bang op de trein

Alles over reizigerstreinen in België.
CursorX
Berichten: 333
Lid geworden op: 03 apr 2011, 22:17

Re: bang op de trein

Bericht door CursorX »

TimJ36 schreef: 26 jan 2022, 00:41 Naar analogie met het stadionverbod, een stationsverbod/treinverbod voor wie zich niet gedraagt?
Met dat verschil dat een stadionverbod heel goed te controleren valt, tickets scannen bij de ingang enzo... Bij een station is dit onmogelijk te controleren.
trainlovertje
Berichten: 2313
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: bang op de trein

Bericht door trainlovertje »

TimJ36 schreef: 26 jan 2022, 00:41 Naar analogie met het stadionverbod, een stationsverbod/treinverbod voor wie zich niet gedraagt?
Een rechter kan dit nu al opleggen, maar dat gebeurt slechts uiterst zeldzaam. En dat gaat weinig helpen, vrees ik.
jens123
Berichten: 223
Lid geworden op: 29 okt 2009, 19:26

Re: bang op de trein

Bericht door jens123 »

TimJ36 schreef: 26 jan 2022, 00:41 Naar analogie met het stadionverbod, een stationsverbod/treinverbod voor wie zich niet gedraagt?
Op de benelux hebben we er een die al tijden de trein neemt tussen Antwerpen en Breda. De man neemt altijd plaats in 1e klasse, heeft uiteraard geen ticket en is meestal onder invloed. Ook heeft hij vaak een 'shisha' apparaat bij wat hij gebruikt. Ook gewoon roken komt voor en hij misdraagt zich bovendien op vele andere manieren.
De man geeft wel altijd zonder probleem zijn ID Kaart zodat wij de nodige boetes kunnen uitschrijven. Hij is goed gekend, maar onmogelijk uit de trein te houden. En ik denk niet dat zoiets als een 'treinverbod' er veel aan zal veranderen, als dat al juridisch afdwingbaar is..
trainlovertje
Berichten: 2313
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: bang op de trein

Bericht door trainlovertje »

jens123 schreef: 26 jan 2022, 10:51
TimJ36 schreef: 26 jan 2022, 00:41 Naar analogie met het stadionverbod, een stationsverbod/treinverbod voor wie zich niet gedraagt?
Op de benelux hebben we er een die al tijden de trein neemt tussen Antwerpen en Breda. De man neemt altijd plaats in 1e klasse, heeft uiteraard geen ticket en is meestal onder invloed. Ook heeft hij vaak een 'shisha' apparaat bij wat hij gebruikt. Ook gewoon roken komt voor en hij misdraagt zich bovendien op vele andere manieren.
De man geeft wel altijd zonder probleem zijn ID Kaart zodat wij de nodige boetes kunnen uitschrijven. Hij is goed gekend, maar onmogelijk uit de trein te houden. En ik denk niet dat zoiets als een 'treinverbod' er veel aan zal veranderen, als dat al juridisch afdwingbaar is..
Volgende stap is opsluiting achter de tralies. Ooit kan dat er wel van komen, maar dan gaat hij (en jullie dus ook) nog even moeten 'volharden'.
rvdborgt
Berichten: 4307
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: bang op de trein

Bericht door rvdborgt »

trainlovertje schreef: 26 jan 2022, 12:57
jens123 schreef: 26 jan 2022, 10:51 Op de benelux hebben we er een die al tijden de trein neemt tussen Antwerpen en Breda. De man neemt altijd plaats in 1e klasse, heeft uiteraard geen ticket en is meestal onder invloed. Ook heeft hij vaak een 'shisha' apparaat bij wat hij gebruikt. Ook gewoon roken komt voor en hij misdraagt zich bovendien op vele andere manieren.
De man geeft wel altijd zonder probleem zijn ID Kaart zodat wij de nodige boetes kunnen uitschrijven. Hij is goed gekend, maar onmogelijk uit de trein te houden. En ik denk niet dat zoiets als een 'treinverbod' er veel aan zal veranderen, als dat al juridisch afdwingbaar is..
Volgende stap is opsluiting achter de tralies. Ooit kan dat er wel van komen, maar dan gaat hij (en jullie dus ook) nog even moeten 'volharden'.
Denk ik ook. Bij voldoende overtredingen en/of onbetaalde rekeningen komt hij een keer voor de rechter, al kan dat even duren. Op dit moment wordt een dossier opgebouwd met die herhaalde boetes. Daarbij is het handig als dat dossier zo compleet mogelijk is. Dus schrijf gewoon verder...

Groetjes,
Rian
pietje
Berichten: 630
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: bang op de trein

Bericht door pietje »

Tja, als we het als maatschappij normaal moeten vinden dat dit soort individuen eerst een tijdje hun gang mogen gaan alvorens er iets aan gedaan wordt, dan moeten we niet versteld staan dat mensen hun geloof in de politiek en justitie verloren hebben.

