Korte perrons in Kortenberg?

Alles over reizigerstreinen in België.
Plaats reactie
jan_olieslagers
Berichten: 3518
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Korte perrons in Kortenberg?

Bericht door jan_olieslagers »

Een bizarre ervaring vanavond: huiswaarts reizende van Schuman naar Kortenberg - waar mijn auto geparkeerd stond - zat ik in de laatste bak van de S9 (3266, met lichte vertraging, zoals ongeveer alles in die omgeving, op dat moment), zoals gewoonlijk samengesteld uit 2 stellen MS86 "duikbril". Toen de trein stopte wilde ik uitstappen uit de voorlaatste deur maar die wilde maar niet opengaan, ook het groene led'je ging niet aan. Inderhaast naar de allerlaatste deur gelopen, zelfde verhaal.

Dan maar in lichte paniek naar de derde laatste deur gehold - Leuven is een mooie stad, maar na een zware werkdag had ik helemaal geen zin in binnenlands toerisme - en tijdens die ren hoorde ik de TBG omroepen "niet uitstappen uit de laatste twee deuren, deze komen niet aan perron" wat natuurlijk onzin is.

Zou dat nu toch waar zijn, van die mindere intelligentie bij (sommige) blondines :mrgreen: ?

En vooral: ik dacht dat men in de reeks 86 de deuren niet individueel kon afsluiten, maar hier lukte dat blijkbaar wel??
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 26 mar 2022, 13:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
desirootje
Berichten: 654
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Korte perrons in Kortenberg?

Bericht door desirootje »

jan_olieslagers schreef: 22 mar 2022, 19:01 Een bizarre ervaring vanavond: huiswaarts reizende van Schuman naar Kortenberg - waar mijn auto geparkeerd stond - zat ik in de laatste bak van de S9 (3266, met lichte vertraging, zoals ongeveer alles in die omgeving, op dat moment), zoals gewoonlijk samengesteld uit 2 stellen MS86 "duikbril". Toen de trein stopte wilde ik uitstappen uit de voorlaatste deur maar die wilde maar niet opengaan, ook het groene led'je ging niet aan. Inderhaast naar de allerlaatste deur gelopen, zelfde verhaal.

Dan maar in lichte paniek naar de derde laatste deur gehold - Leuven is een mooie stad, maar na een zware werkdag had ik helemaal geen zin in binnenlands toerisme - en tijdens die ren hoorde ik de TBG omroepen "niet uitstappen uit de laatste twee deuren, deze komen niet aan perron" wat natuurlijk onzin is.

Zou dat nu toch waar zijn, van die mindere intelligentie bij (sommige) blondines?

En vooral: ik dacht dat men in de reeks 86 de deuren niet individueel kon afsluiten, maar hier lukte dat blijkbaar wel??
Ik neem aan dat elke gekoppelde trein nog steeds afzonderlijk zijn deuren kan sluiten, maar mss kan de MR86 niet enkel de deuren van het eerste rijtuig openen? gwn een gokje
Ik erger ook wel aan wanneer de TBG juist voor de aankomst in een station vermeldt dat de laatste rijtuigen niet aan het perron komt, dan is er geen tijd meer voor, zeker als het om een volledig stel draait, vermeld dat minstens net voor de aankomst in het laatste station waar wel alle deuren aan het perron komen.
Laatst gewijzigd door desirootje op 23 mar 2022, 09:08, 1 keer totaal gewijzigd.
TimJ36
Berichten: 378
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Korte perrons in Kortenberg?

Bericht door TimJ36 »

Op een andere verbinding hoor ik soms dat de laatste twee rijtuigen niet aan perron komen, terwijl dat maar één rijtuig is. Al te zien of de treinbestuurder tot het uiteinde van het perron rijdt, of bijvoorbeeld de locomotief een beetje buiten het perron steekt.
jan_olieslagers
Berichten: 3518
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Korte perrons in Kortenberg?

Bericht door jan_olieslagers »

Maar de perrons in Kortenberg zijn nu juist eindeloos lang, er kan daar geen sprake zijn van "niet aan perron kunnen komen" tenzij misschien voor twee gekoppelde stellen TGV of zo. Daarom was die uitleg van "niet aan perron kunnen komen" compleet idioot.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Ducktape
Berichten: 440
Lid geworden op: 11 aug 2015, 21:34
Locatie: Mortsel

Re: Korte perrons in Kortenberg?

Bericht door Ducktape »

Inderdaad bizar, de meeste perrons op L36/36N zijn meer dan 300m lang.
jan_olieslagers
Berichten: 3518
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Korte perrons in Kortenberg?

Bericht door jan_olieslagers »

Nuja, eenieder mag al eens een vergissing begaan, ook de blondjes onder ons. :mrgreen: Maar hoe was het mogelijk om enkel de deuren van de achterste bak af te sluiten? Nogmaals, ik had altijd begrepen dat men in de duikbrillen enkel de deuren van de hele trein kon afsluiten?
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 26 mar 2022, 13:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Korte perrons in Kortenberg?

