Nieuwe verbindingen dankzij M7?

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuwe verbindingen dankzij M7?

Bericht door Steven »

JHS2013 schreef: 20 feb 2022, 12:25 In dat geval mag er een nog riantere aanwervingscampagne beginnen
Wat momenteel weinig uithaalt, er komen amper kandidaten af. In Vlaanderen is de werkloosheidsgraad het laagste in jaren en hangt rond de 3%, dus bij de potentiële kandidaten mag men niet te zwaar filteren of men heeft niets meer over.
groentje
Berichten: 7278
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Nieuwe verbindingen dankzij M7?

Bericht door groentje »

De pendeltrein naar Noorderkempen heeft sinds de komst van de M6-stammen ook zeker een 10' nodig om te keren (één keer 9', de bestuurder had zich gehaast). Dat was toch één zaak waar ik de Desiro's voor mis op die verbinding...
Lynx
Berichten: 146
Lid geworden op: 17 okt 2017, 23:03

Re: Nieuwe verbindingen dankzij M7?

Bericht door Lynx »

Voor de mensen die het interessant vinden: Ook in Nederland kennen we eisen aan de tijd die het mag kosten om materieel 'om te bouwen', zoals bij ons het wisselen van de rijrichting door dezelfde machinist wordt genoemd. Tussen het moment van activering van de stuurpost en het moment dat de trein gereed is om te vertrekken mag niet meer dan 90 seconden zitten. Daarmee halen we dus ook minder dan 5 minuten voor het keren van treinen in de normale dienstregeling.
Als de trein vanaf werkelijk 0 komt (een echte 'shutdown', wat bij ons eigenlijk zelden voorkomt omdat de treinen altijd staan te sluimeren zodat ze sneller gereed zijn voor vertrek) dan moet de trein binnen 5 minuten volledig opgestart en de betreffende stuurpost gereed voor vertrek zijn. We krijgen als machinisten daar dan 10 minuten totaal voor om 's ochtends een trein gereed te maken (1x 5 minuten voor opstarten en dan 5 minuten voor het lopen naar de andere kant en het controleren van de andere stuurpost).
Dat is een behoorlijk harde eis en je ziet toch dat fabrikanten daar best wat moeite mee hebben met alle systemen die opgestart en beproefd moeten worden. Bijvoorbeeld bij onze nieuwe ICNG treinen duurde alleen al de uitgebreide remproef die 1x per 24 uur dient te gebeuren meer dan 6 minuten. Die zal/gaat Alstom dus moeten optimaliseren om binnen de norm te komen. Gelukkig is het dan wel weer zo dat alle beproevingen 24 uur geldig zijn, en dat je dus geen enkele beproeving hoeft te doen op het moment dat alle beproevingen in beide stuurposten gedaan zijn en de treinsamenstelling niet gewijzigd wordt. Dan is het dus alleen een kwestie van de stuurpost activeren, de treinsamenstelling bevestigen en de Start of Mission maken, waardoor je keurig binnen die 90 seconden blijft.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuwe verbindingen dankzij M7?

Bericht door Steven »

Tja tussen activeren en vertrek vanuit een stuurpost kan je met de meeste treinen wel weg binnen de 4 minuten binnen de Benelux. Maar wat velen vergeten is dat als je met 1 bestuurder vertrek je eerst een andere cabine moet verlaten op een correcte manier. Je moet verplaatsen naar de andere stuurpost en daar dan activeren. Dat kan niemand, zelfs de Zwitsers niet zonder een 2de man.
Lynx
Berichten: 146
Lid geworden op: 17 okt 2017, 23:03

Re: Nieuwe verbindingen dankzij M7?

