun verplichtingen en de bijhorende kosten aan het spoorbedrijf op te solferen.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
TimJ36
Berichten: 369
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: bang op de trein

Bericht door TimJ36 »

jan_olieslagers schreef: 22 jan 2022, 12:15 Niet helemaal akkoord. Op de trein geldt het wel, maar stations zijn openbare ruimte en dus is het aan de gemeentelijke overheid om daar wet en orde te doen naleven. Alweer (net als bij het sanitair) vinden de gemeentelijke overheden het maar al te gemakkelijk om hun verplichtingen en de bijhorende kosten aan het spoorbedrijf op te solferen.
Veiligheid in de treinstations is toch een taak van de NMBS? Niet tegenstaande dat de lokale politie of gemeenschapswachten samenwerken met de NMBS om veilige stations te faciliteren, maar dat is toch niet hun kerntaak?
TB_worden
Berichten: 294
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Re: bang op de trein

Bericht door TB_worden »

groentje schreef: 22 jan 2022, 12:11 Eenvoudige oplossingen zijn er inderdaad niet, vrees ik. En gezien de recente uitval is het inderdaad maar de vraag of een tweede tbg überhaupt wel haalbaar is...
Er is m.i. een eenvoudige, maar peperdure oplossing: elk station uitrusten met poortjes zodat de trein niet meer voor iedereen, maar voor betalende klanten is. Dat is al een eerste, grondige filter. Als je daarna nog inzet op veiligheid in de niet-publiek toegankelijke zones heb je al een tweede filter.

Het crapuul moet je zo ver mogelijk van de trein zelf weg houden, want in een rijdende trein hebben ze sowieso al vrij spel en dan moet je nog hopen dat er in het eerstvolgende station securail- of politiepersoneel is.
rvdborgt
Berichten: 4307
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: bang op de trein

Bericht door rvdborgt »

TB_worden schreef: 22 jan 2022, 13:17 Er is m.i. een eenvoudige, maar peperdure oplossing: elk station uitrusten met poortjes zodat de trein niet meer voor iedereen, maar voor betalende klanten is. Dat is al een eerste, grondige filter. Als je daarna nog inzet op veiligheid in de niet-publiek toegankelijke zones heb je al een tweede filter.

Het crapuul moet je zo ver mogelijk van de trein zelf weg houden, want in een rijdende trein hebben ze sowieso al vrij spel en dan moet je nog hopen dat er in het eerstvolgende station securail- of politiepersoneel is.
In Nederland kun je zien hoe goed die poortjes werken tegen het weghouden van schorem en tegen asociaal gedrag in de trein als er tegelijk in de trein weinig wordt gecontroleerd. Hint: niet.

Groetjes,
Rian
TimJ36
Berichten: 369
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: bang op de trein

Bericht door TimJ36 »

Belgische stations zijn de laatste jaren door Eurostation altijd ontwikkeld als open ontmoetingsplek, om daar nu poortjes te plaatsen druist toch volkomen in tegen die filosofie. Voorts vind ik die poortjes ook een belemmerende factor als je bijvoorbeeld de onderdoorgang doormoet zonder dat je een trein moet nemen, of gewoon even een broodje wil kopen in het station, dat gaat dan allemaal niet meer.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5287
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: bang op de trein

Bericht door Steve »

En bovendien is het uitrusten van (nagenoeg) alle stations met zulke poortjes een gigantisch project, met een kostprijs waarvoor je wellicht vele jaren extra veiligheidspersoneel kunt inzetten daar waar het echt nodig is. Ook veel hinder voor de modale klant, want onvermijdelijk zulke bepaalde kleinere toegangen moeten sluiten, zal het niet meer (zomaar) mogelijk zijn om een station te doorkruisen om naar de andere kant van een wijk/stad te gaan, of ontstaan er wachttijden op drukke/smalle plaatsen. Nog een probleem is dat het risico op spoorlopen verder toeneemt, want via het spoor hou je per definitie een vrije toegang tot het perron. Je zou kunnen beginnen met de grotere stations (wetend dat de meeste ritten toch van en naar zo'n station lopen), maar ook dan blijft een enorme klus voor een relatief beperkt effect als het aankomt op het weren van ongewenste gasten.
jan_olieslagers
Berichten: 3476
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: bang op de trein

Bericht door jan_olieslagers »

In Nederland kun je zien hoe goed die poortjes werken tegen het weghouden van schorem en tegen asociaal gedrag in de trein als er tegelijk in de trein weinig wordt gecontroleerd. Hint: niet.
Is er ook een vergelijking mogelijk met de Brusselse metro? Die hebben ook poortjes, tenslotte, en wel voor toegang tot de perrons, in tegenstelling tot toegang tot het station.
Belgische stations zijn de laatste jaren door Eurostation altijd ontwikkeld als open ontmoetingsplek, om daar nu poortjes te plaatsen druist toch volkomen in tegen die filosofie.
Tsja, als men die filosofie per sé wil aanhouden dan moet men ook bereid zijn er de kosten van te dragen.
Voorts vind ik die poortjes ook een belemmerende factor als je bijvoorbeeld de onderdoorgang doormoet zonder dat je een trein moet nemen, of gewoon even een broodje wil kopen in het station, dat gaat dan allemaal niet meer.
Dat schijnt in NL ook problematisch te zijn, hier en daar, naar ik op andere forums verneem. Het lijkt me duidelijk dat áls men poortjes invoert dat ze dan enkel de perrons mogen afschermen, niet de stations als dusdanig. Maar dat maakt het verhaal alleen maar nog duurder, natuurlijk. Toch zal men er niet onderuit kunnen, vroeg of laat; ten laatste bij het invoeren van treinen zonder personeel aan boord.

(op het gevaar af dat we nu belanden in een nevendiscussie over toegangspoortjes en/of treinen zonder boordpersoneel - discussies die reeds eerder werden gevoerd)
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
desirootje
Berichten: 633
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: bang op de trein

Bericht door desirootje »

jan_olieslagers schreef: 22 jan 2022, 14:23 Dat schijnt in NL ook problematisch te zijn, hier en daar, naar ik op andere forums verneem. Het lijkt me duidelijk dat áls men poortjes invoert dat ze dan enkel de perrons mogen afschermen, niet de stations als dusdanig. Maar dat maakt het verhaal alleen maar nog duurder, natuurlijk. Toch zal men er niet onderuit kunnen, vroeg of laat; ten laatste bij het invoeren van treinen zonder personeel aan boord.
In elk station dat kleiner is dan Gent-Sint-Pieters zijn er maximum 2 tunnels/bruggen/overwegen om aan de overkant of op het perron te geraken, vaker maar 1. Waardoor je in elk station met een redelijke grootte opstoppingen gaat hebben om op het perron te geraken. Zo zou ik zelfs in een station zoals Ninove nadat de scholen gedaan zijn een opstopping verwachten. Grote stations met smalle tunnels zullen hetzelfde probleem hebben, zeker als er een overstap is, maar dan veel erger, ik denk aan Leuven, Aarschot, Aalst, Zottegem, Denderleeuw en Kortrijk, en de lijst gaat maar door. Er is een reden dat die poortjes normaal gezien in een grote open ruimte staan in metro stations ipv aan de trappen, maar in de meeste stations is dat de enige plaats waar je ze kan zetten zonder het station af te blokken voor doorgaande reizigers. Extra personeel lijkt me de enige optie, en daarbij dus ook extra geld.
Plaats reactie