Bericht door Steven »

Je kan deuren van een sprinter ook manueel deur per deur vergrendelen. Dat doet men ter plaatse, is vooral bedoeld voor het geval er een storing zit op die deur. De treinbegeleider moet dan wel aanwezig zijn in het bewuste stel uiteraard.
jan_olieslagers
Berichten: 3518
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Korte perrons in Kortenberg?

Bericht door jan_olieslagers »

Hm, dankje Steven, maar ik heb ze niet zien voorbijkomen - en ik kijk niet zo licht over een fraai blondje heen :) ... Trouwens, als ze wel was voorbijgekomen, dan had ze wel eens iets kunnen gezegd hebben.

Het blijft een vreemd verhaal, vind ik, tweemaal zelfs: enerzijds het zogezegd te korte perron, anderszijds de afsluiting van die twee deuren.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Nils
Berichten: 296
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Locatie: FN

Re: Korte perrons in Kortenberg?

Bericht door Nils »

jan_olieslagers schreef: 23 mar 2022, 13:23 Hm, dankje Steven, maar ik heb ze niet zien voorbijkomen - en ik kijk niet zo licht over een fraai blondje heen :) .
En ik maar denken dat we er het als maatschappij intussen wel over eens waren dat dergelijk primitief taalgebruik echt niet meer hoort. (Buiten dat het ook nog eens de aandacht weg neemt van de inhoud van het bericht)

Wat de perronlengtes betreft, in het systeem van de TBG staat vermeld waar de trein niet volledig aan het perron komt. Aangezien dit over veiligheid gaat is de berekening hiervan nogal ruim en komt de trein dus in een aantal gevallen wel volledig aan het perron. De ene TBG springt dus al wat soepeler dan de andere om met deze info.

In het genoemde geval is het best mogelijk gezien de perronlengte dat iemand hier gewoon een vergissing heeft gemaakt.
jan_olieslagers
Berichten: 3518
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Korte perrons in Kortenberg?

Bericht door jan_olieslagers »

pfff, aan "het nieuwe fatsoen", ook wel genoemd "politieke correctheid", doe ik niet mee hoor!
En jawel, het zal wel een vergissing geweest zijn van de TBG, maar dan toch wel een heel ongelukkige.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Nils
Berichten: 296
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Locatie: FN

Re: Korte perrons in Kortenberg?

Bericht door Nils »

jan_olieslagers schreef: 23 mar 2022, 16:20 pfff, aan "het nieuwe fatsoen", ook wel genoemd "politieke correctheid", doe ik niet mee hoor!
En jawel, het zal wel een vergissing geweest zijn van de TBG, maar dan toch wel een heel ongelukkige.
Wat een voorspelbare reactie. Het hoeft voor mij allemaal niet woke te zijn. Maar een Blonde dame herleiden tot een dom lustobject is gewoon een stap te ver.
jan_olieslagers
Berichten: 3518
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Korte perrons in Kortenberg?

Bericht door jan_olieslagers »

Wie heeft over "lust" gesproken??? Ik niet hoor, ik ben grif akkoord dat dat ongepast ware. Leg me aub geen woorden in de pen/mond/klavier. Zelfs over "dom" heb ik het niet gehad. En ten overvloede nogmaals: voor mij kan en mag iedereen al eens een vergissing begaan - ik ben trouwens zelf helemaal niet doodgegaan van mijn eerste vergissing, al dan niet professioneel, en ook niet van mijn laatste.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Nils
Berichten: 296
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Locatie: FN

Re: Korte perrons in Kortenberg?

Bericht door Nils »

jan_olieslagers schreef: 23 mar 2022, 16:32 Wie heeft over "lust" gesproken??? Ik niet hoor, ik ben grif akkoord dat dat ongepast ware. Leg me aub geen woorden in de pen/mond/klavier. Zelfs over "dom" heb ik het niet gehad. En ten overvloede nogmaals: voor mij kan en mag iedereen al eens een vergissing begaan - ik ben trouwens zelf helemaal niet doodgegaan van mijn eerste vergissing, al dan niet professioneel, en ook niet van mijn laatste.
Ik plaats hierbij enkele quotes van jou die hierboven in de discussie zijn opgevoerd en maatvoerden verder vrij om er het zijne van te denken. Ik ga hier dan ook niet meer verder op in, aangezien dit weinig zin heeft…
Zou dat nu toch waar zijn, van die mindere intelligentie bij (sommige) blondines?


Nuja, eenieder mag al eens een vergissing begaan, ook de blondjes onder ons

Hm, dankje Steven, maar ik heb ze niet zien voorbijkomen - en ik kijk niet zo licht over een fraai blondje heen :) ...
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5318
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Korte perrons in Kortenberg?

Bericht door Steve »

Ik kan me daar alleen maar bij aansluiten: dat soort toogpraat hoort hier niet thuis. Bedankt.
Plaats reactie