Bericht door Lynx »

En toch doen we dat op dagelijkse basis hier met één bestuurder en dat gaat zonder problemen. Voor drie van onze huidige treinsoorten (SLT, SNG en FLIRT) staat bijvoorbeeld een totale tijd voor het wisselen van rijrichting van 3 minuten voor een trein van 110 meter. Voor elke extra 110 meter komt daar 1,5 minuut aan looptijd bij, dus voor een trein bestaande uit 8 normale rijtuigen (27,5m per rijtuig) zit de norm dus op nog geen 5 minuten voor één machinist. Met twee bestuurders gaat het uiteraard nog sneller en kan een trein binnen enkele minuten weer vertrekken.
Voor overig materieel staat ongeveer één minuut langer, dus 4 minuten voor een 'basistrein' van 110 meter.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuwe verbindingen dankzij M7?

Bericht door Steven »

Maar 110m is totaal geen lange trein. Dan is het logisch. Maar je moet rekening houden met langere treinen van ruim 300m. Ook die moeten al eens de andere richting uit.
jan_olieslagers
Berichten: 3522
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Nieuwe verbindingen dankzij M7?

Bericht door jan_olieslagers »

Bovendien zijn die erg korte treinen (1xDesiro, 2xduikbril, ...) allemaal stellen en daar stelt het probleem zich sowieso al minder, naar ik hier verneem. De kortste trein met locomotief die ik me in BE kan voorstellen is loc+5 rijtuigen, waarvan 1 kopstuurstand; dat is dan toch al dikke 150 meter.

Evenzeer neem ik grif aan dat er operatoren zijn waar de procedures er meer rekening mee houden dat er vlot moet kunnen worden kop gemaakt.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Lynx
Berichten: 146
Lid geworden op: 17 okt 2017, 23:03

Re: Nieuwe verbindingen dankzij M7?

Bericht door Lynx »

Steven schreef: 20 feb 2022, 17:18 Maar 110m is totaal geen lange trein. Dan is het logisch. Maar je moet rekening houden met langere treinen van ruim 300m. Ook die moeten al eens de andere richting uit.
Wat ik hierboven al aangaf: dan tel je er anderhalve minuut per 110 meter bij op. Met 300 meter zit je dan op een minuut of 6, en uit ervaring kan ik zeggen dat 6 minuten zelfs genoeg is om een Traxx sandwichstam met 9 rijtuigen (280 meter) om te keren. Dat lukt prima met een beetje doorlopen.
Laatst gewijzigd door Lynx op 20 feb 2022, 17:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuwe verbindingen dankzij M7?

Bericht door Steven »

Natuurlijk. Op verbindingen waar Hendrik regelmatig doet is dat belangrijker dan verbindingen die over lange afstand rijden. Net daarom dat materieel zoals de M7, desiro en hle18 ennobled de toekomstige hle17 andere normen hebben dan een Thalys of zelfs nog maar de velaro bij Eurostar waar een complete remproef al 20 minuten neemt.
Dat een homogene M7 trein vlotter van kant zal keren dan een HLE13 met i11 is duidelijk en niet moeilijk. 25 jaar verschil zegt al voldoende.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuwe verbindingen dankzij M7?

Bericht door Steven »

Lynx schreef: 20 feb 2022, 17:32
Steven schreef: 20 feb 2022, 17:18 Maar 110m is totaal geen lange trein. Dan is het logisch. Maar je moet rekening houden met langere treinen van ruim 300m. Ook die moeten al eens de andere richting uit.
Zoals ik al zei: dan tel je er anderhalve minuut per 110 meter bij op. Met 300 meter zit je dan op een minuut of 6, en uit ervaring kan ik zeggen dat 6 minuten zelfs genoeg is om een Traxx sandwichstam met 9 rijtuigen (280 meter) om te keren. Dat lukt prima met een beetje doorlopen.
Met wat doorlopen, je moet alles zo opstellen dat ook je oudste werknemer die dienst vlot kan doen of anders gaan we enkel nog 20-zes met een trein laten rijden. We zijn niet op zoek naar wereldrecords om een trein van rijrichting te laten veranderen. Dan worden er fouten gemaakt tegen de veiligheid. We zullen is zien of mensen zoals KVB dan nog luid staan roepen dat het sneller moet kunnen.
Lynx
Berichten: 146
Lid geworden op: 17 okt 2017, 23:03

Re: Nieuwe verbindingen dankzij M7?

