Nieuwe MS30

Alles over reizigerstreinen in België.
Commendatore
Berichten: 120
Lid geworden op: 15 feb 2010, 10:34

Re: Nieuwe MS30

Bericht door Commendatore »

De Desiro HC’s die in Nordrhein-Westfalen op de RRX worden gebruikt zijn trouwens serieus snel qua acceleratie.
jan_olieslagers
Berichten: 3522
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Nieuwe MS30

Bericht door jan_olieslagers »

"serieus snel"? Gemeten? Dubbel zo snel accelererend als een HLD53 of zo? :lol:
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Commendatore
Berichten: 120
Lid geworden op: 15 feb 2010, 10:34

Re: Nieuwe MS30

Bericht door Commendatore »

Gevoelsmatig dan. :wink:
jan_olieslagers
Berichten: 3522
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Nieuwe MS30

Bericht door jan_olieslagers »

Hm, alle respect voor uw gevoelens ;) ...
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
trainlovertje
Berichten: 2353
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Nieuwe MS30

Bericht door trainlovertje »

Volgens Wikipedia kan de vierdelige Desiro HC even snel acceleren als de AM08 (1,1 m/s²), de zesdelige iets minder snel (0,9 m/s²). Da's natuurlijk niet slecht. Met de Belgische dubbeldektreinen kan je nooit een goede vergelijking maken, omdat het acceleratievermogen afhangt van de trekkende/duwende locomotief en het totale aantal rijtuigen.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5322
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Nieuwe MS30

Bericht door Steve »

Neemt niet weg dat een HLE 18 met pakweg 8 M6 (min of meer de standaardlengte van zulke stammen) in goede omstandigheden heel aardig kan accelereren naar mijn aanvoelen en daarbij niet eens veel hoeft onder te doen voor een Desiro. Met twee locs eraan is het effect nog veel duidelijker.
jpvdveer
Berichten: 280
Lid geworden op: 10 okt 2013, 16:27

Re: Nieuwe MS30

Bericht door jpvdveer »

Commendatore schreef: 13 jan 2023, 18:04 Gevoelsmatig dan. :wink:
Kan ik volledig bevestigen. Is er misschien een verschil tussen theoretische acceleratie en de mate waarin machinisten daadwerkelijk accelereren?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuwe MS30

Bericht door Steven »

Natuurlijk. Een treinbestuurder leert men aan om rustig zonder schokken aan te zetten (bij de ene lukt dat vlotter dan de andere). Het is niet de bedoeling om de tractiehendel steeds van 0 naar 100% te plaatsen in 1 beweging (al zijn er sommige die zo rijden).
jpvdveer
Berichten: 280
Lid geworden op: 10 okt 2013, 16:27

Re: Nieuwe MS30

Bericht door jpvdveer »

Dan denk ik dat deze instructies er bij Duitse regionale vervoerders net even iets anders uitzien. Ook begrijpelijk natuurlijk, zeker in vertragingssituaties waar vervoerders (veronderstel ik) financiële prikkels hebben om deze proberen in te lopen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuwe MS30

Bericht door Steven »

Een treinbestuurder schikt zich natuurlijk ook naar zijn dienstregeling uiteraard. Je zal net iets pittiger aanzetten op plaatsen waar de dienstregeling nogal afgemeten is. Op plaatsen waar ze ruim is heb je geen noodzaak om zo te rijden uiteraard.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe MS30

Bericht door Shrek »

Steve schreef: 13 jan 2023, 22:07 Neemt niet weg dat een HLE 18 met pakweg 8 M6 (min of meer de standaardlengte van zulke stammen) in goede omstandigheden heel aardig kan accelereren naar mijn aanvoelen en daarbij niet eens veel hoeft onder te doen voor een Desiro. Met twee locs eraan is het effect nog veel duidelijker.
Dat is maar een aanvoelen van jou hoor. Zeker aan lagere snelheden zijn Desiro's een heel stuk sneller dan de treinen met loc. Daar kan gerust 0,4 m/s2 verschil opzitten :wink:
jknockaert
Berichten: 203
Lid geworden op: 02 nov 2020, 10:46