Tevens lijkt het mij nogal ontmoedigend dat je dit al bijna kunt voorspellen wanneer het opnieuw gebeurt en dat je daar een hoop extra werk mee hebt, waarbij je eerst een lange tijd totaal geen resultaat ziet.
trainlovertje
Berichten: 2313
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: bang op de trein

Bericht door trainlovertje »

pietje schreef: 26 jan 2022, 14:02 Tja, als we het als maatschappij normaal moeten vinden dat dit soort individuen eerst een tijdje hun gang mogen gaan alvorens er iets aan gedaan wordt, dan moeten we niet versteld staan dat mensen hun geloof in de politiek en justitie verloren hebben.

Tevens lijkt het mij nogal ontmoedigend dat je dit al bijna kunt voorspellen wanneer het opnieuw gebeurt en dat je daar een hoop extra werk mee hebt, waarbij je eerst een lange tijd totaal geen resultaat ziet.
Dat moeten we helemaal niet normaal vinden, daarom zal hij ook boeten in de toekomst. Al beseft die man dat misschien zelf nog niet en denkt hij dat de kous af is als hij de opgestuurd boete in de vuilbak gooit.

Wat is jouw voorstel? Hoe moeten we omgaan met zulke individuen? Je kan ze nmbm niet opsluiten voor een tiental keer zwartrijden, dat is niet proportioneel. Een opsluiting na 100 keer is dat wel. En de rechtbank zal dan waarschijnlijk ook een schadevergoeding toekennen aan NMBS/NS, waarbij hij mogelijks zelfs in een collectieve schuldenbemiddeling terechtkomt en hij zelf geen baas meer is over z'n eigen vermogen. Zo bekomt het spoor achteraf toch de vergoeding waar het recht op heeft.
Je kan de man weigeren op de trein indien je hem herkent, maar dat lost het structurele probleem niet. De politie bellen evenmin, want ook zij stellen een PV op, wat de treinbegeleider evengoed zelf kan.

Het enige wat in dit verhaal beter kan, is het verkorten van de tijdspanne tussen het zwartrijden en de vervolging, want daar gaat inderdaad wat tijd verloren.
pietje
Berichten: 630
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: bang op de trein

Bericht door pietje »

Dat laatste zou al een grote vooruitgang zijn
jens123 schreef: 26 jan 2022, 10:51 De man neemt altijd plaats in 1e klasse, heeft uiteraard geen ticket en is meestal onder invloed. Ook heeft hij vaak een 'shisha' apparaat bij wat hij gebruikt. Ook gewoon roken komt voor en hij misdraagt zich bovendien op vele andere manieren.
Als ik die opsomming lees, denk ik toch dat er in het volgende station iemand mag klaarstaan om de persoon in kwestie mee te nemen voor verhoor en direct een dagvaarding meegeven voor snelrecht.
trainlovertje schreef: 26 jan 2022, 15:41 En de rechtbank zal dan waarschijnlijk ook een schadevergoeding toekennen aan NMBS/NS, waarbij hij mogelijks zelfs in een collectieve schuldenbemiddeling terechtkomt en hij zelf geen baas meer is over z'n eigen vermogen. Zo bekomt het spoor achteraf toch de vergoeding waar het recht op heeft.
Hierover maak ik mij weinig illusies: een kale kip kan je niet plukken, dus dit soort marginalen kan je meestal niet financieel straffen.
Dit herinnert mij aan een uitzending van "De rechtbank" waar een rechter aan een jong krapuultje vraagt hoe hij één of andere boete gaat betalen en die begint doodleuk een liedje te zingen: Oo-cee-em-wee

Dus samengevat: korter op de bal spelen zodat het niet weken of maanden aan een stuk dezelfden zijn die het komen "uithangen" en zorgen dat niks ongestraft blijft.
trainlovertje
Berichten: 2313
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: bang op de trein

Bericht door trainlovertje »

pietje schreef: 26 jan 2022, 19:56 Als ik die opsomming lees, denk ik toch dat er in het volgende station iemand mag klaarstaan om de persoon in kwestie mee te nemen voor verhoor en direct een dagvaarding meegeven voor snelrecht.
Sorry, maar daarvoor dient snelrecht niet. Er zijn urgentere zaken in de samenleving.
Hierover maak ik mij weinig illusies: een kale kip kan je niet plukken, dus dit soort marginalen kan je meestal niet financieel straffen.
Dit herinnert mij aan een uitzending van "De rechtbank" waar een rechter aan een jong krapuultje vraagt hoe hij één of andere boete gaat betalen en die begint doodleuk een liedje te zingen: Oo-cee-em-wee
Je kan ze zo wel treffen, want je dwingt hen te luisteren naar justitie. Hun (weinige) inkomsten worden zo deels 'verplicht' aan hun schuldeisers toegekend. Dat maakt deel uit van de straf, vind ik.
pietje
Berichten: 630
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: bang op de trein