Bericht door Lynx »

De officiële norm voor een Traxx sandwichstam is uiteraard ook langer, namelijk 9 minuten voor 7 rijtuigen en 10 minuten voor 9 rijtuigen. In dat opzicht is dat dan ook een negatieve uitschieter in vergelijking met ander NS materieel, maar die tijden moet iedereen kunnen halen. Ik wilde alleen aangeven dat het in de meest optimale gevallen zelfs nog sneller zou kunnen dan normtijden en dat de benodigde tijd zelfs met een getrokken trein met meerspanningenlocs in de buurt zou kunnen komen van moderne treinstellen
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuwe verbindingen dankzij M7?

Bericht door Steven »

De Benelux krijgt 8 minuten in Breda. Dat volstaat behalve als het uw eerste keer is want dan mis je nog wat routine. De snelheid zit er ook nog niet in om alle handelingen vlot uit te voeren.
Lynx
Berichten: 146
Lid geworden op: 17 okt 2017, 23:03

Re: Nieuwe verbindingen dankzij M7?

Bericht door Lynx »

Ja, dat is dus 1 minuut te kort, maar ja, verschil tussen de normen van NS Reizigers en NS International. Jullie zijn beter betaalde bestuurders en worden dus geacht het beter te kunnen :lol:
Laatst gewijzigd door Lynx op 20 feb 2022, 17:49, 2 keer totaal gewijzigd.
CursorX
Berichten: 333
Lid geworden op: 03 apr 2011, 22:17

Re: Nieuwe verbindingen dankzij M7?

Bericht door CursorX »

Het hangt ook af van de reglementering. In België moet een zogenaamde "overlading" van de remmen gebeuren bij het wisselen van kant. Het vervolg kun je pas doen als deze weggewerkt is. Zo'n overlading kost algouw 3 tot 4 minuten voor enkel die handeling... (Dit is enkel van toepassing bij gesleept materiaal).

In Antwerpen hebben wij bijvoorbeeld 9 minuten om van kant te keren, ik durf eerlijk zeggen dat ik daar met de samenstelling van 9m6 + HLE18 van heel mijn carrière nog nooit in geslaagd ben... (Want ja, ook ik moet na een rit van 2u al eens een pisje doen bijvoorbeeld...)
jan_olieslagers
Berichten: 3522
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Nieuwe verbindingen dankzij M7?

Bericht door jan_olieslagers »

CursorX schreef: 20 feb 2022, 17:48 Het hangt ook af van de reglementering. In België moet een zogenaamde "overlading" van de remmen gebeuren bij het wisselen van kant. Het vervolg kun je pas doen als deze weggewerkt is. Zo'n overlading kost algouw 3 tot 4 minuten voor enkel die handeling... (Dit is enkel van toepassing bij gesleept materiaal).
Dat is dus wat ik bedoelde met "waar de procedures er meer rekening mee houden dat er vlot moet kunnen worden kop gemaakt".
In Antwerpen hebben wij bijvoorbeeld 9 minuten om van kant te keren, ik durf eerlijk zeggen dat ik daar met de samenstelling van 9m6 + HLE18 van heel mijn carrière nog nooit in geslaagd ben... (Want ja, ook ik moet na een rit van 2u al eens een pisje doen bijvoorbeeld...)
Had ik ooit niet begrepen dat men wel eens een emmer durfde aan boord te hebben :) ? Lang geleden hoorde ik zoiets van een kameraad-muzikant die met HLE bolde, hij deed weliswaar vooral goederentreinen...
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Plaats reactie