Re: Nieuwe MS30

Bericht door jknockaert »

Shrek schreef: 14 jan 2023, 09:47 Dat is maar een aanvoelen van jou hoor. Zeker aan lagere snelheden zijn Desiro's een heel stuk sneller dan de treinen met loc. Daar kan gerust 0,4 m/s2 verschil opzitten :wink:
Ik heb het nooit gemeten, maar in de nadagen van reeks 62-63 met M2 op Antwerpen–Neerpelt gebeurde het wel eens dat er twee locs vooraan hingen (richting Antwerpen). Zelfs met 6 M2 aan de haak ging die trein dan als een speer. Veel vermogen hadden die locs niet, maar aan lagere snelheden is vooral de massa op de aangedreven assen belangrijk en dat schoot kennelijk een heel eind op als je er zo twee voor een trein had hangen.
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Nieuwe MS30

Bericht door Eimai »

Steve schreef: 13 jan 2023, 22:07 Neemt niet weg dat een HLE 18 met pakweg 8 M6 (min of meer de standaardlengte van zulke stammen) in goede omstandigheden heel aardig kan accelereren naar mijn aanvoelen en daarbij niet eens veel hoeft onder te doen voor een Desiro. Met twee locs eraan is het effect nog veel duidelijker.
Met twee locs gaat het erg vlot, toch zo lang de bovenleiding het kan trekken, maar met 1 HLE18 en 8 M6'en kom je niet in de buurt van een desiro hoor, en al helemaal niet vanaf het een klein beetje aan het regenen is.
Commendatore
Berichten: 120
Lid geworden op: 15 feb 2010, 10:34

Re: Nieuwe MS30

Bericht door Commendatore »

trainlovertje schreef: 13 jan 2023, 18:43 Volgens Wikipedia kan de vierdelige Desiro HC even snel acceleren als de AM08 (1,1 m/s²), de zesdelige iets minder snel (0,9 m/s²). Da's natuurlijk niet slecht. Met de Belgische dubbeldektreinen kan je nooit een goede vergelijking maken, omdat het acceleratievermogen afhangt van de trekkende/duwende locomotief en het totale aantal rijtuigen.
Dan zat mijn gevoel er in elk geval niet naast.

Een kleine anekdote van één van de keren dat ik in Wesel op de RE5 ben overgestapt, die op dat moment al met Desiro HC reed: kort voor vertrek stapt er een groepje wat oudere reizigers in, niet allemaal even goed ter been, waarvan er één nog niet zit op het moment dat de trein vertrekt. Daarop gebeurt uiteraard het onvermijdelijke: ze valt omver, maar direct op haar zitplaats, wat resulteert in de uitroep "Ich sitze!", gevolgd door een boel hilariteit in het groepje.
sander855
Berichten: 60
Lid geworden op: 13 jul 2016, 18:58
Locatie: Lint

Re: Nieuwe MS30

Bericht door sander855 »

Er is een tender gepubliceerd voor het type "AM30":
De Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) wenst een raamovereenkomst af te sluiten voor de ontwikkeling, productie en levering van EMU’s (Electric Multiple Unit) en BEMU’s (Battery Electric Multiple Unit). In totaal gaat het om een raamovereenkomst voor een vloot van maximaal 170.000 zitplaatsen. Deze motorijtuigen type “AM30” zullen worden ingezet voor de exploitatie van voorstedelijke/lokale (S/L) en InterCity (IC) verbindingen, en dit zowel met varianten met hoge capaciteit als met varianten met lage capaciteit.
Meer info: https://ted.europa.eu/udl?uri=TED:NOTIC ... tabLang=nl
Plaats reactie