Bericht door pietje »

trainlovertje schreef: 26 jan 2022, 20:16
pietje schreef: 26 jan 2022, 19:56 Als ik die opsomming lees, denk ik toch dat er in het volgende station iemand mag klaarstaan om de persoon in kwestie mee te nemen voor verhoor en direct een dagvaarding meegeven voor snelrecht.
Sorry, maar daarvoor dient snelrecht niet. Er zijn urgentere zaken in de samenleving.
Hierover maak ik mij weinig illusies: een kale kip kan je niet plukken, dus dit soort marginalen kan je meestal niet financieel straffen.
Dit herinnert mij aan een uitzending van "De rechtbank" waar een rechter aan een jong krapuultje vraagt hoe hij één of andere boete gaat betalen en die begint doodleuk een liedje te zingen: Oo-cee-em-wee
Je kan ze zo wel treffen, want je dwingt hen te luisteren naar justitie. Hun (weinige) inkomsten worden zo deels 'verplicht' aan hun schuldeisers toegekend. Dat maakt deel uit van de straf, vind ik.
Je mag dat vinden, maar in de praktijk is dit 1 van de redenen waarom overlast zo moeilijk te bestrijden is: Als het vergrijp te klein is om een gevangenisstraf te rechtvaardigen, zullen de "onvermogenden" er veel te vaak mee weg komen.
dentheo
Berichten: 8163
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: bang op de trein

Bericht door dentheo »

jens123 schreef: 26 jan 2022, 10:51
TimJ36 schreef: 26 jan 2022, 00:41 Naar analogie met het stadionverbod, een stationsverbod/treinverbod voor wie zich niet gedraagt?
De man geeft wel altijd zonder probleem zijn ID Kaart zodat wij de nodige boetes kunnen uitschrijven. Hij is goed gekend, maar onmogelijk uit de trein te houden. En ik denk niet dat zoiets als een 'treinverbod' er veel aan zal veranderen, als dat al juridisch afdwingbaar is..
Ik heb de Thalys ooit een stop weten maken in Kijkuit en die hebben daar netjes een reiziger op het perron gezet en zijn zonder hem verder gereden... kan ook op Noorderkempen, kan hij een uur nuchter worden want daar is volgens mij geen buffet. Bij de laatste Benelux van de dag...
Theo
Groeten vanop de Heide
jens123
Berichten: 223
Lid geworden op: 29 okt 2009, 19:26

Re: bang op de trein

Bericht door jens123 »

dentheo schreef: 27 jan 2022, 15:31
jens123 schreef: 26 jan 2022, 10:51
TimJ36 schreef: 26 jan 2022, 00:41 Naar analogie met het stadionverbod, een stationsverbod/treinverbod voor wie zich niet gedraagt?
De man geeft wel altijd zonder probleem zijn ID Kaart zodat wij de nodige boetes kunnen uitschrijven. Hij is goed gekend, maar onmogelijk uit de trein te houden. En ik denk niet dat zoiets als een 'treinverbod' er veel aan zal veranderen, als dat al juridisch afdwingbaar is..
Ik heb de Thalys ooit een stop weten maken in Kijkuit en die hebben daar netjes een reiziger op het perron gezet en zijn zonder hem verder gereden... kan ook op Noorderkempen, kan hij een uur nuchter worden want daar is volgens mij geen buffet. Bij de laatste Benelux van de dag...
Het is niet toegelaten om personen onder invloed uit de trein te zetten in een onbewaakte stopplaats. Dit kan enkel via tussenkomst securail of V&S. Ik ken de man ondertussen al goed genoeg om te weten dat hij nooit zal zelfstandig uitstappen in Noorderkempen...
joverwimp
Berichten: 491
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: bang op de trein

Bericht door joverwimp »

Ingeval de minister van mobiliteit niet op de hoogte zou zijn, heb ik dat gedaan. Met verwijzing naar het forum.
Antwoord:

Wij zouden u graag willen bedanken voor het delen van uw getuigenissen. Minister Gilkinet hecht namelijk veel belang aan de veiligheid van iedereen op de trein en in de stations, alsook aan het veiligheidsgevoel van reizigers. De trein nemen moet veilig en aangenaam zijn voor elke reiziger en voor elke medewerker van het spoor.

Minister Gilkinet is daarbij, daarin gesteund door zijn collega-Staatssecretaris voor Gelijke Kansen Sarah Schlitz, in het bijzonder aandachtig voor de gelijke kansen en veiligheid van vrouwen. Mobiliteit kan slechts een vrijheid zijn als vrouwen op een veilige manier de trein kunnen nemen.

Deze kwestie maakt bijgevolg deel uit van de lopende onderhandelingen met NMBS over het nieuwe openbare dienstcontract, die door de minister en zijn team gevoerd worden.

Wij hebben uw bericht eveneens ter goede opvolging aan NMBS overgemaakt.
dentheo
Berichten: 8163
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: bang op de trein

Bericht door dentheo »

Veruit de eenvoudigste oplossing is dat de TBG doorheen de trein wandelt, zeker wanneer het minder druk is....
Theo
Groeten vanop de Heide
trainlovertje
Berichten: 2313
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: bang op de trein

Bericht door trainlovertje »

Er wordt deze keer wel echt iets mee gedaan blijkbaar, nu nog kijken of het werkt:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/02/08 ... m-treinen/
Plaats reactie